Jakob the Liar (1999)

Verenigde Staten / Frankrijk / Hongarije
Drama / Oorlog

geregisseerd door Peter Kassovitz
met Robin Williams, Liev Schreiber en Armin Mueller-Stahl

Tijdens de Tweede Wereldoorlog, onder het ijzeren regime van de nazi's, bestaat het leven van de joden in een Pools getto in Warschau uit verhongering, mishandeling en zijn ze bovendien volledig afgesloten van nieuws van buitenaf. Een arme Joodse cafébezitter, Jakob Heym (Williams) hoort bij toeval een verboden radio-nieuwsbulletin over het succes van het Sovjetleger tegen de Duitsers. Om de ongelooflijke depressie en het aantal zelfmoorden in het Joodse getto terug te dringen, bazuint Jakob verhalen rond over fictieve overwinningen van de geallieerden op de nazi's. Hierdoor komt langzaam maar zeker het optimisme en het geloof in de toekomst terug in het getto. Echter, de Duitsers horen de geruchten over een 'geheime radio' en gaan op zoek naar diegene die hun gezag durft te ondermijnen.

zenboy1969
Ik ben wel een liefhebber van Robin Williams omdat die man vrijwel elk karakter kan neerplaatsen. Dit is wel niet zijn beste film. Bovendien had ik er meer van verwacht en vind ik dat het thema (optimisme verwezelijken in een joods getto) wat beter had mogen aangepakt worden... het blijft inderdaad een vrij oppervlakkige film.

ik vond deze film zeker wel leuk!
vooral het middenstuk!

het einde vond ik niet bepaald goed.
dat kon veel beter!

wanneer Jacob moet zeggen van de duitsers dat hij geen radio had! Was het mooier geweest dat hij zou zeggen dit is het teken om in verzet te komen (of zo iets) de joden zouden in opstand komen, ze winnen van de Duitsers en dan komen de Russen.
Dan zou je denk ik een mooier einde hebben gehad,

maar voor de rest een goede film!

avatar van Chromeo
Degelijke film, wel net iets te lang en met te weinig hoogtepunten...

Persoonlijk vind ik dit echt een meer dan redelijke film. Het verhaal is heel inderdaad wat dun maar dat maakt Williams meer dan goed.

Ik snap alleen sommige reacties op deze film niet zo, hoe kan het dat sommige deze film leuk vinden?? Goed, slecht, aangrijpend of totaal niet pakkend kan ik allemaal begrijpen. Maar leuk??

Als deze film leuk is, dan is schindlers list hilarisch.

avatar van Jan met de pet
Redelijke film niet meer en niet minder......hadden ze meer uit kunnen halen....3.0

avatar van Kuck-x
Een mooi verteld verhaal, vol kenmerkende joodse redeneringen. Een verhaal niet zonder humor en toch word je ook voortdurend bij de verschrikkingen en waanzin van de oorlog en antisemitisme gehouden. Ik vind Robin Williams een dijk van een karakter neerzetten, maar ook veel van de bijrollen zijn schitterend. Alleen het einde komt minder uit de verf, alsof na alle tragiek ineens toch nog iets van een happy end nodig is. Niettemin. Andere boeken van Jurek Becker kende ik al, deze film nodigt mij van harte uit ook 'Jakob de leugenaar' te gaan lezen.

avatar van MNV2
Een zeldzaam voorbeeld van een mindere WOII-film waarbij Joden gevangen gehouden worden. Zo zijn de SS'ers wat aan de brave kant, is het Amerikaanse taalgebruik met een overdreven Duits accent gewoon verschrikkelijk (dan klonk dat in Schindler's List toch wel beter), lijken de historische gebeurtenissen dikwijls niet te kloppen, passeerden er overbodige personages en gebeurtenissen doorheen het verhaal en zo zijn er nog wel wat zaken aan te merken. Als je de gruwelen van de nazi's op een realistische manier wilt aanschouwen, zijn films als The Pianist en Schindler's List gewoon veel boeiender en realistischer.

