Kiss Me Deadly (1955)

Alternatieve titel: Mickey Spillane's Kiss Me Deadly

Film noir

geregisseerd door Robert Aldrich
met Ralph Meeker, Albert Dekker en Maxine Cooper

Privédetective Mike Hammer is getuige van hoe een jonge vrouw wordt vermoord. Ondanks het verbod van de politie stelt hij een onderzoek in en stuit hij op een bende die alles op het spel zet om een mysterieuze doos te bemachtigen. En dit kost veel levens.

Interessant artikel over het bestaan van een alternatief einde van de film.

FisherKing
Interessant verhaal; (hoe is het toch mogelijk al dat geknip in films) , alleen heb ik nu wel zwarte vlekken voor mijn ogen..

Een groots meesterwerk.

Wist jij van dat alternatieve einde Wouter?

Staat op de dvd toch?
Zag hem voor her eerst met het radicale einde. De DVD heeft het origineel.

avatar van Dogie_Hogan
Weet nog steeds niet, wat in die kist zit...

avatar van jordybeukeboom
Aparte, mysterieuze, sfeervolle en vreemde film.

Er komen een heleboel karakters snel ten tonele om vaak ook weer snel te verdwijnen, en dat komt de overzichtelijkheid van de film niet ten goede. Sowieso bleef ik met wat vraagtekens zitten na afloop, dat lijkt me niet echt de bedoeling

Ralph Meeker zet zijn personage echter prima neer, en daarnaast is het 'gewoon' een interessante film

3 sterren

avatar van boerenpummel
Viel me een beetje tegen.
Het einde was zelfs tamelijk belachelijk.

avatar van Toon1
Vreemde film noir die me jammer genoeg wat tegenviel. Kiss Me Deadly draait om Ralph Meeker, die hier een toch wel onsympathieke kerel speelt, verwikkeld in een moordzaak (het archetypische noir-verhaal dus). De film begint veelbelovend maar is te onoverzichtelijk en het vreemde einde is inderdaad zelfs een beetje belachelijk te noemen. Maar goed, de fotografie is wel mooi en het viel me ook op dat deze film noir wel wat rauwer/harder en meer seksueel getint was dan de meeste anderen. Het is ook weer een typisch product van zijn tijd; de Koude Oorlog, aangezien het plot draait om een atoombom . Maar dat maakt het ook weer anders dan de meeste andere noirs die geproduceerd zijn toen de Koude Oorlog nog in een (prille) beginfase zat.

Ik vond het juist een geweldige noir. Perfecte hoofdrol van Meeker (Glen Ford eat your heart out), heerlijke ingewikkelde dames, een geweldige auto (dat geluid ) en natuurlijk een ingenieus goed verhaaltje.
Was dat koffertje geen inspiratie voor Pulp Fiction toevallig?

avatar van thomzi50
Wat zat er nou precies in het koffertje?
Einde had wat beter gekund, maar al met al een sterke filmnoir met leuk verhaal en een prachtrol van Meeker. Ruime 3,5*

avatar van Dogie_Hogan
Va - Va - Voom!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van BASWAS
Las ergens dat deze film van sterke invloed is geweest op Jean Luc Godard. Dat lijkt inderdaad te kloppen, bijvoorbeeld bij Pierrot le Fou. Het is vooral de voor die tijd gewaagde en lekker vlotte - springerige - filmstijl van Robert Aldrich die in Kiss Me Deadly op een slimme manier het einde ...

avatar van Dogie_Hogan
Beide showdowns zijn HIER te zien.

avatar van niethie
Erg goede film, zijn tijd ver vooruit, een stuk donkerder geweldadiger en duisterder als een hoop film noirs uit die tijd. Er hangst vanaf het begin tot het eind een heerlijke spannende en mysterieuze sfeer rondom de film, hij had zo door hitchcock gemaakt kunnen wezen, je kunt dan ook zien dat er een hoop regisseurs van later geinspireerd zijn door deze film. Kortom de cast is erg goed, er zittend een hoop goede scenes in de film, en de hele verhaallijn met die koffer was erg spannend, was dan ook erg benieuwt wat er in zat, ook werk de film heel goed naar het verblufende einde toe.
4 sterren

avatar van Dogie_Hogan
Interessant artikel over The Restoration of Kiss Me Deadly: klik hier..

