No Escape (1994)

Alternatieve titel: Escape from Absolom

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Martin Campbell
met Ray Liotta, Lance Henriksen en Stuart Wilson

Absolom is een gevangenen-eiland 200 mijl van de kust, waar gevangenen gedropt en aan hun lot overgelaten worden. Voor zover de gevangenen weten, is er geen bewaking. Maar ook geen mogelijkheid om te ontsnappen. Robbins wordt bij de slechte gevangenen gedropt, maar hij weet te ontsnappen en komt bij gevangenen aan de andere kant van het eiland. Zij proberen een nieuwe samenleving voor zichzelf op te richten, maar Robbins is niet van plan om op dit eiland te blijven.

Rekening houden met de leeftijd van de film 3 sterren. Geen bijzonderheden, niet bijzonder goed, noch bijzonder slecht. Minpunten vind ik het matige acteerwerk van de hoofdrolspeler, pluspunten zijn diegene die bijrollen hebben en wel goed acteren. Verder leuk bedacht verhaal, prima te volgen.

Wilde de film afkijken, ondanks de reclame boodschappen.

avatar van predator
Haalt niet het niveau van bijvoorbeeld Escape from NY en Mad Max, maar best lekker om te kijken.

avatar van Spetie
Leuk concept, geen heel sterke uitwerking, maar redelijk vermakelijk om te zien.

Het heeft aan de ene kant iets weg van Mad Max en aan de andere kant iets van Waterworld. De leider van de slechteriken doet nogal aan het personage van Hopper denken uit die laatstgenoemde, al besef ik goed dat Waterworld later gemaakt is. Liotta en Henriksen zijn de bekendste acteurs hier en beiden doen het redelijk.

Het verhaaltje van de goede en de slechte gevangenen is nogal standaard, maar desondanks is het door de vaart en de actie niet vervelend om naar te kijken. Het eiland zelf is trouwens wel een mooie setting en daar wordt ook goed gebruik van gemaakt hier. Redelijk al met al.

avatar van Boer jan
goeie film, blijft leuk om kwaadaardige gevangenisdirecteurs een koekje van eigen deeg te zien krijgen.

Klein foutje; De molotovcocktail is niet uitgevonden door sergei molotov, maar in de spaanse burgeroorlog, en is later vernoemd naar vjatsjeslav Molotov

avatar van DjFrankie
Ik houd van zulke films, mooi verhaal,
Vandaag nog maar weer eens gezien i.p.v. het voetbal, en er geen spijt van gehad.

Alweer 18 jaar oud en daarom een leuke '90s sfeer, vooral qua muziek en sound en bv ouderwetse, toen hypermoderne computers. Een huis van bewaring waarin zelfs gedachten van gevangenen worden gelezen door computers in de muur? Apart. Ook moeten gevangenen straffen op andere gevangenen uitvoeren. Aan originele ideeën dus geen gebrek.

De gevangenis Absolom blijkt een eiland met een bende barbaren zonder enig IQ of EQ te zijn, ook weer apart. Een soort Mad Max omgeving inderdaad en geweld wordt niet geschuwd. Ertegenover staat een bende beschaafde slimmerikken. Een film met actie en prima geacteerd. Ook mooie natuurbeelden op het eiland.

avatar van RuudC
Niet veel meer dan Mad Max op een afgelegen eiland. Hoe simpel de opzet ook mag zijn, No Escape (of Escape From Absolom) heeft een pak gave acteurs en is over de hele linie best vermakelijk. Dat laatste natuurlijk mits je van de eerstgenoemde film en prenten als Soldier en Escape From New york houdt. De overeenkomsten met Soldier zijn nog vrij treffend, al is deze natuurlijk eerder uitgebracht, maar ook hier wordt iemand bij wijze van straf op een afgelegen plaats gedropt. De titel zegt al precies waar het om gaat, alleen is het lastig ontsnappen van een eiland dat honderden kilometers uit de kust ligt. Als er dan ook nog een aantal rivaliserende clans zijn, wordt het er niet makkelijker op. Het is gewoon Mad Max op een eiland met een lekker klimaat. Niets meer, niets minder. De actie is leuk om te zien en Stuart Wilson is een onverwacht gave badguy. De film heeft daarbij ook een leuke finale. Het neigt sterk naar pulp, maar de vermaakwaarde is hoog.

RuudC schreef:
Niet veel meer dan Mad max op een afgelegen eiland.

Eerder Escape From New York

avatar van RuudC
Daar heb ik dan alleen een trailer van gezien, dus kan ik niet als referentiemateriaal aanhalen.

De film is duidelijk een variatie op hetzelfde verhaal. Zelfs de titel verwijst er naar.

avatar van Insignificance
Escape From New York, maar dan op een eiland en een stuk minder aantrekkelijk. Negentiger jaren kitsch als de eerste futuristische omgevingen opduiken, eenmaal op het eiland oogt de film ouder dan hij in werkelijkheid is. Enkele effecten kunnen echt niet, dat geldt eveneens voor de dagmerries van Robbins, maar binnen deze campy, cheesy setting is het gemakkelijk te verteren.

Bunny's rolletje is helaas wel wat te vervelend en het duurt allemaal iets te lang, verder draait het zo gek nog niet. Maffe outfits van de gangs op het eiland waar het er niet bepaald zachtzinnig aan toe gaat. Ook best inventief rondom de kills e.d., Liotta mag lekker kordaat optreden en Wilson wordt steeds leuker zodat ook daar wat humor de kop opsteekt. Beetje gammel, maar te doen.

avatar van Al DeNiro
Veel beter dan Fortress. Ray Liotta was ook top in 90s met Goodfellas, Copland, No Escape en Phoenix.

avatar van LPereboom
Leuke film, haalt voor mij nog een redelijk niveau. Ray liotta speelt behoorlijk goed! een paar leuke actie scenes in, ik heb me best vermaakt en het sfeertje is wel aanwezig! haalt inderdaad niet het niveau van bv. Mad max of escape from New York ...

een geweldige film.idd lijkt op escape from new york.ik vermaak me toch met deze film ook altijd prima.er zit een goeie cast in.