Swingers (2002)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephan Brenninkmeijer
met Joep Sertons, Ellen van der Koogh en Nienke Brinkhuis

Diana en Julian (dertigers) zijn al geruime tijd bij elkaar. Ondanks Diana's onzekerheid, stemt ze toch in om seksueel te experimenteren met een ander stel. Ze plaatsen hiervoor een advertentie op het internet waarop de ervaren Timo en Alex reageren. In de loop van dat weekend veranderen de onderlinge verhoudingen echter drastisch.

510 BERICHTEN 11 MENINGEN
geplaatst: 25 augustus 2010, 11:17 uur [permalink]
Mwah, minstens veertien zijn gewoon top. De rest zit daar dicht tegen aan of zijn grote talenten.

avatar van Quentin
geplaatst: 25 augustus 2010, 11:21 uur [permalink]
Kom op een Fred Tammes ...

geplaatst: 25 augustus 2010, 11:30 uur [permalink]
Quentin schreef:
Kom op een Fred Tammes ...
Heeft mooie dingen gedraaid voor de BBC hoor. Zoals gezegd: niet iedereen is (de absolute) top. Maar als dat de ondergrens is, ligt die best hoog. Als je dan persé wat namen geschrapt wil zien zijn het inderdaad de laatste twee

avatar van narva77
geplaatst: 25 augustus 2010, 17:21 uur [permalink]
Quido schreef:
Bert Pot, Piotr Kukla, Menno Westendorp, Theo Bierkens
Aha, ja die kende ik ook al van naam ja. Wist echter niet dat Piotr Kukla ook een Nederlander is...

Verder hebben we hier in NL wel goede fotografen als Anton Corbijn en Erwin Olaf, dat geef ik grif toe!

Én verder bv. John Fernhout van vroeger, zie de docu "In Ferno"!

avatar van Naomi Watts
geplaatst: 11 januari 2011, 22:44 uur [permalink]
Stephan, hier zal geen Blu-Ray release van komen zeker? Anders de DVD eens proberen te scoren.

geplaatst: 11 januari 2011, 22:51 uur [permalink]
Blu-Ray... De Duitsers vroegen er ook al om, maar de source is DV dus ik vrees dat menigeen zich bekocht zal voelen.

avatar van narva77
geplaatst: 12 januari 2011, 00:24 uur [permalink]
Misschien komt er nog van A-film een "Ik Hou van Holland"-release....

avatar van Zandadder
geplaatst: 13 november 2011, 18:17 uur [permalink]
Kwalitatief behoorlijk goede film voor Nederlandse begrippen.
Goed acteerwerk en interessant verhaal.

Vind deze film van Stephan Brenninkmeijer zelfs nog beter als Caged die ik onlangs zag, en een reden was om deze film te zien.

De onderlinge spanningen, problemen en emoties worden perfect weergegeven.

geplaatst: 23 november 2011, 21:51 uur [permalink]
Redelijk goed verhaal in deze wel zeer erotische prent.
Maar het bewijst wel dat erotische filmen ook een goed verhaal kunnen hebben.
Prima cast trouwens, die zich perfect in hun rollen inleven.

avatar van wibro
geplaatst: 3 december 2011, 21:46 uur [permalink]
Verrassend goede Nederlandse film en dan te bedenken dat ik deze film die ik vanavond bekeken heb voor slechts € 1,00 gekocht heb bij Blokker. Je weet wel; 5 voor € 5,00. Anders had ik waarschijnlijk nooit de moeite genomen deze film te bekijken. Met Nederlandse films heb ik nu eenmaal zeer slechte ervaringen. Niet met deze in ieder geval, de film oogde zeer mooi niet in de laatste plaats door de mooie erotische scènes die gelukkig binnen de grenzen vielen, maw niet platvloers werden. Ook het verhaal was voor Nederlandse filmbegrippen best wel goed en ook over het acteerwerk was ik zeer tevreden. De hoofdprijs gaat van mij wat acteren betreft naar Nienke Brinkhuis. Een lekker wijf waarbij ik mijzelf ook voor haar charmes onmiddellijk gewonnen zou geven.
Het kan dus toch een goede Nederlandse film maken. Misschien moest ik Stephan's nieuwe film "Caged" ook maar eens een keer gaan bekijken.

geplaatst: 3 december 2011, 21:59 uur [permalink]

avatar van Legan
geplaatst: 7 februari 2012, 20:41 uur [permalink]
Een verrassend hoge score voor een nogal erbarmelijke film met een legio aan minpunten:
- vervelende, opdringerige en vooral vreselijk emo muziek; bovendien slecht getimed en totaal out of place met de film;
- standaard typecasting / stereotiepe personages;
- pogingen tot psychologische "diepgang" mislukken faliekant;
- uitermate slappe en preutse pogingen tot soft-porno erotiek; hierdoor eerder een turn-off dan een turn-on;
- slecht gefilmd en slechte gemonteerd;
- erg moralistisch;
- erbarmelijk "geacteerd" ...

