Villa Amalia (2009)

Frankrijk / Zwitserland

geregisseerd door Benoît Jacquot
met Isabelle Huppert, Jean-Hugues Anglade en Xavier Beauvois

Op een regenachtige avond in Parijs ontmoet concertpianiste Ann haar jeugdvriend Georges. Dit weerzien versterkt haar voornemen een nieuw leven te beginnen: ze wijst haar overspelige echtgenoot koeltjes de deur, zegt haar engagementen als pianiste af, transformeert haar uiterlijk en wist radicaal alle sporen van haar oude leven uit. Eerst trekt ze zich terug in Georges' buitenhuis op het platteland. Een reis brengt Ann naar Villa Amalia op een ongerept Italiaans eiland. Ze knapt het afgelegen huis op en leidt er een eenvoudig leven. Met Georges als discrete liaison naar haar oude wereld lijkt Ann erin te slagen een nieuw leven op te bouwen.

avatar van Tomsheep
Ja lichtelijk nieuwsgierig nu.

avatar van Fuentes
Behoorlijk pretentieuze film
Het gepingel op de piano, de zgn. diepzinnigheid met betrekking tot het thema 'vluchten', het gekunstelde weerzien met de vader, de bizarre, onvoorstelbaar nepperige blik van de Italiaanse vrouw op Ann, het onverklaarbare homoaspect - Ann is ineens lesbiënne en ook Georges zegt ineens dat hij "te oud is voor de jonge jongens", is hij ook ineens homo..? - het hangt allemaal als los zand aan elkaar en jammer genoeg kunnen zelfs de sublieme acteerprestaties van Isabelle Huppert de film niet naar een acceptabel niveau tillen.

avatar van Redlop
Isabelle Huppert is indrukwekkend als de emotioneel afgesloten pianiste Ann. Ook ik had problemen toen ineens de vader opdook en de film even de Almodovar-kant op dreigde te gaan. Maar het wederzien werd subtiel en doorleefd gebracht.
Voorlopig 3,5*

avatar van zembla
De film heeft wat vreeme wendingen maar kijkt toch redelijk weg, dankzij de acteeerprestatie van Isabelle.

jeeke21
Vond de film een beetje saai en toch heel erg indringend ! Prima acteertalent van Isabelle Huppert ..

avatar van Aapje81
Het acteerwerk, de beelden en de muziek waren prima maar de film zelf was veel te langdradig, fragmentarisch en pretentieus waardoor de film geen blijvende indruk maakt en dat is met name erg jammer voor het talent van Huppert.

Tegenvaller.

'Een dromerige, lome film' las ik. Maar het verhaal kabbelt wel heel erg voort en mede door de symboliek, die te sterk vertegenwoordigd is, alle filosofie, treurigheid en eenzaamheid, wordt de film langdradig. Daar kan het uitstekende spel van Huppert weinig aan veranderen.

avatar van 93.9
Sommige zaken blijven soms onbelicht. Vader-dochter relatie is echt te weinig uitgediept.
Toch voelde ik wel wat de bedoeling van de regisseur was.
3, 3 naar boven afgerond 3, 5 ster.

avatar van wendyvortex
Mysterieus en kabbelend Frans drama waar je wel een beetje liefhebber van dit soort Franse films moet zijn....en voor in de stemming moet zijn.
Gelukkig was ik dat dus...fenomenale rol van Isabelle Hupert die de sporen van haar verleden uitwist om via een reis zichzelf te hervinden.
En dat wordt gedaan via een oude jeugdliefde en de plots weer opduikende vader en lange scenes met nauwelijks dialoog.

avatar van Decec
Een redelijke dramafilm...
Franse film is mijn smaak niet...
Redelijk acteerwerk...
Zeker een langdurige verhaal...
Ze speelt pianiste, plotseling alles afzeggen, alles vernietigd over
haar leven, dan vind ik een rare verhaal...

Geen aanrader...

avatar van Fran
Over het algemeen gezien ben ik wel een sucker voor franse drama's met zo'n lekker loom sfeertje maar hier was ik toch niet echt van onder de indruk. Ik vond de actrice niet zo goed. Ze gebruikte erg weinig mimiek waardoor er weinig emotie van haar afkwam, ze sprak ook erg houterig en er vielen tijdens dialogen teveel stiltes die ik niet echt functioneel vond. Laten we het er op houden dat ik geen lekker ritme in haar acteerwerk kon vinden. Klinkt een beetje vaag maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Het verhaal vond ik ook erg vaag. We krijgen allemaal wel eens met een (flinke) teleurstelling in ons leven te maken maar ik vond het niet duidelijk uitgelegd waarom ze de beslissingen nam die ze nam. En het homo / lesbienne aspect kwam ook erg abrupt en kon ik niet plaatsen.Het verhaal word ook erg langdradig.

