• 8.660.227 stemmen

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Highlander

"There can be only one."

Geboren in de Hooglanden van Schotland in 1518, Connor Macleod is onsterfelijk. Wanneer hij tijdens een gevecht gewond raakt en niet sterft, wordt hij verbannen uit zijn dorp. Hij ontmoet een andere onsterfelijke, Ramirez, die hem het zwaardmanschap leert en de manieren van onsterfelijke. In het New York van 1986 is de locatie van de Gathering, waar Macleod en een paar overgebleven onsterfelijken moeten strijden voor The Prize, waarmee je de macht op aarde voor altijd hebt.

Connor 'The Highlander' MacLeod

avatar van frans123

frans123

Sergio Leone schreef:

Mja.

Beetje wat ik ervan verwacht had - qua niveau dan. Niet goed, ook niet echt slecht wegens het guilty pleasure gehalte. Sowieso had ik wel een andere film verwacht qua toon en look. Dit is zo'n beetje Flash Gordon, maar dan niet zo ver doorgedreven.

De overgangen zijn soms erg raar - de film oogt vaak onbeholpen. Zo onbeholpen dat ik me afvraag of het misschien zelfs de bedoeling was.

Christopher Lambert is echt een vod - Sean Connery als Spanjaard (?!) is stukken leuker en ook die slechterik is me goed bevallen.

Een must-see, sowieso - ik heb me te lang laten liggen - maar niet per se voor iemand die iets hoogstaands wil zien.

Een uiterst onderhoudende slechte film toch??...jajahaha

avatar van Basto

Basto

Toen deze film uitkwam was ik Queen fan, maar gek genoeg heb ik m nooit in de bioscoop gezien. Wel op vhs, maar toen viel die vies tegen. Ik had niks met de wisselingen tussen de ridders in de Schotse hooglanden en het gedoe in LA. De volslagen afwezigheid van charisma bij Lambert hielp natuurlijk ook niet mee.

Fast foreward 35 jaar.

Na de zoveelste treurige vertoning van Rutte en De Jonge had ik plots wel zin om deze slappe hap te herzien. Een soort van thema avond.

Dat de film voorafgegaan werd door het logo van de Cannon Group stemde mij toch hoopvol. Het zou niet de eerste keer zijn dat jaren 80 meuk goed opdroogt.

En wat schets mijn verbazing? Ik heb er enorm veel lol aan beleeft. De film blijft een flinke puinhoop van allerlei plotlijntjes verweven door de eeuwen heen, waarbij een visuele consistentie ontbreekt. Maar wat een heerlijke scenes zitten ertussen. Het begint al met de opening rondom een American wrestling match gevolgd door glasgerinkel, zwaardgevechten en toeterende auto’s in een parkeergarage. Zoals vrijwel alle moderne scenes begeleid door een sproei-installatie en overdreven vonkenregen.

Wat de film verder redt, is de bad guy. Die ziet er geweldig uit en gedraagt zich zo lomp als je van een bad guy mag wensen. De muziek van Queen werkt camp verhogend en Connery detoneert olijk met het gebrek aan kwaliteit dat hem omringt.

Dus al met al een rijke eclectische filmervaring, waarvan herziening niet weer 35 jaar op zich zal laten wachten. Een 4k versie zou welkom zijn, want de 10 jaar oude blu ray is niet van de beste kwaliteit.

Wel verhoogd naar een gulle 4*.

Vraag me daarnaast af of ik het nog veel slechtere deel 2, dat ik wel ooit in de bios zag, ook in de herziening moet gooien.

Tbc…

avatar van ROX

ROX

Blijft een echte cult klassieker voor mij, maar hij begint toch echt te slijten. Vooral het eerste gevecht in de parkeergarage zit eigenlijk geen enkele logica in. Des al niettemin moet ik deze eens in de zoveel tijd kijken. Ben toch wel benieuwd naar de remake, is de moeite waard om opnieuw verteld te worden!

avatar van Brabants

Brabants

Highlander is een film die de tand des tijds niet weet te overleven. Het is dan anno nu ook geen vergelijkingsmateriaal. Doch zijn er vele films die wel overeind blijven en dertig jaar later nog steeds goed uit de verf weten te komen. Highlander is daar voor mij zeker geen voorbeeld van. Erg matig allemaal. Het enige wat me aantrok waren de locaties maar daar hoef je geen Highlander voor te kijken dan kun je beter een natuurfilm opzetten. Je kunt dit wel cult erfgoed noemen maar ik vind dat een beetje de meute napraten i.p.v. zelf eens lekker realistisch onder de loep te nemen en te beseffen waar je nu werkelijk naar zat te kijken?!