Air Force One (1997)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Harrison Ford, Gary Oldman en Glenn Close

Aan boord van het zwaarst bewaakte vliegtuig ter wereld - het presidentiële toestel - is president Marshall samen met zijn vrouw, dochter en een legertje topambtenaren op weg naar huis. Ze zijn nog maar net opgestegen of het vliegtuig wordt gekaapt door radicale communisten onder leiding van de meedogenloze terrorist Korshunov. Als de gevangen genomen dictator van zijn land niet vrijgelaten wordt, zal Korshunov de passagiers één voor één vermoorden. De best beveiligde man ter wereld moet nu zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van iedereen aan boord én voor de toekomst van een vrije wereld.

avatar van Sergio
Wolfgang Petersen heeft betere films gemaakt bijv. Das Boot en In The Line of Fire.
Harrison Ford is een houterige (te) voorbeeldige president.

avatar van Chaos Industry
Nou net deze verschrikkelijke film mogen aanschouwen.
Ik denk dat ik voor een ieder hier spreek als ik zeg dat we allen een bloedhekel hebben aan films die 'slecht' zijn, daar zijn we immers te veel filmliefhebber voor.
Maar wat ik zelf nog verschrikkelijker vind, is als er dingen niet kloppen in de film.

Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld uit de film Lockout.
Twee maken een sprong uit een ruimteschip (in de ruimte dus) en vallen omlaag...
Details als dat mogen simpelweg niet gemist worden, want wie logisch nadenkt weet dat er in de ruimte geen zwaartekracht is, pas wanneer men in de atmosfeer van de aarde komt.

Maar goed, genoeg gezever daarover, want ook hier was dit het geval.
Meneer de president moet via een kabelbaanconstructie naar het andere vliegtuig zeilen als het ware. Zijn haar waait met volle kracht naar achter, en we laten los en we zien de dochter alsof ze aan een hengel wordt binnengevist aankomen waaien... Gewoon simpele elementen die mij storen omdat het mij wel opvalt, maar een regisseur niet.

Verder was het zoals velen al zeggen gewoon een bullshit film waarin Harrison Ford de rol van Bruce Willis nam in Die Hard. Verschil is alleen dat Harrison Ford gewoon verschrikkelijk speelde, plus dat zijn rol als president het ongeloofwaardig maakte. Maar goed, sommige delen waren nog wel enigszins aan te zien, dus ik zal niet lager geven dan een 3 -> 1,5 ster dus.

avatar van Boneka
Vandaag sinds lange tijd weer eens bewonderd nu op blu ray. Ziet er fraai uit al is het geen blu ray anno 2013 natuurlijk. Het geluid daarin tegen is subliem. De film zit boordevol actie en lijkt hier en daar een beetje James Bond te worden. Met name op het eind gaat de fantasie teveel zijn rol spelen. Beetje jammer, want op zich zit ie wel lekker in elkaar. Hij blijft spannend tot de laatste minuut al had ie wel 20 minuten korter gemogen. Vandaag de dag kom je niet meer weg met zo'n film, maar gezien de tijd heel fraai gemaakt. Kan me nog herinneren dat H. Ford de echte president daarna nog heeft gesproken. Leuk. De film is een mix van James Bond en Bruce Willis al zijn die Die Hard films van betere kwaliteit. Deze zit meer in het rijtje van Con Air. Toch kijkt ie best wel lekker weg.

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm met goed acteerwerk, prima special effects.

avatar van baspls
Geweldige film, snap de lage waardering totaal niet.

Erg goede redelijk originele verhaallijn. Goed script.
Zeer goede acteerprestaties. Harrison Ford is de beste vertolking van de president van de VS die ik tot nu toe heb gezien. Hij acteerde echt geweldig en met veel emotie, als zijn familie word bedrijgt lijkt zijn paniek wel echt.

Erg goede sets en de special effects van het Star Wars-team zagen er erg gaaf uit. De minimale CGI was wel redelijk.

