Genre: Drama / Horror
Speelduur: 99 minuten
Alternatieve titels: Jian Gui / The Eye / 見鬼
Oorsprong:
Hongkong / Singapore
Geregisseerd door: Oxide Chun Pang en Danny Pang
Met onder meer: Angelica Lee, Lawrence Chou en Chutcha Rujinanon
IMDb beoordeling: 6,6 (30.030)
Gesproken taal: Kantonees, Mandarijn, Engels en Russisch
Releasedatum: 26 juni 2003
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Gin Gwai
"How can you believe your eyes when they're not yours?"
Mun is twintig en sinds haar tweede levensjaar blind. Na een riskante operatie krijgt ze haar gezichtsvermogen terug. Vol blijdschap opent Mun haar ogen in een nieuwe wereld. Toch klopt er iets niet en tot haar afgrijzen ziet ze in de spiegel niet haar eigen gezicht maar dat van Ling, de overleden vrouw die haar netvliezen beschikbaar stelde. En dan zijn er nog de mysterieuze, duistere en verminkte creaturen die zich aan haar openbaren. De visioenen brengen Mun op de rand van de waanzin en de enige uitweg is te achterhalen wat het geheim van Ling was...
Externe links
Acteurs en actrices
Wong Kar Mun
Dr. Wah
Chiu Wai Ling
Yingying
Dr. Lo
Mun's Grandmother
Nurse
Dark Figure
Ghost in the Hospital
Hospital Caretaker
Video's en trailers
Reviews & comments
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Ik vind deze film ERG overgewaardeerd.
Want? Noem eens argumenten?
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Ik heb 'm samen met T.O. gezien en wij waren beiden niet echt overdonderd door de film. Wat mij betreft was het een vermakelijke, redelijk spannende film. Maar alle commentaren van: 'enorm eng', 'geniaal verhaal' etc. begrijp ik niet. Het is best spannend en ziet er gaaf uit, maar eng? neuh.
Het hele doden zienverhaal is toch niet zo opzienbarend en origineel toch? 3,5 ster vind ik een prima afspiegeling: erg vermakelijk, maar niet al te bijzonder. Om 4 sterren of meer te geven moet een film toch wel origineel in zijn genre zijn of op wat voor manier dan ook overdonderend, maar dat vond ik bij deze film niet het geval. Ook het einde was nogal zwak. Ik vermoed dat T.O. er een beetje hetzelfde over denkt.
Sikoefietall
-
- 24 berichten
- 24 stemmen
kheb deze film samen meej jando gezien en was cker de moeite waard, goede film, af en toe idd six sence achtig maar toch anders uitgewerkt (imo beter)...goed film. 4 sterren.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
af en toe idd six sence achtig maar toch anders uitgewerkt (imo beter)...
T.O.
-
- 2206 berichten
- 2462 stemmen
Ik vermoed dat T.O. er een beetje hetzelfde over denkt.
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 927 stemmen
Wat ik niet helemaal goed begrepen heb:
Wanneer Mun in het huis van het dode meisje komt, wil ze haar helpen door haar opnieuw te laten sterven zodat het meisje geen zorgen meer heeft. De tijd gaat denkbeeldig terug en de moeder haalt haar van het touw af...is het nu zo dat Mun zichzelf ook had opgehangen zodat Ling opnieuw kon sterven? Maar waarom ziet ze dan daarna nog dode mensen, alleen door dat netvlies?
Niemand? Dat was me een beetje ontgaan...:(
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Ik weet het niet meer helemaal zeker hoor, maar volgens mij was Mun aan het eind helemaal niet dood. Ze stond wél aan het begin van het leren omgaan met haar nieuwe gave. 'n beetje zoals Haley Joel Osment dat op een gegeven moment in The Sixth Sense ook overkomt.
The Eye
-
- 580 berichten
- 4284 stemmen
Eh nee, hij is denk ik niet freaky-er maar minstens zo stijl- en sfeervol...
Er zitten ook zeker een aantal geniale kippevel-scenes in...
Ik vind The Eye ongelofelijk goed - het enige minpuntje aan de film is de afwikkeling van het verhaal...
Dark Water daarentegen is in mijn ogen perfect....
Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Al hoorde ik onlangs dat Kairo of Pulse (in het engels) nog weer enger moet zijn dan Dark Water. Ze doen bij Sleaze videotheek in Groningen in ieder gaval hun best deze film binnen te krijgen. Op een Amerikaanse site die Japanse films aanbidt en hun eigen Hollywood niet zo serieus neemt (goede site dus ) kreeg Kairo op de scare-factor 11 out of 10 terwijl Dark Water 10 out of 10 kreeg, dat zegt genoeg denk ik!
