• 8.353.975 stemmen

Geregisseerd door: Jonathan Glazer

Met onder meer: Ray Winstone, Ben Kingsley en Amanda Redman

Releasedatum: 11 oktober 2001

Plot Sexy Beast

"There's a bit of the beast in all of us."

Gal is gepensioneerd van het gangsterleven, en ligt lekker te zonnen aan de rand van zijn zwembad wanneer er een steen voorbij komt vliegen, die hem maar net mist. Niet lang hierna worden hij en zijn vriend Aitch bedreigd door Don Logan. Logan wil Gal voor een inbraak in Londen, en hij accepteert geen nee. Toch is dat het antwoord dat Gal blijft geven, hoe sterk Logan ook dreigt.

imageimageimage

pjutter

+ 0,5 voor een fantastische Kingsley

avatar van Basto

Basto

Blijft ijzersterk. De regie is zelfs beter dan het spel van Kingsley.

scorsese

Uitstekende film waarin een gepensioneerde crimineel gedwongen wordt mee te werken aan een klus. Zeker geen standaard misdaad/heist-film (iets wat vooral tijdens de eerste helft goed werkt, en daarna wat minder). Aardig wat humor en vaak scherp gemonteerd. Ben Kingsley zet een sterke rol neer als gangster die aan iedereen en alles schijt heeft. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van wihu61

wihu61

Zeker niet gek, maar geen topper.
Het gebral van die zóveelste cockney-gangster had er voor mij iets minder dik op mogen liggen, en had ook gewoon korter moeten duren: in de hierdoor te krap bemeten "tweede helft" werd de film namelijk weer interessanter, pakte zichzelf als het ware weer op met wat nieuwe personages en natuurlijk de heist (zij het dit keer ook een érg vergezochte).

avatar van Hansiro

Hansiro

Lang stonden Lock Stock & Snatch op nummer 1 & 2 als favoriete Engelse gangsterfilm, alleen had deze van Glazer gemist. Wellicht nog een keer bekijken om hem als definitieve nummer 1 uit te roepen maar hij komt al aardig in de buurt. Geweldig samenspel van Ray Winstone en Ben Kingsley waar het plezier vanaf spat. Regelmatig krom gelegen om deze twee terwijl het toch zeker niet zo grappig is allemaal. Topper!

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Jonathan Glazer zou je moeten kennen van de gave videoclips die hij heeft gemaakt voor bijvoorbeeld Street Spirit en Karma Police van Radiohead, Rabbit in the Headlights van UNKLE en Karmacoma van Massive Attack.
Ze weten je te raken met de diepe boodschap en de surrealistische tinten. Heeft hij dat met Sexy Beast ook weten terug te halen?

Ray Winstone en Ben Kingsley weten hier op een geweldige manier elkaars tegenstanders te vertolken. Winstone speelt Gal, die Londen is ontvlucht en zijn rust heeft gevonden in een Spaans niemandsland. Maar helaas wordt zijn rust verstoort als Logan (Kingsley) langskomt, die hem probeert terug te halen voor een belangrijke klus in de thuisland. Gal ziet dat niet zitten en zoals je dan weet beginnen ook de problemen.

Maar het is niet standaard. Sexy Beast weet op den duur een mooie mindfuck te worden en de surrealistische tinten komen hierin ook zeker terug. Zou dat konijn in Gals nachtmerries tussen haakjes een pre-Donnie Darko zijn? Wat voor mindfuck, dat moet je zelf maar ondervinden.

Leuk werkje toch. Eigenzinnig, droog, hilarisch en bizar. Glazer heeft dat later nog bewezen met Under the Skin. Zo ook hier...:)

avatar van LeBlanc

LeBlanc

Coole gangsterfilm die niet popie-jopie gestilleerd is zoals blockbusters als Snatch of Ocean's Eleven.. Dit is een low key film die grappig maar ook geloofwaardig is. Die Don Logan is echt ijzersterk.. wat een zuigende gast hey.. die wil je echt niet te logeren hebben. Teddy Bass vind ik ook een mooi figuur... dat ijskoude aanstaren van hem.. dat breekt zelfs de meeste volharde leugenaar

avatar van Basto

Basto

Hansiro schreef:

Ik kan je dan ook Long Good Friday aanbevelen.

avatar van shrink

shrink

• 1963 stemmen

Zeer matige film. Wie was nu eigenlijk de Sexy Beast haha?

Daarnaast moest ik een beetje lachen om Ben Kingsley. Zo'n stoere rol vind ik eigenlijk niet bij hem passen.