Enig pluspuntje voor mij was het zien van hoofdrolspeler Danny de Kok; altijd leuk om iemand te zien die je privé ook kent. Edoch ben ik blij dat hij het acteren achter zich heeft gelaten. Want net als heel deze film, is het niet om aan te zien.

geplaatst: 18 februari 2012, 15:13 uur [permalink]
Legan schreef:

Nonsens. "Emo"-muziek zit hooguit op 2 plekken in de film en dan ook nog eens erg zacht met een "afstands-reverb" erop.

- standaard typecasting / stereotiepe personages;

Typecasting... Sertons als gevoelige man. Zie ik niet zo vaak. De andere acteurs heeft men nooit elders gezien. Dus dat gaat al niet op. Stereotype personages? Dat mag je dan eens uitleggen. Wat is er bv. stereotype aan een onzekere vrouw die zelf dit avontuur opzoekt?

- pogingen tot psychologische "diepgang" mislukken faliekant;

Raar dat de film juist door de swingersgemeenschap als zeer realistisch wordt omschreven. Juist de voor- en tegens komen bij hen binnen.

Legan schreef:

Preutse poging? En softporno erotiek? Mijn hemel... Wat is dat? Alles dat meer is dan het standaard kiss-and-fadeout? Of moest het meteen weer op z'n 70's plat uitgelicht met bossen schaamhaar. Zeg het maar

- slecht gefilmd en slechte gemonteerd;

Geef eens een voorbeeld...

- erg moralistisch;

Wat is volgens jou de moraal dan?

Legan schreef:
- erbarmelijk "geacteerd" ...

De enige die kritiek heeft gehad is jouw vriend De Kok maar ook daar verschillen de meningen nogal. Zijn rol was script technisch ook het meest moeilijk.
Over de rest was iedereen het redelijk unaniem eens.

Volgens mij heb je eerder problemen met het thema en dat mag natuurlijk, maar je staat redelijk alleen in het lijstje dat jij opnoemt. En dat is ook niet erg natuurlijk.

avatar van rep_robert

geplaatst: 18 mei 2012, 18:07 uur [permalink]
Krijgt ook geen beste recensie van de Veronicagids, vooral de regie en beeldkwaliteit schijnt ondermaats te zijn. Acteerwerk en dialogen zijn wel beter. Ben benieuwd

geplaatst: 18 mei 2012, 18:35 uur [permalink]
Ah, ik zie dat-ie weer op de Duitse TV wordt uitgezonden. Dat is nu al nummer 5 of 6 geloof ik. Nu de ARD. Jammer dat ik de film aan Duitsland voor een Flat Fee verkocht heb. (geen verdere opbrengsten meer... damn)

De Duitse dub is trouwens best ok. Bij vlagen erg komiscch.

Wat overigens wel een grappige anekdote is over de beeldkwaliteit...
Toen ik mijn film aan Duitsland verkocht en die het technisch onder de loep legden voor hun uitzendingen op de ZDF vroegen ze me de originele banden omdat ze op de digiBeta band (de professionele standaard van toen) hier en daar wat artefacten zagen.
Toen ik meldde dat ik de miniDV tapes met alle liefde wilde opsturen kreeg ik direct een bericht terug dat ze zelden zulk goed miniDV materiaal hadden gezien en dat het dus niet meer hoefde.

avatar van jordandejong

geplaatst: 18 mei 2012, 18:41 uur [permalink]
Lijkt me uit deze bron. Filmrecensie: Swingers - Veronica Magazine - veronicamagazine.nl
Wordt kennelijk de 23e op ARD uitgezonden.

avatar van rep_robert

geplaatst: 18 mei 2012, 18:48 uur [permalink]
Daarom was ik ook benieuwd, als ze zelfs de beeldkwaliteit als argument gaan gebruiken...dan moet het wel heel erg zijn. Maar dat valt dus wel mee als ik zo hoor.

geplaatst: 18 mei 2012, 19:18 uur [permalink]
Het feit dat ze de beeldkwaliteit benoemen betekent waarschijnlijk eerder dat ze geen andere argumenten kunnen bedenken om zo'n film af te kraken.