1.5 sterren

avatar van Woeke
Gewoon goed!

avatar van Fran
Helaas vond ik dit maar een gemiddelde film terwijl ik er eigenlijk best wel wat van verwachtte. Alhoewel je dat natuurlijk bij iedere film doe die je gaat bekijken, maar dat terzijde.

Om een of andere reden vond ik de humor toch niet zo heel erg goed in combinatie met de verschrikkingen die er dan plaatsvinden. Het is in een setting als deze natuurlijk heel moeilijk om een humoristische toon te vinden maar ik vind hem bij deze film helaas niet goed. Ik vind het dan beter gelukt bij "La vita e bella". Natuurlijk is dat ook weer wat anders, maar het is ook een film die in de tweede wereldoorlog afspeelt en waar humor bij gebruikt word.

Ik wist niet zo goed of ze nu de humor kant op wilden of de dramakant van de oorlog waardoor de film erg in het midden bleef hanngen. Robin Williams was trouwens wel erg goed.

avatar van Machete23
Ik vond het een leuke film om naar te kijken. Ik vind het idee van hoop in deze film gewoon mooi, ondanks dat je naar mijn gevoel niet echt diep in de film raakt. Verwacht geen schindlers list maar naar mijn mening toch de moeite waard!

ipman-99
"He Will Make You Believe." ... " !!!

Fantastische Drama/Oorlog (Jodenfilm) !!! Een mooi fantastisch verteld verhaal. De film neemt je mee vanaf de eerste seconde en laat weer een andere kant tonen in deze vreselijke periode ! Prachtige aangrijpende en meeslepende film !

avatar van Decec
Een goede komedie/drama/oorlog film...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Zo eerder bekende acteur Robin Williams (hij is altijd praatprogramma
voor radio)...
De rest ook bekende acteurs Alan Arkin en Armin Mueller-Stahl...
Perfect achtergrond geluid/muziek (oude film 1999 = Dolby Digital 5.1)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Ik heb al een aantal beklemmende films gezien over de verschrikkingen in het getto van Warschau tijdens de Tweede Wereldoorlog en ik vind dit toch wel de minste in weerwil van de indrukwekkende bezetting.
Regisseur Peter Kassovitz gaat mijns inziens iets te luchthartig om met de verschrikkingen van toen. Niettemin een aangenaam weerzien met de piepjonge Hannah Taylor Gordon, die al eerder indruk op mij maakte met haar titelrol in Anne Frank: The Whole Story.

Een overdreven sentimenteel en manipulatief melodrama over hoop in de duisternis (tijdens de holocaust) met in dit geval misplaatste humor. Een dergelijk onderwerp is in de grond grimmig en deprimerend en de regisseur probeerde om van het verhaal een overwinning van de menselijke energie en levensmoed te maken. Maar je moet van verdomd goede huize komen wil dat lukken. Hier liet de film mij achter met een bittere smaak in de mond. Debet hieraan was onder meer Robin Williams: je kunt spreken van regelrechte miscasting: zo zwak, over-de-top en ongeloofwaardig dat het pijnlijk was. De rest van de cast speelde trouwens aardig solide.

avatar van AmazingPP
Wat een vreselijke film was dit. Voor de rest ben ik het volledig eens met gauke hier boven mij. 1,5 *

Toch een redelijke goede film, al had ik er iets meer van verwacht.
Dat men spot drijft met de Joodse situatie in de Tweede Wereldoorlog is niet nieuw, La Vita è Bella was nog een stapje verder naar mijn mening.
Hier viel het al bij al nog mee, en ook hier eindigt de film op een gelijkaardige, en zeker niet komische, wijze.

avatar van boemboem27
geweldige acteur die Robin Williams.
alles kon ie spelen.
fantastisch verhaal over hoop met een mooie afloop.
indringend natuurlijk.
voor iemand die van dit soort drama/oorlogsfilms houdt is dit een echte must see