Wendy and Lucy (2008)

geregisseerd door Kelly Reichardt
met Michelle Williams, Wally Dalton en Will Patton

Wendy is met haar hond Lucy op weg naar Alaska in de hoop daar werk te vinden, als in een stadje in Oregon haar auto stukgaat. Ze is platzak en jat tijdens haar oponthoud hondenvoer voor Lucy. Dan gaat het mis: Wendy wordt gearresteerd en als ze later die dag vrijkomt, is Lucy verdwenen. In haar pogingen om haar hond terug te vinden, is Wendy overgeleverd aan de behulpzaamheid van vreemden.

avatar van danuz
De verhalen zijn inderdaad telkens intiem - haar laatste dan nog het minst - en de uitwerking, vooral bij Wendy and Lucy, ook. Geen poespas dat wel, geen heel interessante cinematografie, en daarin misschien mainstream. Alhoewel ik het zelf niet zo zou typeren, ik ken gewoonweg weinig filmmakers die op eenzelfde manier werken. En voorspelbaar? Het zijn redelijk simpele drama's, dus zou onvoorspelbaarheid de films mijn inziens helemaal niet sieren.

Mainstream mumblecore bedoelt Legan misschien? Zonder deze toevoeging rek je het begrip mainstream wel erg op.

avatar van Legan
Ik Doe Moeilijk schreef:
Nee, gewoon mainstream mainstream. Wat betreft mumblecore, dat reserveer ik wel voor Beeswax; ook al zo zwaar overschat filmpje (let op: ik zeg hier dus niet "mainstream").

avatar van Knisper
Maar mainstream? Ik herinner me dat hier geen muziek gebruikt wordt, dat de shots af en toe toch redelijk atypisch zijn (af en toe rijdt er een bus tussen de camera en het hoofdpersonage langs bijv.). Daarnaast weet je niks over de voorgeschiedenis van Wendy. Is Keane (2004) dan ook mainstream?

avatar van danuz
Als je Keane ook al tot mainstream gaat bestempelen.. Dan ben ik je kwijt Denk namelijk dat de mainstream kijker weinig met beide films aankan. Juist omdat ze niet mainstream zijn!

avatar van Legan
Knisper schreef:
Hoe raadt je het...
Scroll bij Keane maar even naar beneden en je ziet mijn (onaangevinkte) mening, geplaatst op 5 augustus 2009. Des te sterker was Clean, Shaven.

Haha, die Legan toch. Hij probeert ons op de kast te krijgen. Gewoon volhouden, met een uitgestreken gezicht. Je zou vaker op het toneel moeten gaan staan. Ik was er bijna ingestonken, was al halverwege een boze comment. Bravo, bis en encore.

Ben eerder de sociale drama's van Ken Loach gewoon en had ook meer iets in die trant verwacht. Maar ja: het is Loach uiteraard niet. Wat kan je dan wel verwachten: een aangenaam zaterdagavondfilm die je je waarschijnlijk niet langt zult herinneren, maar waarvan je ook niet echt het gevoelen hebt je tijd verprutst te hebben. Het verhaal op zich is niet slecht, maar bepaalde stukken zijn er een beetje met de haren bijgesleurd, zoals de overnachting in het bos. Wel leuk is de boodschap dat je soms echt wel veel van een viervoeter kan houden en daardoor gaat het volgens mij ook een stukje over vereenzaming. Een 3*

avatar van Knisper
Waarom vind je de overnachting in het bos er met de haren bijgesleept?

Reinbo
Vrouw zoekt hond. Zit misschien een leuk tv format in verscholen. Verder is dit een mooi gefotografeerd niets aan de hand filmpje.

avatar van Naomi Watts
Heerlijke minimalistische prent. Een film over de vriendschap tussen een mens en zijn hond, wie een hond heeft hoe diep dat kan gaan en dat komt ook prima tot uiting. Geen vals sentiment, minimalistische opzet maar toch wel met een maximaal rendement. Door de bezielende en ingetogen acteerprestatie van Williams erg boeiend, af en toe een subtiele tegenslag waardoor ook de frustratie groeit en als kijker voel je mee met Wendy. Het einde is minimalistisch maar wel the only way to go. Tevens ook het hoogtepunt van de film de scene die Wendy en Lucy delen op het eind.

avatar van MH040
Korte maar van begin tot eind intense en aangrijpende film. Erg sterk geacteerd door Williams.

avatar van missl
Saai en langdradig. Vrouw zoekt hond en heeft het moeilijk.

avatar van Zeriel
De film wist me wel te boeien. Laat de rauwe kant van de V.S. goed zien.
Voor een lullig diefstalletje, ze wil nota bene afrekenen, wordt je als crimineel gefotografeerd en vingerafdrukken afgenomen. Vandaar dat veel Amerikanen een foto van zichzelf hebben als crimineel.
You need a job to get a job, and a house to buy a house

Dat laatste was een paar jaar even niet zo, maar zal inmiddels weer wel gelden.
De film brengt ten slotte wat te weinig, en heeft een onbevredigend einde.

avatar van timmienoelie
MIjn derde Reichardt en ook nu weer een nipte 3,5*. Ze maakt wel mooie kleine films die zeker nergens saai worden, maar achteraf zit ik toch altijd met een gevoel dat het net te weinig was.
Interessant maar echte topcinema is het voor mijn niet helemaal.

avatar van Montorsi
Vond het toch wel een erg mooie film.