Een van de beste actie-films die ik ooit heb gezien. Erg goed werk van Petersen.
Aanrader

avatar van John Barry
Air Force One is een erg onrealistische film die je met een korreltje zout moet nemen. Dat neemt niet weg dat dit een vermakelijke en spannende film is.

Er wordt in deze film goed geacteerd. Ik vond Harrison Ford goed overkomen als de president van de Verenigde Staten. Ford heeft ook wel de juiste uitstraling voor deze rol.Gary Oldman vond ik ook erg goed als Ivan Korshunov. Oldman zet een goede Badguy neer. Ook de rest van de cast acteert goed. Op de cast heb ik niks aan te merken.

Deze film is erg spannend. Op bepaalde momenten zit je op het puntje van je stoel. We krijgen ook een paar goede actie scènes. Min punt is wel dat vooral bij die actie scènes de special effects niet zo goed zijn. Nu is deze film in 1997 gemaakt en de special effects konden volgens mij echt wel wat beter in 1997.

Deze film vindt ik vrij goed tot het moment dat Ivan Korshunov sneuveld. Voor de film was het beter geweest als het nu gewoon afgelopen was. Maar de filmmakers hadden blijkbaar geen zin om te stoppen en we krijgen nog een paar actie scènes cadeau. De Air Force One wordt nog aangevallen door Migs en er gebeurt nog veel meer. Nu slaan de filmmakers door. Ze hadden de film moeten afronden na de dood van Korshunov. Wat erna komt zie ik als uitmelkerij.

De scene dat de president en zijn gezin worden gered via een kabelconstructie naar een ander vliegtuig vond ik belachelijk. Het dieptepunt van de film. Echt zonde dat de filmmakers een film die zo goed begon zo idioot laten eindigen.

Van een goed einde kan je ook niet spreken. Na al die actie is de film plots afgelopen. De film sluit niet netjes af.

Maar ik moet nu niet te negatief doen. Tot de dood van Korshunov vond ik de film erg goed en spannend en zit je vaak op je puntje van je stoel. De soms wat mindere dialogen vergeef je op dat moment de film en ja gaat helemaal op in de film. Ik vond de scene dat de kapers de Air Force One in bezit namen erg goed en ook de scene erna dat de piloten probeerden de Air Force One te laten landen vond ik een sterk stuk.

Deze film is wel erg Amerikaans en in deze film zitten ook wel wat clichés. Maar hier val ik bij deze film niet over omdat ik dit niet storend vond bij deze film.

Dan nog een opmerking over de muziek. Ik vond de muziek erg sterk. Jerry Goldsmith heeft met hulp van Joel McNeely geweldige muziek gemaakt. In twee weken tijd zo score maken. Erg knap. (Randy Newman was de oorspronkelijke componist maar zijn werk werd afgekeurd. Hij moest last minute vervangen worden ).

Al met al vond ik Air Force One een spanende film. Dit is wel een film wat met een flinke korrel zout moet worden genomen. Zonde dat het laatste stuk van de film een stuk minder is. Want dit maakt mijn waardering voor deze film toch wat minder. Toch geef ik ,vanwege de spanning die tot aan de dood van Korshunov aanwezig was , de film een ruim voldoende.

3,5 ster voor deze film.

avatar van Serafijn
Ik vond de film best onderhoudend, zeker beter dan veel mensen hem hier beoordelen. Uiteraard onrealistisch, maar dat kan ik eigenlijk wel smaken want het is niet voor niets een film, als alles 100 procent realistisch zou zijn zou je nogal saaie films krijgen...

Cast vind ik prima in orde, Harisson Ford is een uitstekende acteur en speelt ook in deze film zeer goed. De bad guy vond ik eveneens goed vertolkt. Ford is een dé persoon bij uitstek om de rol zoals deze van de USA president te spelen.

Verhaal zat ook goed in elkaar, al ergerde ik me af en toe eventjes aan het heel hoge pattriotisme-gehalte in de film, al was dat op zich niet erg storend voor de verhaallijn, viel me vooral op in de stukjes die zich NIET aan boord van AF1 afspeelden (in Washington bvb).

