Van Wilder: Freshman Year (2009)

geregisseerd door Harvey Glazer
met Jonathan Bennett, Kristin Cavallari en Jerry Shea

Van Wilder (Bennett) is onderweg naar de universiteit en is van plan daar ook alles op z'n kop te zetten, op de ''Van Wilder''-manier. Maar wat hij niet weet is dat hij één van de conservatiefste universiteiten heeft uitgekozen. Het enige wat hij kan doen is harder werken dan ooit om te bewijzen dat als het om feesten gaat niemand in zijn weg kan staan.

avatar van rep_robert
Dit is inderdaad van een veeeeel lager niveau dan deel 1 en die was al niet van het hoogste niveau, maar wist dankzij Ryan Reynolds i.m.o. het niveau wat omhoog te trekken.

Het plot van dit deel slaat eigenlijk nergens op. Dat hele gedoe met die legermannetjes is denk ik wel het slechtste idee ooit wat ik in een film als dit heb gezien. Nog erger vind ik het dat die mooie dame(Kristin Cavallari ) zo graag legerofficier wilt worden omdat papa dat wilt. Oh My God!! Jammer, want zij kwam niet zo dramatisch over als de rest.

Van Wilder zelf, gespeeld door Jonathan Bennett is ook zeer matig, heeft bij lange na niet het charisma van bv Ryan Reynolds in deel 1 en zelfs niet zoals Kal Penn in deel 2.

Daarbij is de rest van de cast ook weinig verheffend, kwam zelfs die flapdrol die Stifler speelt in American Pie deel 324 en 325 tegen, ook weer zeer matig. Het lijkt idd de American Pie kant op te gaan helaas.

Verder als je het verhaal van dat leger gedoe wegdenkt blijft er een standaard liefdesverhaaltje over met wat rivalen op de universiteit die het tegen elkaar opnemen. Weinig verheffend en heb het veel vaker beter gezien dan dit.
Deel 1 had al geen opvolger verdiend, maar deel 2 zeker niet.

Het is op zich nog wel een leuke film.
Maar natuurlijk blijf de oude garde van deze reeks serie, toch het best.
Mja

Deze begint als een bijeenraapsel van Animal House, Stripes en Police Academy. Toch vind ik het een erg leuke film, leuke vindingen, grappige dialogen en een fantastisch einde.
In zijn soort scoort deze voor mij erg goed. Zelfs de after-after-after shots zijn erg grappig.

Ik zet een 5,0 neer om aan te geven dat de huidige 2,5 toch echt veel te laag is.

avatar van rep_robert
Je moet een ster geven voor je eigen gevoel, niet om het gemiddelde op te krikken...
5 sterren voor deze prut is gewoon veel te overdreven

avatar van Jeremiah1989
Dat is inderdaad absurd, 5 sterren. hahahahaha

avatar van N_SANE
Helaas, wat een misser. Na het eerste en tweede deel, verwacht je op z'n minst een deel die er niet al te veel van af wijkt. Deze gaat echter helemaal nergens over, de grappen zijn flauw en kinderachtig, het lijkt er op alsof er teveel 'porno' in verwerkt moest worden en tot slot worden vele scenes zowat exact nageaapt Het tegenstribbelen van de blonde vriend van Kaitlin zodra zij pikant de kamer binnen komt gelopen. Het raadt zich vervolgens al met wie zij uiteindelijk zal gaan.. Een zelfde scene uit Van Wilder 2, en zo zijn er nog wel meer van zulks herhaalde prut.
Nee, dit had met gemak een vervolg op de American Pie-reeks kunnen zijn.

Slecht!

1 was heel leuk, deze was leuk voor een avondje als je neits beters te doen hebt.

avatar van leach
wel grappig om te zien dat het over een prequel gaat, maar dat de gsm wel splinternieuw is

film viel goed mee, maar kan niet tippen aan zijn origineel

avatar van inquestos
In de aftiteling zat meer humor dan de rest van de film bij elkaar! vandaar toch een 1*

Halve * erbij voor de aftiteling "What do you say to a woman with 2 black eyes?" "Nothing,u already told her twice

avatar van finitio
Het eerste deel van de van Wilder reeks was origineel, had een goede acteur ( Ryan Renolds ) en de grappen waren relatief sterk. Dit derde deel weet op geen enkel punt te scoren: het verhaal is slecht, Jonathan Bennett acteert slecht en de grappen zijn zeer zwak. Gelukkig maakt Kristen zien het nog een beetje goed dus vandaar een 1,0*

avatar van thobe
Waar het tweede deel nog enigzins interessant was door de aanwezigheid van Kal Penn, slaat dit deel compleet de plank mis. Een film 'Van Wilder' noemen zonder de originele Van Wilder of assistent is geen Van Wilder meer. Alle grappen zijn al gemaakt in de voorgaande delen en daarmee mag het wel duidelijk zijn dat dit deel gewoon onthutsend slecht is.