Briljante film. Net zo'n goede sfeer, verhaal, acteerprestaties en film noir aspecten als bijvoorbeeld Double Indemnity, the Maltese Falcon of the Big Sleep, maar is qua filmstijl veel aparter en knapper. Gewaagder gefilmd, briljant begin, geniaal eind, veel vreemde, maar geslaagde scenes tussendoor. Deze film is een typisch voorbeeld, die door de regisseur naar een hoger niveau getild wordt. Nodigt uit om meer te gaan zien van Aldrich. 4,5 sterren.

Wat zijn nu eigenlijk de ideeen over dat eind? Bij mij ging eerder iets spelen over iets bovennatuurlijks, dan een atoombom. En wat is dat alternatieve eind? Of was het alternatieve eind, met het meisje en het huis dat in de fik vloog?

Nee, dit deed me dan weer helemaal niets. Film noir met Mike Hammer (Ralph Meeker) die in een plot gesleurd wordt dat leidt naar een duistere doos. Een klassieker, maar waar waren de bij een klassieker passende scherpe dialogen en one liners? Waarom moet het verhaal voor een groot gedeelte voortgestuwd worden door weer een lijstje namen waar de secretaresse mee aankomt? En ik dacht dat het hele “meisjes kleven aan Hammer als een Axe effect” iets van de televisieserie was, met Stacy Keach. Niet grappig, niet cool. Acteerwerk rammelden hier en daar behoorlijk. “Wel mooi geschoten” is dan een beetje dooddoenerig.

Diesel
Ik begrijp de kritiek van Olaf niet. Er zitten toch echt genoeg goede lines in deze film en grappig is het inderdaad niet vaak, maar wel cool. En, in welke noir kleven de meisjes niet aan de hoofdrolspeler als een Axe-effect? in veel noirs is de hoofdrolspeler een meedogenloze vrouwenverslinder. Met Mike Hammer valt het eigenlijk wel mee, in noirs als Out of the Past, The Big Sleep en Double Indemnity is het ''kleef gehalte'' nog veel erger. Bogart's personage in The Big Sleep is een sex god en in Out of the Past valt Jane Greer bijna onmiddelijk voor Mitchum, liefde op het eerste gezicht. In noirs vallen vrouwen voor mannn met ballen, het is gewoon zo, en ballen heeft Mike Hammer zeker.
Voor mij zou een herziening zomaar een verhoging naar 4,5* kunnen opleveren. Naast Double Indemnity, is dit misschien wel de beste noir die ik heb gezien. Met Kiss Me Deadly had ik totaal niet het gevoel dat ik een film uit de 50's aan het kijken was. Alles in deze film voelt zo fris en modern aan, niet dat modern persé goed is (integendeel zelfs) maar dat een film uit de jaren vijftig niet ouderwets aanvoelt zegt toch veel. In mijn ogen is Kiss Me Deadly een perfecte voorbeeld van een tijdloze klassieker.

* Look Mike, I like you. I like the way you handle yourself. You seem like a reasonable man. Why don't we make a deal. What's it worth to you to drag your considerable talents back to the gutter you crawled out of. Heerlijk.

* Listen to me, as if I were Cerberus barking with all his heads at the gates of hell.

* You want to avenge the death of your dear friend. How touching. How sweet.

* Now listen, Mike. Listen carefully. I'm going to pronounce a few words. They're harmless words. Just a bunch of letters scrambled together. But their meaning is very important. Try to understand what they mean. "Manhattan Project, Los Alamos, Trinity."

* [after kissing Mike Hammer] Friday: You don't taste like anyone I know.

