Beyond a Reasonable Doubt (2009)

Drama / Mystery

geregisseerd door Peter Hyams
met Jesse Metcalfe, Michael Douglas en Amber Tamblyn

Om de relativiteit van het rechtsapparaat aan te tonen, beschuldigt een journalist zichzelf van een misdaad. Hij fabriceert daar toe allerhande bewijzen. Zijn collega is de enige die beschikt over de tegenbewijzen, maar als die omkomt in een verkeersongeval wordt hij ter dood veroordeeld.

avatar van John Lee Hooker
Redelijk rechtbankje.

Best leuk plot: een journalist die erachter komt dat de aanklager in de zaal corrupt is en al zeventien onschuldige mensen heeft veroordeeld. Wel jammer dat de nodige clichés weer op komen dagen, voornamelijk veroorzaakt door Ella.

Michael Douglas past als gegoten in deze rol, het is echt zo'n stiekem ventje.

Ik vond het vrij verassend dat Corey Finley (zonder d) inclusief het bewijsmateriaal opeens opgeblazen werd. In de planning stond om Hunter de grond in te boren maar dat werd allemaal tegengehouden door die stugge Lawrence Beron. Ook het getreiter op Ella in de parkeergarage was best spannend, ook al weet je dat een vrouw het waarschijnlijk wel overleeft.

Het ging te snel toen C.J. vrijgesproken werd en Hunter veroordeeld werd, totaal niet soepel verwerkt.
Het einde mocht van mij wel iets anders lopen. Beetje jammer dat één foto het alsnog verpest voor C.J., terwijl hij toch een grote prestatie heeft bereikt.

Op mijn dvd-hoes staat dat de speelduur 78 minuten is, beetje vreemd trouwens.

Niet hoogstaand, maar kijkt wel lekker weg.

avatar van tevelenco
Redelijke film met een leuk uitgangspunt.
En dat was mede de reden dat ik hem gekocht heb.
Alleen werd de film niet zo best uitgewerkt.
Het ging allemaal te snel en de personages werden niet goed uitgediept waardoor je er nauwelijks feeling mee krijgt.
Ook werd er maar zeer matig geakteerd.
Douglas speelt op de automatische piloot en de andere hoofdrolspelers konden mij ook niet overtuigen.
Ondanks deze punten van kritiek kijkt de film toch wel lekker weg enn scoort daardoor nog een krappe voldoende.

Het aantal plotgaten en onlogische wendingen is niet bij te houden. Verder de nodige clichés, zoals de verlaten parkeergarage (waarom wilde de bad cop d'r persé omver rijden?) en de computernerds.

De plottwist in de slotscene levert dan nog een half punt op, maar verder dan 2.5 kom ik niet...

avatar van Friday the 13 th
Michael Douglas is absoluut mijn lievelingsacteur, dus ik keek de film vooral vanwege hem en ik moet het telkens opnieuw zeggen - die man kan echt acteren- waar is de tijd van de spannende nineties thrillers, Michael Douglas had er altijd wel een rolletje in.

Maar goed, deze film is onderhoudend. Het begint wat traag, maar naar het einde toe zit er heus wat spanning in. Een echte confrontatie met Martin Hunter bleef helaas uit en de afgang van Hunter in de rechtszaal was toch het moment waar wel allemaal naar uitkeken. Maar helaas wordt dat stukje nogal slordig afgehandeld. Zoals met veel thrillers zijn er zaken die niet juist zijn of kloppen, ook in deze film, maar daar kun je een film niet voor afrekenen.

Gewoon een spannende thrilller met een leuk plot. Het einde zag ik ook niet aankomen.

avatar van AmazingPP
Deze film deze maand aangeschaft op Blu Ray voor de schitterende prijs van 4 Eurootjes. De reden waarom ik hem heb gekocht: absoluut Douglas. De man is een legende wat mij betreft. Hij levert ook in deze film weer een prima rol af. Voor de rest zijn de acteerprestaties matig. Niet slecht, maar gewoon matig. Metcalfe is zeer zeker een talent en ik denk dat we daar nog wel meer van gaan horen, maar Tamblyn kon me niet echt overtuigen. Dan de film zelf: het is een beetje afgeraffeld allemaal. Zeer zeker niet slecht (zeker niet voor vier Euro), maar ik heb echt wel betere thrillers gezien dan deze. Toen het eenmaal echt spannend was (parkeergarage) werd het abrupt afgebroken en hup, dat einde er ook nog maar eventjes bij. Jammer, gemiste kans. De film had gerust een kwartiertje langer mogen duren om deze twee eindes wat meer uit te werken. Al met al niet slecht; tenslotte heb ik me prima vermaakt. 3,5 *

avatar van nightbreed
Het script rammelt aan alle kanten, het acteerwerk is nogal matig (behalve Douglas natuurlijk) en het is behoorlijk voorspelbaar, maar het is wel een vermakelijk en sfeervol filmpje.
5,5/10

avatar van mnrk
Dit was een vermakelijke film....

