• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.467 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.134 gebruikers
  • 9.379.368 stemmen
Avatar
 
banner banner

Law Abiding Citizen (2009)

Drama / Thriller | 109 minuten / 118 minuten (director's cut)
3,74 4.617 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 109 minuten / 118 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: F. Gary Gray

Met onder meer: Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

IMDb beoordeling: 7,4 (342.644)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 10 december 2009

Plot Law Abiding Citizen

"Justice at any cost."

Clyde Shelton is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Nick Rice

Clyde Alexander Shelton

Detective Dunnigan

Jonas Cantrell

Sarah Lowell

Detective Garza

Warden Iger

Kelly Rice

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van stfuympos

stfuympos

  • 13360 berichten
  • 731 stemmen

yeyo schreef:
Wees gerust, het gemiddelde kan mij geen kloten schelen.

Waarom ga je er uberhaupt op in dan?
Als ik van die uitspraken lees als "eindelijk een film die de corruptie van het gerecht durft aan te kaarten!" denk ik eerder dat het de fans zijn die deze film au sérieux nemen.

Onzin, het systeem klopt niet en dat word in deze film duidelijk gemaakt niet dat er ooit een bulletproof systeem gemaakt kan worden maar erg knullig zo in dit verhaal, vind je niet?


Verder zie ik niet het probleem met deze film het minimum te geven. Het is een actiefilm

Het is geen aktie film!!!!
die niet bepaald vakkundig ineen zit en nog een bedenkelijke mentaliteit verheerlijkt ook.

Zit toch wel vakkundig ineen tenzij je de film nog niet heb gezien!!

Mentaliteit word niet verheerlijkt, men heeft er gewoon enigzind=s begrip voor, hij draait op een gegeven moment alleen helemaal door en weet toch zeker dat niemand dat goed keurt.

Dat alles wordt tot overmaat van ramp dan nog eens zonder humor of zelfrelativering gebracht.
Mwa zaten toch wel grappige momenten in wat niet eens hoeft in zo een film en hoe bedoel je geen zelfelativering. Als mij zoiets overkomt zo ik precies hetzelfde willen of ik het dan zal doen is iets heel anders!


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4617 stemmen

stfuympos schreef:
Waarom ga je er uberhaupt op in dan?

Ik mag niet stemmen omdat het gemiddelde mij niets kan schelen?
stfuympos schreef:
Onzin, het systeem klopt niet en dat word in deze film duidelijk gemaakt niet dat er ooit een bulletproof systeem gemaakt kan worden maar erg knullig zo in dit verhaal, vind je niet?

Dus als ik jou moet geloven heeft de film dus wel degelijk een politieke agenda?
stfuympos schreef:
Het is geen aktie film!!!!

Who cares welk genre het precies is? Een actiedrama dan, of een thrillerdrama, of een dramatische actiethriller.. Ik vind het alleszins vrij doelloos om films zo in vakjes op te delen.

Maar goed ik had misschien beter 'simpele film' geschreven.
stfuympos schreef:
Zit toch wel vakkundig ineen tenzij je de film nog niet heb gezien!!

Allesbehalve, verhaalgewijs is het echt een zootje. De film slaagt er zelfs niet in op een duidelijke protagonist te creëren. Ik denk dat de makers zelfs nauwelijks wisten wat hun bedoeling ermee was, want het eindresultaat is een nogal ongepaste kruising van Death Wish, Saw, Silence of the Lambs en de serie 24.
stfuympos schreef:
Mentaliteit word niet verheerlijkt, men heeft er gewoon enigzind=s begrip voor, hij draait op een gegeven moment alleen helemaal door en weet toch zeker dat niemand dat goed keurt.

Dan moet je de commentaren hier maar is lezen, zovelen keuren de bedenkelijke werkwijze van Clyde goed.
stfuympos schreef:
Mwa zaten toch wel grappige momenten in wat niet eens hoeft in zo een film

Grappige momenten? De toon was volgens mij vrijwel voortdurend pijnlijk serieus. In films die puur om entertainment draaien met nog is een belachelijke 'premise' op de koop toe, verwacht ik inderdaad wat humor of een 'tongue in cheek' aanpak.
stfuympos schreef:
en hoe bedoel je geen zelfelativering.

Met zelfrelativering bedoel ik hoe sommige films (zoals de Death Wish reeks) duidelijk uitstralen dat ze inhoudelijk geen statement willen maken en dat men de film in kwestie niet te au sérieux moet nemen. Iets wat hier volledig ontbreekt.

stfuympos schreef:
Als mij zoiets overkomt zo ik precies hetzelfde willen of ik het dan zal doen is iets heel anders!