Een volledige analyse van de film laat ik dan ook maar achterwege. Deze film verdient niet meer dan een 3,0 -> 1,5*

ik moet hem nog kijken maakt Jonathan Bennett die knapperd het ook niet goed ? :O

Steengoeie grappige film.
De 2de ervan vond ik niet goed maar de 1ste en deze 3de konden me wel heel goed bekoren.
Ik zie wel hoe verzuurd vele mensen op de aardbol rondlopen, met niks kunnen ze nog lachen, ze weten altijd wel wat om negatief te doen en te reageren, heel leuk,lol.

avatar van Kr!kke
Matige komedie die niet kan tippen aan zijn voorgangers. Het was een standaardverhaaltje dat slechts sporadisch een glimlach op mijn gezicht kon toveren. Het was ook allemaal enorm voorspelbaar, er zaten nooit eens echte onverwachte dingen/grappen in (al is dat meestal nooit het geval bij een dergelijke komedie).

avatar van lars-pixar
Mooie vrouwen en mooie borsten en sommige scènes zelfs nog bruter dan American Pie, verhaal erg slap en simpel.Ik heb ook niet egt gelachen in de film verder weinig gezien omdat ik 45 minuten heb gemist. NB (Niet beoordeelt)

Inderdaad een veel lager niveau! Maar Jonathan Bennett is ook niet de geschikte persoon als Van Wilder hij is er veel te serieus voor! Hij heeft de humor niet inzich wat Ryan Reynolds wel had
en daarbij vind ik de verhaal lijn ook slap. Althans sommige grappen vond ik wel lachen

avatar van lars-pixar
josienn schreef:

Waarom 5 sterren als ik vraagen mag, ten eerste vind je de film aan de ene kant bar en aan de andere kant eigenlijk aleen de grappen leuk.En toch 5 sterren daar moet je goed over na denken hoor voor dat je 5 geeft en zeker aan een komedie dan moet die wel erg goed zijn maar dat vind jij niet.

Een punt heb je wel goed en daar ben ik mee eens en dat is dat Jonathan Bennett inderdaat niet echt goed is voor deze rol

avatar van Courtes
Alhoewel deze film natuurlijk niet geweldig is , kan ik hem geen onvoldoende geven omdat ik om sommige grappen enstig in een deuk lag.

avatar van filmamator
Flauwe, 13 in een dozijn collegefilmpje. Vooral de humor vond ik zeer flauw en op verscheidene punten zelfs irritant. Daarnaast barst het van de clichés, en is het einde erg voorspelbaar. Om wat positiefs te zeggen: De Jamaicaan en de hond waren nog wel enigszins vermakelijk.

Zeer slecht.

avatar van Buurman Zijlstra
Als je al een tijdje niet zo`n filmpje hebt gezien dan is dit toch wel erg genieten hoor. En cliche is niet erg als je het maar goed doet. Ik vond hem prima.

avatar van maxroelofs
Jammer.

Het verhaal begon erg leuk. Daar zaten de meeste leuke grappen ook al in verwerkt. Bijvoorbeeld de scène met de: kerk, speech, dildo waren erg leuk. Hierna valt de film helaas erg weg. De grappen worden ronduit flauw en er moet weer perse een cliché liefdesverhaaltje aan te pas komen. Ik weet niet hoeveel films ik al gezien heb waar een jongen een meisje wil krijgen maar het meisje niet voor hem valt. Als de jongen dan eindelijk wat dichter nar haar toe groeit ziet ze iets waardoor het weer uit is en dan op het eind zoenen ze toch weer. Dan vind ik dit nog een erg zwakke uitvoering daarvan. Ze willen te veel voor het verhaal gaan en dat had minder gemoeten. Als ze zich gewoon hadden geconcentreerd op de grappen zoals ze in het begin deden, dan was dit een erg leuke film geweest. Gewoon een over de top filmpje over hoe Van Wilder de school op z'n kop zet. Weinig verhaal en veel leuke grappen, daar zijn ze goed in, dat hadden ze moeten doen.

Acteerwerk was irritant slecht. Ik kan dat hoofd van Van Wilder echt niet uitstaan. Zelden een hoofd gezien die er zo achterbaks en irritant uit zag. Nou zou je natuurlijk zeggen dat dit goed bij de film past alleen ik vond het niet werken.

Editing, camera werk, kleurkeus was allemaal nik bijzonders.

Finale is dan wel weer leuk met originele grappen. Heb me er wel mee vermaakt alleen niet meer dan dat. Het riep ook irritaties op.

avatar van carl de grote
maxroelofs schreef:
Jammer.

