Analyze That (2002)

Verenigde Staten / Australië
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Harold Ramis
met Robert De Niro, Billy Crystal en Lisa Kudrow

Maffiabaas Paul Vitti zit in de gevangenis en heeft serieuze bijstand nodig als hij er weer uit komt. Vanzelfsprekend keert hij weer terug bij zijn psychiater Dr. Ben Sobel voor hulp, en komt erachter dat Sobel zelf wel wat hulp kan gebruiken. Sobel heeft namelijk de praktijk van de familie geërfd, met als bijkomend effect een hoop stress.

avatar van HarmJanStegenga
Niet zo goed als het eertste deel maartoch....De Niro produceert zo nu en dan weer gigantische grappen! Billy Christal begon ik me eerder aan te ergeren in dit vervolg terwijl ik geen genoeg kon krijgen van De Niro! You, You, You're good, You, You have a gift!Prachtige scenes die wat mij betreft de meest hilarishe zijn in deze films. Net zoals het eerste deel! Toch was het eerste deel leuker.....

* * 1/2

avatar van Octo
Theatertje schreef:
Wat een belachelijke vervolgfilm! Deze hoop ik nooit meer weer te zien. 2 sterren.

Mijn idee!

avatar van Peojuzi
heb de eerste op de één of andere manier nooit gezien... misschien dat deze in het niet valt bij analyze this.

Heb er vaak om moeten lachen. Vooral de eerste scène xD

Usual Suspect
Ik vond deze zeker niet slecht, vrijwel hetzelfde hoge niveau als het eerste deel.
De Niro en Crystal doen het weer uitstekend, en wijlen Vitereli had een zeer vermakelijke bijrol.

De actie scene's zijn vrij strak geregiseerd en de film bevat weer
genoeg komische momenten.
Verder blijft het gewoon heerlijk om De Niro 'You, you, you...' te horen zeggen.

3,5.

avatar van HarmJanStegenga
Usual Suspect schreef:

3,5.

Haha! Zeker weten! Ik vindt dat echt zulke geweldige stukjes, prachig!

avatar van DragQueen
Leuke komedie, met prima rollen van de niro en crystal. die voor de nodige hilariteit zorgen, in nogal wat komische situaties. een beetje hetzelfde niveau van deel 1, wat overigens goed wordt vastgehouden. 3 sterren.

shadowmaster100
leuk maar te veel herhaling

in het kort:een ZWAKKe opvolger

avatar van Marintje
Mooi, goede opvolger van de eerste deel.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Waar Analyze This een bijzonder grappige comedy was, is dit vervolg helaas veel meer van hetzelfde maar dan van een niveau lager. De grappen zijn vaak niet leuk of heel erg flauw en voorspelbaar. Ramis die doorgaans goede lachfilms maakt, slaat na Bedazzled wederom de plank mis. Gemiddeld.

avatar van Kr!kke
Leuke komedie met een uitstekende Robert De Niro, ook Billy Crystal doet het aardig. Ik ben zeker van plan om het eerste deel eens te bekijken

avatar van Legan
Analyze That is zonder meer iets flauwer dan het vorige deel (Analyze This) maar nog steeds vermakelijk en met prima rollen van de meesten. In feite worden een hoop trucjes uit het vorige deel opnieuw verteld alleen met een iets andere inhoud en verpakking. Enkele zijpersonages zijn slap, zoals bijvoorbeeld de filmregisseur, maar toch bevat het enkele leuke personages (Joe Viterelli als Jelly) en situaties. De film was qua verhaal en personages iets meer over-the-top en wat minder realistisch, maar dat werkt niet tegen de film. Omdat beide delen zeer degelijk en onderhoudend waren, ben ik gaan kijken wie de regisseur was. En toen pas viel mij op dat Harold Ramis hierachter zat. De regisseur van mijn favoriete komedie, Groundhog Day, en het ondergewaardeerde Bedazzled. Op het eerste gezicht een degelijke, maar tevens totaal onopvallende regisseur zonder een eigen stempel. Echter nu pas zie ik wat zijn stempel is in de films (7 stuks) die ik van hem heb gezien.

micheal
Robert de niro en Billy Chrystal zijn weer terug.
Ik vind het jammer dat er maar 2 delen zijn.

Van mij mag er nog een deel komen.

Veel mensen vinden analyze this beter dan analyze that.
Maar ik vind ze allebei even goed.

Er is evenveel humor als in de vorige.
Ok het verhaal kon mischien iets beter,maar het gaat meer om komedie dan verhaal.

