Highlander III: The Sorcerer (1994)

Alternatieve titels: Highlander: The Final Dimension | Highlander 3: The Final Conflict | Highlander: The Magician

Canada / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Andrew Morahan
met Christopher Lambert, Mario Van Peebles en Deborah Kara Unger

De derde film speelt zich af in 1994 en is een prequel van de tweede film. Na de dood van zijn vrouw Heather vertrekt Connor MacLeod naar Japan. Hij wordt gevolgd door de slechte Immortal Kane en al spoedig vechten ze op leven en dood. MacLeod weet Kane op te sluiten in een grot. Honderden jaren later weet Kane zich te bevrijden en hij is uit op wraak.

IJzersterke actiefilm!

avatar van De Knip
mmmmm wordt denk ik de 2e film van vanavond. Eerst maar wat biertjes opzuipen en we hebben een heerlijk filmavondje. Christopher Lambert is een lekkere slechte acteur. Daar kan je dan ook weer van genieten.
Ik heb die hele Highlander-reeks maar gemeden, maar een kameraad van mij (Buurman Zijlstra op deze site) is een groot fan van Lambert. Dus ik móet wel

avatar van FunkStarr
Zeer matig en overbodig vervolg. Deel 1 en 2 zijn goed, maar deze vind ik maar saai. Ook zonder Connery helaas...

avatar van De Knip
Biertjes hebben louter gewerkt op mijn complete inlevingsvermogen in deze film. Die heeft sowieso al niemand. Ook niet als je deel 1 en 2 hebt gezien. Voor superstar Christophert Lambert toch nog een eentje:

BTW: ervoor de bijna vergeten klassieker L.A. Confidential gezien. Fantastische film! Top in bad cops, misdaad en thriller movie.

avatar van mnrk
Helaas heeft deze Highlander uit de reeks het niet gehaald bij zijn voorganger(s)...

De punten zijn dan ook voor Christopher Lambert en Deborah Kara Unger en de zeer zware stem van Mario Van Peebles .

Wel leuk gedaan was het terugkomen op de 1e Highlander film in New York.

avatar van Buurman Zijlstra
Geweldige landschappen en een excellerende Lambert. De rest was alleen crap.

Deel drie vind ik een acceptabel vervolg op de originele film. Lang niet zo sterk als het origineel, maar wel veel beter dan deel twee. Ik heb me wel vermaakt...............

avatar van MovieHolic
Vergane glorie

avatar van RuudC
Hier kan ik nog altijd niks mee. Waar ik The Quickening een zwaar ondergewaardeerde film vind, kan ik me hier heel goed vinden in de lage waardering. Als vervolgdeel vind ik het verhaal te geforceerd en ongeloofwaardig. In weze wordt hier de gathering ontkent van het eerste deel. The Sorcerer faalt echter op meer vlakken. De gevechten zijn ineens stukken minder en bovendien barslecht geschoten. Het hele stuk met Nakano heeft in het prille begin nog wel potentie, maar zodra zijn tovenaarskunsten aan bod komen, verziekt dat de hele film. Mario van Peebles is me te clownesk als badguy en mag nog niet eens in de schaduw staan van de Kurgan en General Katana. Dan vind ik zijn sidekick met zijn droge ‘shut up’ tenminste nog komisch.

Waar de eerste twee films nog professionele producties zijn, straalt hier het amateurisme er vanaf. De kwaliteit komt eerder overeen met die van de tv-serie (waar ik ook nooit echt van onder de indruk was). De verwijzingen naar de eerste film worden op den duur een beetje zielig. Zeker de nieuwe romance dat het hartverscheurende moment met Heather moet doen vergeten. Ook dit komt kwalitatief niet eens in de buurt. Andere stukken lijken bepaalde momenten uit de eerste films zelfs tegen te spreken. The Sorcerer is als toevoeging op de Highlander saga behoorlijk overbodig. Christopher Lambert heeft misschien wel de mooiste tegenspeelster, maar speelt ook hier duidelijk zijn minste rol.

avatar van FunkStarr
Vooruit, hij viel eigenlijk nog wel mee. Goed is het niet, maar wel enigzins vermakelijk.

avatar van 606
FunkStarr schreef:

Inderdaad, best nog wel te pruimen hoor.

2,5 ster

avatar van Sid-the-gekste
Is een aardige film alleen sommige stukjes iets te overdreven.
Maar wel een goed verhaal erin

beter dan het onnozele deel 2 die vond ik veel slechter dan deze.
ook de director's cut van deel 2 maakt de film niet beter.

deel 1 is de beste van alle Highlander films.

RuudC schreef:

Met alles eens, maar hij is nog wel vermakelijk op sommige punten. Ik vind The Quickening ook ondergewaardeerd, maar deze staat dan weer net iets te laag vind ik. Is wel zo'n typische 2/2.5* film dit.