Sexy Beast (2000)

Verenigd Koninkrijk / Spanje
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Jonathan Glazer
met Ray Winstone, Ben Kingsley en Amanda Redman

Gal is gepensioneerd van het gangsterleven, en ligt lekker te zonnen aan de rand van zijn zwembad wanneer er een steen voorbij komt vliegen, die hem maar net mist. Niet lang hierna worden hij en zijn vriend Aitch bedreigd door Don Logan. Logan wil Gal voor een inbraak in Londen, en hij accepteert geen nee. Toch is dat het antwoord dat Gal blijft geven, hoe sterk Logan ook dreigt.

avatar van flaphead
wat een ontzettend vreemde film.
bij het begin met de zonnende Gal maak ik me op voor een lekkere engelse misdaadkomedie. met de misdaad valt het qua actie tegen, althans, daar moet het het niet van hebben, het blijft bij 'gebeurtenissen'. er is geen dynamisch verhaal, de film is traag, er zijn geen snelle camerawisselingen (op een scene hier en daar na), sommige scenes zijn zelfs klinisch te noemen en vallen zelfs ruime stiltes. de kracht van de film zit hem in de vreemdsoortige spanningen tussen de karakters, de soort ongemakkelijkheid van een non-hollywood-benaderingen, de dialogen en niet in de laatste plaats de rol van Kingsley. Als ik zijn hoofd zie denk ik onbewust automatisch aan Ghandi en dan is het gedrag van zijn karakter vanaf het eerste moment bevreemdend, maar op een positieve manier.
al met al een ondynamische film met bijzondere karakters en een fijne vreemde onderhuidse spanning.

avatar van ASman
Don Logan

''You want me to cut off your hand and use it as an ashtray ? I'll put it out provided you're prepared to let me stab it out on your fucking eyeball, yeah I'll put it out''

avatar van notsub
Het is vooral een aparte film, waarvan het uitgerekte middenstuk me op een gegeven moment teveel leek te worden. Dan gebeurt er eindelijk iets en volgt er gelukkig nog een acceptabel vervolg. Het stond me vooral tegen dat de film zo wisselvallig is, maar ik kon wel weer lachen om het grove platte taalgebruik. Ik blijf toch met een gemengd gevoel zitten.

avatar van K. V.
Toch wel tegengevallen deze film. Het begon wel goed, met een rollende steen in het zwembad, maar eenmaal dat Logan aankomt duurt het zo immens lang eer dat ze aan de klus beginnen.
Veel gebabbel en fucks maar niet veel actie.
De film deed me aan heel wat films denken: Indinana Jones (met die rollende steen), Donnie Darko (ook met eng konijn), Oceans Eleven en een beetje een Lock, stock sfeer met de typische Engelse accenten.
Teleurstellende en vreemde film.

avatar van SnakeDoc
Leuk dat Donny Darko hier even om het hoekje kwam kijken. Na het zien van die film zag ik in iedereen en alles een konijn, en dat trauma komt na Sexy Beast weer om de hoek kijken .....

avatar van SnakeDoc
Maar verder een fantastische film. Ben Kingsley en Ray Winstone spelen de sterren van de hemel in deze spannende misdaad film. Een zeer prettig, kort filmpje van de Engelsen.

Alleraardigst gangsterfilmpje dat niet alleen qua script en uitwerking boven de middelmaat uitsteekt, maar vooral door het acteerwerk. Zo is Ray Winstone uitstekend al is absolute topattractie van de film Ben Kingsley. Hij speelt misschien wel de beste rol uit zijn leven als de hooggeplaatste Don Logan die geen nee accepteert. De verbale confrontaties tussen de twee zijn mede door het script een genot om naar te kijken. Doodzonde van de wat trage aanloop anders was Sexy Beast een echte topper geweest.

avatar van ILDIB
Zo jammer van t laatste kwartier. Heel de perfecte sfeer en regie in een klap foetsie. Raar. Het eerste uur was echt fenomenaal.

