Swingers (2002)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephan Brenninkmeijer
met Joep Sertons, Ellen van der Koogh en Nienke Brinkhuis

Diana en Julian (dertigers) zijn al geruime tijd bij elkaar. Ondanks Diana's onzekerheid, stemt ze toch in om seksueel te experimenteren met een ander stel. Ze plaatsen hiervoor een advertentie op het internet waarop de ervaren Timo en Alex reageren. In de loop van dat weekend veranderen de onderlinge verhoudingen echter drastisch.

BAM!

‘Swingers’ best bekeken Nederlandse speelfilm in 2017
Film haalt meer dan 10 miljoen kijkers op YouTube

‘Swingers’ is bij verre de best bekeken Nederlandse speelfilm van 2017. Met ruim 10 miljoen kijkers haalt de film meer dan het tienvoudige aantal kijkers vergeleken met de meest succesvolle Nederlandse film in de bioscoop. Opvallend is dat ‘Swingers’ uit 2002 stamt en al vijftien jaar oud is. “Goed vertelde verhalen zijn overduidelijk tijdloos, net als het thema van de film”, zegt regisseur en producent Stephan Brenninkmeijer en wuift daarmee het argument weg dat het enkel goed scoort vanwege de prikkelende inhoud. “Er staan inmiddels voldoende speelfilms met leeftijdsbeperking op YouTube maar die halen deze cijfers bij lange na niet. ‘Swingers’ staat nu op nummer 2 van best bekeken Nederlandse YouTube bijdragen achter ‘Dear Mr. President’ van Lubach.”

avatar van Quentin
Knappe prestatie. Helaas heeft de DV-look van de film de tand des tijds niet zo goed doorstaan ...

avatar van Donkerwoud
Een erotisch geladen relatiedrama waarin twee koppels elkaar (maar vooral zichzelf) leren kennen tijdens een seksweekend. Het heeft geen thriller-motiefje of platte humor, maar Stephan Brenninkmeijer houdt het bij serieus drama over de subtiele spanningen, frustraties en machtswisselingen tussen deze vier personages. Met elkaar nieuwe relatiegrenzen aftasten en de passionele seks loskoppelen van het instituut huwelijk dat de passie smoort. Toch hangt de monogame spruitjeslucht als een zwaard van Damocles boven deze liaison, want fantasie wordt niet zomaar met iedereens instemming werkelijkheid. Brenninkmeijer houdt namelijk de hele film lang een fijne spanning vast tussen de kneuterige lulligheid van hun onderneming tegenover hun wilde seksfantasieën. 'Swingers' (2002) bouwt de spanning op naar een paar opvallend goed geschoten seksscènes - bijna softporno - die de verhoudingen tussen de personages op scherp zetten. Misschien is het plot net iets te voorspelbaar en laat het acteerwerk veel te wensen over, maar voor een film die nog steeds gratis op YouTube circuleert (!) is het iig zeer de moeite waard.

avatar van mjk87
Komt deze nog een keer op Netflix bijvoorbeeld? Want dik 20 euro voor een DVD vind ik toch wat te gortig maar ben wel benieuwd. Het latere Lotgenoten vond ik één van de fijnere Nederlandse films.
En nee, Youtube is me toch echt te matig qua kwaliteit.

mjk87 schreef:
En nee, Youtube is me toch echt te matig qua kwaliteit.

Nou ja... Swingers is in bron miniDV, dus de kwaliteit op Youtube (een veredelde 1280) is beter dan de DVD.
Overigens is de Youtube versie op een paar puntjes licht aangepast (tempo) en dat komt de film ten goede.

avatar van mjk87
Ik zal eens kijken wat het wordt als ik die op m'n tv zet.

avatar van Stephan

Dank voor je objectieve recensie