• 8.669.292 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot No Escape

"No Guards. No Walls."

Absolom is een gevangenen-eiland 200 mijl van de kust, waar gevangenen gedropt en aan hun lot overgelaten worden. Voor zover de gevangenen weten, is er geen bewaking. Maar ook geen mogelijkheid om te ontsnappen. Robbins wordt bij de slechte gevangenen gedropt, maar hij weet te ontsnappen en komt bij gevangenen aan de andere kant van het eiland. Zij proberen een nieuwe samenleving voor zichzelf op te richten, maar Robbins is niet van plan om op dit eiland te blijven.

avatar van psohilait

psohilait

Rekening houden met de leeftijd van de film 3 sterren. Geen bijzonderheden, niet bijzonder goed, noch bijzonder slecht. Minpunten vind ik het matige acteerwerk van de hoofdrolspeler, pluspunten zijn diegene die bijrollen hebben en wel goed acteren. Verder leuk bedacht verhaal, prima te volgen.

Wilde de film afkijken, ondanks de reclame boodschappen.

avatar van predator

predator

Haalt niet het niveau van bijvoorbeeld Escape from NY en Mad Max, maar best lekker om te kijken.

avatar van Spetie

Spetie

Leuk concept, geen heel sterke uitwerking, maar redelijk vermakelijk om te zien.

Het heeft aan de ene kant iets weg van Mad Max en aan de andere kant iets van Waterworld. De leider van de slechteriken doet nogal aan het personage van Hopper denken uit die laatstgenoemde, al besef ik goed dat Waterworld later gemaakt is. Liotta en Henriksen zijn de bekendste acteurs hier en beiden doen het redelijk.

Het verhaaltje van de goede en de slechte gevangenen is nogal standaard, maar desondanks is het door de vaart en de actie niet vervelend om naar te kijken. Het eiland zelf is trouwens wel een mooie setting en daar wordt ook goed gebruik van gemaakt hier. Redelijk al met al.

avatar van Boer jan

Boer jan

goeie film, blijft leuk om kwaadaardige gevangenisdirecteurs een koekje van eigen deeg te zien krijgen.

Klein foutje; De molotovcocktail is niet uitgevonden door sergei molotov, maar in de spaanse burgeroorlog, en is later vernoemd naar vjatsjeslav Molotov

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Ik houd van zulke films, mooi verhaal,

Vandaag nog maar weer eens gezien i.p.v. het voetbal, en er geen spijt van gehad.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Alweer 18 jaar oud en daarom een leuke '90s sfeer, vooral qua muziek en sound en bv ouderwetse, toen hypermoderne computers. Een huis van bewaring waarin zelfs gedachten van gevangenen worden gelezen door computers in de muur? Apart. Ook moeten gevangenen straffen op andere gevangenen uitvoeren. Aan originele ideeën dus geen gebrek.

De gevangenis Absolom blijkt een eiland met een bende barbaren zonder enig IQ of EQ te zijn, ook weer apart. Een soort Mad Max omgeving inderdaad en geweld wordt niet geschuwd. Ertegenover staat een bende beschaafde slimmerikken. Een film met actie en prima geacteerd. Ook mooie natuurbeelden op het eiland.

avatar van RuudC

RuudC

Niet veel meer dan Mad Max op een afgelegen eiland. Hoe simpel de opzet ook mag zijn, No Escape (of Escape From Absolom) heeft een pak gave acteurs en is over de hele linie best vermakelijk. Dat laatste natuurlijk mits je van de eerstgenoemde film en prenten als Soldier en Escape From New york houdt. De overeenkomsten met Soldier zijn nog vrij treffend, al is deze natuurlijk eerder uitgebracht, maar ook hier wordt iemand bij wijze van straf op een afgelegen plaats gedropt. De titel zegt al precies waar het om gaat, alleen is het lastig ontsnappen van een eiland dat honderden kilometers uit de kust ligt. Als er dan ook nog een aantal rivaliserende clans zijn, wordt het er niet makkelijker op. Het is gewoon Mad Max op een eiland met een lekker klimaat. Niets meer, niets minder. De actie is leuk om te zien en Stuart Wilson is een onverwacht gave badguy. De film heeft daarbij ook een leuke finale. Het neigt sterk naar pulp, maar de vermaakwaarde is hoog.

avatar van Wouter

Wouter

RuudC schreef:

Niet veel meer dan Mad max op een afgelegen eiland.