Ik vind het heel raar dat de gemiddelde score 2,68 is.
ok het is geen topper maar zo laag is het ook weer niet

speranza
Deze film is iets minder dan zijn voorganger. Ik heb me desondanks ook met deze film prima vermaakt.

avatar van notorious_kim
Toen ik deze film begon te kijken, had ik hier en daar een déjà-vu. Nadat ik de beschrijving nog eens las, had ik door dat ik het eerste deel "Analyze this" reeds gezien had.
Er zaten enkele grappige momenten in de film, maar vaak was het een beetje afgezaagd. Wel een goede cast die de film draagt, zonder deze cast had ik wellicht de film niet uitgekeken.
De hele film is gemiddeld: gemiddelde dialoog, gemiddeld verhaal, gemiddelde inbeeldzetting. De film nodigt ook niet uit om opnieuw bekeken te worden. Goed voor een keertje te bekijken, maar het is niet dat je hem moet gezien hebben.

film_kaza
Grappige film. Het had een paar vet grappige stukjes, maar ook een paar downs.
In overall is het gewoon leuk.

het ultieme bewijs dat De Niro niet erg vind om in belachelijke films mee te spelen

heb deel 1 eerst gekeken daarna deze film en ik kom tot de conclusie dat deze film vele malen beter is.de grappen zijn goed. de actie is tof en alles is tot op de puntjes goed verzorgt.
klasse film

avatar van Ajax&Litmanen1
Opvallend dat deze film zoveel lager wordt gewaardeerd als deel 1, aangezien ik me hiermee eigenlijk net zoveel hiermee heb vermaakt.

Analyze That is vooral meer van hetzelfde. Meer dialogen tussen De Niro en Crystal. Erg? Helemaal niet. De chemie is nog altijd even leuk tussen beide heren. Beide zetten hun rol ook weer erg leuk neer. Van een West Side Story zingende De Niro tot een Crystal die zelfs iemand in elkaar slaat!

Verder keert ook weer de grappige side-kick van De Niro terug, net als Lisa Kudrow als de vrouw van Crystal. Maar ik vraag me echt af waarom ze Kudrow nou in deze 2 films hebben gezet, want ook nu is haar rol minimaal en niet boeiend. Het zal commercieel wel aantrekkelijk zijn geweest zeker...

Het plot is natuurlijk een slappe reden om De Niro en Crystal weer bij elkaar te krijgen, dus daar moet je het niet van hebben. Al was het einde met de roof van het goudtransport wel grappig, inclusief beide heren die jankend op elkaars schouders lagen

Vond je deel 1 leuk, dan waardeer je dit 2e deel ook lijkt me.
Zelfde score voor Analyze That, dus:

GuyB
You're pissing me off, that's what ya do!

Ondanks voorgaande leuke quote én scène vind ik de film weinig soeps in vergelijking met 'Analyze This', gemiddelde is terecht een stuk lager.

(te) Matig.

GuyB schreef:
You're pissing me off, that's what ya do!

(te) Matig.

Net gekeken op Blu-Ray en vond hem echt niet zo veel minder als de eerste. Vond hem echt niet minderwaardig als het vorige deel. De humor was nog steeds geniaal, en het verhaal op zekere punten was ook echt erg goed bedacht en uitgewerkt. Vind dit tweede deel ietwat ondergewaardeerd. Hij deed zeker niet onder aan het eerste deel, bij verre. Ik had ook hier de berichten bekeken voordat ik hem gezien had, en hij was boven mijn verwachtingen die afgingen op de recensies hier. De humor was echt niet matig of wat dan ook.

Het beste is er wel vanaf: 2.00 (1.80)
Een pak minder dan zijn voorganger, maar desondanks nog redelijk genietbaar. Ook nu moet Analyze het met name van momenten hebben, die echter wat spaarzamer zijn dan het origineel en daarnaast scenes bevat die zo nu en dan te langdradig zijn. De prent overspeeld zijn hand zo nu en dan zelfs met een aantal misplaatste, overdreven situaties die maar moeizaam in het beeld van Sobel en Vitti passen zoals hen personages in het origineel werden neergezet. Verder kreeg ik de indruk dat men het script te veel op gang houdt door er van alles bij te halen en mist het spel van De Niro en Crystal de brille van Analyze This. Cinematografisch stelt het opnieuw niets voor, een aantal scenes waren zelfs ver onder de maat, met name cameratechnisch. Een benauwde score van twee sterren.

avatar van aburex
Zeer goed vervolg op het hilarische analyze this. De Niro en Crystal zijn weer uitstekend in hun rollen als Maffiabaas en Psychiater. Het eerste deel is wel iets beter, maar deze mag er ook best wezen.

avatar van Minotaures
''You. You. You're good, you. You're good. You're better than good. You're real good.''

Een prima 2 deel, al blijft deel 1 beter. Dit is niettemin een vermakelijk vervolg.

Het verhaal volgt wederom maffiabaas Vitti en psychiater Sobel. Nadat Vitti uit de gevangenis komt en Sobel geen andere keuze krijgt dan om Vitti te zorgen voor de komende weken, beginnen alle problemen opnieuw. In de maffiawereld dreigt er oorlog te komen tussen familie's en nu Vitti terug is gekeerd, kunnen ze niet nog een gevaarlijk persoon op straat hebben. Wederom gaat het weer om de leven van Vitti en alleen Sobel kan hem met zijn therapieën redden om als een 'normaal' persoon een deel van de maatschappij te worden. Vitti staat daar echter niet op te wachten en gaat gewoon door met criminele activiteiten met zijn mannen.

