Highlander (1986)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Fantasy

geregisseerd door Russell Mulcahy
met Christopher Lambert, Clancy Brown en Sean Connery

Geboren in de Hooglanden van Schotland in 1518, Connor Macleod is onsterfelijk. Wanneer hij tijdens een gevecht gewond raakt en niet sterft, wordt hij verbannen uit zijn dorp. Hij ontmoet een andere onsterfelijke, Ramirez, die hem het zwaardmansschap leert en de manieren van onsterfelijke. In het New York van 1986 is de locatie van de Gathering, waar Macleod en een paar overgebleven onsterfelijken moeten strijden voor the Prize, waarmee je de macht op aarde voor altijd hebt.

191 BERICHTEN 23 MENINGEN

avatar van de grunt

Klopt. Ik hoop op een remaster, maar die kan ik niet opmaken uit de aankondiging van StudioCanal.

avatar van Iron Maiden
de grunt schreef:

Ik hoop 't ook, haal 'm sowieso voor in de collectie. Vond die andere uitgave ook erg mooi.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Highlander is een klassieker, een ware cultfilm geworden. Na deze film volgde een hele franchise, uitgebreid naar tv, strips en boeken. Het idee is dan ook goed en in de reeks cheesy actiefilms jaren '80, hoort deze er absoluut ook bij. Maar als je de film terug ziet, dan is het idd toch wel cheesy. De kwaliteit is wat achterhaalt, het acteerwerk is vrij matig en de samenhang van de film laat ook te wensen over. Het idee is wel goed en kan nog wel boeien. Bovendien zie ik Connery altijd graag bezig en hij trekt de film toch wel wat omhoog. Deze film met wat meer kwaliteit, een deftige regisseur en beter zwaardvechten en je hebt een topfilm. Misschien dat een reboot (dat er met al die hernieuwde franchise wel van zal komen) voor een goeie film kan zorgen.

avatar van blurp194
Onverwacht raak.

Op zich eigenlijk onwaarschijnlijk dat deze film zoveel gevolg heeft gekregen, want zo geweldig is het niet - best slecht beeld, zwakke cinematografie, matige acteurs - met uitzondering van Connery die dan weer een vrij klein rolletje heeft. En een vrij simpel en sentimenteel verhaaltje wat goedbeschouwd natuurlijk nergens op slaat. Er zijn eigenlijk maar een paar dingen goed, en dat is vooral de soundtrack, en zelfs dan nog is de helft onder de maat - ik ben overigens niet bepaald een fan van Queen. Ook de invulling van het verhaal met wat gimmicks is echt goed - de overwinningskreet 'there can be only one', bijvoorbeeld. Daar komt het dan dus door, denk ik. En ook niet voor niets dat vooral die onderdelen in de latere films en de serie meegenomen werden.

Maar goed, leuk om weer eens te zien, hoewel de kwaliteit van het beeldmateriaal toch wel wat schokkend was, en de acteurs me ook behoorlijk tegenvielen. Wellicht is een remake een beter idee dan een restauratie.

toch wel een super film. heb de eerste 3 delen op dvd.al zijn er meer delen maar heb de andere delen nog niet gezien.christopher lambert en sean connery doen het goed in de film.niks op aan te merken.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze allereerste Highlander had ik al zeker 25 jaar niet meer gezien; indertijd was ik er absoluut niet van onder de indruk, en hoewel deze film in de loop der tijd een zekere cultreputatie heeft gekregen had ik geen behoefte om mijn mening aan een herziening te toetsen, maar ik ben de DVD de afgelopen tijd zó vaak in kringloopwinkels tegengekomen dat ik toch voor de verleiding ben bezweken.
        Wat mij toen zo tegenstond wordt mij ook nu al snel duidelijk: vooral in het begin zitten sommige bepaald "underwhelming" actiescènes zoals het lachwekkende gevecht in de parkeergarage (de man die vlucht met achterwaartse salto's?!), de slag tussen de twee clans die maar niet opzwepend of barbaars wil worden, en het matig ogende gevecht tussen Ramirez en de Kurgan. Daarnaast is er de typische jaren-80-gedateerdheid van kapsels, witte sneakers, hoge spijkerbroeken en sfeerverhogende stoom en regen (desnoods gecreëerd met sprinklers) – allemaal dingen waar de film zelf nu niet veel meer aan kan doen maar die mij persoonlijk wel tegenstaan (ja, de jaren 80 zijn inderdaad niet mijn favoriete decennium). En de muziek is natuurlijk ook een verhaal apart; van Queen ben ik al sinds Bohemian rhapsody geen fan meer (om het voorzichtig uit te drukken), maar ik kon ook niet warmlopen voor de onwaarschijnlijk afschuwelijke vioolmuziek van Michael Kamen wanneer Connor en Brenda elkaar kussen vlak nadat hij haar een mes in zijn buik heeft laten steken (hetgeen een geheel nieuwe betekenis geeft aan het spreekwoord "de liefde van de man gaat door de maag"), en dat gold in zo mogelijk nog sterkere mate voor de triomfantelijke muziek die alle spanning uit het laatste deel van het gevecht tussen Connor en de Kurgan in de "blauwe" loods haalt.
        Daarentegen zijn er ook diverse dingen die de film wèl goed doet : het handige schakelen tussen heden en verleden dat mij een opmerkelijk effectief gevoel van het verstrijken van eeuwen geeft, de slimme manier waarop het script lang mysterieus houdt wat er nou eigenlijk precies aan de hand is, de indrukwekkende opnames van de Schotse hooglanden, de fraaie Newyorkse lokaties (Connors appartement, de kerk en het archief waar Brenda informatie krijgt over Connors identiteit vanaf 1700), de enge en soms echt onaangename rol van Clancy Brown als de Kurgan (de scène met Brenda in de auto met Queens versie van New York, New York op de soundtrack!), de innemende en niet-macho-vertolking van Christopher Lambert, en bovenal het gevoel dat door de film wordt overgebracht van de inspiratie en de inventiviteit van filmmakers die iets nieuws en fris en aparts en fantasierijks hebben verzonnen, inderdaad A kind of magic. En dát weegt uiteindelijk toch het zwaarst en maakt van dit enerzijds zo typische jaren-80-produkt een film die anderzijds z'n tijd overstijgt en nu als een soort one of its kind-baken staat, vergelijkbaar met films als The terminator en Predator.
        Overigens is There can be only one wel een bizarre slagzin gebleken als je bedenkt dat er inmiddels al vijf sequels zijn verschenen...