Eerder Escape From New York

avatar van RuudC

RuudC

Daar heb ik dan alleen een trailer van gezien, dus kan ik niet als referentiemateriaal aanhalen.

avatar van Wouter

Wouter

De film is duidelijk een variatie op hetzelfde verhaal. Zelfs de titel verwijst er naar.

avatar van Insignificance

Insignificance

Escape From New York, maar dan op een eiland en een stuk minder aantrekkelijk. Negentiger jaren kitsch als de eerste futuristische omgevingen opduiken, eenmaal op het eiland oogt de film ouder dan hij in werkelijkheid is. Enkele effecten kunnen echt niet, dat geldt eveneens voor de dagmerries van Robbins, maar binnen deze campy, cheesy setting is het gemakkelijk te verteren.

Bunny's rolletje is helaas wel wat te vervelend en het duurt allemaal iets te lang, verder draait het zo gek nog niet. Maffe outfits van de gangs op het eiland waar het er niet bepaald zachtzinnig aan toe gaat. Ook best inventief rondom de kills e.d., Liotta mag lekker kordaat optreden en Wilson wordt steeds leuker zodat ook daar wat humor de kop opsteekt. Beetje gammel, maar te doen.

avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

Veel beter dan Fortress. Ray Liotta was ook top in 90s met Goodfellas, Copland, No Escape en Phoenix.

avatar van LPereboom

LPereboom

Leuke film, haalt voor mij nog een redelijk niveau. Ray liotta speelt behoorlijk goed! een paar leuke actie scenes in, ik heb me best vermaakt en het sfeertje is wel aanwezig! haalt inderdaad niet het niveau van bv. Mad max of escape from New York ...

avatar van Supernatural

Supernatural

een geweldige film.idd lijkt op escape from new york.ik vermaak me toch met deze film ook altijd prima.er zit een goeie cast in.

avatar van stevebravo

stevebravo

vandaag weer gekeken, dit blijft voor mij toch echt wel een klassieker hoor

de originele titel van deze film heet volgens mij "escape from absolum"

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2060 berichten

Een leuke actievolle B-Film van 13 in een dozijn formule, die mij vanavond zeker heeft geamuseerd. Deze SciFi actie film is leuk voor liefhebbers van lekkere pulp. Een 3.0

avatar van FlorisV

FlorisV

Was inderdaad in de videotheek bekend als Escape from Absolom.

Een b-film, maar wel uit het hogere segment, met een geweldige A-acteur: Ray Liotta, in de hoofdrol als Robbins, een soort Papillon met militaire training. Alleen al de intensiteit van zijn performance en zijn ietwat duistere uitstraling (niet voor niets groot geworden met de gangster film Goodfellas van Scorcese) maakt het de moeite waard. De shots van de futuristische gevangenissen smaken naar meer omdat het gros van de prent zich op het primitieve eiland afspeelt. Verwacht niet teveel actie, maar daar staat tegenover dat een aantal personages meer uitgewerkt wordt dan wat je doorsnee aan bordkartonnen figuren opgelepeld krijgt in zo'n film. Zo heeft Robbins een behoorlijke bagage die hem menselijker maakt. Prima soundtrack en qua sfeer wordt een goede balans gevonden tussen een behoorlijke dosis grimmigheid en lichtpuntjes van hoop.