avatar van The One Ring
Over het algemeen een heerlijke Britse misdaadfilm met een bijna surrealistisch tintje en een spanning die vooral komt van personageconfrontaties. Het knappe is dat Don Logan puur door zijn houding zo eng overkomt. Niemand zegt ooit ergens dat hij veel mensen vermoord of pijn gedaan heeft, of iets in die geest. Hij zelf doet ook nergens echt zoiets, op één keer Gal een trap geven na. De vent is simpelweg zo'n engerd in zijn manier van doen dat hij ook zonder directe dreiging van geweld gevaarlijk lijkt. Dit terwijl hij zijn methode van kinderen lijkt afgekeken te hebben: als Gal nee zegt, zegt Don gewoon ja, wat hij het liefst een paar keer herhaald. Kingsley is briljant in zijn rol. Daarnaast heb ik Winstone ook nooit beter gezien als een wat meer menselijke gangster en het siert de scriptschrijvers dat ze hem niet al te gemakkelijk een lafaard maken, maar hem gewoon tegen Logan in laten gaan. Met haperingen, maar niettemin. Dat verhoogt de spanning en haalt veel clichés weg. Zijn vrouw is ook geen watje.

Je hebt dus een interessant conflict, met boeiende dialogen, fantastische personages, een heerlijke sfeer, goede spanning en veel bizarre humor. Helaas is er ook nog een inbraak die afgerond moet worden en die is helaas lang niet zo spannend als wat ervoor komt. Zodra Logan dood is verliest de film zijn belangrijkste troef. Glazer gaat niet op de automatische piloot verder en McShane is een serieuze bedreiging op zichzelf, maar het wordt nooit meer zo fris als het begin en de afronding is wat suf. Dus gaat een potentieel meestewerk een beetje als een nachtkaars uit. Overigens had ik ook niets met de droomscènes met dat zombiekonijn. Leuk geprobeerd, maar wat te dik aangezet, waardoor het uit de toon valt. Dit is echter een regiedebuut, dus beginnersfouten kun je verwachten en voor het grootste deel levert Glazer wel echt iets speciaals af.

avatar van T-man
Ben Kingsley! De man is geweldig. Zo ook in deze film. De manier waarop hij zijn rol speelt levert al een extra half punt op van mij. Het is overigens een zeer de moeite waard zijnde misdaad/komedie.

avatar van Pazmaster
Ik had er meer van verwacht. Het verhaal is redelijk en er wordt ook aardig geacteerd maar toch is `t het net niet helemaal. Ik had gehoopt op een beter einde dan dit. Dan had ik iets meer gegeven. 3 dikke sterren voor nu

Best wel een aparte Misdaad / Komedie met een geweldige rol van Ben Kingsley als de compleet geflipte Don Logan. De sfeer zit er lekker in en het verhaal weet ook wel te boeien. De wending op het einde zat er natuurlijk wel aan te komen maar verpeste wel enigszins het verhaal en ging ook ten koste van de sfeer. Maar al met al was de uitvoering best goed. Dat deze film prima te doen is komt voornamelijk door Ben Kingsley die meesterlijk speelt maar ook door Ray Winstone die juist enorm cool en rustig speelt. Trouwens de rol van Cavan Kendall (in zijn laatste film) als de ietwat sullige Aitch was ook best goed. Al met al heb ik me prima vermaakt met deze leuke film.

avatar van GMovie117
Geweldig acteerprestatie van Ben Kingsley.

Hij is alles wat in deze film de moeite is naar te kijken.

het agressieve gangster personage staat gewoon op zijn buik geschreven.

Enigszins vervreemdende film die uiteindelijk toch net wat te weinig te bieden heeft.
Kingsley steelt de show met een onbedoeld grappig personage vanwege zijn algemene f*cked-upness en weigering om een ‘nee’ te accepteren op zijn voorstel.
Vooral de inbraakscene doorspekt met beelden van de dood van Logan vond ik goed gedaan. Na die scene is het beste van de film er wel zo’n beetje af. Alles bij elkaar toch nog 3*.

