The Princess Diaries (2001)

Komedie / Familie

geregisseerd door Garry Marshall
met Julie Andrews, Anne Hathaway en Hector Elizondo

Een 16-jarig meisje dat wordt opgevoed door haar alleenstaande moeder komt er op een dag achter dat ze de prinses is van een klein Europees landje. Ze moet nu een keus maken tussen haar leven als tiener in San Francisco, of de troon bestijgen in Europa. Terwijl Mia haar keuze probeert te maken krijgt ze prinses-lessen van haar grootmoeder.

avatar van otherfool
AHWA schreef:
Saai, voorspelbaar, geen knappe hoofdrolspeelster, maar gelukkig wist Julie Andrews met een paar leuke grappen de film nog te redden.

Mee eens, zij en Olizondo maken er nog wat van. Dat was overigens in het absurd slechte deel 2 (Royal Engagement) ook wel afgelopen, maar hier trekt dat bij mij de film nog naar 2*.

avatar van jumpstylemovie
niet veel aan , weinig verhaal en acteerwerk.
2.0*** , ook is dit een film waaraan absoluut geen vervolg moest komen. dat is veel van hetzelfde

avatar van Spetie
Matige film, enorm voorspelbaar en het ene cliche na het andere komt voorbij. Daarnaast moet de film het zeker niet hebben van het slechte acteerwerk van de jongere garde. Julie Andrews doet het echter nog best aardig, maar het is vooral Hector Elizondo die met zijn gevatte opmerkingen en humor, de film nog behoorlijk kijkbaar maakt. Verder is het een film om snel te vergeten!

krappe 2,0*

avatar van Drs. DAJA
Disney's meidenperikelen-films kunnen me maar barweinig bekoren, uiteraard niet in de laatste plaats omdat ik duidelijk niet tot de doelgroep behoor. Meisje blijkt prinses te zijn en moet dan in één klap haar leven omgooien... Voeg er wat onzekerheid aan toe en je hebt een wel heel brakke variant op My Fair Lady. Nope, The Princes Diaries kon mij niet bekoren.

Aangename, pretentieloze tijdspassering met Anne Hathaway goed in vorm. Deel 2 is een fraktie beter, vind ik.

avatar van Fran
Ik vond het een leuk tussendoortje. Natuurlijk is het geen hoogvlieger maar ik vond hem wel lekker wegkijken. Het verhaal is ernaar om je lekker helemaal in te kunnen leven.

avatar van ibendb
Originele, maar zéér voorspelbare rom-com.

Anne Hathaway vind ik altijd wel leuk spelen. En dit was niet anders in The Princess Diaries.

Het verhaal gaat over een doodnormaal meisje zonder vader die erachter komt dat haar vader prins van Genovia was. Dus zij is nu prinses van Genovia. Het is werkelijk hilarisch hoe Mia lessen leert van haar oma (Julie Andrews, man wat kan die veel rollen aan, zeg). Er zit meer dan genoeg humor in de film waardoor het nergens saai wordt. Maar ik stoorde mij wel wat aan het liefdesverhaaltje. Al bij al nog een aangename film. 2.5*

avatar van Mochizuki Rokuro
Jammer van het laatste half uur. Anne Hathaway is eigenlijk best charmant (toch ook maar naar Les Misérables dan) en hield ze film best aardig op de rails. Waarom zien we Caroline Goodall eigenlijk zo weinig in films??

avatar van mjk87
Wanproduct eigenlijk, dat het met een klein beetje charme het net aan redt niet de allerlaagste score te krijgen.

Het begint al met de prinses zelf, want prima dat je een wat stuntelig persoon hebt, maar dat het er zo dik bovenop moet liggen? Oké, dit is een kinderfilm, maar ook die kunnen best nuance begrijpen. Verder stikt het ook van vervelende personages (dat vriendinnetje) en echt sprankelend of leuk wordt het nooit. Ik verwacht ook echt geen diepgravende karakterstudie (waar het verhaal zich wel voor leent overigens) maar iets meer dan deze uitgekauwde prak is toch best mogelijk? Verder nergens bijzonder op esthetisch vlak, dus al met al valt er gewoon niets te genieten.

Blijven over een aardige Andrews en lieve Hathaway die ook een redelijke chemie hebben, en nog die chauffeur die goed te doen is, maar dat was het ook wel zo ongeveer. 1,5*.

avatar van arno74
Aardig als je tijd over hebt en niets anders op kunt zetten. Zo had ik het gezien en het was in die zin wel te doen. Jammer dat Disney soms in tienerfilms met hele flauwe grappen aan komt zetten die al talloze keren zijn vertoond. Het is zeker niet de slechtste Disney die ik gezien heb (Frenemies (2012) blijft wat dat betreft onovertroffen) maar ook zeker niet de beste.

Het niveau van The Princess Diaries schommelt steeds op en neer, soms is het (vooral qua grappen) ronduit slecht maar soms ook heel aardig. Qua verhaal is het eenvoudig, rechtlijnig en mager, terwijl men best wel wat meer uit het onderwerp had kunnen halen. Een magere 2,5*

avatar van Ste*
Niet slecht, maar ook niet spectaculair leuk. Ik dacht dat ik 'm vroeger al eens helemaal gezien had, maar eigenlijk wist ik alleen nog de metarmorfose. Alles wat daarna komt zijn redelijk standaard highschoolperikelen, met alle personages die daarbij horen.

Met Anne Hathaway en Julie Andrews is er een leuke rolbezetting, maar meer dan een 'wel aardige' jeugdfilm is dit uiteindelijk niet.

avatar van IH88
“I can't be a princess! I'm still waiting for normal body parts to arrive!”

De kracht van The Princess Diaries zit hem duidelijk in het samenspel tussen de acteurs. Vooral de scènes tussen Hathaway en Andrews steken er bovenuit, maar ook Elizondo heeft een fijne bijrol. Hathaway en Andrews zijn natuurlijk ook '"acting royals", en het verhaal over prinsessen en de troonopvolging is hun op het lijf geschreven. Het verhaal is niet heel bijzonder, en het script laat hier en daar wat steken vallen. De verschillen worden wel heel erg dik aangezet, en echt grappig wil het allemaal niet worden. Ook de bijrollen zijn soms erg vervelend. Gelukkig weten Hathaway en Andrews er nog heel wat van te maken.