Het verhaal was redelijk maar er had volgens mij veel meer uitgehaald kunnen worden...wel was de sfeer in deze film in orde.

Maar gelukkig speelde Michael Douglas zijn rol zeer overtuigend en was de aanwezigheid van Amber Tamblyn ook geen straf

avatar van zxstyle
Bijzonder originele misdaadfilm met maar een mogelijke uitkomst.
Ga geen relatie aan met de openbare aanklager...

Ondanks enkele A-acteurs, voelde het geheel aan als een B-film.
En dat is zonde, want het plot is goed en het acteerwerk komt ook overtuigend over.
Desondanks zitten er toch nog enkele haastpuntjes die beter hadden gekund.
Het einde was best origineel maar kwam totaal uit het niets, waardoor je een vreemde nasmaak aan de film over houdt.

avatar van DjFrankie
Leuke film om te zien, je wordt erin meegezogen, en natuurlijk de twist op het einde. Goed bedacht.

avatar van Filmkriebel
Het scenario is wel heel leuk bedacht, kent goede twists, en je hoopt dan net iets meer te krijgen dan een rechtbank-thriller van TV niveau. Beide hoofdacteurs spetteren niet van het scherm en kunnen de film niet op een hoger niveau brengen. Dat doet Michael Douglas wel, ongelooflijk charismatisch als altijd en die als enige nog wat kleur kan geven aan deze verder zielloze adaptatie. Zelfs met zo'n matig acteerwerk slaagt de film nog wel om interesse op te wekken, en dat is met dank aan het sterke script waarover regisseur Hyams beschikte. Ik hoop hiermee dat ze binnen enkele jaren deze film opnieuw eens onder de hand nemen...

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/mysterie/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Jesse Metcalfe en Michael Douglas...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...

Deze commerciële zender RTL 5 heeft altijd tussendoor reclame,
waardeloos...

avatar van flaphead
de film haalt er niet uit wat eruit te halen viel, zonde. het verhaal is sterk genoeg om er een krachtige dramathriller van te maken.
soms lijkt het alsof er een paar stappen overslagen, terwijl een volgende keer iets onnodig uitgelegd wordt. zo kreeg ik wel een erg deus ex machina gevoel bij de (toch al dramatische) parkeergaragescene, waar de zwarte agent ineens opdook, waarna in de volgende CJ al vrij was. en bij de eindtwist waren de nagels vanaf de foto ook al duidelijk, aangezien we de video al een paar gezien hadden. dat maakt het gevoel van de film er niet sterker op. net als de teveel aangedikte verplichte romance. acteerwerk is niet heel super, soms zelfs beetje ergelijk. de eindtwist maakt ook niet de impact zoals die bedoeld zou zijn.

kortom, het voelt allemaal een beetje als net niet, zeker omdat er op zich best een sterk script ligt.

Spannend.Origineel (hoewel het een remake is). Met "spannende cliches".
Inderdaad: de film had iets langer mogen duren. Vooral het abrupte einde had wel anders gekund vind ik.

+ het verhaal, op zich goed bedacht

acteerwerk = zwaar onder de maat. Dit zou een schoolvoorbeeld voor de toneelacademie kunnen zijn hoe je NIET moet acteren.

opzet leuk, uitvoering zwaar onvoldoende

avatar van lars-pixar
Het verhaal is goed bedacht en de uitwerking daarvan is wel goed verwerkt tot een vermakelijk geheel. Persoonlijk vond ik onder andere de rechtbank scene nog best spannend, ik denk dat dit meer komt door de spanning die op dat moment wel wist te snijden.
Naar mijn idee maakte het laatste half uur wel een hoop goed, daar kwam de film ook meer tot zijn recht met een paar mysterieuze momenten.
De casting en het acteerwerk was redelijk, waar Michael Douglas wel boven uit kwam tot goed acteerwerk, ik geloof wel in die man!
Verder was het voor een Peter Hyams film nog best een goede film, daarna kwam Hyams nog recent aan met een nieuwe Van Damme film, wat ook ongeveer overeenkomt met deze film in de categorie van redelijk/vermakelijk.

avatar van quinten1
super film!!!

