Rango (2011)

Animatie / Avontuur
107 minuten / 112 minuten (extended cut)

geregisseerd door Gore Verbinski
met de stemmen van Johnny Depp, Isla Fisher en Abigail Breslin

Als een naamloze kameleon (Johnny Depp) uit zijn terrarium vrij komt, staat hij plots midden in de woestijn. Hij was zijn leventje tussen vier ramen toch al zat, maar wat nu? Een buidelrat stuurt hem op weg richting het stadje Dirt, ergens op de grens van beschaving. Daar doet de hagedis zich voor als Rango, een onverschrokken pistoolheld. Het stadje staat door gebrek aan water op het punt van uitdrogen. Het is aan Rango om Dirt van de ondergang te redden.

avatar van Rianneke_Dan
Leuke en originele animatiefilm.

Film begon al goed met een grappige intro, en de sfeer zit er gelijk goed in. Dat word gelukkig ook nergens minder, Rango blijft sfeervol en met name door de setting voelt de film origineel aan. Ook de humor vond ik leuk, goede volwassen grappen waardoor je je als oudere kijker ook gelijk makkelijk in de film komt. Dat zat dus wel goed, ik had alleen persoonlijk wat minder met het verhaal. Niet echt mijn ding helaas, maar gelukkig maken de verschillende en oh zo grappige personages dit helemaal in orde. Rango steekt er wel bovenuit met zijn manier van praten en uitdrukkingen, wat ook typisch Depp was. Maar ook de uiteenlopende dorpsbewoners waren vermakelijk om naar te kijken.

De animatie zag er geweldig uit, en de soundtrack mocht er ook wezen. Helaas duurde de film voor mijn gevoel erg lang, terwijl de speelduur meevalt. Begin was leuk, maar tegen het einde werd het toch minder en te traag. De aanwijzingen naar andere films vond ik ook geslaagd, kon er in ieder geval wel om lachen.

Heb me hier dus goed bij vermaakt. Je ziet tegenwoordig een hoop (leuke) animatiefilms maar Rango onderscheid zich wel door de de leuke setting en het personage van Depp

Een leuke film, meer niet en minder niet. Animatie is zeer goed gedaan. Alleen daarom moet je hem eigenlijk al kijken. Verder lekker Johny Depp humor, lekker om een keer te kijken.

avatar van moviemafketel
Water, het goud van de woestijn. En de eenzame kameleon die hier voor moet gaan zorgen.
De animatie is geweldig gedaan. Alle dieren lijken daadwerkelijk wat menselijks te hebben.
Ieder zo met zijn of haar eigen karakter. Toen de film begon was ik bang dat het behoorlijk saai zou worden, maar dit verandert gelukkig al heel snel. Ik houd niet zo van westerns en dus ook niet van de setting hiervan, maar Rango blijft vermaken. Humor zit er niet echt in. Wel is het script goed bedacht. Die bank waar het water wordt bewaard is bijvoorbeeld zeer komisch haha.

Jammer dat Rango niet wat vaker gebruik maakt van zijn fysieke camouflage of opgaat in de omgeving. Aan de andere kant is hij natuurlijk wel een echte kameleon, daar hij zich totaal anders voordoet dan hij eigenlijk is. Hij heeft natuurlijk altijd in zo'n lullig bakkie moeten leven met zijn speelgoedvisje, dus dat hij de woestijn in het begin maar een helse plek vindt kan ik goed begrijpen.

De achtervolging-scenes waren heel erg knap gemaakt. Uiteraard kun je je vraagtekens zetten of vleermuizen overdag wel in die hitte en dat licht naar buiten komen, maar goed je moet bij een film als dit daar doorheen willen kijken natuurlijk.

De muziek was prima, de karakters herkenbaar en de animatie zeer volwassen en geperfectioneerd.

Zeker een aanrader in het animatie-genre!

avatar van Prudh
Waarom staat er eigenlijk niet gewoon western bij het genre hier..?

Omdat animatie onrechtmatig een positie tussen de max-2 genres inneemt?

Na herziening toch maar verlaagt.

Ernest Goes .... meets Cannonball Run.
Meer is het eigenlijk niet.

Bill Nighy en Timothy Olyphant stelen de show.

avatar van j0zman
Ik heb erg gelachen bij deze film. Een van de betere animatiefilms.

avatar van mcdaktari
Dit vind ik toch wel een hele mooie animatie, visueel is dit vind ik het beste wat er tot nu toe gemaakt is en het is nog een leuk verhaal met humor en een prima soundtrack.
Johnny Depp die de stem van Rango in sprak doet dit wel zo goed, weer zo´n leugenachtig sulletje net als in Pirates. Dik 5 sterren.

avatar van Skrean
Hilarisch en briljant!! nuffsaid.

avatar van witboek
Deze film begon goed, maar eindigde in een diep dal voor mij. Doch vond ik de muziek wel goed in deze animatiefilm. Het verhaal verraste mij niet en is zeer simplistisch.