Het was net een stoomtrein. Had behoorlijk wat tijd nodig om vaart te krijgen, maar eindelijk op snelheid was het een goede film. Sterke humor met een vleugje zieke geest...zeker de moeite waard om eens gezien te hebben.

avatar van stefan dias
Viel me een beetje tegen.
De film draait niet zozeer om sexy beast Gal (ik vermoed toch dat hij 'sexy beast ' is) maar om psychopaat Logan. Ik vind Kingsley dan ook niet zo heel sterk; Dat is mss niet zijn fout maar eerder van het scenario. Een kerel die héél de tijd als een volslagen gek te keer gaat is gewoon niet meer zo angstaanjagend (en niet meer leuk).
Gal zelf was dan weer een té slap figuur. Een beetje zielig eigenlijk. Sympathiek, een beetje, maar echt boeiend, niet bepaald.
Het verhaal is wel origineel te noemen, maar echt beklijvend was het net niet. even hoopte ik dat er nog iets met dat Spaanse joch zou gebeuren, maar dan toch ook weer niet.

avatar van frolunda
Het geweldige begin en de vliegtuig scene springen eruit in deze prima film die tegen het einde (uiteraard na de dood van Kingsley) wat inzakt.

avatar van jipt
Net voor de derde keer gezien. Blijft een heerlijk zwoel broeierig zomers filmpje, ondanks dat het buiten regende. Genoten, zeker ook van Kingsley. Halfje er bij voor de 4, 5*

vanmorgen voor het eerst gezien. Ik vond hem geweldig,lekker broeierig. Ik ben het niet eens met sommige posters alhier,dat de film in het midden wegzakt. Ik ben van mening dat de spanning continue aanwezig blijft en nergens wegzakt. Die Kinksley heeft zich volgens mij kapot gelachen met deze rol: lekker schmieren! Heb me kostelijk vermaakt,ik weet niet hoe dat stemmen gaat,maar wat mij betreft een sterretje of 17.

avatar van Vinokourov
Het overhalen van een gepensioneerde crimineel voor een laatste grote klus gaat normaal gesproken vrij vlot, maar niet in Sexy Beast! De helft van de film heeft Ben Kingsley, wiens reputatie gevreesd wordt, nodig om Ray Winstone mee te laten doen in een klassieke heist. Beetje apart, maar het is wel leuk om te volgen, vanwege Kingsley die als een malle tekeer gaat. Wat verder volgt, vertel ik maar niet, want dan zou ik teveel verklappen, maar boeiend blijft het wel. Leuk onderkoeld misdaadfilmpje is dit .

avatar van HarmJanStegenga
Bijzondere misdaadfilm van regisseur Jonathan Glazer. Ook het regiedebuut van de beste man is me goed bevallen. Het begin is direct raak; Winstone die lekker ligt te zonnen aan het zwembad. Hij is er wel klaar mee, heeft een mooi huis in het zonnige Spanje en is tevreden zo met z'n vrouwtje. Qua sfeer slaat Glazer alle planken raak. Lekker broeierig geheel. Het is natuurlijk wachten wanneer Kingsley kapot wordt gemaakt, je voelt het steeds dichterbij komen. De verlossende scene is erg goed, net als de heist scene erna / tussendoor. Het vervreemdende sfeertje wat Glazer schept, wordt versterkt door een aantal surrealistische scenes met o.a. het levensgrote konijn natuurlijk. Erg geinig. Ja, fijne film.

avatar van Mad Man Mundt
Vast al eens gepost, maar hier de geweldige Don Logan rants voor Live Aid:

Rant 1 en Rant 2

avatar van leatherhead
Heerlijk.

Ten eerste is Kingsley briljant. Geweldige kop, geweldig accent, en veel droge oneliners. Na zijn dood leek het allemaal net wat minder te worden, maar gelukkig maakt het einde dan weer alles goed. Dat konijn ook, whaha . Ook leuk dat het eigenlijk helemaal niet bekend wordt waarom hij Gal nou zo erg nodig had voor die klus. De film besteed bewust geen enkele tijd aan enige uitdieping of uitleg, wat het komische in de film juist ten goede komt.

