Sexy Beast (2000)

Verenigd Koninkrijk / Spanje
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Jonathan Glazer
met Ray Winstone, Ben Kingsley en Amanda Redman

Gal is gepensioneerd van het gangsterleven, en ligt lekker te zonnen aan de rand van zijn zwembad wanneer er een steen voorbij komt vliegen, die hem maar net mist. Niet lang hierna worden hij en zijn vriend Aitch bedreigd door Don Logan. Logan wil Gal voor een inbraak in Londen, en hij accepteert geen nee. Toch is dat het antwoord dat Gal blijft geven, hoe sterk Logan ook dreigt.

MENEER L3GIOEN
Blimey

avatar van pjutter
+ 0,5 voor een fantastische Kingsley

avatar van Basto
Blijft ijzersterk. De regie is zelfs beter dan het spel van Kingsley.

Uitstekende film waarin een gepensioneerde crimineel gedwongen wordt mee te werken aan een klus. Zeker geen standaard misdaad/heist-film (iets wat vooral tijdens de eerste helft goed werkt, en daarna wat minder). Aardig wat humor en vaak scherp gemonteerd. Ben Kingsley zet een sterke rol neer als gangster die aan iedereen en alles schijt heeft. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van wihu61
Zeker niet gek, maar geen topper.
Het gebral van die zóveelste cockney-gangster had er voor mij iets minder dik op mogen liggen, en had ook gewoon korter moeten duren: in de hierdoor te krap bemeten "tweede helft" werd de film namelijk weer interessanter, pakte zichzelf als het ware weer op met wat nieuwe personages en natuurlijk de heist (zij het dit keer ook een érg vergezochte).