The Proposal (2009)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Anne Fletcher
met Sandra Bullock, Ryan Reynolds en Mary Steenburgen

De invloedrijke redactrice Margaret dreigt uitgezet te worden naar haar vaderland Canada. Om dit te voorkomen dwingt ze haar nietsvermoedende en komische assistent Andrew om zich met haar te verloven, terwijl ze hem al jarenlang het leven zuur maakt. Hij gaat akkoord met de verloving, maar tegen een paar persoonlijke voorwaarden. Het onwaarschijnlijke stel reist af naar Alaska om de eigenzinnige familie van Andrew te ontmoeten.

avatar van panax
leuke film
niet heel bijzonder maar leuk
en leuke beelden van alaska ?
was genoeg om te lachen in ieder geval
reynolds en bullock spelen heel leuk !!

avatar van BlueJudaskiss
Niet onaardig.

De één-tweetjes tussen Bullock en Reynolds waren erg leuk, bijfiguren die een veel grotere verhaallijn krijgen dan ze verdienen - oma - enorm vervelend. Alles was erg mooi in beeld gebracht, dat wel.

Voldoende. Het is een leuke romantische komedie door de leuke acteurs (zoals de moeder van Andrew en Malin Akerman), maar het stijgt nooit uit boven het gemiddelde. Dit vooral omdat het nergens echt grappig is.
Het is echter wel vlot om naar te kijken en in Alaska zijn er wel enkele leuke situaties.
Bullock en Reynolds samen zijn leuk, waardoor de scenes tussen hun ook het leukst zijn.

avatar van mariskaprecious
ge-we-ldig!! Blijft een enorm grappige film waar ik geen genoeg van krijg

avatar van Panta Rei
Niet normaal, toch!!! SBS breekt de film gewoon af.

avatar van a usual suspect
Panta Rei schreef:
Niet normaal, toch!!! SBS breekt de film gewoon af.

ja! Ongelofelijk!

avatar van Passiebloempje
Een echte 13 in een dozijn huppelk*tten 'feel good' romkom die het erg goed doet (met een reep chocola) wanneer de hormonen* opspelen.

*) Misschien niet het juiste moment om sterren te geven. XD

Drie sterren, misschien omdat ik samen keek met mijn vriendin.. maar.. leuk! Verrassende ontknopingen? nee, zeker niet. Maar er hangt gewoon iets in de lucht.. zouden het toch die vlinders zijn? aah gekkigheid, de film is gewoon leuk. Grappige momenten en aan het eind is iedereen happy

Komedies zullen nooit mijn favoriete genre worden, maar voor een film met Sandra Bullock wil ik toch een uitzondering maken.
Altijd wel leuk de films met haar erin.
En dit is ook weer zo'n film.
Heb me er toch mee geamuseerd.

Geweldige film! romantiek en humor. Echt de beste film van deze genre ooit

Direct al erg voorspelbaar maar toch een leuke film. Het eind is ook absoluut niet verrassend. Voor een romcom heeft deze film wel veel grappige stukjes die ik soms mis in de echte komedies. Ik heb me prima vermaakt op een zomeravond op het balkon met deze film. Ik vind het wel een aanrader door de vele humoristische stukken.

Een romantische komedie over schijnhuwelijken, zeg. Zeker niet denderend want een komedie impliceert lachen en dat was er amper bij. Te noteren vooral Sandra Bullock als strenge chef. Verder geforceerd en met heel wat cliché's : een vervelend hondje, een gekke oma die een hartinfarct veinst, het klassiek begrijpende hoofdgeschud van bijna de ganse cast met de ontroerende glimlach op de lippen, het karikaturale, de voorspelbaarheid, enz....

avatar van ambrosini
Leuke film.. maar 1 keer zien is voldoende

avatar van Tiany
Ik heb geen enkele keer gelachen, vond het gewoon een romantische, niet slechte, film. Sandra Bullock zie ik graag acteren. Was zeker niet haar beste film.