Jij zou in het wilde weg ambtenaren beginnen afmaken?

Trouwens, iedereen zegt bij dit soort films altijd "ik zou hetzelfde doen", maar dat blijkt in het echte leven toch wel tegen te vallen. Van zoveel vigilante-zaken heb ik namelijk nog niet gehoord.


avatar van Bas78

Bas78

  • 14 berichten
  • 13 stemmen

Wat een vette film!! Met de op wraak beluste Butler!

5.0


avatar van DB10

DB10

  • 277 berichten
  • 1096 stemmen

Op zich wel een leuke actiefilm, redelijk origineel en ook wel vermakelijk. Jammer dat het naar het einde toe compleet belachelijk wordt, met rondrijdende machinegeweren, schietende mobieltjes etc. Dat weerhoudt toch wel een hoog cijfer.
2.5*


avatar van RedSquare

RedSquare

  • 194 berichten
  • 275 stemmen

Leuke onnozele actiethriller, prima vermaak.

Gerard Butler (ken hem alleen van Gamer) speelt in deze film een soortgelijke rol. De rol past hem goed en hij was leuk om naar te kijken.

Genoten ook van Leslie Bibb. Mag hem graag de sidekick zien spelen. Jamie Foxx zet een goede rol neer al neemt hij de film soms wat te serieus.

Het verhaal moet met een paar korrels zout genomen worden zodat het niet te flauw word. En er komen nogal wat stereotype figuren en decors voorbij.

Toch heb ik me hier niet aan gestoord en keek de film lekker weg. Er zat goed vaart in en de acteurs dus goed te pruimen.

Het hoge cijfer is omdat het in zijn genre gewoon een leuke film is. (vind ik)


avatar van 4leafclover

4leafclover

  • 66 berichten
  • 86 stemmen

Topper! Zeker een aanrader om te kijken. Spannend, origineel en zelfs een aantal schrikmomenten


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

Ronduit belachelijke film in al zijn onnozelheid.

Hoeft opzich niet erg te zijn als er niet zo dramatische en oerserieuze lading aan meegegeven wordt. De film begint al ongelofelijk slecht met een enkele minuten durende aanloop van de moordpartij die zo kort mogelijk is om de kijker maar zsm naar de opbouw en afwikkeling te trekken. Twee ultieme slechteriken (zelfs de Zware Jongens uit Donald Duck zijn minder karikaturaal) slachtten blijkbaar moeder en dochter af van een conservatief Amerikaans gezinnetje, en vader moet toekijken. Allemaal heel erg natuurlijk, te meer omdat de grootste slechterik het nog leuk vindt ook, én met een lage straf wegkomt. Hoe zijn metgezel zich zo makkelijk naar death row heeft laten krijgen is niet geheel duidelijk, maar wat maakt het uit, het eerste punt wat de film wil maken is al duidelijk, dus hey who cares. Alsof het allemaal niet duidelijk was wie de slechteriken zijn wordt de grootste van de twee ook nog even al cokesnuivend en in gezelschap van een hoer vertoond, en vergeet ook die ringtone niet, dat was toch wel het ergste. Onwaarschijnlijk vals staaltje sentiment.

Nee dan de andere kant, Butler de familyman die wel goed is, dat weet je omdat hij doet wat zogenaamd iedereen wil, de slechteriken afmaken, en hard ook! En vergeet niet het armbandje van het dochtertje, daaruit blijkt toch wel dat hij een gevoelsmens is.

Blijkbaar gaat het Butler verder ook niet om de wraak, iets wat de film waarschijnlijk een stuk dragelijker had gemaakt. Nee het is een ultiem masterplan van tien jaar om het gehele rechterlijke apparaat de ogen te doen openen, want het is toch allemaal zo corrupt en verrot. Een motief waar je toch alleen maar om moet lachen, te meer omdat de protagonist ook nog meelij zou moeten verdienen vanwege het verleden, en het 'onrecht' wat hem is aangedaan. Onrecht wat de film je gewoon aanpraat dus.

Dat het hele verhaal als een tang op een varken slaat is dus duidelijk, maar het stoort me nog veel meer dat zo iemand als Butler voorgesteld wordt als een nobele weldoener. Blijkbaar moeten zijn acties sympathie opwekken, de rechterlijke macht laten zien dat ze zich zo min mogelijk van 'bewijs' en 'rechtspraak' moeten aantrekken, en gewoon de boeven moeten vangen. Het lijkt de PVV wel. Butler meent dus dat je een rechter de kop er maar moet kunnen afknallen als ze de wet handhaaft, ofwel, eigen rechter spelen is beter als de boeven maar dood zijn. Ben blij dat ik niet in zo'n land hoef te wonen.

