Sands of Iwo Jima (1949)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Allan Dwan
met John Wayne, John Agar en Adele Mara

Nieuw-Zeeland, 1943. Sergeant John Stryker bereidt een groepje jonge mariniers voor op de oorlog. Stryker is een harde en ervaren man en is niet mild voor de jongens, die een hekel aan hem krijgen. Vooral Peter haat hem, omdat Stryker hem doet denken aan zijn overleden vader, die hem altijd een lafaard noemde en beweerde dat hij niet genoeg man was om marinier te worden. Alhoewel Stryker zijn best doet, blijft Peter koel en vijandig. Bij een heel gevaarlijke opdracht moet Peter met Stryker samenwerken.

neo (crew)
aardige oorlogsfilm met een van de betere rollen van john wayne.

prima flim niks mis mee.

avatar van rondh
Goede oorlogsfilm, met mooie beelden van de slag om Iwo Jima. Goede rol van John Wayne

Bart Simpson
Een goede oorlogsfilm, verveeld niet.

avatar van Vinokourov
John Wayne, een sergeant met een behoorlijke attitude, heeft een bataljon onder zijn hoede dat strijdt in de Pacific tegen de Japanners. Het is nogal een autoritaire dork en ik was wel nieuwsgierig of hij nog iets betert in zijn karakter. Hij botst namelijk met een van zijn mannen, die veel vriendelijker in het leven staat. Ook andere karakters van dat batlajon komen aan bod, maar echt veel diepgang had het niet. Anyway, alleen om John Wayne al is de film toch wel de aardig om te zien.

Ik had echter wel het gevoel naar de Pearl Harbor van de jaren '40 te kijken. Het heeft onbedoeld lachwekkende momenten met her en der wat misplaatste dramatische momenten. Ook heeft de film een romantisch zijplotje dat gelukkig niet heel stoort. Actiescenes zien (er met behulp van stock footage) toch ook wel aardig uit en ohja, dat iconische plaatje met die soldaten die de vlag boven op die berg van Iwo Jima zetten, komt er ook in voor.

Dick2008
Ouderwetse patriottische oorlogsfilm, die nog wel zo'n half uur op zich laat wachten voordat er actie te zien is. Maar met goede rol van John Wayne verder. En de romantische gedeelten waren eerlijk gezegd ook verre van storend. De gevechtscènes worden goed gecombineerd met archiefbeelden. 4.0