Popeye (1980)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Robert Altman
met Robin Williams, Shelley Duvall en Ray Walston

Popeye arriveert in het vervallen aan zee gelegen dorp 'Sweet Haven'. Hij ontmoet daar Wimpy, een man bezeten van hamburgers, Olive Oyl, de toekomstige liefde van zijn leven, en Bluto, een grote, gemene piraat die er op uit is om 'Sweet Haven' zonder enige reden te laten boeten. Popeye vindt ook zijn lang verloren gewaande Pappy te midden van dit alles.

Dirigent
Flauwe niet zo boeiende film van Robin Williams eigenlijk, hoewel ik de serie van Popeye vroeger heel erg leuk vond boeit deze film me minder .

* *

avatar van tommykonijn
Ik vind Robin Williams, Shelly Duvall en héél soms Vermakelijk het enige Goede aan de Film maar verder vond ik er niet veel aan erg droge en vooral flauwe Humor waar ik niet vaak mee kan lachen daarom krijgt de Film van mij automatisch ook niet zo'n zeer hoge beoordeling .

avatar van jumpstylemovie
Kaffeefiltjer schreef:
Ik ben verbaasd dat deze niet in de flop honderd staat !

onzin.

Vandernagel
Lang lang geleden was er eens een jongetje die de film Popeye ging kijken. Al snel schaamde hij zich er zo voor, dat hij alle gordijnen dichtsloeg, alle lichten uitdeed en in het donker in een hoekje ging zitten, met alleen de tv aan. Zelfs toen kon het jongetje al onderscheid maken tussen het goede en het slechte.

1,5 sterren

IveLoveMovies
Ik vindt de film de liedjes en de cast geweldig !!!!. En typische Disneyfilm. Al moet ik toegeven dat dit niet de beste is maar goed zo slecht is hij toch ook niet.

ik geef deze film (wat sommige niet zullen begrijpen)

5/5

ik kan helaas hier niet over mee praten

ik zoek deze film al een poos

dus als iemand me kan mailen waar ik hem kan halen

ik vind robbin williams goed

avatar van RWL
RWL
Volgens mij ligt ie gewoon in de DVD winkels (zoals Free Record. van Leest enz.), maar zeker weten doe ik het niet.

*edit* Hm, ligt dus niet gewoon in de winkels. Dan zul je online de aankkop moeten doen. Regio 2 is ie wel beschikbaar bij engelse DVD aanbieders.

avatar van mikey
Mijn eerste bioscoopfilm (geen tekenfilm)

IveLoveMovies
ik kan helaas hier niet over mee praten

ik zoek deze film al een poos

dus als iemand me kan mailen waar ik hem kan halen

ik vind robbin williams goed

De film is te krijgen Regio 1 (Verenigde staten). Heeft wel geen NL Subs. Op amazon.com vondt ik er nog één http://www.amazon.com/Popey...

Voor z`n tijd, voor zijn doen net de jaren 70 afgelopen (film van 1980 ) is die aardig geslaagd, erg leuk! Vooral in vergelijkenis met MArio - dennis

avatar van oruiz
ha ziet er goed uit

avatar van Ditto
Die armen... Hahaha!

avatar van Marvinleeaday
Aardig, leuke liedjes. Maar Popeye die geen spinazie eet?? Halfje extra voor de fantastische olive oil.

avatar van krosnicky
al is gezien maar dat is toch al een 10 jaar terug zou hem graag nog is zien

avatar van sateck
Deze week op tv, voorspel ik.

avatar van Alexander1900
De film duurt oorspronkelijk 114 minuten maar heb zelf de dvd versie die 92 minuten duurt (en gelukkig maar!). Zolang je maar niet veel van de film verwacht is het allemaal wel oké... kent enkele geinige momenten en de muziek is ook niet verkeerd (soms moest ik lachen als Shelley Duvall zingt).

avatar van Basto
Bijzondere mislukking. Op voorhand was de combinatie Altman, Disney, Popeye, Muiscal ook wel een hele vreemde combinatie. Met name door Altman dan. Want waarom zou je een regisseur bekend om zijn naturelle benadering, en politieke commentaar, een film over een stripfiguur laten maken? Veel inhoudsloze dan Popeye vind je ze ook niet.

Het is dan ook vooral een Altman film geworden. Een ensemblestuk, met veel overlappende dialogen, politieke reflectie met focus op de acteurs. Op zich zou je zeggen dat je je met Robin Williams als Popeye geen buil kan vallen, maar Altman laat Williams vooral onverstaanbaar murmelen. Het is eigenlijk nooit grappig. Een enkele slapstick vechtpartij daargelaten.

Ook de liedjes zijn ook van bedenkelijk niveau. Shelley Duvall weet heel knap de misere te ontsnappen, ze excelleert zelfs en is een geweldige Olive. De rol is op haar lange dunne lijf geschreven! Brutus ik ook nog wel aardig met zijn constante gebrom. Altman speelt op originele wijze met het stripgeluid maar het is allemaal veel te intelligent voor het script en het verhaal en te weinig humorvol.

Toch is het een bijzondere film met mooie decors, rare droogkomische en chaotische scenes, maar het past gewoon niet bij Popeye. Althans niet het beeld dat ik en de meesten van ons van Popeye en Disney hebben. En voor een Altman film is het gewoon veel te veel onzin.

Curieuze film. Een 2,5*

avatar van PEN15
Burgers can't be choosers

Dit was in 1980 al een stinker en 37 jaar na dato valt er nog steeds niks leuks in te ontdekken. Ondanks dat hij ruim $40m winst opleverde dat in 2017 een waarde zou hebben van 120 miljoen was dat nog lang niet genoeg als ze wilden verdienen en werd hij door Paramount/Disney in dat opzicht ook beschouwd als flop.

De humor van de animaties of de strips is nergens te bekennen en ik heb meer het gevoel naar een afgezaagde cowboypiratenfilm te kijken. De welbekende aartsvijand Bluto is hier geportreteerd als een snel aangebrand leeghoofd en lijkt niet meer dan een miezerige figurant. Van die kenmerkende humor die je zou willen zien is bijvoorbeeld hoe Popeye zijn ingeblikte spinazie openknijpt en de spinazie zijn mond binnen schiet. Vervolgens dat je gevechtsschepen op volle oorlogsterkte op zijn biceps ziet en er wolken uit zijn mondpijp stoomt. Maar hier hebben ze het grootste deel van het geld in de decors gestoken. Dat is ook wel aan alles te zien. Die oninteressante Bluto mag in het begin de halve set aftuigen. Wist je trouwens dat die breekbare objecten voor particulaire verkoop peperduur zijn? Zo een honkbalknuppel prop die versplintert als je ermee slaat kost een dikke tachtig euro. Een hoop geld voor twee seconden lol.

De set Sweethaven van de film zou nog intact in Anchor Bay, Malta staan en heringericht tot mini-pretpark.