Kijk... de Duitsers kunnen het beter omschrijven:

...gedreht wurde mit einer Digitalkamera. Die daraus resultierende Low-Budget-Ästhetik kommt dem dramatischen Effekt zugute, trägt sie doch zum Gefühl der Unmittelbarkeit und Authentizität bei.

Bron

Erotisch beladen films hebben in NL nu eenmaal een streepje achter (en bij recensenten al helemaal). Daar doe je niets aan. De reacties uit Duitsland daarentegen zijn louter lovend. Een enkele Amazon user die porno verwachtte is misschien nog wat gefrustreerd, maar de serieuze reacties zijn allemaal positief. Zegt ook wat over onze instelling t.o.v. Nederlandse films en zeker als ze erotisch zijn.

Deze en deze zijn ook gewoon fijn

geplaatst: 22 mei 2012, 16:52 uur [permalink]
Vanavond dus... op z'n Duits

avatar van Elineloves
geplaatst: 18 november 2012, 11:54 uur [permalink]
Anders.

Anders dan ik verwacht had. Ik zat de hele film op een drastische wending te wachten maar deze bleef uit. Nu ging ik er vrij blanco in, dus waarschijnlijk heb ik er (onbewust) hele andere verwachtingen bij gehad in mijn hoofd. Ik dacht namelijk dat stelletje Timo en Alex helemaal nuts zouden gaan tegenover het andere stel. Een soort... set-up. Vooral toen de twee mannen in de auto gingen om wijn te halen en de dames achterbleven dacht ik: Zie je wel, ze hebben duistere plannen! Waarschijnlijk kijk ik teveel films en verwacht ik daarom dat er alleen wraakcomplotten of onheilspellende gebeurtenissen zullen gebeuren, maar ik kreeg een totaal andere film voorgeschoteld.

Wat op zich helemaal niet erg is, maar daardoor vond ik het een beetje 'tam' allemaal. Joep, die ik stiekem al 'volg' sinds Westenwind (Ik hield van die serie), deed het redelijk, soms een tikkeltje 'too much'. Maar enfin, het blijft een fijne man om naar te kijken. Zeker zijn mimiek vond ik sterk. De overige personages waren voor mij grote onbekenden maar zij deden het zeker niet onverdienstelijk. Niet elke dialoog vond ik even sterk maar het was niet vervelend.

Het verhaal kabbelt rustig voort, soms iets té rustig, maar toch wist het mijn aandacht vast te houden. Erg mooie locatie, wie wil zo'n huis nou niet, en ondanks de kleine (en eigenlijk totaal niet boeiende) cast is het wel onderhoudend genoeg. Jammer dat ik als kijker niet meer 'voelde' voor de personages. Hoewel er zeker sprake was van chemie vond ik het lastig sympathie voor ze te voelen. De diepgang en het psychologische aspect ging er bij mij ook niet helemaal in, het bleven 'lege omhulsels' ondanks de vele zijlijntjes die uitgegooid werden.

Volgende keer maar proberen om niet op voorhand een heel ander verhaal ervan te maken, dan zijn de verwachtingen ook niet zo krom.

Maar enfin, toch aardig vermaakt. Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van goongumpa
geplaatst: 2 april 2013, 19:27 uur [permalink]
Een paar dagen geleden 's nachts op de Belgische zender Vitaya uitgezonden. Ik dacht even een stukje mee te pikken, maar ik bleef toch hangen.

De film verraste me op bepaalde vlakken. Het script zit goed in elkaar en de psychologische spelletjes werken. Ik werd meermaals op het verkeerde been gezet, en kon de personages geloven - zeker de protagoniste Diana (ook zeer goed geacteerd). Met de blonde 'femme fatale' had ik meer moeite. Iets te veel zwoele/mysterieuze blikken en een personage dat misschien beter wat langer ambigue was gebleven.

Ook visueel zaten er goede dingen in. De DV-look en het dicht-op-de-huid-camerawerk geeft het geheel een intieme, echte sfeer mee. Bovendien is de villa een locatie die fijn kijkt - met name het zwembad. De 'kon ik de tijd nu maar stilzetten'-scène vond ik heel erg sfeervol en had wat mij betreft best wat langer mogen duren.
De buitenscènes zagen er véél minder uit. Zeker de shots in het bos en de close-ups van de blondine aan tafel, waren qua niveau... Tv-achtig.