Editing, camera werk, kleurkeus was allemaal nik bijzonders.

Ik ben het er helemaal mee eens dat dit een bekend verhaal is. Het bedierf voor mij echter niet de pret. De manier waarop het verhaal verteld werd vond ik wel origineel (het leger), waardoor ik ik er wel met mijn aandacht bij bleef. Ik ben het er niet mee eens dat ze voor het verhaal wilden gaan. Op de eerste plaats kwamen de grappen die ik erg origineel en grappig vond en op de tweede plaats kwam pas het verhaal.
Het feit dat het acteerwerk slecht was maakte het voor mij nog grappiger doordat de scene's zoals de speech en de kerk nog knulliger overkwamen. En dat vond ik erg leuk. Ik denk dat de regisseur expres iemand uit heeft gezocht met een irritant gezicht. Ze dachten waarschijnlijk dat dat de film nog grappiger zou maken. Bij mij werkte het juist wel positief. Ik zou de film een stuk minder leuk vinden er iemand de rol van Van Wilder zou spelen die geen vervelend hoofd heeft.
Dat de editing,camerawerk enz. niet zo bijzonder was kon ik wel begrijpen. Het is echt een film voor vermaak en niet een film waar het om de special effects gaat.
Dus als je een vermakelijke film wilt zien zou ik deze zeker kijken (echt een aanrader). Maar wil je een film zien waar het om het verhaal en de special effects gaat zou ik deze film niet kijken.

Wel een voldoende waard.

avatar van maxroelofs
Het feit dat het een bekend verhaal is stoorde ik me al aan. Er zijn zeker 1000 komedies over dit onderwerp geweest en het feit dat ik er zo niet eentje op kan noemen met een dergelijke verhaallijn betekent niet dat deze er nooit geweest is. Ik denk dat er van al die films echt nog wel eentje bij zit die op deze manier verteld wordt. Als het nou op een originele boeiende manier verteld werd had ik nog wel gul willen zijn. Dit kan door middel van bijvoorbeeld een mozaïekverhaal. (verschillende verhaallijnen die op het eind bij elkaar komen) Als ze op deze manier iets origineels hadden gedaan dan was ik het met je eens geweest en had ik dit een maximale score van 4.5* gegeven. Ik vind de vertelwijze d.m.v. het leger nou niet meteen zo geweldig dat ik het een pluspunt vind voor de hele film. Wat er nu over blijft is niks meer dan een rommelig, cliché, slecht filmpje.

Volgens mij heb je mijn stukje dat ze voor het verhaal wilde gaan verkeerd opgevat. In het begin zaten er erg veel leuke grappen in en ging het de goede kant op met de film. Ik denk dat je het wel met mij eens bent dat de meeste leuke grappen in dit stuk zaten. Toen hij dat meisje ontmoette ging het weer bergafwaarts met de film en werden de grappen ook beduidend minder. Dit roept bij mij de vraag op of de regisseur soms bang was om er geen verhaal in te stoppen. Een uitzondering hierop is natuurlijk weer het einde. Maar dat stuk daartussen dat was niet veel.

Ik vind de hoofdrolspeler gewoon een vervelend hoofd hebben, maar niet op een grappige manier. Ik vind hem erg ongelukkig gecast. Ze hadden beter iemand kunnen hebben als Stiffler uit american pie. Hij heeft ook een enorme rot kop alleen is daardoor wel weer grappig. Ben stiller had het denk ik ook wel goed gedaan maar dan was het een hele andere kant op gegaan met de film. Genoeg mensen op te noemen alleen dit... nee erg ongelukkig gekozen.

Ik heb dat stukje met editing camerawerk en kleurkeus er tussen gezet omdat dat een vast onderwerp is in mijn recensie. Nu kom ik weer terug op wat ik eerder zei als ze het verhaal op (echt) originele leuke manier hadden verteld, denk dat ook aan veranderingen bij het camerawerk, editing en kleurkeus en er een mozaïekverhaaltje in hadden gestopt dan was het misschien wel de goede kant op gegaan met deze film. Ik verwachtte ook helemaal geen special effects hoor maar als een film als deze wil slagen moeten ze gewoon met iets ergs leuks op de proppen komen. Ik vind dat ze daar niet in geslaagd zijn.

avatar van carl de grote
maxroelofs schreef:

De eerste vraag die bij mij opkomt is: Als het verhaal je stoort, waarom kijk je dan deze film? Als je je even had verdiept in de film voordat je de film ging kijken was je er al achter gekomen hoe de film verteld werd.
Dat er alleen maar een slecht filmpje overblijft is niet waar. Er zit zeker wel een verhaal in, alleen dat wordt op een beetje knullige manier verteld waardoor ze richting een komedie proberen te gaan. Dat is bij mij wel aangekomen. Daarom valt deze film ook onder het genre Komedie en niet een Thriller of een Drama. Als je echt van grote verhaallijnen houdt kun je beter een thriller gaan kijken zoals The game. Daar zit echt een verhaal in. In de meeste gevallen gaan komedies niet voor een veerhaallijn, maar om je te amuseren. Dat was zeker het geval bij deze film.