Uiteindelijk moet je je dan maar naar het einde worstelen, en krijg je daar helemaal iets debiels voorgeschoteld. Butler heeft 10 jaar lang gangen gegraven onder alle cellen, merkt niemand ofzo, ontsnappen moet in die gevangenis blijkbaar ook niet al te lastig zijn als iedereen gangen naar de cellen kan graven van buiten. Daarnaast komt Foxx opeens met die koffer aanzetten, binnen no-time, en plant die onder z'n reet. Waarom in godensnaam, en Butler laat zich dan ook wel kinderlijk eenvoudig aftroeven voor iemand die het brein was van vanalles.

In elk opzicht een domme film, wat niet erg is als de film dat beseft, maar dit wordt gepresenteerd als een kritisch werkje met diepgang. Niets is zo erg als personages met quasi-diepgang, personages die wat spelen met een armbandje met 'Daddy', of personages die eindelijk eens het cello-concert van dochterlief bezoeken, en daarmee dan menselijk moeten overkomen

Manipulatieve troep met een bedenkelijke moraal. Daarbij gewoon ook gewoon ondermaatse regie en twee dramatische hoofdpersonages, en 1.5* is meer dan zat, omdat het wel vlot is ofzo.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Montorsi schreef:
ontsnappen moet in die gevangenis blijkbaar ook niet al te lastig zijn als iedereen gangen naar de cellen kan graven van buiten.


Hoezo dat? Aangezien je dus zelf niet buiten bent, zou je iemand buiten moeten kennen die 10 jaar lang kan graven maar er bovenal ook zin in heeft, denk dat niet veel mensen in de gevangenis zo'n persoon kennen.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

Dat graven hoeft echt geen 10 jaar te duren, (wat zou de afstand zijn geweest, 500m hooguit?), en ik denk dat er zat criminele organisaties zijn die maar wat graag hun vrienden uit de cel willen breken. Geloof dat er een tijdje terug in België nog een paar met een helicopter werden opgehaald.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Montorsi schreef:
Dat graven hoeft echt geen 10 jaar te duren, (wat zou de afstand zijn geweest, 500m hooguit?), en ik denk dat er zat criminele organisaties zijn die maar wat graag hun vrienden uit de cel willen breken. Geloof dat er een tijdje terug in België nog een paar met een helicopter werden opgehaald.


Zullen er vast wel een paar zijn die het wel doen, dat ontken ik ook niet, maar niet veel. Daarbij moet je eerst nog op het idee komen, precies weten waar de isoleercel zich bevindt, en een geschikte locatie hebben om vanuit te werken (die de hoofdpersoon toevallig had). Je spoilert trouwens ook best wel in je antwoord.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je echt niet onopgemerkt een gangenstelsel naar een gevangenis kunt graven en allemaal luiken kunt aanleggen in de isoleercellen. Dat gaat toch helemaal nergens over.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Mjaah, als je dus als hem gewoon een goede locatie heb om vanuit te werken en niet met heel luidruchtige apparaten werkt (en het geluk hebt dat op dat moment niemand in de isoleercel zit), zou het kunnen. In theorie kan het. Tuurlijk gaat het in de praktijk lastiger en zal het 999 van de 1000 keer mislukken, maar het zijn van die dingetjes die je op de koop toe neemt in een film. Als ik in films ga kijken wat in het echt waarschijnlijk niet zou gebeuren, zou ik zowat elke film kunnen afkraken.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

Voor de duidelijkheid, hij had dus in elke isoleercel zo'n luik geplaatst he. Dat heeft wat mij betreft niet meer met waarschijnlijkheden te maken, dat vind ik gewoon debiele plottruucjes.


avatar van tomola

tomola

  • 211 berichten
  • 468 stemmen

nee blade runner dat kan allemaal wel.....


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4617 stemmen

Blade Runner is science fiction.. Er is nog altijd een verschil tussen 'ongeloofwaardig' en 'onrealistisch'.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

tomola schreef:

nee blade runner dat kan allemaal wel.....

Als je binnen de setting die Blade Runner schetst iets debiels zou kunnen opmerken ben ik erg benieuwd? Ik hoor het wel!


avatar van tomola

tomola

  • 211 berichten
  • 468 stemmen

Montorsi schreef:

(quote)

Als je binnen de setting die Blade Runner schetst iets debiels zou kunnen opmerken ben ik erg benieuwd? Ik hoor het wel!

De film is niet echt van het type "dat zou allemaal best kunnen"

Laten we het daarop houden...


