Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 93 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Stephan Brenninkmeijer
Met onder meer: Joep Sertons, Ellen van der Koogh en Nienke Brinkhuis
IMDb beoordeling:
5,5 (1.567)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 27 februari 2003
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Swingers
Diana en Julian (dertigers) zijn al geruime tijd bij elkaar. Ondanks Diana's onzekerheid, stemt ze toch in om seksueel te experimenteren met een ander stel. Ze plaatsen hiervoor een advertentie op het internet waarop de ervaren Timo en Alex reageren. In de loop van dat weekend veranderen de onderlinge verhoudingen echter drastisch.
Externe links
Reviews & comments
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Gefeliciteerd. En, hoe loopt die daar in Belgie?
Vandaag gaat ie voor het eerst.
We gaan er vanavond met acteurs en een bescheiden groep crew naar toe en gunnen ons een avondje Antwerpen.
Cameraatje erbij... Leuk voor de Making of...
Ben benieuwd hoe men zal opkijken als ze ons in de zaal zien zitten 
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Speciaal voor jullie, vrienden, een kijkje achter de schermen van Swingers.
Het is een voorlopige versie (28 minuten, dus zet de koffie maar alvast klaar)
ADSL of Kabel zowel als Quicktime 5 zijn wel noodzakelijk.
http://www.swingers-themovie.nl/makingqt.html
Hij zal er niet eeuwig staan, dus wacht niet te lang!
Groet,
Stephan.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Toch opmerkelijk het verschil in waardering tussen deze site en de kinepolis-site waar de mensen eenamlig kunnen stemmen die de film gezien hebben...
**** 4 uit 5 **** met 72 stemmen (and counting)

kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Hey Stephan, de harde kern van MM moet jouw film nog zien. En argumenten van laagstemmers heb ik nog niet gelezen.
Marco
-
- 10 berichten
- 198 stemmen
Toch opmerkelijk het verschil in waardering tussen deze site en de kinepolis-site waar de mensen eenamlig kunnen stemmen die de film gezien hebben...
**** 4 uit 5 **** met 72 stemmen (and counting)

Kwamen er nog wat mensen op af?
In filmblad Skrien krijgt de film er trouwens behoorlijk van langs. Gelezen?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Kwamen er nog wat mensen op af?
In filmblad Skrien krijgt de film er trouwens behoorlijk van langs. Gelezen?
Ik heb alleen de cijfers van de eerste week en die was (gezien er maar twee kopieën draaide) niet slecht. Beter dan Science Fiction in ieder geval...
Over de recensie in Skrien... Kijk, daar kan ik wel wat mee. Dat is kritiek waarover is nagedacht. Ik ben het er wel niet helemaal mee eens, maar dat is zijn/haar goed recht om het zo te vinden.
Waar ik van kookte was de recensie van Jacques Goderie. Die viel voor mij drievoudig door de mand. A) Hij noemt de personages bij verkeerde namen. B) Hij beweert dat er zwoele saxofoonmuziek in de erotische scènes zit, en C) Hij concludeert een moraal die tegenovergesteld is aan wat de film verteld. Mijnheer doet z'n huiswerk niet.
En nu ik toch als een gefrustreerde filmmaker klink, ga ik maar eens slapen...
..
...
...
...
...
..

Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Over de recensie in Skrien... Kijk, daar kan ik wel wat mee. Dat is kritiek waarover is nagedacht. Ik ben het er wel niet helemaal mee eens, maar dat is zijn/haar goed recht om het zo te vinden.
Waar ik van kookte was de recensie van Jacques Goderie.
En parool?
http://www.parool.nl/1046240746453.html
Hoe was nrc?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
En parool?
Hoe was nrc?
Parool was niet zo best (understatement) maar helaas kan zo'n recensent het niet laten het op de persoon te spelen.
De recensie in het NRC is bizar. Die zwaait van compliment naar klap in je gezicht... eigenlijk wel grappig.
De Volkskrant is 'niet slecht'.
Gelukkig is het niet een niemanddalletje dat door iedereen genegeerd wordt. Men is in ieder geval 'geprikkeld' er een mening over te geven. For good or for worse. En er geldt een gezegde dat: "als er publiek wegloopt dat meer zegt over de mensen die blijven zitten".
Ik laat het nu allemaal maal lekker gebeuren met die recensies. Ik weet al een tijdje dat men er helemaal voor gaat of helemaal niet.
Het is een eigenzinnige film waar ik erg veel van geleerd heb en ik (en anderen) staan er voor honderd procent achter.
Voor mij tevens een experiment om aan te geven dat ik niet in een hokje geplaatst wil worden. Na mijn EO avontuur was dit een heerlijke verademing. Mijn volgende project zal weer heel anders zijn. Hopelijk met meer budget, dus meer tijd en voorbereiding, dus meer cinematografische mogelijkheden.
P.S.
Om nog even terug te komen op de recensies...
Het frustreert me wel een beetje dat er een aantal verstarde misverstanden blijven opdoemen. Zo heeft men het voortdurend over 'soap-acteurs'. Of 'onervaren' alsof ik ze achter de kassa heb weggetrokken. Ieder van deze acteurs heeft een behoorlijke opleiding en ervaring. Zowel voor theater als televisie (en dan niet soap). Dat Nienke en Joep wel eens een gastrol hebben gespeeld, kwalificeert hen nog niet tot 'soap-acteur'. Is Hidde Maas dan ook een soapacteur? Of René van Asten?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Die Recensie in NRC van Bianca Stigter gaat bij mij het boek in van de meest "tenenkrommende"
recensie ooit. Ik heb weer geleerd dat "onze" recensenten een film niet kunnen waarderen.
Nog nooit zoiets Bizars gelezen; zal die ook niet hier copieren.
Was ze dronken of stoned toen dit geschreven en geprint werd ?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
JOS VAN DER BURG is een recensent die een jochie is, dat met een klappertjespistool zwaait en heel hard pang roept.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Fisherking... zullen we eens een hapje eten en een filmpje pakken?

gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Nog meer Swingers in de media:
in de TV-krant van deze week (papieren tv-gids met veel aandacht voor films), op pagina 25 bij het kopje 'Cinema Speciaal" (voor kleinere films die aandacht verdienen)een halve pagina over Swingers, positief. De film krijgt maar liefst 4 sterren op 5.
"De psychologische draai maakt de film tot een topper..."
Verder: op pagina 16 van de Metro van vandaag: ook een wel positief stukje...
Geen Parool, NRC of andere "hoge" media- maar dat zou toch niets uit moeten maken, he?
Ik las dat de film 27 februari gaat draaien...
Da's vandaag dus.
Heel veel succes!
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
De Gelderlander (wat valt onder een holding van allerlei plaatselijke dagbladen) was ook niet echt positief. Termen als 'een film die 25 jaar geleden misschien wat stof zou doen opwaaien' en 'snel vergeten en misschien dat de film in de videotheek nog wat kan proberen'.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Ik zie niet in waarom deze film nou per se taboedoorbrekend moet zijn.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Geen Parool, NRC of andere "hoge" media- maar dat zou toch niets uit moeten maken, he?
De Telegraaf is wel positief.
Wat wel grappig is, is dat er een hoop recensies het hebben over 'schuinmarcheren', '20-jaar te laat' etc. Daar straalt een negativiteit uit dat los staat van de kwaliteit van de film. Als je zo tegen het fenomeen 'swingen' aankijkt (je kunt met actieve swingers een aantal ArenA's vullen) kan het ook niet anders dan dat men het maar niets vindt.
Ik vind (concluderend over de recensies) dat men zich er over het algemeen gemakkelijk vanaf maakt, elkaar op loopt te hitsen en na te blaten (een al lang bekend fenomeen) en zich doodstaren op negatieven in plaats van positieven.
Ik laat ze lekker bezinken. Van een aantal (negatieve) recensies steek ik wellicht wat op en zal ik me misschien zelfs afvragen waar ik iets beter had kunnen doen. Gelukkig staan er voor mij voldoende positieve reacties tegenover om te weten dat ik voor een grote groep wel een leuke en onderhoudende film gemaakt heb.
Ik hoop van jullie ook 'eerlijke' reacties te krijgen...
De garoeten!
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Ik ben erg benieuwd naar Swingers, ook omdat er nogal extreem op gestemd wordt....Maar ik zag ook dat Stephan 5 sterren gaf : ben je zelf dan voor 100% tevreden met het eindresultaat ?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ik ben erg benieuwd naar Swingers, ook omdat er nogal extreem op gestemd wordt....Maar ik zag ook dat Stephan 5 sterren gaf : ben je zelf dan voor 100% tevreden met het eindresultaat ?
Ik sta wel helemaal achter mijn product. Ik zou alleen niet durven het op hetzelfde niveau te zetten als een 'coversation' uiteraard.
Mijn 5 sterren was meer een reactie op de 0.5 sterren van anderen. Zeker de eerste stemmen waren buiten proportie, maar ik zal mijn eigen stem nu weghalen en het grote publiek laten beslissen.
(edit: lukt niet, dan maar een 2,5 voor het gemiddelde?)
Of ik Swingers helemaal geslaagd vindt?
Binnen de middelen: ja! Hoewel ik nu al weet dat ik over een jaar ofzo een aantal dingen weer anders gedaan zou hebben. Als ik dat niet zou hebben moet ik stoppen.
S.
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
2,5 ster vind ik dan ook weer wat laag. Ik val er helemaal niet over dat je je eigen film een hoge score geeft- vind ik zelfs prima.
Maar met vijf sterren zou 'ie dus perfect zijn in jouw ogen.
Ik zelf voer ook een 'creatief' beroep uit maar zie achteraf altijd nog dingen die ik beter anders had kunnen doen...
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Wat wel grappig is, is dat er een hoop recensies het hebben over 'schuinmarcheren', '20-jaar te laat' etc. Daar straalt een negativiteit uit dat los staat van de kwaliteit van de film. Als je zo tegen het fenomeen 'swingen' aankijkt