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Al hoorde ik onlangs dat Kairo of Pulse (in het engels) nog weer enger moet zijn dan Dark Water.
Eh dat is niet het geval hoor....Kairo heeft zeker zijn momenten en de sfeer is zeer en zeer creepy.......maar het verhaal gaat helemaal nergens naar toe...sterker nog het wordt een dodelijk saaie bedoening...
Op het gegeven moment interesseerde het me allemaal niet meer zo....
En dat kan ik van Dark Water niet zeggen..:P
Als je dan toch naar Sleaze gaat huur Uzumaki dan een keer....;-)
Hemdale
-
- 2222 berichten
- 8248 stemmen
ehmm... waar kan ik deze film vinden?
Spider
-
- 324 berichten
- 1063 stemmen
Eindulluk gezien!
In cinerama 3 in Amsterdam, wat de lelijkste bioscoopzaal van heel Nederland moet zijn.
Ik gruwelde al toen ik daar binnen liep.
En nu de film:
de thrillride van de broertjes Pang is erg geslaagd.Een waarschuwing vooraf en de goed getimede effecten.Jammer dat de film verpest word door de Ring-achtige eind waar ik geen bal van snapte.
Ben benieuw hoe de yankees dit gaan verherfilmen.
morpheus
-
- 1034 berichten
- 675 stemmen
Teleurstellende film, nergens wordt de sfeer in de film ook maar in de buurt van spannend (in tegenstelling tot bijv the ring en sixth sense) en het verhaal/gegeven hebben we nu ook al vele malen langs zien komen. Het einde en acteerprestaties maken dan nog iets goed.
Maar dan was ik ook al bijna in slaap gevallen.
Toch nog **
Webby
-
- 861 berichten
- 846 stemmen
Enkele maanden geleden gaven Danny en Oxide Pang ("BANGKOK DANGEROUS", "THE EYE") aan bezig te zijn met het vervolg op het angstaanjagende "THE EYE", maar nu blijkt de film al bij enkele online dvdwinkels te koop te zijn. "OMEN" is de titel van het indirecte vervolg op "THE EYE". Drie vrienden zien geesten en één voor één leggen ze het loodje. Bestel de film nu voor 25 euro bij http://www.adrenafilm.de.
The Eye
-
- 580 berichten
- 4284 stemmen
Dus jij vind Uzumaki eng? Ik vond het grappig en mooi vormgegeven. Ook vermakelijk was hoe ze de uzumaki's in de details hebben uitgewerkt zonder dat het TE wordt, maar eng vond ik 'm zeker niet. En smaken verschillen, misschien dat ik Kairo wel supereng vind. Op een Amerikaanse fansite voor Japanse horror kreeg Kairo op de scarefactor 11/10
Eh dat is niet het geval hoor....Kairo heeft zeker zijn momenten en de sfeer is zeer en zeer creepy.......maar het verhaal gaat helemaal nergens naar toe...sterker nog het wordt een dodelijk saaie bedoening...
Op het gegeven moment interesseerde het me allemaal niet meer zo....
En dat kan ik van Dark Water niet zeggen..:P
Als je dan toch naar Sleaze gaat huur Uzumaki dan een keer....;-)
mstoffer
-
- 129 berichten
- 1089 stemmen
Ik had me op het ergste voorbereid, ik ben een echte schijterd met horror, maar ik vond het maar nergens eng worden..
En het verhaal kon me ook nauwelijks boeien. Wel heel mooi gefimd hoor en wat zijn die japanse doktoren jonge jochies (zo uit een jap-soap weggelopen, ik zou me daar niet zo veilig bij voelen). Maar dat terzijde. Aardige film dus, drie sterren.