Twee dingen die mij stoorden: de montage die vaak in negatieve zin de aandacht trok , en de droomscène, die écht niet werkte.

In totaal: het had allemaal nog nét wat kleiner (minder stijlgrepen qua montage en muziek), langer mysterieus, minder 'afgewerkt' mogen zijn, maar ik heb er met plezier naar gekeken. Een film die de personages, dialogen en onderlinge relaties erg sterk neerzet.

Die trio-scène moet trouwens wel vreselijk enerverend geweest zijn om op te nemen, niet?

geplaatst: 2 april 2013, 19:50 uur [permalink]
goongumpa schreef:

Hier een leuke inkijk in deel 2 van de Making waarin het goed wordt verwoord.

avatar van nadrin
geplaatst: 3 april 2013, 17:19 uur [permalink]
Zeer aangename en mooie film.
Met enkele zeer erotische scenes die pittig maar vrij zedelijk gefilm zijn.
Goed verhaal en goed geacteerd. Was een ontdekking

geplaatst: 15 maart 2014, 02:13 uur [permalink]
Met een grote grijns zitten kijken. Ben dol op dit soort psychologische spelletjes. Kan me er helemaal in mee laten voeren. Heb me geen seconde verveeld. Had de film al eens in een ver verleden gezien en wist niet helemaal meer wat ik er van vond, al herinnerde ik me wel het een en ander. Eigenlijk heb je niet veel nodig om een goede film te maken: een puik scenario en vier goede acteurs. Nou ja, misschien nog wel iets meer, maar dat is wel de basis.

Leuke van deze film is dat je steeds op het verkeerde been wordt gezet en dat de rollen voortdurend worden omgedraaid. Maar het blijft allemaal geloofwaardig, voor mij althans. De erotiek is prikkelend, maar blijft binnen aanvaardbare grenzen. Een sterke onderhoudende film. Minpuntje wat mij betreft is die maar doordenderende muziekdreun, zelfs onder de gesproken tekst, waardoor die nog moeilijker te verstaan is. Geluid is toch al niet het sterkste punt van Nederlandse films.

Probeer nu Tasten in het Duister (1996) nog eens te zien, maar daar is lastig aan te komen. Herinnert me dat ik hem spannend vond, maar een tikje traag. Caged vond ik sterk en gedurfd, maar Swingers is wel wat subtieler. Lotgenoten moet ik nog zien. Ben een zelfbenoemde Brenninkmeijer-fan. Hij maakt originele, onderhoudende films voor een breed publiek, zorgvuldig gemaakt, maar als het kan met een scherp randje. Het is alleen jammer dat hij niet de kans krijgt om meer films te maken. Heeft ongetwijfeld te maken met geld en het kortzichtige, provinciale Nederlandse filmklimaat.

geplaatst: 30 augustus 2014, 00:40 uur [permalink]

avatar van Wheely5
geplaatst: 20 april 2016, 22:49 uur [permalink]
Door de recenties hier toch gaan kijken. Ondanks vele slechte ervaringen met Nederlandse films,....
Nou er kan er een bij. Wat een flutfilm met een flutprestaties zeg ! Amper verhaal en slechte dialogen. We zien wat billen en moeten het een film noemen. Ik raad toch aan hem over te slaan, sorry.

avatar van fappie
geplaatst: 22 juni 2016, 18:05 uur [permalink]
Mooie en interessante film. De opbouw is heel sterk en brengt veel spanning mee. Ook de sfeer wordt goed neergezet. Prima film. 3,5

avatar van richette
geplaatst: 25 december 2016, 12:36 uur [permalink]
hele sterke film met goed acteerwerk.De pijn van joep sertons is voelbaar!
Echt een aanrader

avatar van richette
geplaatst: 22 januari, 16:10 uur [permalink]
Stephan schreef:

Geef eens een voorbeeld...

Wat is volgens jou de moraal dan?

Over de rest was iedereen het redelijk unaniem eens.

Gewoon een schandalig lijstje met een grote hoop onzin.
Vind het een erg sterke film met bijzonder goed acteerwerk.
Komt op mij juist zeer realistisch over.
ook over de muziek geen enkele klacht van mijn kant.
Alsjeblieft juist meer van dit soort films en vooral in deze kwaliteit.

geplaatst: 22 april, 06:32 uur [permalink]