• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.232 series
  • 34.014 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.673 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inglourious Basterds (2009)

Oorlog / Komedie | 153 minuten
3,96 7.981 stemmen

Genre: Oorlog / Komedie

Speelduur: 153 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent

IMDb beoordeling: 8,4 (1.757.432)

Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 27 augustus 2009

Plot Inglourious Basterds

"Once upon a time in Nazi occupied France..."

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

LT. Aldo Raine

COL. Hans Landa

SGT. Donny Donowitz

LT. Archie Hicox

Bridget von Hammersmark

Fredrick Zoller

SGT. Hugo Stiglitz

CPL. Wilhelm Wicki

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Kanisz

Kanisz

  • 152 berichten
  • 0 stemmen

serpico schreef:

(...)

Souuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuunds good?

Zeker! Goede recensie zeg!

Ik krijg nu helemaal zin om IB te gaan kijken...


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Idd Jessis, wanneer jij hem niet goed vond is dat je goed recht en gewoon je stem laten staan.

Ik heb hem gisteren gezien en ik kan me best goed voorstellen, dat wanneer een film als deze je niet ligt, er dan echt geen klap aan is.

Ik wordt sowieso moe van mensen, die andermans top tien er bij gaan halen.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

schram101 schreef:

Mischien moet er ergens een duidelijke helpfunctie aangemaakt worden voor quoten. Ik zie de laatste tijd steeds vaker van die prutsers die het verkeerd doen en op die manier erg onduidelijk overkomen!

Nou, bedankt zeg... heb je er ooit over nagedacht dat het quoten bij die mensen misschien altijd goed gaat, maar dat die nu net even een foutje maken? Dat is bij mij wel het geval, foutje gemaakt... oeh, ik ben een prutser. Thanks very much.

Ik ben het er ook mee eens dat iedereen zijn eigen mening moet hebben. Tuurlijk zijn er mensen die deze film een meesterwerk vinden en deze film een kutfilm vinden. Dat vind je gewoon bij elke film terug. Er zullen mensen zijn die bijvoorbeeld Charlies Angels honderd maal beter vinden dan Lord of the Rings... ik noem maar even iets... en dat moet gewoon kunnen zonder dat andere mensen diegene allemaal af zitten te zeiken. Mijn vriend vind de film 'Dude Where's My Car' bijvoorbeeld de beste film ooit; een mening die ik absoluut niet deel ( ) maar wel respecteer.

Maar ja, genoeg gezwets daarover: nu ik hier lees dat de film zo ongelooflijk positief word ontvangen, denk ik dat ik hem ook wel wil gaan zien. Ik ben helemaal geen fan van Tarantino, maar dat komt omdat ik nog nooit een film van hem heb gezien (shame on me), maar deze lijkt mij toch wel erg leuk en grappig.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Nog nooit een Tarantino gezien! . Niet te geloven. Ze waren deze week allemaal op televisie.

Eigenlijk ook wel cool dat je er nog niet een gezien hebt, de eerste keer zijn ze het best. Ben eigenlijk een beetje jaloers.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Tja, bijna niet voor te stellen, maar goed...

Kun je ook eigenlijk niet zeggen dat je GEEN fan bent, want je weet gewoon helemaal niks er van.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

wimnoot schreef:

de eerste keer zijn ze het best.

Voor mij toch niet. Pulp Fiction, Reservoir Dogs en Kill Bill vond ik pas vanaf de 2de kijkbeurt echt goed.

Gisteren voor het eerst Death Proof gezien en dat was de eerste Tarantino die ik vanaf de eerste kijkbeurt heel erg goed vond.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Nomak schreef:

(quote)

Voor mij toch niet. Pulp Fiction, Reservoir Dogs en Kill Bill vond ik pas vanaf de 2de kijkbeurt echt goed.

Gisteren voor het eerst Death Proof gezien en dat was de eerste Tarantino die ik vanaf de eerste kijkbeurt heel erg goed vond.

Ik bedoel dat er in alle Tarantino's een aantal verrassingen zitten waar je toch het meest van geniet de eerste keer.

