Highlander (1986)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Fantasy

geregisseerd door Russell Mulcahy
met Christopher Lambert, Clancy Brown en Sean Connery

Geboren in de Hooglanden van Schotland in 1518, Connor Macleod is onsterfelijk. Wanneer hij tijdens een gevecht gewond raakt en niet sterft, wordt hij verbannen uit zijn dorp. Hij ontmoet een andere onsterfelijke, Ramirez, die hem het zwaardmansschap leert en de manieren van onsterfelijke. In het New York van 1986 is de locatie van de Gathering, waar Macleod en een paar overgebleven onsterfelijken moeten strijden voor the Prize, waarmee je de macht op aarde voor altijd hebt.

190 BERICHTEN 21 MENINGEN

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 4 maart 2016, 12:39 uur [permalink]

avatar van de grunt

geplaatst: 4 maart 2016, 12:46 uur [permalink]
Klopt. Ik hoop op een remaster, maar die kan ik niet opmaken uit de aankondiging van StudioCanal.

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 4 maart 2016, 13:25 uur [permalink]
de grunt schreef:

Ik hoop 't ook, haal 'm sowieso voor in de collectie. Vond die andere uitgave ook erg mooi.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 5 maart 2016, 14:17 uur [permalink]
Highlander is een klassieker, een ware cultfilm geworden. Na deze film volgde een hele franchise, uitgebreid naar tv, strips en boeken. Het idee is dan ook goed en in de reeks cheesy actiefilms jaren '80, hoort deze er absoluut ook bij. Maar als je de film terug ziet, dan is het idd toch wel cheesy. De kwaliteit is wat achterhaalt, het acteerwerk is vrij matig en de samenhang van de film laat ook te wensen over. Het idee is wel goed en kan nog wel boeien. Bovendien zie ik Connery altijd graag bezig en hij trekt de film toch wel wat omhoog. Deze film met wat meer kwaliteit, een deftige regisseur en beter zwaardvechten en je hebt een topfilm. Misschien dat een reboot (dat er met al die hernieuwde franchise wel van zal komen) voor een goeie film kan zorgen.

avatar van baspls
geplaatst: 11 juni 2016, 09:53 uur [permalink]

avatar van de grunt

geplaatst: 12 juli 2016, 13:39 uur [permalink]

avatar van blurp194
geplaatst: 12 oktober 2016, 21:53 uur [permalink]
Onverwacht raak.

Op zich eigenlijk onwaarschijnlijk dat deze film zoveel gevolg heeft gekregen, want zo geweldig is het niet - best slecht beeld, zwakke cinematografie, matige acteurs - met uitzondering van Connery die dan weer een vrij klein rolletje heeft. En een vrij simpel en sentimenteel verhaaltje wat goedbeschouwd natuurlijk nergens op slaat. Er zijn eigenlijk maar een paar dingen goed, en dat is vooral de soundtrack, en zelfs dan nog is de helft onder de maat - ik ben overigens niet bepaald een fan van Queen. Ook de invulling van het verhaal met wat gimmicks is echt goed - de overwinningskreet 'there can be only one', bijvoorbeeld. Daar komt het dan dus door, denk ik. En ook niet voor niets dat vooral die onderdelen in de latere films en de serie meegenomen werden.

Maar goed, leuk om weer eens te zien, hoewel de kwaliteit van het beeldmateriaal toch wel wat schokkend was, en de acteurs me ook behoorlijk tegenvielen. Wellicht is een remake een beter idee dan een restauratie.

geplaatst: 19 januari, 12:17 uur [permalink]
toch wel een super film. heb de eerste 3 delen op dvd.al zijn er meer delen maar heb de andere delen nog niet gezien.christopher lambert en sean connery doen het goed in de film.niks op aan te merken.