Moet je deze bekijken? Als je kinderen hebt zeg ik ja anders zeg ik neen, want er zaten geen verrassende momenten in.

Blijkbaar moet alles goed zijn als Johnny Depp acteert in een film, maar niet hier en mijn persoonlijke mening ook in andere films.

avatar van Jawaddedadde
Niet meteen briljant, maar onderhoudend.

Hier en daar wel eens moeten lachen en de animatie zag er goed uit. Het hele verhaal kon me eerlijk gezegd niet boeien en vond het op de langen duur zelfs wat vervelend worden.

Leuk als tussendoortje, meer niet.

avatar van LOTR-lover
Had een totaal andere verwachting want ik vind het namelijk absoluut geen standaard animatiefilm voor kinderen. Vind het meer een film voor volwassenen eigenlijk. De stijl sprak me erg aan, het is redelijk "realistisch" (als je dat woord kunt gebruiken voor een animatiefilm). Het is misschien niet continu doordrenkt met de standaard Pixar humor zoals je die in Up of Finding Nemo tegenkomt maar juist het verhaal vind ik in deze wel interessant. Zeker het bekijken waard.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Geslaagde animatie film en toch wel weer 1 van de betere die ik de laatste tijd zag.
Johnny Depp is erg goed in dit soort rollen in spreken, hij geeft het personage echt een leuke twist met zich mee.
Ook was het natuurlijk hilarisch om de knipoog naar fear and loathing te zien

Heb me zeker vermaakt met Rango en een paar keer goed kunnen lachen.

avatar van ibendb
Inderdaad één van de betere films van 2011. De wereld van Rango ziet er zo mooi uit. Ik heb niet echt moeten lachen met deze film, maar ik heb me toch vermaakt met de klunzig uitziende Hagedis.

Ik ben normaal niet zon fan van animatie films maar dit is wel een van de betere die ik de laatste tijd heb gezien! Leuke humor erin!

avatar van louisvf
Minder geslaagd als ik had verwacht. Al bij al toch nog een vermakelijke rit...

Ik hou van de sfeer in deze komische geanimeerde film; hagedissen (e.a.) in de Mojave desert en characters met een Mexicaans accent, heel tof gedaan. Er zitten ook veel fijne details in, zoals toen Rango voor het eerst die saloon in 'Dirt' binnentrad (deed me een beetje denken aan Desperado) Het feit dat Johnny Depp de stem van de main character heeft ingesproken maakt het onbewust compleet, maar de film zou zonder zijn bijdrage net zo leuk zijn geweest.
Denk dat ik deze film over een jaar nog wel eens zou kunnen kijken.

avatar van AsianFreak
Wederom mooi gemaakt, leuke dialogen, sterke stem Johnny Dep. Humor was matig, verhaal was leuk!

avatar van Regan_Robbie24
Had er veel meer van verwacht. xo

avatar van fcdenhaag
Met name heel mooi, maar echt hilarisch zeker niet. Films als Toystory en Shrek vond ik toch humoristischer.

avatar van james_cameron
Leuke, sporadisch wat maffe animatiefilm met Depp bijzonder goed op dreef in de hoofdrol. De film hinkt een beetje op twee gedachten, waardoor de film als geheel wat onevenwichtig is. Aan de ene kant is het een bizarre cultfilm vol referenties naar van alles en nog wat (waaronder veel films van Depp zelf), aan de andere kant is het een nogal standaard kinderfilmpje met een voorspelbaar uitgewerkt plot. Onderhoudend is het gelukkig allemaal wel en de animatie is erg mooi gedaan. Vooral de kleurenpracht van het personage van Depp spat van het scherm af.