De scenes vanaf het moment dat hij het meisje ontmoet ging de film iets meer voor het verhaal, maar dat werd ook weer op een grappige manier verteld. Denk maar aan de scene met de hond en de directeur van de school.
Ik denk dat je deze film niet moet kijken voor het verhaal of voor spanningen, maar puur om je te amuseren. En daar slaagde de film zeker in.

Je zegt zelf: Ik verwachtte ook helemaal geen special effects hoor maar als een film als deze wil slagen moeten ze gewoon met iets ergs leuks op de proppen komen. Ik vind dat ze daar niet in geslaagd zijn.
Maar in je vorige recensie vertel je dat er erg leuke grappen in zaten zoals de speech enz. Dat geeft aan dat je er wel degelijk grappige scene in vond zitten.
Dus je spreekt jezelf erg tegen.

Het feit dat je Van Wilder een vervelend hoofd vindt hebben is puur persoonlijk en daar valt niet over te twisten. Het ligt daarom dan ook echt aan jezelf dat je je eraan gestoord hebt. Als ze bijvoorbeeld Stiffler uit American Pie als Van Wilder hadden gekozen denk ik dat je de film al meer zou waarderen.

avatar van Kelsey16
Tegenvallertje, 1 was wel aardig, 2 vond ik leuker maar deze is erg slap, veel herhaalde grappen en het verhaal sloegen nergens op, opzich is dat niet zo erg, maar dit boeide gewoon totaal niet.

Nuchter wel grappig maar een beetje tijdverdoening, dronken leuk voor een avondje. Niet meer, niet minder, 2,5*

avatar van john mcclane 2
klinkt vreemd,maar platte humor kan ik best waarderen
zoals southpark of ali g maar dit is LAME
makkelijk voorspelbaar.
maar de hoofdrol speler heeft er duidelijk plezier in.
bijna niet een keer gelachen.

avatar van moviemafketel
Onze Orange County Cavallari in een film. Moet toegeven dat ze best een lekkere meid is, maar acteren kan ze beter laten. Verhaaltje is ook te zwak voor woorden. Had af en toe een soort glimlach op mijn gezicht, maar verder nergens om kunnen lachen. Al die American Pie-wannabees falen keren op keer om iets te maken waarbij de chemie tussen de hoofdrolspelers net zo goed is. 2 sterren voor de vrouwen, verder bagger.

Dick2008
Eigenaardig dat die Van Wilder allemaal weer andere acteurs hebben. Vergeleken met die andere twee, vind ik dit nog best wel een leuke film. Dit komt vooral door Jonathan Bennett, wat mij betreft een goede keuze want die brengt het leuk en ook Kristin Cavallari is grappig. Maar de andere rollen zijn ook helemaal niet verkeerd. Natuurlijk zitten er weer de nodige sex en andere vieze grappen in en de film zakt op bepaalde momenten in, maar goed dat weet je met films als deze maar er zitten verspreid over de film toch gewoon grappige gedeelten in.

Dit soort films lijken alleen nogal veel op elkaar, zoals bijvoorbeeld met die hond dat zie je bij Pledge this ook .......en het heeft soms wel wat weg van Police Academy, en aan het eind zelfs een knipoog naar Patton. Het laatste gedeelte met die wedstrijd is wel wat aan de lange kant en wat dat betreft zijn de kortere momenten toch veel beter. Onsamenhangende film, maar toch valt er genoeg te lachen. 4.0

avatar van tattoobob
Ook dit deel kan lekker overgeslagen worden.

avatar van Gang_Star
Het derde deel uit de reeks, welke met Ryan Reynolds in het eerste deel een goede van Wilder had. Opvolger The Rise of Taj was al behoorlijk minder qua niveau, en zo ook Freshman Year. Van Wilder wordt nu neergezet door Jonathan Bennett , van wie ik nog nooit heb gehoord, als een vrij suffe hoofdrolspeler die totaal geen goede invulling biedt aan van Wilder. De humor is constant veel te flauw en zeker niet leuk en het verhaal is zwak. Het verhaal bevat met het personage Kaitlin nog een hoogtepunt, maar meer leuks heeft Van Wilder: Freshman Year eigenlijk niet te bieden.