• 8.660.283 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Sexy Beast

"Yes or yes?"

Gal is gepensioneerd van het gangsterleven, en ligt lekker te zonnen aan de rand van zijn zwembad wanneer er een steen voorbij komt vliegen, die hem maar net mist. Niet lang hierna worden hij en zijn vriend Aitch bedreigd door Don Logan. Logan wil Gal voor een inbraak in Londen, en hij accepteert geen nee. Toch is dat het antwoord dat Gal blijft geven, hoe sterk Logan ook dreigt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van MENEER L3GIOEN

MENEER L3GIOEN

Blimey

avatar van pjutter

pjutter

+ 0,5 voor een fantastische Kingsley

avatar van Basto

Basto

Blijft ijzersterk. De regie is zelfs beter dan het spel van Kingsley.

scorsese

Uitstekende film waarin een gepensioneerde crimineel gedwongen wordt mee te werken aan een klus. Zeker geen standaard misdaad/heist-film (iets wat vooral tijdens de eerste helft goed werkt, en daarna wat minder). Aardig wat humor en vaak scherp gemonteerd. Ben Kingsley zet een sterke rol neer als gangster die aan iedereen en alles schijt heeft. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van wihu61

wihu61

Zeker niet gek, maar geen topper.
Het gebral van die zóveelste cockney-gangster had er voor mij iets minder dik op mogen liggen, en had ook gewoon korter moeten duren: in de hierdoor te krap bemeten "tweede helft" werd de film namelijk weer interessanter, pakte zichzelf als het ware weer op met wat nieuwe personages en natuurlijk de heist (zij het dit keer ook een érg vergezochte).

avatar van Hansiro

Hansiro

Lang stonden Lock Stock & Snatch op nummer 1 & 2 als favoriete Engelse gangsterfilm, alleen had deze van Glazer gemist. Wellicht nog een keer bekijken om hem als definitieve nummer 1 uit te roepen maar hij komt al aardig in de buurt. Geweldig samenspel van Ray Winstone en Ben Kingsley waar het plezier vanaf spat. Regelmatig krom gelegen om deze twee terwijl het toch zeker niet zo grappig is allemaal. Topper!

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Jonathan Glazer zou je moeten kennen van de gave videoclips die hij heeft gemaakt voor bijvoorbeeld Street Spirit en Karma Police van Radiohead, Rabbit in the Headlights van UNKLE en Karmacoma van Massive Attack.
Ze weten je te raken met de diepe boodschap en de surrealistische tinten. Heeft hij dat met Sexy Beast ook weten terug te halen?

Ray Winstone en Ben Kingsley weten hier op een geweldige manier elkaars tegenstanders te vertolken. Winstone speelt Gal, die Londen is ontvlucht en zijn rust heeft gevonden in een Spaans niemandsland. Maar helaas wordt zijn rust verstoort als Logan (Kingsley) langskomt, die hem probeert terug te halen voor een belangrijke klus in de thuisland. Gal ziet dat niet zitten en zoals je dan weet beginnen ook de problemen.

Maar het is niet standaard. Sexy Beast weet op den duur een mooie mindfuck te worden en de surrealistische tinten komen hierin ook zeker terug. Zou dat konijn in Gals nachtmerries tussen haakjes een pre-Donnie Darko zijn? Wat voor mindfuck, dat moet je zelf maar ondervinden.

Leuk werkje toch. Eigenzinnig, droog, hilarisch en bizar. Glazer heeft dat later nog bewezen met Under the Skin. Zo ook hier...:)

avatar van LeBlanc

LeBlanc

Coole gangsterfilm die niet popie-jopie gestilleerd is zoals blockbusters als Snatch of Ocean's Eleven.. Dit is een low key film die grappig maar ook geloofwaardig is. Die Don Logan is echt ijzersterk.. wat een zuigende gast hey.. die wil je echt niet te logeren hebben. Teddy Bass vind ik ook een mooi figuur... dat ijskoude aanstaren van hem.. dat breekt zelfs de meeste volharde leugenaar

avatar van Basto

Basto

Hansiro schreef:

Ik kan je dan ook Long Good Friday aanbevelen.

avatar van shrink

shrink

• 2081 stemmen

Zeer matige film. Wie was nu eigenlijk de Sexy Beast haha?

Daarnaast moest ik een beetje lachen om Ben Kingsley. Zo'n stoere rol vind ik eigenlijk niet bij hem passen.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Heistfilms die de heist niet centraal zetten kennen we al een tijdje. Reservoir Dogs is het bekendste voorbeeld, maar er zijn er meer, en deze Sexy Beast kun je er ook wel onder scharen. De overval is wel in beeld, maar het is het zwakste deel van de film wat ze van mij wel weg hadden mogen laten. Want nu gaat de film een beetje als een nachtkaars uit, al is de performance van McShane zeker niet slecht. Maar de spil van Sexy Beast is natuurlijk Kingsley die een enorme mafkees met verve neerzet. Lijkt me ook een leuke rol om te spelen. Winstone als goeiige ex-crimineel doet het ook naar behoren en ook de acteur die Aitch speelde -overigens al overleden voor de première- had zijn momenten. Ik had die theorie over de haarpil al eens gehoord ergens, maar dat zal dus uit deze film komen.