Bij de volgende kijkbeurten vallen er inderdaad weer andere dingen op, wat ook leuk is. IB zal ik waarschijnlijk straks ook grijs draaien als ik hem op blueray heb.


avatar van Kr!kke

Kr!kke

  • 5394 berichten
  • 2568 stemmen

Vanavond ga ik hem eindelijk eens zien, hier kijk ik al een tijdje naar uit!


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Ik kijk eigenlijk nooit films op tv, maar altijd op dvd of blu-ray of in de bios. Maar ik was al wel een tijdje van plan om Kill Bill te kijken en Pulp Fiction lijkt mij ook erg interessant.

En thunderball, je hebt wel gelijk over dat fan zijnde. Ik ben gewoon niks van Tarantino


avatar van movie fan

movie fan

  • 318 berichten
  • 303 stemmen

geweldige film , goede actie , alles ziet er mooi uit , de acteurs zijn allemaal goed en het einde was zeer spectaculair , topfilm


avatar van %%%%%%

%%%%%%

  • 2543 berichten
  • 1234 stemmen

Deze film ga ik maar eens kijken zowiezo al lang geleden als ik een film heb gezien maargoed. Heb lang op deze film uitgekeken verlang er ook wat van, maar dat mag geen probleem zijn aangezien de score.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Gisteravond deze dan ook gezien.
Moeilijk om hier nog iets origineels over te vertellen, maar hier toch een poging:

IB zat al al lang in het hoofd van Tarantino en eerlijk gezegd heb ik een paar jaar lang gedacht dat het er nooit van zou komen.

Is het nou echt HET meesterwerk wat velen er in zien?
Ja en nee...

De film bevat fantastische, vaak lange uitgerekte, doch zeer spannende scene's, die je bijna alle adem benemen. Plots is er dan even een hilarisch moment, om vervolgens nog meer intens verder te gaan.

Wat de bastards zelf betreft had ik de vrees -na alles wat ik er over gelezen had- dat ze er uiteindelijk nauwelijks in voor zouden komen, maar dat was gelukkig niet het geval.

Eigenlijk had niemand de hoofdrol!
De film bestaat uit vijf hoofdstukken:

hoofdstuk 1 is voor Hans Landa. Een briljante rol van Waltz. Hoe vaak kom je in een film zo'n karakter tegen, waar je vrijwel meteen van gaat houden hem te haten?!

Hier en daar lees je over deze scene een vergelijking met Once upon a time in the West, maar dat zie ik niet direct. Nee, wat ik er WEL meteen in herkende was een scene uit The Good, the Bad and the Ugly. Hierin zie je een jongetje, wat in de verte Lee van Cleef als The Bad op zijn paard ziet aankomen. Hij waarschuwt meteeen zijn vader, die de rest van zijn gezin naar boven stuurt. The Bad komt binnen, gaat tegenover hem zitten en doet vriendelijk, maar hij is duidelijk een slecht iemand, die veel ellende voorspelt.

hoofdstuk 2 is voor de Bastards.
Geweldig om nu de scene, waar in Pitt de missie introduceert, eindelijk in zijn geheel en in de juiste context te zien. Kippenvel moment! Toch viel me dit hoofdstuk achteraf wat tegen. Ik had er eigenlijk NOG meer van verwacht.
Roth vond ik zelfs zeer matig, vergelijk deze non-acteur met de rest van de castmembers, die allen geweldig waren. Vooral de scene, nadat hij die Duitser met een honkbalknuppel zijn hoofd in had geslagen. Zijn honkbalwedstrijd-immitatie vond ik flauw en de rest van de scene behoorlijk verknallen.

hoofdstuk 3 was voor Laurent en ook hier werd weer geweldig geacteerd en de spanning was soms te snijden, ZEKER de "gebaks"-scene met Waltz. Erg goed!

hoofdstuk 4 bracht dan langzaam maar zeker de verschillende verhaallijnen dichter naar elkaar....

om uit te monden in de "explosieve" finale van hoofdstuk 5.