Aardige film waarin een journalist een foute advocaat erbij wil lappen door zich voor te doen als verdachte. Een onderhoudend plot dat leuk in elkaar zit, maar hier en daar wel wat ongeloofwaardig wordt gebracht. Michael Douglas is goed gecast, iets wat niet gezegd kan worden van de twee andere hoofdrolspelers.

avatar van Boenga
Onwaarschijnlijkheden, voorspelbaar (de video die net iets te vaak werd getoond om onbelangrijk te kunnen zijn op het einde), matig acteerwerk,...

Redelijk verhaal, maar er is een op alle vlakken matige film van gemaakt.

avatar van K. V.
Dit was nog een aangename verrassing. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar vond het een meeslepende film. De film bevat ook een aantal wendingen die toch wel verrassend waren.
Ook de cast was wel goed op dreef.
Verder zag de film er goed uit en was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
'k vond het toch wel een aanrader.

avatar van K. V.
John Lee Hooker schreef:
Op mijn dvd-hoes staat dat de speelduur 78 minuten is, beetje vreemd trouwens.

De extra's duren 78minuten

avatar van Icer
Starring Michael Douglas as Michael Douglas

De film begint wat slap, maar lijkt na wat zwakke humor toch een redelijk verhaal te worden. Vreemd genoeg worden er wat ontknopingen weggelaten en vervangen door nieuwsflitsen. De twist aan het einde zag ik niet aankomen overigens, toch een kleine verrassing.

Kortom, niet al te sterke film, goed voor een kleine 6.

avatar van SmackItUp
Flink wat onwaarschijnlijkheden en gaten in het plot. Het einde is ook wat vergezocht. Toch heb ik me best aardig vermaakt.

Matig.

Ken het origineel niet, wist niet eens dat dit een remake was. Als het origineel echter hetzelfde lame einde kent dan hadden ze beter een andere film geremaked. Voelt aan alsof men nog 10 minuten film over had, het verhaal plots op was en men in aller ijl nog wat bij moest verzinnen.

Verder wel een oké filmpje, maar je moet er ook wel een beetje zin in hebben. Het is eerder solide dan goed, maar het verhaaltje amuseert wel en de acteurs zijn ook niet heel vervelend. Beetje slow-moving soms en de film passeert echt alle stationnetjes, maar de zaak is op zich interessant genoeg.

Gebeurt me zelden dat een twist mij zo irriteert, maar hier vond ik het zo bij de haren gegrepen + het haalt het solide karakter van al wat ervoor kwam uiteruit. Onnodig en jammer, maar hoort ook wel een beetje bij de tijd waarin hij uitgebracht werd.

avatar van IH88
Beyond a Reasonable Doubt

Aardig. De film heeft wat mankementen en onlogische plotontwikkelingen, maar het uitgangspunt van Beyond a Reasonable Doubt is interessant, en eigenlijk wil je gewoon weten hoe C.J. uit een uitzichtloze situatie weet te komen. Het grootste probleem van de film is dat Metcalfe echt een waardeloze hoofdrolspeler is, en dat het op het laatst een hele foute politiethriller wordt. Douglas heeft een te kleine rol maar is wel goed op dreef, en Tamblyn is ook sterk. Visueel was het erg matig, en er zit een twist in die eigenlijk het hele verhaal onderuit haalt. Maar ach, C.J. is zo'n onuitstaanbaar personage dat je het hem wel toewenst.

Ik wist al direct wat er zou gaan gebeuren.
Licht erg voor de hand.

En het acteerwerk is ook onder de maat .
Dacht de hele tijd of ik naar een slechte tv serie aan het kijken was.

avatar van des1
Hyams is een ervaren regisseur, maar dit voelt aan als een routineklus met een outdated manier van regie, zoals die dialoogloze tussenstukjes die het verhaal aan elkaar moeten rijgen in het begin. Hoofdrolspeler komt niet geloofwaardig over, is niet het type journalistieke fret, maar meer een ijshockeyspeler tiep. Best wel zonde want de premisse van de film is de moeite waard. Ik neem aan dat al het geld is gaan zitten in het huren van Michael Douglas. Film is vreselijk neergesabeld. Kostte 25 miljoen om te maken, haalde nog geen 4 miljoen binnen aan kaartverkoop. Reken maar dat het niet zo eenvoudig is om iemand veroordeeld te krijgen zoals in de film gesuggereerd wordt. Maar van de deliberaties van de jury t.a.v. een reasonable doubt krijg je niks te zien of te horen. De surprise ending komt als margarine na de vis. Magere 2,5 ster.