Heb niet het idee dat het over het fenomeen swingen gaat, hoor. De recensie van van Lierop, waar het nu vooral over gaat, keert zich tegen de film - niet tegen het fenomeen.
Infected
-
- 77 berichten
- 469 stemmen
Volgens mij heb ik wel eens eerder een film gezien die over dit onderwerp ging. Dat was met 1 van die gasten (Gary) van 'Men behaving badly' (wat ik trouwens een superleuke serie vind!)
Ken nog iemand die film?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Overigens voel ik met je mee (ondanks dat ik de film ook niet best vond). Het lijkt me verschrikkelijk als je kindje zo wordt afgemaakt als nu gebeurt.
Je doet nu net voorkomen alsof iedereen de film slecht vindt. De reacties zijn gewoon extreem uiteenlopend. Er zeker evenveel positieve reacties hoor. Lees dié nog eens op de website van de film.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ken nog iemand die film?
Volgens mij bedoel je "Touch and go". Die is een jaar geleden ofzo nog uitgezonden geweest op de NL-tv. Geen slechte film, maar wel weer één met de moraal... begin er maar niet aan!
Grote Valk
-
- 20 berichten
- 93 stemmen
Je doet nu net voorkomen alsof iedereen de film slecht vindt.
Da's toch ook zo?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Nee. Doe die oogkappen 'ns af waar jullie altijd mee rondvliegen.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Kort door de bocht. De serieuze pers is zondermeer negatief over de film, maar de film kreeg op sommige plekken wel degelijk bijval. Het zure haringenrapport van Oene Kummer:
HET ZURE HARINGEN RAPPORT: Swingers, partnerruildrama van Stephan
Brenninkmeijer, momenteel in 3 theaters te zien
(In navolging van www.rottentomatoes.com krijgt een film het predikaat Verse
Vis bij een score van 60% of meer positieve recensies. Bij een lagere score
gaat het om Rotte Vis.)
Algemeen Dagblad (-): 'Op zijn zwakste momenten sneu, op zijn sterkste niet
meer dan middelmatig. En qua thema ook nog eens drie decennia te laat.'
(Annemart van Rhee)
Elegance (+): 'De maker heeft niet gekozen voor de gemakkelijkste weg door
er een verkapte seksfilm van te maken of een drama met als moraal dat 'vrije
liefde' alleen maar leidt tot narigheid.' (Petra Vethman)
Filmfocus.nl (+): 'Het middenstuk van de film (...) is misschien wat aan de
trage kant, maar dat doet niet af aan het feit dat Stephan Brenninkmeijer
een film van internationale klasse heeft afgeleverd.' (Mark Joost Meijer)
http://filmfocus.wanadoo.nl/movies/film.asp?id=6175&ma_id=0
De Filmkrant (=): 'Het acteerwerk in Swingers is beperkt en soms ronduit
knullig. De dialoog klinkt bij vlagen als een NVSH-folder (...) en de
seksscènes neigen naar gelikte softporno. Toch is Swingers niet zomaar weg
te zetten in het hoekje mislukte B-films.' (Edo Dijksterhuis)
Filmspot (-): 'Swingers doet hard zijn best om olala en pikant te zijn, maar
de getoonde vrijscenes zijn allemaal van het kaliber dat je op RTL en SBS
kunt zien in zogeheten erotische thrillers. (...) En als de personages aan
het einde van de film weer uit elkaar gaan, dan moet de conclusie ook nog
eens zijn dat Swingers een hopeloos moralistische film is.' (Jac. Goderie)
Filmnieuwsbrief (-): 'Het is ongetwijfeld mogelijk om een film over
partnerruil te maken, die zowel hoofd als hart stimuleert. Dit is niet die
film.' (Oene Kummer)
http://www.geocities.com/oenekummer/swing.html
Metro (+): 'De film begint heel sterk met de ongemakkelijke
kennismakingsscène. De dialogen schuren langs elkaar heen, wat de kijker
vervult van een gevoel van plaatsvervangende schaamte. De erotische scènes
in het middendeel zijn mooi in beeld gebracht.' (Emil Peeters)
Nieuwe Revu (-): 'Na de sex wacht de kater van de moraal, waarmee deze
Swingers net zo ouderwets zijn als de partnerruil waar ze niet mee
geassocieerd willen worden.' (André Nientied)
