Aquele Querido Mês de Agosto (2008)

Alternatieve titels: Our Beloved Month of August | This Dear Month of August

Portugal / Frankrijk
Romantiek / Muziek

geregisseerd door Miguel Gomes
met Sónia Bandeira, Fábio Oliveira en Joaquim Carvalho

Augustus is de tijd van vakantie en dorpsfeesten op het Portugese platteland. Emigranten en stedelingen keren terug naar hun geboortedorp. We volgen de vijftienjarige Tânia, zangeres in de band van haar vader, en de amoureuze verwikkelingen met haar neef Hélder. Tegen de achtergrond van het Portugese plattelandsleven met zijn Portugese smartlappen blijkt de relatie tussen Tânia en haar vader niet zo zuiver.

Vervreemdende, maar bij tijden toch zeker betoverende, zelfreflexieve wereldcinema. Een belangrijk thema van de film lijkt te zijn hoe identiteit, sociale (familiale) verhoudingen en cultuur geen gegevens zijn, maar juist in de (auto)representatie ontstaan; bijvoorbeeld in film. De film benhandelt dit thema door de kijker af en toe op het verkeerde been te zetten, door soms het narratief te doorbreken wanneer het maakproces van de film zelf getoond wordt(met name in het eerste deel van de film en de memorabele eindscène, waarin de geluidsband afkomstig blijkt van een maffe geluidsman die nogal eigenzinnige ideeën heeft over het weergeven van de werkelijkheid). Ter referentie: denk aan Kiarostami met Portugese humor. Aanrader!

avatar van Verhoeven
Het werk van Miguel Gomes wordt veelal vergeleken met landgenoot Pedro Costa en Apichatpong Weerasethakul. En gebruiker Ik Doe Moeilijk ziet er zelfs 'iets' van Abbas Kiarostami in maar op de een of andere manier vond ik maar niet de 'klik' met de film. Net als Pedro Costa tweede film Casa de Lava - die ik ook vorige week zag - ging vrijwel alles langs me heen. Waar dat precies aan ligt weet ik niet want normaal gesproken zijn dit juist de films die me erg aanspreken. Volgende keer beter?

avatar van Mochizuki Rokuro
De vergelijkingen met Costa ontgaan me geheel. Ik zou Moartea Domnului Lazarescu (2005) en Sharasojyu (2003) betere 'bronnen' willen noemen. Naast die van Joe Apichatpong - uiteraard (en uiteraard ook niet). Gomes doet alleen nóg beter.

Bizarre film, maar ik hou van die plagerige toon en het emmert en meandert maar voort. Ik heb weinig met Portugal, Portugezen, lust geen port, vind de taal lelijk. De muziek en ook meestal de cinema doen me weinig. Ik kwam er ook nooit, maar ik neem nu genoegen met deze film.

Tabu ga ik zeker nogmaals kijken als de tijd het toelaat. Ik denk dat ik het eerste deel beter kan plaatsen. Vond Tabu namelijk een erg moeilijke film - maar ze zijn even verbonden als dat ze door hun benadering essentieel verschillend zijn. Ik denk dat Gomes erin is geslaagd een uniek complementair tweeluik te maken. Over Portugal dan nog wel. Genre: 'Romantiek': goed gekozen!

Eén raadsel blijft onopgelost: Waarom deze Gomes-film mij wegblaast en ik Post Tenebras Lux (2012) als een nogal oninteressante te persoonlijke collage heb ervaren. Ook die aanpak zou je gelijkaardig kunnen noemen.