Webby
-
- 861 berichten
- 846 stemmen
Linda
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
Brrrrrrrr wat een enge film. De film begint al geweldig wanneer je door al die wazige beelden het oude vrouwtje ziet en er hangt hierdoor gelijk een ontzettend creepy sfeertje dat bij mij vrijwel de hele film bleef hangen. Ik vond vooral het eerste uur van de film ontzettend goed en doodeng. De kaligrafeerscene was een lekkere opwarmer maar bij de scene met de lift scheet ik echt bijna in mijn broek (Het is dat er nog een vriendin tegen me aanlag ) want gatverdamme wat is die scene eng! En dan die zenuwslopende muziek erbij. Ik heb zelden zo'n spannende scene gezien. Die lift gaat zo ontzettend langzaam en als je dan telkens weer het gezicht van Mun ziet spat het zweet er echt aan alle kanten uit. Echt geweldig zoveel spanning 1 gezichtsuitdrukking op kan wekken. Na dit perfecte eerste gedeelte vond ik de film helaas een stuk minder worden en het einde vond ik ook een lichte teleurstelling, ik voelde het de hele tijd al aankomen. De vergelijkingen met The Sixth Sense kan ik overigens ook goed begrijpen maar wat mij het meest trekt in die film (herkenning van mezelf in de personages en vooral het ontzettend mooie verhaal) miste ik in deze film. Het verhaal in deze film is zeker niet slecht en al geloof ik heilig in mysterieuze, duistere en verminkte creaturen (Wat de film natuurlijk ook extra interessant voor me maakt) zoals deze in het verhaal boven worden genoemd, de film mist voor mij toch net dat beetje extra en daarom houd ik het op 3,5 ster.
SSeagal
-
- 1865 berichten
- 658 stemmen
Ik had hoge verwachtingen die helaas niet echt beloond werden. Hoewel de film fraai artistiek gefilmd is, wat goede enge momenten heeft, kon de film toch minder angst opwekken bij mij dan Ringu of Ju-on the grudge, de sfeer was niet constant en de film werd op sommige kleine punten zelfs eventjes saai, erg jammer. **1/2
ehuurman
-
- 120 berichten
- 734 stemmen
The Sixth Sense meets the Mothman's Prophecies op het eind dan, alleen loopt het hier niet goed af
, maar dan in het Verre Oosten. Aardige film, met zeker wat goede horror-scenes, maar jee, wat kan die dokter van 18 absoluut niet acteren zeg... . 3***
unholylove
-
- 50 berichten
- 558 stemmen
Het was een mooie film met toch wat aardige schrik effecten.
De dramatische muziek maakte het voor mij goed dat het verhaal toch wel wat slapper werd.
Kijk deze film het snachts, alle lichten uit en het volume hoog en gegarandeerd dat je niet meer wilt slapen. (ik kan nu ook wel een grote knuffelbeer gebruiken)
Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
Bijzondere film die ook mij regelmatig aan de Sixth Sense en the Others deed denken. Het einde vond ik redelijk verrassend aangezien ik dacht dat de film na het bezoek aan Thailand afgelopen zou zijn. Dat einde zorgde nog op de valreep voor een extra half puntje. 3,5 sterren.
Esteban
-
- 3595 berichten
- 1813 stemmen
Wat door het erg origineel concept en enkele mooie beelden best een soort tegenhanger van 'Ringu' kon worden, resulteerde in een middelmatige film. Het Japanse 'The Eye' kwam naar mijn mening véél te traag op gang zonder daar reden toe te hebben en bleef zowat de hele prent lang aanslepen. Bovendien beloofde het een 'horror-thriller' te worden, maar na een 3tal geslaagde 'griezelmomenten' begon de film te wankelen tussen The 6th Sense, The Ring en The Mothman Prophecies. Het griezelige was er af en het was net of de film overging in andere genres en niet meer goed wist waar hij nu juist moest blijven. De structuur liet het compleet afweten en er had gewoon meer uit kunnen gehaald worden. De positieve kanten, waaronder het camerawerk, de regie enz. verhinderen net dat The Eye niet op ** blijft staan.
The Eye **1/2
remorz
-
- 1930 berichten
- 2379 stemmen
Fraai vormgegeven, maar het leek net of ze er geen einde aan konden breien, dat vond ik dan ook iets teleurstellen. Toch een paar goeie scares, met een originele invalshoek; 3,5*
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
Prachtige horror. Inderdaad niet echt eng te noemen, maar wel heel mooie beelden en prima sfeer.
De laatste scene met de ontploffing van de tankwagen vond ik echt geweldig!
4*
Pre- en sequels
Child's Eye
2010
7 reacties
Gin Gwai 10
2005
24 reacties
Gin Gwai 2
2004
51 reacties
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
Hachikô Monogatari
Familie / Drama, 1987
26 reacties
Angst
Misdaad / Horror, 1983
82 reacties
El Espinazo del Diablo
Drama / Horror, 2001
128 reacties
Shutter
Horror / Thriller, 2004
139 reacties
Alone
Drama / Thriller, 2007
29 reacties
Nabbeun Namja
Drama, 2001
99 reacties
Gerelateerde tags
transplantationblindness and impaired visioneye operationloss of eyesight hiernamaalsviolinistremakeblind girl
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.