Er komen nieuwe personages aan bod, maar ook vele van deel 1 komen hier voor. Kudrow als Crystal's vrouw, Sobel junior en Jelly (in een minder grappig rol dit keer) zijn een aantal van deel 1. De nieuwe personages bestaan uit maffialeden, zoals bazen van 2 familie's, een aantal gangsters die erbij horen en stripclub danseressen. De politie, S.W.A.T. en de FBI komen ook in voor, waaronder een vrij mooie FBI agente. En als laatst wordt er ook een maffiaserie opgenomen door een rare regisseur en een Australische Italiaan als gangster. De personages hier zijn een stuk minder dan die van Analyze This.

Er zitten echter wel een paar leuke momenten. Zoals Vitti die bij Sobel samenwoont, Vitti's legale banen; als autoverkoper, juwelier en in de horeca. Vanzelfsprekend houdt hij het maar 1 dag vol per baan, alleen zijn baan als adviseur bij de maffiaserie probeert die zo lang mogelijk vol te houden, dit als dekmantel. Het etentje met Sobel en Vitti. Sobel's verlamde mond, een hele grote overval-klusje, Sobel's woede, Vitti's huilmomenten en als laatst de bloopers tijdens de aftiteling. Dit is altijd leuk om te zien. Jammer dat het vorige deel dit niet had gemonteerd. De Niro laat je altijd glimlachen wanneer die telkens met zijn schuddende wijsvinger naar Sobel wijst en hem complimenten geeft.

Ook hier vallen sommige locatie's op. Zoals het gehele set van opname van de serie, de plek waar de transport wordt overvallen en Sobel's huis speelt ook een groter rol in.

Wat actie betreft zit dat er prima in. Zelfs een beetje meer dan deel 1, maar de meeste actie komt van de goudtransport overval. Er zit zelfs een achtervolging in en de ouderwetse afrekeningen mogen natuurlijk niet ontbreken.

Crystal en De Niro doen het nog steeds prima als duo. De speelduur is wel korter dan het vorige deel, dus dit is ietsje sneller klaar dan dat het saai begint te worden.

Natuurlijk zal deze nooit het 1ste overtreffen, maar dit is geen overbodige vervolg. Als ze maar geen rare ideeën krijgen om een 3de deel te maken.

avatar van Tun-89
Echt veel beter als deel 1
terwijl ik die al super grappig vond!
Nogmaals de combinatie tussen
Robert De Niro & Billy Crystal
werkt uitstekend en is hier weer geniaal
uitwerkt met veel grappen en leuke momenten.

4 *

avatar van Spetie
Analyse That is het vervolg op Analyse This en waar de eerste film redelijk fris oogt en op leuke wijze het maffiagenre parodieerde, lijkt de fut er in deze film enigszins uit.

Het script is nog dunner dan in het vorige deel, maar de film is vooral minder grappig dan zijn voorganger. De Niro en Chrystal doen het wel goed, maar hebben gewoonweg niet voldoende goede grappen tot hun beschikking, om deze film wederom leuk te maken.

Analyse That is in feite een soort van overbodige sequel. Het biedt in feite vrij weinig nieuws, is grotendeels dus een herhaling van zetten, alleen dan een stukje minder grappig.

avatar van Sergio Leone
Saai.

Na Analyze This gezien te hebben, waren de verwachtingen laag. De goesting om deze dan toch te zien was er alleen dankzij Robert De Niro, een acteur die ik erg kan waarderen.

Helaas geitenkaas is de film zelf maar een slappe hap. De personages bieden weinig tot niets nieuws, dus moet de humor dat maar doen. Zonder veel succes, helaas.
Op één enkele scène na ("You're pissing me off, that's what you do!") is het allemaal flauw en vooral niet grappig.

Robert De Niro krijgt te weinig grappen om uit te blinken en Billy Crystal is al helemaal niks. Ook hun vele scènes samen weten de boel niet staande te houden.

Slappe hap.

Goed 2e deel van de film hoor. deel 1 was wel beter, maar dat is nagenoeg altijd...

prima vermaak, allebei de delen!

avatar van baspls
Erg grappige film. Robert De Niro doet het best goed. Leuke amerikaanse humor.

avatar van john mcclane 2
waar analyze this uitblonk in originele vondsten,en fantastische zelfspot, is dit weer een geval van hollywood armoede.
deel 1 succes,,,even uit melken, een bekend gegeven,,zie al die herhaling deel 2 films.
soms wel vermakelijk,,,maar niet al te best.

avatar van ZenZin
Als tussendoortje nog wel enigszins genietbaar.
Deel 1 was leuker en origineler natuurlijk.