Wat een leuke animatiefilm is dit. Weer eens een andere setting, en alhoewel ik niet echt heb moeten lachen was de humor niet iets wat ik mistte in deze film. Er zaten genoeg andere punten in de film die het voor mij vermakelijk maakten. De andere dorpsbewoners werden mooi neergezet en het hele sfeertje was gewoon prettig om in te zitten.

avatar van erpunited
Ik vond er echt weinig aan. Ik had moeite om wakker te blijven. Mooi gemaakt maar dat was dan ook alles. Nee geen aanrader

ExXxtreme
Nog wel leuk en onderhoudend maar in veel opzichten is het toch standaard of mist het wat. Wat de film echt een stuk beter had kunnen maken is humor.. voor mijn part zat die er niet echt in, wel wat dingen die leuk gevonden zijn maar echt lachen wordt het nergens. Voor de rest is het verhaal voorspelbaar, standaard en naar het einde toe zelfs wat langdradig maar dat is nog niet zo een groot probleem moest het een grappige film zijn. De grote achtervolgingsscène op vleermuizen stoorde mij ook wat; te ver gezocht en het geheel voegt eigenlijk niet echt iets toe. De muziek en Depps stem zijn wel prachtig net als de sfeer en de schitterende animatie. Deze film is eigenlijk een spijtige zaak want er had veel meer ingezeten door hier en daar een vleugje humor toe te voegen. 3*

avatar van Mai*
Leuke film om op zondag te kijken wanneer het buiten regent.

avatar van Ajax&Litmanen1
Geslaagde western-animatie.

Je moet tegenwoordig wel oog voor kwaliteit hebben om in de golf van animatiefilms die toppers en de floppers eruit te halen. Gelukkig merk je al meteen dat deze Rango best wel goed is. De film bevat een goede mix van humor en avontuur. Waar het allemaal luchtig en grappig begint, daar wordt het na een tijdje meer en meer een western met alle bekende zaken.

Gelukkig zakt de kwaliteit van de film niet in. Het westernsfeertje is behoorlijk aanwezig. Alles is stoffig, oud en krakkemikkig en is gewoon mooi geanimeerd. Het gevoel is er meteen. Jammer dat het hoofdverhaal zelf niet enorm boeiend is. Dit had wel beter gekund. Maar het stoort nou ook weer niet zo erg.

Ook prima is de soundtrack en de stemmen van de beesten. Zowel in uiterlijk als met hun stemmen passen ze perfect in het verhaal. Het zijn ook geen lieve diertjes, maar lelijke, verminkte en vreemde beesten. Zeker Rattlesnake Jake vond ik geweldig. Rango zelf mag er trouwens ook zijn. Lekker vreemd (anders zou Depp het ook vast niet vertolken hé ) en grappig.
Fijn waren ook de verwijzingen naar andere (western)films. Zo was het wel erg leuk om The Man With No Name, ook wel The Spirit Of The West te zien. Zulke zaken geven de film extra credits. Als je een beetje filmkijker bent herken je wel wat verwijzingen.

Prima tussendoortje.

PS: Die zingende Mexicaanse uilen waren schitterend!

avatar van gillie24
Ongelooflijk mooi gemaakte animatie in een western-jasje met een aantal maffe personages die stuk voor stuk goed zijn gecast en ingesproken. Wie kan een maf beest als Rango beter inspreken als de mafheid zelve, Johnny Depp. Ook Bill Nighy (Rattlesnake Jake) is fantastisch, jammer dat zijn personage pas laat geintroducceerd wordt.
Alle elementen zijn aanwezig die een animatiefilm moet hebben: humor, muziek, stemmen en een degelijk verhaal.

Ik ben het met Ajax&Litmanen (is er voor Jari geen rol mogelijk binnen de technische staf van Ajax, vraag ik mij nu ineens af....als het aan de fans ligt....zeker wel) eens dat de Uilen fantastisch waren en de show stelen met hun muziek en teksten.

Al met al een dikke voldoende en een aanrader. De film is overigens niet geschikt voor de allerkleinsten.

P.S. Opvallend dat in de VS (IMDB) deze film een stuk hoger wordt beoordeeld, te weten een 7,6 naar Moviemeter-maatstaven is dat een 3,8.

avatar van gillie24
TheThirdMark schreef:
Na herziening toch maar verlaagt.

Ernest Goes .... meets Cannonball Run.
Meer is het eigenlijk niet.

Bill Nighy en Timothy Olyphant stelen de show.

Timothy Olyphant steelt de show????
Hij heeft hooguit 45 seconden een aandeel in deze film......als Spirit of the West.

avatar van HarmJanStegenga
gillie24 schreef:
Hoe kom je daarbij? Een 3,8(0) op Moviemeter betekend dat je hier in de top 250 staat. Bij een 7,6 op IMDb sta je dat (lang) niet.

avatar van mock turtle
Licht filosofische aangelegde ode aan de western met prachtige beelden en (helaas alleen in het begin en een heel klein beetje op het einde) wat heel subtiele humor. Voor kinderen niet interessant genoeg, ben ik bang.