Begon aardig maar werd naarmate de tijd vorderde steeds trager en saaaaaaier. Voor de liefhebber op een troosteloze regenachtige zondagmorgen.

magnifique
De eerste helft van de film vind ik juist saai en bij vlagen zelfs deprimerend, halverwege de speeltijd van de film begint het avontuur voor Ann (Isabelle Huppert).
De tweede helft van de film is meer opgewekt en speelt zich af in een mooie omgeving.
Ik ga hier verder niet te veel schrijven.

avatar van david bohm
Aangename film met mooie beelden en een prettig tempo.
Erg fijn vind ik het dat de herrie die tegenwoordig bij films lijkt te horen, is vervangen door stilte.
Af en toe wat pianomuziek, waar ik overigens een liefhebber van ben en verder getjilp van vogels en het geluid van krekels. Ook het onderwerp spreekt me aan: het roer radicaal omgooien om anders te gaan leven.
Was ook in de stemming voor een dergelijke film zo net na een drukke werkweek.

avatar van klini-oma
Een halve ster voor de intrigerende cover die iets mysterieus lijkt te beloven.
Jammer genoeg blijft het ook een mysterie waarom deze film door sommige mensen beoordeeld wordt met meer dan een halve ster waardoor ik mijn tijd hopeloos verspild heb.

Huppert speelt een type, waarvoor ze (te) vaak gecast wordt. Het levert een film op die de eerste drie kwartier zo allemachtig vervelend is omdat ze een verschrikkelijk mens speelt (nog erger dan soms) en lachwekkende dialogen heeft met haar (ex-)man: 'je hebt je hart vergrendeld' etc. Je vraagt je werkelijk af waar dit toe leidt en waar het voor dient (en waarom je in hemelsnaam zelf hiernaar zit te kijken). Maar het tweede deel veert de film op - hoewel het zwakheden blijft hebben. De laatste twintig minuten zijn dan toch behoorlijk de moeite.

Deze film leende toch serieus bij Trois Couleurs: Bleu van Kieslowski. Erg veel elementen uit die film keren hier terug. Bleu vond ik echter pakken beter uitgewerkt. Niet op z'n minst de aanleiding. Bleu kroop echt onder de huid. Bij Villa Amalia heb ik dat veel minder.

avatar van Darbie
Een ijzersterke actrice Isabelle Huppert.

Als zij meespeelt is de film altijd de moeite waard !!

Zag reeds een paar films van Benoît Jacquot en deze "Villa Amalia" is nu niet bepaald zijn beste.
Ondanks het feit dat Isabelle Huppert toch alweer uitstekend acteert en dat men zich toch geboeid afvraagt hoe het bizarre hoofdpersonage zich verder zal gedragen, is dit toch geen film om bepaald enthousiast over te doen.

avatar van Ricardan
Tja, ik ben wel een fan van Isabelle Huppert, ik vind haar echt een ras actrice. Maar het verhaal op zich vind ik echter een beetje saai, een beetje cliche. Het einde vind ik ook geen hoogtepunt.
Toch geef ik de film een 3, maar dat is puur door het natuurlijke spel van I.H.

avatar van blurp194
Moeizame film.

Het verhaal wordt nogal sporadisch en homeopathisch verteld - het is de bedoeling kennelijk dat we zelf de gaten daarin invullen, of dat we het geheel alleen als een sfeertekening zien. Komt vooral onevenwichtig op me over, en behoorlijk grote stukken zijn eigenlijk domweg saai. Isabelle Huppert, toch een van mijn favoriete actrices, speelt wat vreemd - en vooral ook een erg vreemd en onverklaard karakter.

Positief punt is wel het huis waar de titel aan ontleend is. Mooi, ik zou er zo willen wonen.

Ik had de film opgenomen van de Vpro maar deze kwam niet verder dan 80 minuten, terwijl de film 95 minuten duurt.....Dus waarschijnlijk het einde gemist...Bof...Onzinnig verhaal, zeer slechte cameravoering.Ontzettend veel nietszeggende fills waarin je haar voortdurend ziet wandelen , klimmen zwemmen, staren. En of het niet genoeg is ligt Isabellle ineens in bed met een jongere vrouw. Ook haar platonische vriend blijkt ineens belangstelling te hebben voor de eigen soort......Er is meer voor nodig om alles op te geven, wanneer je partner hem buiten de deur hangt. En DAT komt niet uit de film. Tweede uur flink doorgezapt...en het einde wat ik heb gemist?? Je m'en fou. Film om heel snel te vergeten..Niet alles wat uit het land van de wijn, brie en De Gaulle komt ,is goed.