Jammer dat Liotta niet wat meer carriere heeft kunnen maken na Goodfellas. Pas nog wel te genieten in Marriage Story als advocaat. Maar hier echt perfect.

scorsese

Aardige film over een eiland die gebruikt wordt als gevangenis en waar dus alleen maar gevangenen zitten. Het verhaal is vrij mager en de film had best wat ingekort kunnen worden. Wel mooie kostuums en decors en een aantal aardige actie-scenes. Ray Liotta doet het prima, maar Stuart Wilson weet een wat betere indruk te maken als de bad-guy.

avatar van Kondoro

Kondoro

“First prize is a chance to live, second prize... you really don't want to hear what the second prize is.”

Het is al weer een aantal jaar geleden dat mijn moeder de DVD van deze film had meegenomen van de ‘Wibra’, volgens mij kostte die destijds daar een euro. Het is eigenlijk te lang geleden om dit een waardige herziening te noemen, dit komt gewoon meer omdat ik eigenlijk niet zo heel veel meer van deze film heb onthouden. Het enige wat ik vooraf wist was dat ik het vroeger al een vrij trage en wellicht saaie film vond, en dat was eigenlijk onveranderd. De film duurt bijna twee duur, dat is voor mijn gevoel toch een half uur te lang. Ik had hem op een één of andere manier in mijn lijst gestopt voor films die ik erg graag wou zien, dus ik heb hem dan ook maar snel aangezet want mijn verwachtingen waren erg laag.

Qua setting vond ik het wel erg vet. Het script is flinterdun, dat wel maar, het idee van zo'n gevangen eiland vond ik wel wat hebben. Ook het feit dat er twee beschavingen op het eiland woonden vond ik prima, een goede en een slechte beschaving. Toch was dit het eerste wat mij opviel, waar eigenlijk veel meer mee gedaan had moeten worden. Denk hierbij misschien aan meer encounters, of een wat sneller verhaal met meer actie. Qua setting (zoals ik al zei) vond ik het wel prima. Het zelfgemaakte kamp vond ik leuk om te zien, en dat vertelde veel over het sfeertje wat de film kent. Al is het allemaal wat traag, ik vond het allemaal niet heel boeiend.

De cast is eigenlijk het enigste wat me het meest opviel. En dit was voornamelijk door de hoofdrol van ‘Ray Liotta’. ‘Ray’ is in 2022 (vorig jaar) komen te overlijden, en hij staat bij mij wel erg bekend. Voornamelijk door zijn rol in ‘Goodfellas’. Hoe hij hier speelt is eigenlijk niet te vergelijken, want in deze film vond ik zijn acteerwerk toch slechter dan wat ik had verwacht. Niet dat hij het héél slecht acteerde maar, ik herkende zijn acteerwerk niet zoals de eerder benoemde film. En misschien had ik daar dan wel meer van verwacht én, denk ik als dat meer het geval was had dat ook zeker deze film kunnen redden. Voor de rest vond ik de cast wel prima, al was het allemaal niet heel bijzonder. ‘Stuart Wilson' vond ik eigenlijk nog de enige die echt vermakelijk over kwam, en ook interessant was.

Het verhaal vond ik ook niet heel bijzonder zelf. De ‘ontsnapping’ waar eigenlijk alle pijlen op gericht staan vond ik nou niet heel geweldig. De film wijkt te vaak hier van af, en misschien had de film zich daardoor ergens anders op moeten richten wat helaas niet gebeurde. Ook de speciale effecten vond ik meerendeels echt waardeloos, zeker wanner het er in voor kwam. Neem bijvoorbeeld de explosie op zee, er triest.

De film duurt simpelweg; te lang. Daarnaast zit er maar weinig vaart in en had het allemaal van mij wel wat pittiger gemogen, korter en actievoller. Nu vond ik de film gewoon traag maar, dat heb ik allemaal al gezegd. Zeker niet voor nog een herziening waardig, ik laat het mooi hierbij.