Nog een minpuntje is het einde van de film. Ik zag er een heel mooie climax in en dan gaat de film toch nog door nadat de terroristen gedood zijn! Dat vond ik eerlijk gezegd slecht gedaan, het laatste stuk met de spectaculaire ontsnapping naar het vliegtuig Liberty vond ik niet nodig en weinig belangrijk voor de hele film. Al zou het kunnen dat dit was om aan te geven wie nu eigenlijk de verrader aan boord van het schip was uiteraard.

Tot slot vond ik de muziek heel erg goed passen bij de film, was heel mooi en zorgde voor nog extra spanning!

3.5 *

avatar van Thomas83
In mijn herinnering was deze film toch een stuk beter. Wat ongelofelijk fout en matig allemaal, haha. Soms ook gewoon bewust, zoals met geintjes met rood, witte en blauwe draadjes. Maar hoe die president als overdreven rechtschapen toffe peer wordt afgeschilderd. Alles oogt lekker goedkoop. Ook de special-effects zijn vaak gewoon vreselijk. Of die afschuwelijke poster.

Eigenlijk is dit gewoon een lachfilm, en dan zelfs een van de grappigste films die ik heb gezien. Heerlijke momenten als Air Force One dat nog net op het allerlaatste moment na allerlei bochten op kan stijgen voor het op een vliegtuig botst, het trucje met de raket die op Air Force One moet worden geschoten, de aanval van de MiG's, het in de lucht overstappen van Air Force One naar een ander vliegtuig. Maar absoluut hoogtepunt is als de gijzelaars uit het vliegtuig springen, de terrorist de deur open schiet en door een explosie iedereen van boord flikkert, haha. Ook met die gelukzalig aan een parachute hangende vrouw, het ontploffende tankvliegtuig en de president die nog net aan het vliegtuig hangt.

Harrison Ford als de president is trouwens wel echt een pluspunt aan de film. Vind hem altijd heerlijk in dit soort hoofdrollen. Het liefst als een beetje knorrig personage. Mede door hem en een lekker overacterende Oldman is de film ondanks al zijn matigheid nog behoorlijk onderhoudend. Ik laat mijn 3.0 dan ook maar gewoon staan. Leuk om deze weer eens gezien te hebben. De onverwachte humor was een bonus.

gauke schreef:
Redelijk geslaagde actiefilm, wel spannend.

De speciale effecten waren bijzonder sterotype en het verhaal was niet bijster geloofwaardig, maar wel bijzonder patriottisch, spannend en zeker vlot bewerkt. En hoe menselijk de personages ook handelden, de film herbergde een niet mis te verstane boodschap: het is geweldig om een Amerikaan te zijn.

avatar van xxERWINxx
Film komt langzaam op gang, maar eenmaal als het vliegtuig gekaapt word begint de actie en spanning! Van begin tot eind spannend en ook een goed einde! Harrison Ford speelt hier ook erg goed de rol van de president! Heerlijke spannende film!
1 van de beste vliegtuig films op CON AIR na, die vind ik net iets beter / harder.

avatar van NYSe
Hulde: deze film is zo conservatief dat zelfs de president van de Verenigde Staten van Amerika schijt heeft aan de overheid.

Wat een draak.

Het was deze of Con Air die ik vroeger als ventje nog wel leuk vond, na deze weer eens gezien te hebben hoop ik toch echt dat ik Con Air voor me had. Deze Air Force One is amper door te komen.

De opzet alleen al is erg grappig. Een Duitser die een uber-Amerikaanse film over een president in Rambo mode ten midden van een Russisch conflict moet regisseren. Met een achteloze melding over nucleaire wapens ergens is de bingo kaart meteen vol.

Ford acteert echt als natte dweil, hij is dan ook compleet geen actie held. De rest van de cast loopt er maar wat verloren bij. Close als laffe vice-president, Oldman als doorsnee bad guy (en hij kan zoveel beter) en Macy als agentje met 5 lijntjes tekst.