avatar van Mochizuki Rokuro
Twee hoofdrollen zijn niet veel bijzonders, de aftiteling heeft betere grappen dan de film. De bijrollen zijn wel leuk. Mary Steenburgen is een actrice waar ik vroegere jeukende bulten van kreeg, maar eigenlijk vind ik haar erg leuk inmiddels.

avatar van joolstein
Niet zo slecht als ik zal willen, maar niet zo goed als waar ik doorgaans hoge score`s aan geef

Zeer en zeer matige film. Een romantische komische film moet ergens iets van geloofwaardigheid hebben, maar daar is hier geheel geen sprake van.

avatar van IH88
“We'll tell my family about our engagement when I want and how I want. Now, ask me nicely.”

Een aardige romcom die een beetje zijn ups en downs heeft en een onevenwichtige indruk maakt. Het begin is heel erg goed met de bazige Margaret Tate en haar assistent Andrew Paxton die door omstandigheden worden gedwongen (zij dwingt hem) om te doen alsof ze gaan trouwen. Margaret dreigt het land uit te worden gezet omdat haar visum is geweigerd en alleen trouwen kan dat voorkomen. Maar ja, geen relatie dus dan maar haar assistent zo gek krijgen.

Bullock en Reynolds hebben een heerlijke chemie en vanaf het begin knettert het tussen beide. Andrew is eigenlijk de enige op kantoor die de tirannieke Margaret tegengas durft te geven en de dialogen zijn zeer vermakelijk. Zodra de twee naar de familie van Andrew gaan gaat het een beetje mis. Het wordt wat clichématig en de familieleden van Andrew zijn niet bepaald memorabel. Betty White heeft nog een aardige rol maar dat wordt op het eind te ver doorgevoerd waardoor het pijnlijk ongrappig wordt. Denis O’Hare is wel grappig maar heeft een veel te kleine rol als ambtenaar die moet onderzoeken of de relatie van Margaret en Andrew wel echt is. De film voelt buiten het begin nergens echt fris of vernieuwend aan en zelfs de sterke Bullock en Reynolds kunnen niet voorkomen dat het op een geven moment saai wordt. Dat de twee tortelduifjes uiteindelijk echt voor elkaar vallen is natuurlijk geen verassing en ondanks de zwakke opbouw weten Bullock en Reynolds het toch overtuigend te verkopen. Het echte einde met de vragen van Denis O’Hare is trouwens wel hilarisch. Meer van dat had de film goed gedaan.

avatar van Pazmaster
Voorspelbaar, clichématig en totaal niet origineel. Toch vond ik het niet vervelend om naar te kijken, er zitten best wat grappige scènes in en de cast speelt ook leuk. Verder niet bijzonder. Krappe voldoende.

avatar van centurion81
Mja zelfde als Pazmaster hierboven eigenlijk...Kon het niet echt slecht vinden, maar heb maar één keer hardop gelachen om een grap: "Get on the boat." - "But I can't swim!" - "Hence, the boat!".

Ook van mij een krappe voldoende, maar dichter bij 2,75 dan 3,25* =)

avatar van Daan258
Zeer matige romantische/comedy waarbij de comedy zeer ver te zoeken is.
De cast en acteerwerk was verder prima maar ik vond de film zeer zwakjes, saai en erg langdradig.
Begrijp de hoge score niet zo goed.

Van mij een 2,0*

avatar van Miszmi
Prima film met een wisselvallig presterende Bullock. Het ene moment speelt ze sterren van de hemel, het andere moment laat ze toch wel wat steken vallen. Opvallend is dat ze het sterkst presteert in de wat minder gelukkige scenes, al was haar dansscène geniaal. Daarmee ook gelijk het leukste/grappigste moment van de film te pakken. Een romcom met weinig verrassingen, hier en daar een kleine twist die niet iedereen aan zal zien komen. Het einde zie je natuurlijk vanaf minuut één al wel aankomen, maar heb in dit genre dan ook nog geen films ontdekt waarbij dat niet het geval is. Prima feelgood movie, leuke cast en de omgeving was over het algemeen prachtig, 3.5*.

Hele vermakelijke romantische comedy!