Highlander: The Source (2007)

Alternatieve titel: Highlander 5

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Litouwen
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Brett Leonard
met Adrian Paul, Thekla Reuten en Cristian Solimeno

De film over MacLeod vertelt het verhaal van de speurtocht van 'de onsterfelijken' naar de Heilige Graal: de bron van onsterfelijkheid. De wereld verkeert in chaos en MacLeod denkt terug aan de gelukkige tijden die hij heeft gekend. Ontevreden over hoe de wereld er nu uitziet, begint hij samen met een groep vrienden een zoektocht naar de bron van hun onsterfelijkheid.

DragQueen schreef:
Een waardeloos en zeer overbodig vervolg, in de highlander reeks. de effecten zijn niet geweldig, en van een verhaaltje mogen we niet echt spreken. de formule is nu zat uitgemolken. het beste deel blijft nog altijd de eerste, met de schitterende en passende muziek van queen. 1 ster.

mee eens

vanaf deel 2 was het eigenlijk al overbodig , werd steeds slechter en slechter ... je zou toch denken dat de special effects beter moeten worden na jaren ,bij deze delen werd het alleen maar erger .. 0,5 ster

xxc
Wat een onzettend zwakke film is dit zeg. Er is geen touw aan vast te knopen.
Ik heb de vorige delen van Highlander nog nooit gezien, misschien had ik dat beter wel moeten doen..

Het eerste half uur van de film begrijp je gewoon totaal niet waar het over gaat. Wat is de bron? Wie/wat is highlander? etc..

Ik dacht de film een kans te geven nadat ik al die negatieve reacties hier las, maar nee.. helaas.

Heb hem na het halfuur afgezet.

Deze film verdient niet hoger dan een 1*

avatar van Metalfist
De film is inderdaad nogal chaotisch soms maar je ziet een deel 5 zonder de voorgaande delen in de reeks te hebben gezien (!) die allemaal toch op een manier aan elkaar gelinkt zijn en dan zet je nog eens na een halfuur af... Niet moeilijk dat je er niets over begrijpt.

xxc
Ja, ik dacht dat dat wel zou kunnen zonder de andere delen te zien, maar zoals ik net al zei, had ik beter wel kunnen doen..

avatar van Metalfist
Verwijder dan op zijn minst de 1*. Je zegt zelf dat je het merendeel van de film niet hebt gezien, hierdoor geef je wel een vertekend beeld aan toekomstige kijkers.

xxc
Als een film mijn aandacht niet langer dan een half uur erbij kan houden vind ik dat hij die 1 verdient. Hier kan je je meningen over een film geven toch? So be it.

avatar van Metalfist
Tjah, het hangt er maar van af in hoeverre je een mening kunt vormen als je nog geen derde van de film hebt gezien.

xxc
Tja, het is maar net waar je je mee bezig houd he

avatar van Thorak
HIer houden we ons over het algemeen bezig met het beoordelen van films in hun geheel. Waarom in hun geheel? Omdat je films niet kunt beoordelen als je nog niet eens 1/3 hebt gezien.
Wat de Bron is vroeg je je af, dat is precies waar de film over gaat. Zou je verwachten dat na 15 minuten al te weten als de film 102 minuten duurt? En een deel 5 kijken zonder de voorgaande 4 en dan de film verwijten dat je niet begrijpt wie wie is....:T

logghe
Heb nu eindelijk alle highlander films bekijken. Wilde dit al een tijdje doen zeker sinds ze bezig zijn (of gaan beginnen) aan een remake. Niet alleen daarvoor maar ook omdat 'highlander II - The Quickening' wordt omschreven als 1 van de slechte sequels aller tijden (en ja dat is het zeker wel).

Maar ik had nooit verwacht dat 'highlander - the source' meer schade zou kunnen toedoen aan de reeks dan 'The Quickening'.

Conclusie: I was proven wrong!!

avatar van riefenstahl
Hoe in godsnaam is Thekla Reuten hierin verzeild geraakt?
Als opstapje voor een geslaagde internationale carriere lijkt me dit niet de beste keus om het zacht uit te drukken.
Desalniettemin heeft Thekla zeker internationale allure.

avatar van mnrk
Helllooo... Macleod... How does it feel to be mortal? Could be worse. I could be you.

Deze Highlander haalt het absoluut niet bij zijn voorgangers....de sfeer is niet aanwezig (die maakt deze films juist zo goed) en om maar niet te spreken over de muziek !

Het acteerwerk van Adrian Paul is nog wel in orde en natuurlijk de aanwezigheid van Thekla Reuten ...

avatar van Banjo
Nee het acteren is niet goed nee.. Maar ik heb me echt vermaakt.
Het was een film met een leuke sfeer en er zijn minder delen te vinden.