De actie is melig, de effecten érg slecht. Het lijkt soms een parodie op een actiefilm, maar het is toch echt redelijk serieus bedoeld allemaal. Mnee, dit is een serieuze miskleun van Petersen. Sowieso al niet m'n favoriete regisseur, maar dan nog een dieptepunt.

avatar van martijn011
Een soort van jeugdsentiment is deze film toch wel voor me. Ontelbaar vaak gezien vroeger, op videoband nog wel. Was benieuwd wat ik er nu van zou vinden.
Helaas blijft er weinig van over. Het eerste gedeelte van de film is prima te pruimen, maar vanaf het moment dat Ford in handen is van de schurken daalt het niveau net zo hard als het vliegtuig in de film. Over the top is dan nog een understatement.

Ford doet het wel aardig, maar eigenlijk springt niemand van de cast er echt uit. Oldman heb ik al een veel betere schurkenrol zien spelen en van de rest werd ik niet warm of koud. Macy had een te beperkte rol om te schitteren.
Verder waren de effecten dramatisch en nam de ongeloofwaardigheid met de seconde toe.

Jammer dat ook deze film een fikse verlaging krijgt. Films die je beschouwt als jeugdsentiment lijken vooraf bezien erg goed maar vallen altijd tegen helaas.
Punt eraf.

avatar van Kondoro0614
Air Force One

Als actie fan zou je zeggen dat ik erg fan ben van zulke films. Toch is Air Force One me erg tegen gevallen en hij was best wel slapjes! Actie dat zit er genoeg in maar, het is allemaal niet realistisch. Ik zie Obama al met een geweer rond lopen en de terroristen dood te schieten. Ik zie Obama al vechten bij de vlucht klep van de AF1 en dat allemaal overleefd. Het is dus een beetje allemaal te 'heldhaftig' als je het mij vraagt. Toch bleef ik wel kijken want van actie ben ik niet vies! De speciale effecten waren daar in tegen bar slecht in deze film. De straaljagers zagen er niet uit. De parachutes zagen er niet uit en ga zo maar door. Dat is dus echt heel erg jammer! Als dit goed was kon je het nog best wel een goede film worden!

Harrison Ford is uiteraard geen kleine naam. Deze man heeft al een aantal goeie titels op zijn naam staan en er komen er ook nog een paar goeie aan. Toch, was Air Force One een film om niet te vergeten in zijn lijst. Maar, er waren overduidelijk betere! Harrison Ford deed het goed en, vond ik 1 van de betere acteurs in deze film. Gary Oldman kan daar bij aansluiten. Dit zijn eigenlijk de enigste twee acteurs die ik het daadwerkelijk goed vond doen. De rest deed het leuk maar, die vond ik er niet zo uitspatten!

Het verhaal is slapjes maar prima om te volgen. Toch vond ik het soms wat uitgerekt en onlogisch maar dat heb ik ook al eerder verteld. Het concept is wel leuk gevonden en dat was ook wat mij aansprak. Ik ben groot liefhebber van Amerika en daar mag uiteraard Air Force One niet van missen! Afijn, de film, prima te doen, verstand op 0 en even lekker kijken om de avond door te komen! Stelt niet veel voor!

neo (crew)
Persoonlijke aanval + reacties verwijderd.

avatar van john mcclane 2
Dat de film soms wat patriolistisch is kun je de makers niet kwalijk nemen.
De soundtrack was wat dik met millitaire drums e.d,dat ging mij soms tegen staan.
Een van G Oldman minste rollen , en zelfs dan is het goed te doen.
Behoorlijk voorspelbaar , een scenario die je 20 keer gezien hebt en zult blijven zien wat het is een het is een leuk actie concept.
best goed vermaak.Al zijn somige cgi effecten soms wat lachwekkend.
Net aan een 3.

john mcclane 2 schreef:
Dat de film soms wat patriolistisch is kun je de makers niet kwalijk nemen.