Kortom: fantastisch spel, de hoofdstukken afzonderlijk zijn zonder meer goed tot schitterend, de film lijkt alles te hebben: humor, spanning, actie, emotie

en toch....toch....

had ik liever een verhaal over alleen de bastards gehad. Dat was waar we maanden lang lekker mee werden gemaakt.
Ik had wel eens willen zien hoe ze heel Frankrijk door waren getrokken een spoor van ellende bij de Duitsers achterlatend....

en vind ik dat de afzonderlijke delen beter zijn dan de som der delen.
De film spring ook behoorlijk van de hak op de tak. Nadat je weer een lang uitgesponnen scene, of hoofdstuk, hebt gezien, maakt het verhaal vaak een enorme sprong in de tijd, zonder ook maar even te laten weten waar we nu weer precies zijn aan beland. Het kwam me allemaal wat fragmentarisch over.

Wat me ook wel tegen gaat staan is dat Tarantino nooit een nieuwe soundtrack laat maken. Natuurlijk klinkt de muziek van Morricone goed in de film en zullen de meeste bioscoopbezoekers het niet eens herkennen, maar waarom niet de maestro zelf inhuren om een geheel nieuwe briljante score te laten componeren? Gemiste kans!

Verder hoe cool, spannend en soms hilarisch de finale ook was....

in een film over W.O.2 Hitler door de Bastards laten doodschieten reduceert de film meteen van serieus drama naar stripverhaal. Hoe komisch of vergezocht het ook tot dan toe was... het zou allemaal hebben gekund. En ja, ik vond het OOK cool en uiterst bevredigend en niet ALLES hoeft perce historisch juist te zijn, maar dit was er net over. Iedreen WEET gewoon dat die scene alle logica ontbeert en eigenlijk nergens op slaat.

Dus voor mij geen meesterwerk, maar wel een zeer goede film.
Uit ervaring weet ik wel dat de meeste Tarantino films bij mij moeten groeien en ik ze vaak op dvd pas echt ga waarderen (oa Kill Bill), dus wie weet...?!

Voor als nog: een acht, ofwel vier sterren!


avatar van kochana

kochana

  • 17 berichten
  • 5 stemmen

Ik heb hem na 15 minuten afgezet, ik ben best wel voor een goede oorlogsfilm te vinden.

Hier had ik in de eerste 15 minuten met die muziek echter het gevoel dat ik na een coyboy film aan het kijken was.

Voor mij is de keuze van muziek misplaatst het leid af van de film om dat ik inderdaad aan The Good, the Bad and the Ugly moet denken en dat stoorde mij enorm.

Ook vind ik dat Brad Pitt voor de rol die hij speelt er te aardig uitziet, je moet daar eentje hebben met een gemeen uiterlijk..

Ik heb niet de hele film gezien en moet dat denk ik met geluid uit kijken

Voor mij kot deze film op een 2 uit alleen al door de muziek


avatar van Ricky Roma

Ricky Roma

  • 302 berichten
  • 26 stemmen

kochana schreef:

Ik heb hem na 15 minuten afgezet, ik ben best wel voor een goede oorlogsfilm te vinden.

Hoelang kijk je dan naar een slechte oorlogsfilm?


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

kochana schreef:

Ik heb hem na 15 minuten afgezet, ik ben best wel voor een goede oorlogsfilm te vinden.

Hier had ik in de eerste 15 minuten met die muziek echter het gevoel dat ik na een coyboy film aan het kijken was.

Voor mij is de keuze van muziek misplaatst het leid af van de film om dat ik inderdaad aan The Good, the Bad and the Ugly moet denken en dat stoorde mij enorm.

Ook vind ik dat Brad Pitt voor de rol die hij speelt er te aardig uitziet, je moet daar eentje hebben met een gemeen uiterlijk..

Ik heb niet de hele film gezien en moet dat denk ik met geluid uit kijken

Voor mij kot deze film op een 2 uit alleen al door de muziek

Als je maar 15 minuten hebt gezien dan is Brad Pitt nog niet voorbij gekomen, dus lijkt het me vreemd dat je hem dan slecht vindt acteren. En de muziek misplaatst? Perfect juist. Ontzettend sfeervol in een verder perfecte eerste scene.. En dan moeten de beste nog komen..


avatar van christian

christian

  • 518 berichten
  • 1546 stemmen

kochana schreef:

Ik heb hem na 15 minuten afgezet, ik ben best wel voor een goede oorlogsfilm te vinden.