3 sterren

avatar van Thorak
Huh? Mindere delen dan deze? Zelfs deel 2 was niet zo beroerd als deze!

avatar van Banjo
Ja die bedoel ik deel 2, Sean Connery speelde daar in..
Ik heb me dood geergerd aan de schorre Mcleod

avatar van RuudC
Alles goed en wel, maar het vijfde deel van Highlander mag nog niet eens de schaduw van het (helaas verguisde) The Quickening kussen. Na bijzonder slappe derde en blasfemische vierde deel, sta ik er nog van te kijken dat men het nog probeert met een vijfde deel. Compleet volgens de verwachtingen is het wederom een compleet overbodig deel. Het is lang geleden dat ik Endgame gekeken heb, maar voor zover ik kan herinneren waren daar wellicht nog enkele positieve punten te noemen.

The Source dan. Om te beginnen geen Connor MacLoud: fail! Ten tweede vraag ik me sterk af wie er überhaupt nog op vervolgdelen zit te wachten. Iedere keer weer worden er onsterfelijken uit de hoed getoverd. Ieder nieuw personage is steevast in de film oud genoeg zijn om in het eerste deel voor te komen. Lekker consequent ook. Er wordt niet eens meer de moeite gedaan om met een originele verklaring te komen waarom er na de finale van het eerste deel nog onsterfelijken zijn. Daarbij wordt dan een gaar plotje gecreëerd om het vinden van ‘the source’ (gaap). De gevechten zijn ronduit verschrikkelijk. Regelmatig vallen mensen dodelijk gewond neer, omdat er een knuppel een halve meter voor hun hoofd zwaait. De special effects zijn er sinds 1986 alleen maar op achteruit gegaan. De helft van de scenes zijn niet eens voor een fatsoenlijk decor geschoten. Hoe moeilijk is het om een kerk te vinden om 3 minuten in de filmen!? Alle andere effecten zijn te slecht voor woorden. En als de fan nog niet genoeg gejankt heeft, dan is er ook nog eens de verkrachting van Queen’s Princes Of The Universe.

De allerallerallerslechtste film die ik ooit heb gezien. Vergeet de Hollywood B-films die aan de lopende band worden geproduceerd en vage obscure filmhuisfilms die kant noch wal snijden, dit is het toppunt van wansmaak. Sommige beelden lijken wel geschoten als een computerspelletje of videoclip. Alles is slecht. Het verhaal, de acteerprestaties, camerawerk, het verhaal, het plot, de muziek, het verhaal (heb ik dat al genoemd?), zelfs het noem maar op. Het was dat ik uitgeteld op de bank lag na een dag hard zwoegen op de zaak en de afstandsbediening buiten handbereik lag dat ik deze film heb uitgekeken. De film was zelfs zo slecht dat ik geeneens in slaap kon vallen. En man, wat was ik moe. Het is een godswonder. Ik kon gewoon niet geloven dat een film zo slecht kon zijn. Was alles dan echt zo slecht? Nee, toegegeven, niet alles. Alles, behalve Thekla. Wat een actrice, maar vooral wat een chick.

avatar van rcuppen79
De Highlander-reeks begon ooit sterk met de eerste film uit 1986. De vier films erna zijn echter nauwelijks het vermelden waard. De tv-serie uit de jaren 90 was wel uiterst vermakelijk en hoofdrolspeler Adrian Paul nam in de vierde Highlander-film definitief het stokje over van Christopher Lambert.

De serie was eind jaren 90 al afgelopen en deze film komt dus als mosterd na de maaltijd. Toch had ik nog wel hoop bij dit vijfde deel: op papier zag het verhaal er nog best aardig uit. Het gegeven van een groep onsterfelijken die op zoek gaan naar de bron van onsterfelijkheid had nog best potentie om uit te groeien tot een aardige film.

Maar het uiteindelijke resultaat is echter erbarmelijk slecht. Het verhaal raakt hier kant nog wal, de karakters zijn te bizar voor woorden. Het acteerwerk van de volledige cast is tenenkrommend slecht. De vormgeving van de film lijkt op een goedkope Oost-Europese videoclip. Niet verwonderlijk aangezien de film ook voor een grootste deel in Litouwen is opgenomen.

Over het geheel ziet de film er spotgoedkoop uit (ondanks het budget van 13 miljoen dollar). Highlander: The Source is een draak van een film en de laatste nagel aan de doodskist van de Highlander-reeks.

avatar van FunkStarr
Wat vreselijk slecht is dit, en dat terwijl ik Highlander Endgame nog best wel aardig vond.