* Mike Hammer: Okay, how much did they give you? I'll top it.
Eddie Yeager: You can't top this. They said they'd let me breathe.

Een uitmuntende Ralph Meeker als Mike Hammer in een lekkere snelle misdaadfilm.

The Last
Zeer intigrerende film. Vooral dat einde was echt angstaanjagend en mijn hart ging letterlijk en figuurlijk als een wilde tekeer.

Sfeervolle filmnoir. En hoewel ik er maar weinig gezien heb, behoort deze zonder twijfel tot 1 van de betere in het genre.

Het is al een aantal keer gezegt hier en op de dvdhoes staat het er ook zo mooi op: 'Een film die z'n tijd ver vooruit is.' En terecht. Ik kan bijna niet geloven dat deze film al meer dan 50 jaar oud is. Diesel hierboven beschrijft het prima.

Ralph Meeker (nog nooit van gehoord) is briljant als ietwat arrogante, maar coole 'detective'. Geweldige karakter. Ook de 2 vrouwelijke hoofdrollen prachtig gespeeld door 2 mooie vrouwen. De bijrollen (veelal gespeeld door 'badguys') worden ook prima ingevult. Vooral die 2 hulpjes zijn hilarisch. En let ook de vele details, bijv. die vent waarvan je lange tijd bijna niks van ziet (behoorlijk eng), de verschillende camerastandpunten en het geluid van die auto.

Maar waar het allemaal omdraait is natuurlijk die zwarte doos. Ik vraag echt af wat daar nou in zat. Op Wikipedia staat dat het om een atoombom (of zoiets..) ging (lijkt me sterk), ik denk zelf aan iets bovennatuurlijks (het meest voor de hand liggende). Geweldige mindfuck in ieder geval en een sterk doordacht plot natuurlijk.

Ook bij mij zit er na herziening een verhoging in. Voor nu 4,0*.

mister blonde schreef:
Of was het alternatieve eind, met het meisje en het huis dat in de fik vloog?

Ja. Die staat op de DVD als het goed is. Bij mij wel tenminste.

avatar van Paalhaas
Wat een geweldige vrouwonvriendelijke klootzak speelt Meeker hier toch. Een scène waar ik steeds een grijns van oor tot oor van krijg is als-ie met zijn secretaresse (die gevoelens voor hem heeft) naar buiten loopt en doodgewoon tegen 'r zegt wat-ie denkt als er een mooie vrouw voorbij komt gelopen: "Look at the goodies!" Een briljant personage, die Mike Hammer.

Paalhaas schreef:
Va Va Vooooom!!!

De Amerikanen maken van de Mike Hammer personage -natuurlijk- weer een 'gay' situatie, quote: The Gay Hammer Theory has been around a long time, even as far back as the 1950s. Check out Malcolm Cowley's essay on Spillane in his 1961 book, 'The Literary Situation'.

avatar van trebremmit
Wat een onsamenhangend en slecht geacteerde film. Het werd nergens spannend of interessant, alleen irritant door het houterige acteren en slappe verhaal wat echt helemaal nergens over ging, nee dan zijn er toch veel betere noirs dan dit.

Inderdaad er zit meer geweld in deze film als gewoonlijk was voor die tijd, maar het komt allemaal zo kinderachtig over, zoals ik dat wel vaker bij Robert Aldrich vind.

De koffer lijkt mij een "vuile bom" te zijn!

The Last
Die koffer is 1 van de beste mindfucks ooit.

avatar van trebremmit
Wat is er nou een mindfuck aan die koffer?

The Last
Misschien is ''mindfuck'' een beetje zwaar omschreven, maar ik vond het verhaallijn rondom die koffer geniaal. Vooral het feit dat het hele gebeuren onoplosbaar blijft, vind ik erg sterk. I.t.t. films uit diezelfde periode, komt dit niet met zo'n makkelijk, maar eerder gewaagde einde.

Gezien het feit dat jij het verhaal slap vond en ook dat het blijkbaar nergens over ging, lijkt het me dus sterk dat je 't met me eens bent.