Hier had ik in de eerste 15 minuten met die muziek echter het gevoel dat ik na een coyboy film aan het kijken was.

Voor mij is de keuze van muziek misplaatst het leid af van de film om dat ik inderdaad aan The Good, the Bad and the Ugly moet denken en dat stoorde mij enorm.

Ook vind ik dat Brad Pitt voor de rol die hij speelt er te aardig uitziet, je moet daar eentje hebben met een gemeen uiterlijk..

Ik heb niet de hele film gezien en moet dat denk ik met geluid uit kijken

Voor mij kot deze film op een 2 uit alleen al door de muziek

Tja, dat heb je he, als je naar een slechte screener aan het bekijken bent.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

kochana schreef:

Ik heb hem na 15 minuten afgezet, ik ben best wel voor een goede oorlogsfilm te vinden.

Eerste keer dat ik hoor dat iemand de film in de bioscoop afzet.

Hier had ik in de eerste 15 minuten met die muziek echter het gevoel dat ik na een coyboy film aan het kijken was.

Voor mij is de keuze van muziek misplaatst het leid af van de film om dat ik inderdaad aan The Good, the Bad and the Ugly moet denken en dat stoorde mij enorm.

Ik vond de muziek juist minder overheersend dan in andere films van Tarantino, maar ik heb dan ook niet zoveel met westerns.

Ook vind ik dat Brad Pitt voor de rol die hij speelt er te aardig uitziet, je moet daar eentje hebben met een gemeen uiterlijk..

Ik vond Brad Pitt juist enorm goed gecast voor zijn rol, net als alle andere acteurs. Ik dacht eerst ook dat Brad Pitt hier niet geschikt voor was maar hij doet het buitengewoon goed. En hoezo iemand gemener? Het leek toch wel de bedoeling van Tarantino om iemand te hebben die eruit ziet als een stereotype, sympathieke Amerikaanse luitenant.

Ik heb niet de hele film gezien en moet dat denk ik met geluid uit kijken

Voor mij kot deze film op een 2 uit alleen al door de muziek


avatar van Dantenious

Dantenious

  • 27 berichten
  • 26 stemmen

1 woord voor

S U P E R!!!!!!!!!!!!

Echt Quentin Tarantino movie!!! Gewoon zijn wijze van Nazi's uitroeien, de muziek, de personages, humor, zinloze dialogen en tenslotte TOP acteurs. Deze film is voor mij de film van 2009!!!!

5 sterren!!!!


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

MNV2 schreef:

Eerste keer dat ik hoor dat iemand de film in de bioscoop afzet.

Touche


avatar van amanda22

amanda22

  • 144 berichten
  • 152 stemmen

vandaag gezien...eindelijk!

Ik vond het een stoere film!!

Hij was bruut maar net niet TE bruut!

Echt een Quentin Tarentino film en Eli Roth maakte het ook aardig bloederig....

Grappig dat het onderwerp de "WOII" een keer op een andere manier gebruikt wordt....

Brad Pitt....geweldig !!

4,5*


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Bondzjiorno

Om eerlijk te zijn, mijn verwachtingen werden geheel ingelost wat betreft het nieuwste werk van Tarantino. De bruutgrappige manier waarop hij het Tweede Wereldoorlogs-genre tackelde is an sich vernieuwend, maar Tarantino kennende geen grote verrassing. Het werd ook eens tijd dat grappen over Duitsers en de oorlog zich eens op het grote doek openbaarde. Neemt niet weg dat het een bijzonder leuke film is, die naar het einde alsmaar sterker en sterker wordt.

Een van Inglourious Basterds' meest sterke punten vond ik de western-achtige muziek. Nu begreep ik dat Tarantino mocht graaien in de grote Morricone-grabbelton. Al gauw is dus elk stuk muziek wel goed gevonden bij wat voor scene dan ook. Zo'n spanningsopbouw naar een volgend explosief moment wordt dan extra gaaf . Anyway, me prima vermaakt met tot nu toe een van de betere films uit 2009.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Even een vraagje:

klopt het dat ik een stukje muziek uit Kelly's Heroes voorbij hoorde komen?