Qua sfeer zit het ook helemaal goed. Inderdaad lekker broeierig en zomers, met een aantal visueel interessant scenes. Verder blijf ik die Britse accentjes geniaal vinden, en geven ze een hoop komische schwung mee aan de film.

Geweldig vermaak dit. Kleine 4,5*.

avatar van Roger Thornhill
Een simpel verhaal, maar spannend tot de laatste minuut (wat gaat er met Gal gebeuren?), met goed geschetste en geloofwaardig-vriendschappelijke relaties tussen de vier "pensionado's", en een absoluut briljante rol van Ben Kingsley – de IMDb-trivia-pagina vermeldt dat de andere acteurs zo ontdaan waren door de "ferocity" van zijn spel dat ze soms hun dialoog vergaten, en "much of the fear in their performances wasn't difficult to act." Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, yes yes yes yes... Een huiveringwekkend portret van een nietsontziende, onvoorspelbare, gewelddadige psychopaat – het idee dat zo iemand m'n buurman zou worden zou me nachtmerries bezorgen.

avatar van missl
Vreemde film over een crimineel die met pensioen is maar dan toch nog voor een klusje gevraagd wordt. Ergens in het midden raakte ik een beetje de draad kwijt (ivm dat konijn) en vond ik het ingewikkeld, wat jammer is want Ray Winstone en Ben Kingsley spelen erg goed. De openingsscène is fantastisch.

avatar van Smugmarty
Mooi stylische Britse Gangster movie met een sympathieke crimineel als hoofdrolspeler.
Gal heeft een verleden van criminaliteit maar is blij dat achter te laten met zijn mooie vrouw in het zuiden van Spanje. Maar zijn verleden haalt hem in en hij moet nog een keer aan de bak....
Kingsley speelt een overtuigende rol als (psychopathische) gangsterbaas met een schizofreen randje.
De druk op Gal wordt beklemmend en geeft de film een rauwer randje dan bijvoorbeeld "The Business" die ongetwijfeld elementen van deze film heft afgekeken. Af en toe lekkere psychedelische/dromerige escapades (die in veel recensies als vreemd bestempeld worden )
Top.

avatar van Smugmarty
missl schreef:

Dat konijn vertegenwoordigt zijn verleden ... niet te veel over nadenken!

avatar van Confusie
Hiervan maar eens het blu raytje besteld en kijk momenteel dus erg uit naar de uitkomst hiervan.

Toch wel een behoorlijk voortreffelijke film met drie giganten aan het werk.

Namelijk Kingsley, Winstone en vergeet ook zeker niet een toenemende acteerheld van mij:

Ian McShane

Eigenlijk helemaal mijn type film dit.

Lichtelijk komische misdaad in een subtiel surrealistische setting.

Paar kurkdroge scenes zoals die ene waar McShane ineens keihard langs achter wordt genomen.

Absoluut eentje om te herzien en zoals ik al zei kijk ik daar op dit moment dus erg naar uit.

Zin in.

Zou zomaar eens uit kunnen groeien tot een absoluut persoonlijk favorietje en dan kan de waardering ook omhoog naar misschien wel de volle mep.

avatar van Left4Dead
Het kon me maar weinig boeien allemaal. Vond hem zelfs traag aan doen, wist niet wat ik er mee moest allemaal. Het acteerwerk was wel prima.
Moeilijk om deze te beoordelen......

avatar van SmackItUp
Grappig!

Door de soms kinderlijke dialogen i.c.m. het vele gevloek en getier van meneer Kingsley is het moeilijk om de personages serieus te nemen. Maar dat maakt hier echt geen malle moer uit. Mede door het uitstekende acteerwerk blijft het geheel leuk om naar te kijken en verveelt het geen moment. De coole heist tussendoor is tevens een verademing. Sexy Beast is eens een keer wat anders! Dikke 7.

avatar van pjutter
+ 0,5 voor een fantastische Kingsley