L'Empreinte de l'Ange (2008)

Alternatieve titels: Mark of an Angel | L'Empreinte | Angel of Mine

Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Safy Nebbou
met Catherine Frot, Sandrine Bonnaire en Michel Aumont

Wanneer zij haar zoontje Thomas zoekt op een verjaardagsfeestje, merkt Elsa opeens een klein 6-jarig meisje op. Elsa weet het opeens zeker: deze Lola is haar eigen dochtertje. Geobsedeerd door dit onverklaarbare gevoel probeert ze het kind te volgen en meer te weten te komen. Ze ontmoet haar moeder, Claire Vigneaux, die zich nogal bezorgd maakt om de hevige interesse van Elsa voor haar dochtertje. Is zij soms gek? Gevaarlijk? Maar wat is er zes jaar geleden precies gebeurd?

Wisselvallige film met sterke stukken maar toch ook een voorspelbaar verhaal. Het begin is traag maar het verhaal wordt naarmate de film vordert steeds interessanter.
De regie, met enkele knap gemaakte en licht intregerende scenes, is sterk en de overtuigende vertolkingen doen de film ook goed.
De regisseur weet de film richting het einde in een kleine stroomversnelling te brengen maar het hoogtepunt blijft uit; de film gaat als een nachtkaars uit.

Speciale voorstelling op 9 November in Pathe Tuschinski om 16.00 in aanwezigheid van regisseur Safy Nebbou.

avatar van Timotei
Een film, die een eentonig verhaal heeft en waar ik eigenlijk gedurende de hele film het kon voorspelen. Het acteer werk en het feit dat het waargebeurd is, maakt het wel interessant. Er zitten een aantal erg sterke scene's in, afgewisseld maar een paar saaie stukken.

avatar van Norma
Tijdens het kijken moest ik om de één of andere reden meerdere malen aan het werk van Hitchcock denken en toen ik naderhand de dvd-hoes las (sinds ik tot tweemaal toe flinke spoilers aantrof lees ik die dingen zelden meer vooraf) stond daar inderdaad op: "in de beste Hitchcock traditie"

Nou vind ik het wat te veel eer voor deze film om te stellen dat het een moderne Hitchcock betreft, daarvoor mis ik dan bijvoorbeeld toch wel de ijzersterke cameravoering van de man. Maar qua gebruik van muziek op bepaalde momenten, de ontwikkeling van de personages en het verhaal dat zich langzaam ontvouwt, de rijzende twijfel of één en ander toch wel zo af gaat lopen als je verwacht; ja, in die zin kon ik me de vergelijking dus wel voorstellen.

De boog staat niet gedurende het volle anderhalf uur gespannen en wie een thriller vol nagelbijt-momenten verwacht zal zwaar bedrogen uitkomen. Maar Frot en Bonnaire spelen hun rollen zeer geloofwaardig en er zitten een paar sterke scènes in, zowel in visueel als in dramatisch opzicht.

Voor mij een aangename verrassing die de tot nu toe tamelijk lage score niet helemaal rechtvaardigt.

Leno schreef:

voorspelbaar verhaal........ De film berust op ware gebeurtenissen.

Raffael77
Mooi verhaal maar slecht uitgewerkt. Nergens echt boeiend en heeft een groot tv film gehalte.

avatar van Jessen0wnt
Prima filmpje voor tussen door. Niet echt een thriller, maar toch op juiste momenten spannend. Cast doet het prima alleen is daarbij alles gezegd, zo kon ook het script veel heftiger naar mijn idee gemaakt worden. Best een fijn verhaaltje maar het kon echt veel donkerder en rauwer. Toch aardig vermaakt en onderhoudende fotografie.3 sterren

avatar van nadrin
deze film werd op Canvas aangekondigd als "een spannend verhaal waarbij men steeds op het verkeerde been wordt gezet".
Nu dat was op zijn zachts gezegd toch wel een blunder.
Mooie film die niks met de aankondiging gemeen heeft.
Maar met wel een topactrice (Catherine Frot).

Natuurlijk brengt het einde van de film geen duidelijkheid en natuurlijk zijn er zekere zwakke en langdradige passages en natuurlijk, alhoewel op ware feiten berustend, wordt het naarmate het vordert ongeloofwaardiger, maar toch is dit een zeer goede film, waarvan het eerste gedeelte waarin de spanning knap wordt opgedreven, veruit het beste is en die vooral steunt op de uitstekende acteerprestaties van Catherine Frot en Sandrine Bonnaire. Denk dat de film, die nu al m.i. ondergewaardeerd is, zonder het talent van die twee nog dieper had weggezakt.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezet drama dat lekker wegkijkt, is wel wat voorspelbaar.

avatar van badfans69
Cannes: ‘Angel’ Is First Pickup for Australian Distributor R & R Films - Variety
The script is adapted by Luke Davies (“Lion”) and David Regal from the French film “L’Empreinte,” by Safy Nebbou. Kim Farrant directs.