NRC (=): 'Brenninkmeijer heeft iets gemaakt dat met geen film te vergelijken
is. Hij heeft nergens wat van geleerd, en dat resulteert in een zeer
eigenzinnig, merkwaardig product dat nu eens tenenkrommend en dan weer
verbluffend is.' (Bianca Stigter)
http://www.nrc.nl/film/artikel/1046240804175.html
Het Parool (-): 'We kunnen het hem nauwelijks aanrekenen dat de film geen
intelligente dialogen bevat, noch behoorlijke acteerprestaties en een goede
beeldkwaliteit. Brenninkmeijer is een jochie dat met een klappertjespistool
zwaait en heel hard pang roept.' (Jos van der Burg)
http://www.parool.nl/1046240746453.html
Preview (+): 'De kracht van Swingers is juist de geloofwaardigheid waarmee
Brenninkmeijer en zijn kwartet uitstekende acteurs ons de hele situatie
voorschotelt.' (Roel Haanen)
Rotterdams Dagblad/GPD (-): 'Swingers' is een film van het type dat je een
kwart eeuw geleden in gespecialiseerde bioscoopjes kon aantreffen. Het is
Boeket-porno, Jasmijn-seks, met acteurs uit de zeepkist.' (Pieter van
Lierop)
Skrien (-): 'Met dit enigszins gewaagde onderwerp, erotiek in huiselijke
kring, zouden de soapacteurs absoluut gediend zijn geweest met meer
artistieke inzet van de crew. Zij spelen hun rollen, maar krijgen er qua
regieopvatting eigenlijk te weinig voor terug.' (Dineke de Zwaan)
Spits (-): 'Het idee van Swingers is leuk, de opzet aardig en Brenninkmeijer
en zijn crew krijgen het ook nog voor elkaar om de seksscènes op een
opwindende manier te filmen. Maar de valkuilen die er natuurlijk wel
degelijk liggen op het pad van de vrije seks, worden op totaal
ongeloofwaardige manier uitgewerkt.' (Willem Schouten)
Telegraaf (+): 'Er wordt door Danny de Kok, Nienke Brinkhuis, Ellen van der
Koogh en Joep Sertons uitstekend geacteerd, de opbouw van het scenario is
terughoudend en organisch en ook de dialogen zijn aangenaam naturel.' (Eric
Koch)
Trouw (-): 'Brenninkmeijer deed zijn filmervaring op in soapseries en werkt
hier met soapacteurs wier houterige acteerstijl het geschutter in het begin
nog extra realistisch maakt. Die schuchterheid is door Brenninkmeijer aardig
getroffen maar ondanks zijn nadruk op psychologische ontwikkeling ontstijgt
hij de clichés van het softpornogenre niet. (Jann Ruyters)
TV-Krant (+): 'Maar zodra er seks aan te pas komt, blijkt partnerruil toch
ook andere gevoelens dan alleen lust op te wekken. Jaloezie, wantrouwen en
onzekerheid steken de kop op. De psychologische draai in het verhaal maakt
de film tot een topper.' (Paul van Es)
De Volkskrant (-): 'Dat Brenninkmeijer met de nodige subtiliteit te werk
gaat en oprecht gefascineerd lijkt door zijn onderwerp, valt te prijzen.
Jammer genoeg levert het psychologische graafwerk weinig verrassingen op, en
slaan de serieus bedoelde dialogen regelmatig de plank mis.' (Pauline
Kleijer)
http://www.cinema.nl/cinema/magazines/news/index.jsp?portals=3142294&kaft=41
34473&news=10728801&magazines=5268514
Warnas Movie Academy (+): 'Maar wat ik dan ook persoonlijk mag vinden van
'swingen': dit is geen slechte film. Het acteerwerk is zelfs best goed,
zeker als je in aanmerking neemt dat de acteurs behoorlijk lang met de
billen bloot moeten...' (Martijn Warnas)
http://www.warnas.net/reviews/swingers.html
Recensies: 19
Positief: 7
Negatief: 10
Gemiddeld: 2
Score: 42.10%
Consensus: Rotte Vis
Kortom, Stephan zal er niet vrolijk van worden, maar Grote Valk overdrijft.
Het laatste nieuws

Heb jij de Netflix-docu 'The Man With 1000 Kids' al gezien? 'Maag draaide om'

Maker 'The Abandons' is boos op Netflix: 'Destructief voor Hollywood en Wall Street'

HBO Max scoort in Nederland met de matig beoordeelde bodyhorrorfilm 'Nightbitch'

Prime Video-hitserie 'The Night Manager' krijgt een derde seizoen
Bekijk ook

Between Strangers
Drama, 2002
7 reacties

A Marine Story
Drama, 2010
7 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.