Ik lees hier de term 'niets-aan-de-hand-filmpje' toch regelmatig voorbij komen. Vind ik toch vreemd. Aan de oppervlakte is de tegenslag van Wendy inderdaad vrij beperkt. Toch moet je wel verder kijken dan dat. Het zijn van die kleine, pijnlijke dingen die heel veel mensen meemaken, zeker in de VS. Het uitkomen van de film is dan ook perfect getimed bij aanvang van de economische crisis. Je weet weinig tot niks van de achtergrond van Wendy, maar ze wil in Alaska gaan werken. Daar kun je nog gewoon heen gaan en wat arbeid verrichten, terwijl in Indiana (waarschijnlijk) je zonder contactgegevens nergens lijkt te komen. Vind het een simpel, realistisch uitgangspunt, en de film werkt het ook uit zonder al te veel opgeblazen leed.

Pijnlijk vind ik het wel. Lucy is ogenschijnlijk het enige echte maatje van Wendy, het inzicht om niet meer voor je maatje te kunnen zorgen is misschien niet het ergste wat je kunt overkomen, maar ik denk het beste uitgangspunt in een kleine film als deze. Films met groter leed zijn er genoeg geweest, ik vond dit voor de verandering juist een verademing.

Mooi gefotografeerd ook, sterk gespeeld en vooral goed verteld en overgebracht. Eigenlijk niets anders dan een prima subtiele film als je het mij vraagt.

avatar van Stijn B.
Tegen de achtergrond van de economische crisis volgen we Wendy die in haar gammele autootje richting Alaska trekt in de hoop om daar werk te vinden. En met haar reist haar hond Lucy mee.

Cinema op zijn puurst : maar hij raakt jou wel tot in het diepst van jouw ziel. Ontroerend zonder ooit melig te worden. Intimistische en oprechte, recht uit het hart komende cinema.

En de finale laat jou achter met een serieuze krop in de keel en vochtige ogen.

Goeie film over een meisje, met weinig financiële middelen, die op weg is naar Alaska voor werk, maar onderweg haar hond kwijt raakt. Een kleine, minimalistische en sobere film met niet echt een verhaal maar de desperate zoektocht van een baasje naar haar hond. Een toch wel ontroerend einde en een goeie rol van de hier bijna onherkenbare Michelle Williams.

avatar van Vinokourov
Wendy and Lucy is best karig als het om het verhaal gaat. Het gaat voornamelijk over hoe Wendy (op doortocht naar Alaska) haar hond terug probeert te vinden na een oenige actie van haar en dat alles in een slaperige plaats in de staat Oregon. De levensechte, minieme uitvoering van de film vond ik wel puik gedaan. Heel veel indruk laat de film echter niet bij mij achter.

Ik ben in het algemeen liefhebber van films over de zelfkant van de Amerikaanse samenleving. Deze film vond ik erg ontroerend. Hoe iemand temidden van zoveel rijkdom zo arm en eenzaam kan zijn en dan tot overmaat van ramp ook nog haar enige vriend, haar hond, uiteindelijk kwijtraakt is hartverscheurend. Een voor mij totaal onbekende film die me aangenaam verraste.

Prachtige film. Hoe de dingen zijn, altijd zijn geweest en altijd zullen zijn. Verdrietig en eenzaam en bomvol schoonheid. Een film die je voelt tot in je tenen en je achterlaat als een voller mens. Uitgediept.

avatar van arno74
Een kleine film in alle opzichten, en zoals hier al vaker gezegd, te klein eigenlijk. Dankzij wat gerekte scènes, zoals het afgaan van alle honden in een hondenasiel, komt de regie aan de 75 minuutjes dat deze film duurt. Het verhaal is daar veel te mager voor en je merkt soms dat de stiltes gewoon te lang duren. Haar volgende film, Meek's Cutoff (2010), vond ik ietsjes beter, het minimalistische en het gepauzeerde tempo vond ik daar veel beter passen. Een magere 2,5*

avatar van Filmkriebel
Weer een fantastische rol van Michelle Williams. Ik vind haar een uitstekende actrice. Of het nu een Hollywoodfilm is of een kleine independent film als deze, het resultaat is zoveel meer met haar. Zeker in zo'n minimalistische film als deze kan dat tellen. Want meer dan een "meisje zoekt hond" verhaal is dit niet. Of toch wel: het waanidee van een beter leven elders is tekenend voor bepaalde verpauperde delen van de States. Wendy houdt haar budget goed bij maar is niet voorzien op het onvoorziene (de auto die het niet meer doet) en belandt hierdoor in een marginaal en eenzaam bestaan. Het einde is treffend (de hond is beter af dan het baasje ) en het is nog maar de vraag of Wendy haar doel zal bereiken. Daardoor vond ik het ook droevig. Ik moest bij deze film hard denken aan Steinbecks werken. En ook aan Into the Wild, maar dan volledig ontdaan van de romantiek errond.

avatar van IH88
“You can't get a address without an address. You can't get a job without a job.”

Degelijke film over een jonge vrouw die samen met haar hond vanuit haar auto leeft en een beetje doelloos rondreist. Wendy heeft weinig geld, en als ze na een arrestatie voor winkeldiefstal terugkeert bij de supermarkt is haar hond verdwenen. Wendy heeft wel eens beter dagen gekend zullen we maar zeggen. Michelle Williams is altijd wel sterk in dit soort rollen en Wendy is ook een persoon waar je medelijden mee hebt, maar die je soms ook een schop onder haar kont wil geven. De laatste scene tussen Wendy en haar hond is sterk, en dat de hond beter af is dan haar baasje is veelzeggend.

avatar van Filmreiziger
Tja, ik houd normaal echt van dit soort films. Met pijn in het hart twee sterren. Het raakte me niet. Voor mij té langzaam. En langzaam is niet erg, maar dan moet er wel een bepaalde spanning in zetten. De stilte en traagheid moet een functie hebben. Deze film had ik kunnen missen. Tegenvaller.