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

tomola schreef:

(quote)

De film is niet echt van het type "dat zou allemaal best kunnen"

Laten we het daarop houden...

Wat bijvoorbeeld niet? Is het je opgevallen dat Blade Runner zich in 2019 afspeelt?


avatar van tomola

tomola

  • 211 berichten
  • 468 stemmen

over 9 jaar kan dat allemaal wel.... denk eens na...


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

Nouja, waarschijnlijk niet, maar de film is niet van 2010 maar van 1982, en kunstmatige intelligentie is als best ver in zijn ontwikkeling.

En ik heb nog steeds niet gehoord wat er niet zou kunnen, binnen de situatie geschetst in de film?


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Montorsi schreef:

En ik heb nog steeds niet gehoord wat er niet zou kunnen, binnen de situatie geschetst in de film?

Beetje hetzelfde geval als hier, dat in deze film kan ook binnen de situatie geschetst in de film, alleen is gewoon iets te onwaarschijnlijk voor jou blijkbaar.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

Deze film schetst een hedendaagse omgeving, waar totaal niks gegeven wordt om de interne logica blijkbaar. Prima, maar dat vind ik toch wel heel wat anders dan Blade Runner.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Ik ben het ook niet aan het vergelijken met Blade Runner, integendeel. Zeg wel dat het in deze situatie gewoon mogelijk is, inderdaad onwaarschijnlijk, zo onwaarschijnlijk dat het praktisch bijna onmogelijk is, maar wel mogelijk.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

Ik ook niet, die vergelijking werd door tomola opgeworpen. Maar je zegt dus wel dat het een vergelijkbare situatie is, dat lijkt me nou echt alles behalve het geval.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Nee ook niet, heb Blade Runner niet gezien, dus kan daar niet over meepraten. Al kan ik wel meteen zien dat deze 2 films totaal anders zijn. Ik reageerde enkel op deze zin:

''En ik heb nog steeds niet gehoord wat er niet zou kunnen, binnen de situatie geschetst in de film?''

En trok ik die zin naar deze film toe zeg maar. Misschien kwam het wat onduidelijk over doordat ik zei: ''Beetje het zelfde geval als hier.'' Hopelijk begrijp je het nu


avatar van tomola

tomola

  • 211 berichten
  • 468 stemmen

wat mij verbaasd is dat je naar de echtheid/geloofwaardigheid van een film kijkt, en je hebt een onzin film als Blade runner op nummer 2 staan.....

Das gewoon vreemd

Ik zeg niet dat de film wat ver gaat op het einde en dat het van mij ook best wat minder mocht.

Maar in mijn ogen allemaal best mogelijk..


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

Ik kijk helemaal niet perse naar de echtheid en geloofwaardigheid van een film, maar een film moet wel redelijkerwijs niet debiel overkomen binnen zijn geschapen wereld. Als een film zich in het heden, in een omgeving, tijd en dimensie gelijk aan de onze afspeelt, dan ben ik wat kritischer over praktisch onmogelijke elementen, dan wanneer een film een (verder redelijk realistisch) toekomstbeeld schetst waar de jaartallen inmiddels al aardig dichtbij zijn gekomen, en waar waarschijnlijk in die periode in de werkelijkheid nog geen replicants op de aarde zullen rondlopen. Lijkt me volstrekt logisch. Wat verder ook totaal niet van belang is binnen de situatie die de film Blade Runner schetst natuurlijk, want daarbinnen ben ik nog geen debiele plottruucjes tegengekomen.

Maar ik ben nog steeds benieuwd wat er dan in Blade Runner allemaal niet zou kunnen binnen dat universum?

En bovendien was dat gedoe met die tunnels ook maar één puntje van een veel grotere recensie, maargoed.


avatar van tomola

tomola

  • 211 berichten
  • 468 stemmen

Montorsi schreef:

Maar ik ben nog steeds benieuwd wat er dan in Blade Runner allemaal niet zou kunnen binnen dat universum?

Dat "universum opzich"......


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2378 stemmen

tomola schreef:

(quote)

Dat "universum opzich"......

Hieruit mag ik opmaken dat je het niet kunt beantwoorden denk ik..


avatar van RedSquare

RedSquare

  • 194 berichten
  • 275 stemmen

Volgens mij is dit nu juist een film die leuk is omdat hij niet realistisch is. Realistisch gezien zou de man gewoon alcoholist worden en wegkwijnen in zijn eentje. Wat zeker ook een mooie film kan opleveren, maar soms is het ook leuk om vermaakt te worden door onnozele eerwraak en bommen. En dat is in dit geval wel geslaagd vind ik.