In die film heb je van die dreigende muziek wanneer je die Duitse tank door de smalle straatjes van dat Franse dorpje ziet aan komen.

Volgens mij hoorde je die ook ergens in I.B.

Edit: Ik heb even op musicmeter gekeken bij de soundtrack cd en daar bij staat de track Lalo Schifrin met Tiger Tank,

dus dat zal hem wel zijn.


avatar van GastHeer

GastHeer

  • 140 berichten
  • 479 stemmen

Erg mooie, grappige, spannende, leuke maar vooral speciale film. Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit zo'n leuke tijd gehad in de bios.
Niet veel meer aan toe te voegen op dit tijdstip, behalve 1 spoiler-vraag aan de mensen die hem ook gezien hebben...

Ik ben bij de eindscene (hakenkruis-slomo op groot bioscoopscherm met surround geluid) voor het eerst misselijk geworden van een film OOIT, ben ik hier de enige in?


avatar van Timmy757

Timmy757

  • 3365 berichten
  • 598 stemmen

Fantastische film!! Meer weet ik er even niet over te zeggen.


Quentin Tarantino is back!

het werd ook weer eens tijd, een film wat je naar mijn mening gewoon een meesterwerk kunt noemen! Eindelijk weer een film met het niveau van Pulp Fiction. Zat er op te wachten, had de trailer gezien en die viel me een beetje tegen. Had echt verwacht dat de film te veel maakt was voor de humor. Maar gelukkig was dit niet het geval en was hij weer lekker bruut. Alle kenmerken die een Quentin Tarantino film moet hebben zaten er in naar mijn mening: de muziek. de grofheid, de manier van filmen door op bepaalde momenten in te zoemen op Bijv. lippen en voeten. Ja die voeten! wat heeft hij toch een voeten fetish, moeten er ook altijd in voor komen.

Echt een super film!


avatar van Ninto

Ninto

  • 728 berichten
  • 1142 stemmen

jessis schreef:

Het is de bedoeling films te beoordelen en niet mensen, je wordt te persoonlijk! Ik heb geen zin in dat zielige gedrag van jou.

Tuurlijk. Op deze manier kan je ook een discussie afsluiten. Ik wil enkel even aangeven dat je zelf totaal geen argumenten geeft waarom deze film zo slecht is. Daarom vond ik het nodig om op jouw stemgedrag te reageren.

Tuurlijk, je mag een film van mij een 0.5 geven. Zelfs als dat verre van realistisch is. Maar kom dan wel met wat inhoudelijke argumenten. En niet met "Pulp Fiction was goed, maar dit niet" achtige uitspraken.


avatar van mrdig

mrdig

  • 499 berichten
  • 2690 stemmen

Weer eens applaus in de bios na de film, dat is lang geleden dat ik dat heb meegemaakt. (premiere Starwars 1 zal de laatste keer zijn geweest, maar toen zaten er ook Jedi's en Darth Vaders in de zaal).

De zaal zat gisteravond dan ook tjokkievol en het was genieten geblazen. Weer eens een heerlijke Tarantino vooral vanwege de prachtige dialogen. Deze moet ik nog een keer zien en dan komt er waarschijnlijk nog wel een halve ster of hele ster bij.

Sowieso een van de beste films die ik dit jaar heb gezien.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

mrdig schreef:

Weer eens applaus in de bios na de film, dat is lang geleden dat ik dat heb meegemaakt. (premiere Starwars 1 zal de laatste keer zijn geweest, maar toen zaten er ook Jedi's en Darth Vaders in de zaal).

Leuke anekdote

Bij ons werd ook geapplaudisseerd. Beetje overdreven, maar goed .


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Vinokourov schreef:

Bij ons werd ook geapplaudisseerd. Beetje overdreven...

Nou, nee... niet echt eigenlijk.


avatar van kos

kos

  • 46698 berichten
  • 8854 stemmen

Hoezo, het is niet alsof er crewleden in het publiek zitten...