Hoezo niet?

avatar van john mcclane 2
NYSe schreef:

Hoezo niet?

nou ja ,als het onderwerp HET vliegtuig is van de grote baas van de usa,dan is het wel logisch.
Dat nemen ze daar niet licht op.

avatar van NYSe
Klopt, maar dat betekend niet dat ze er geen kritisch licht over hadden kunnen laten schijnen natuurlijk

avatar van Left4Dead
Stereotypen:

Amerika = geweldig
Rusland = schurkenstaat

Een reklamespot van dik 2 uur voor de VS, ronduit belachelijk te noemen.
Hierbij vergeleken is de indoctrinatie van de Noord Koreanen een peulenschil.

Wolfgang Petersen is helaas tijdens zijn laatste films vast komen te zitten in het Hollywood afvoerputje.

Zit echt te dubben om dit keer een 0.5** eraf te halen.

Dick2008
Matige bombastische actiefilm en Harrison Ford zit duidelijk in een verkeerde film en dito rol. Ook de actiescènes zijn weinig spectaculair. 2.0

avatar van W.V.
Overbodige film, slecht? Dat ook weer niet. Maar als je een film wilt maken met een onderwerp als dit, zorg dan dat het geloofwaardig is en laat special effects die niet geloofwaardig zijn, er uit.

Het begint al als eer een tv crew mee mag aan boord van de AF 1, deze wordt nauwelijks gecheckt, ja hoor de geheime diensten laten zich zo makkelijk in de luren leggen.

Toen ik dat zag bij de eerste kijkbeurt was het mij al duidelijk dat dit een echte amercana zou worden. Dat bleek later ook toen de rest van de regering redelijk besluiteloos bleef en aardig verdeeld raakte. Ja hoor kort nadat het vliegtuig is gekaapt moet er al gediscusieerd worden over macht, nou zijn yanks gek niet altijd even subtiel, maar hier was het ronduit belachelijk zo snel als er al besloten moest worden.

Ook weer typisch, Ford is de enige die terug schijnt te kunnen vechten, waar andere veiligheidsmensen als bosjes omvallen en geen enkele van de kapers noemenswaardige schade kunnen toebrengen, slaagt 1 man daar wel in en dan ook nog zonder het vliegtuig noemenswaardige schade toe te brengen terwijl er toch driftig met automatische wapens wordt geschoten.
We spreken hier eind jaren 90, mobiele telefoons hadden zeker een beter bereik als tegenwoordig als ik de film mag geloven.
Ik stop maar anders wordt ik verdrietig.

Het acteren is wel ok, de enige die er echt uitspringt is Oldman, hij heeft in de gaten dat het allemaal veel te serieus wordt genomen en hij schmiert er dan ook lekker op los. De rest van de cast neemt het allemaal veel te serieus en dan is het soms lachwekkend of slaapverwekkend, net welke acteur of actrice er in beeld komt, als voorbeeld Willard Pugh, sinds zijn hysterische rollen in color purple en Robocop 2 kan ik die man toch echt niet zien als iemand die lid is van de staf van het witte huis.
Ik ben best wel een liefhebber van actiefilms en daar mag ook best wel een beetje wmet de werkelijkheid worden gesjoemld, maar de president van het machtigste land ter werle gijzelen, dan moet je goed beslagen ten ijs komen en dat is hier absoluut niet het geval.

Pedersen maakt met deze film een volledige miskleun, voor de moeite nog een 1,5

avatar van IH88
“GET OFF MY PLANE!”

Air Force One blijft een ijzersterke actiefilm die na een rustig begin geen gas terugneemt. En met Harrison Ford als Amerikaanse President en Gary Oldman als terrorist kun je het niet snel fout doen. In de bijrollen zitten veel bekende koppen zoals Glose, Macy, Berkeley en Baker Hall. De geloofwaardigheid wordt al snel overboord gegooid en het gaat Ford iets te gemakkelijk af. Maar daar staat wel een vermakelijke actiefilm tegenover die de spanning langzaam naar een kookpunt brengt.