• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.554 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.290 acteurs
  • 199.157 gebruikers
  • 9.381.558 stemmen
Avatar
 
banner banner

Law Abiding Citizen (2009)

Drama / Thriller | 109 minuten / 118 minuten (director's cut)
3,74 4.617 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 109 minuten / 118 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: F. Gary Gray

Met onder meer: Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

IMDb beoordeling: 7,4 (342.716)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 10 december 2009

Plot Law Abiding Citizen

"Justice at any cost."

Clyde Shelton is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Nick Rice

Clyde Alexander Shelton

Detective Dunnigan

Jonas Cantrell

Sarah Lowell

Detective Garza

Warden Iger

Kelly Rice

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van MelB

MelB

  • 102 berichten
  • 5 stemmen

Nog maar een keer deze film gezien. Ik kijk vaak oude films terug, omdat er naar mijn mening weinig goede films uitkomen.

Waarom heeft het iedereen over het einde? Het einde vond ik het juist gruwelijkste. Gewoon pats boem klaar finish. Er is geen speld tussen te krijgen!


avatar van gentenaar

gentenaar

  • 162 berichten
  • 172 stemmen

film begint goed, spannend, indrukwekkend verhaal, maar het einde kon naar mijn idee beter uitgewerkt worden. Je bouwt op naar een hoogtepunt, maar het is maar een ferme ontgoocheling op het einde.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Vooraf verwachtte ik de zoveelste misdaadthriller die op MovieMeter goed scoorde door wat onverwachte plottwists en in zekere zin is de film dat ook wel, maar toch stijgt Law Abiding Citizen toch wel ietsjes uit boven veel soortgenoten. Niet alleen weet het goed de spanning op te bouwen en af en toe zelfs een bijzondere scène tevoorschijn te toveren (de afwisseling tussen het celloconcert en de doodstraf), maar vooral het morele spel dat er in de film gespeeld wordt kon ik zeer waarderen. Het leek aanvankelijke de zoveelste naar fascisme neigende aanklacht tegen het rechtsysteem te worden, waarin persoonlijke, moordlustige wraakactie verkozen worden boven de gelijke rechten van de mens. Niet iets waar ik op zat te wachten. Maar dan slaat de film ineens door, op een goede manier. De wraak van Butlers personage Clyde gaat een stuk verder dan verwacht en hij wordt de schurk. Daarin is het interessant dat we hem beter kunnen begrijpen dan de door Foxx gespeelde Nick. Tijdens de film zat ik met een gemixt gevoel van begrip en afkeer voor Clyde en daardoor komen de vraagstukken over slecht het er voor staat met de Amerikaanse rechtstaat meteen wat meer op scherp te staan. Dat dit tot geen echte zinnige conclusie leidt vond ik dan niet eens storend.

Wel storend is het gebrek aan een fatsoenlijk einde. De conclusie is al slap omdat dit toch echt het type film is waarin Nick er niet zo goed van af had mogen komen (oké, bijna al zijn vrienden zijn dood, maar hij en zijn gezin blijven gespaard) en Clyde's onvermijdelijke neergang had grandiozer gemogen. Het helpt ook niet dat het nergens op slaat dat Nick voor Clyde in de cel is, ondanks dat Clyde na de bom verstopt te hebben meteen naar de cel ging, terwijl Nick intussen de hele bom nog moest vinden en de koffer voorzichtig geopend moest worden. Dat slaat nergens op. Net zo min als het hele personage van de burgemeester, gespeeld door Viola Davis, die op een gegeven moment zelfs besluit de complete stad af te sluiten.

Veelgehoorde kritiek dat Clyde's plan te vergezocht zou zijn deel ik dan weer niet, omdat ik dat gewoon bij het genre vind horen en de film daarin wel zijn eigen logica vindt. Hij wordt duidelijk neergezet als een genie en hij heeft tien jaar om alles voor te bereiden. Dan vind ik zo'n tunnel onder iedere cel eerder een grappig detail van zijn perfectionisme dan van slecht schrijfwerk, hoe onwaarschijnlijk het ook is. Ik verwachtte toch geen plan dat echt uitvoerbaar was.

Ondanks de zwaktes is dit toch vooral een spannende thriller die net wat verder gaat dan de meeste films van dit soort. Butler doet het trouwens ook erg fijn, met genoeg dreiging maar ook treurigheid om zijn dubbelzijdige rol te laten werken. Jammer is dan weer de casting van Jamie Foxx, die volgens mij sinds zijn Oscaroverwinning standaard op de automatische piloot speelt.
3,5*


avatar van confucius repeat

confucius repeat

  • 97 berichten
  • 0 stemmen

Men moet toch érgens een lijn kunnen trekken in de geloofwaardigheid van eender welke film. Probeer deze maar eens serieus te nemen (terwijl de film dat wel predenteert). Alle acties - en er zijn er nogal wat - zijn quasi onmogelijk, zelfs goden zijn daar niet toe in staat deze te verwezelijken. Snap eigenlijk niet hoe de kijkers zo'n hoge score geven aan een film die qua geweld meer aan een derde wereldoorlog doet denken dan aan een gezapige thriller;

Ik vond het een vreselijke, voor de jeugd een te mijden prent. Een film voor de bloeddorstigen onder ons en daar hoor ik niet bij. Voor de grappenmakers onder ons: 'een Bambi-fan ben ik dan ook weer niet!'


avatar van Dying Rose

Dying Rose

  • 1315 berichten
  • 3429 stemmen

Had niet verwacht dat Gerard Butler uiteindelijk zelf de 'villain' ging vertolken, maar dat maakte de film zelfs beter dan mijn verwachtingen.

Leuke actiethriller.


avatar van Physiq

Physiq

  • 8 berichten
  • 5 stemmen

Net gezien en ik zat er wel helemaal in.
Butler speelde erg goed, vooral met die scene waarin hij niet Ames maar die andere man besluit te martelen. Kreeg er de kriebels van.

Spannende thriller. Er zaten wel tig scenes in waarin er dingen gebeurden die nooit zelfs kunnen gebeuren.
4*


avatar van gerwinmaster

gerwinmaster

  • 160 berichten
  • 916 stemmen

Een wat overschatte film naar mijn mening, ze laten uiteindelijk niet eens zien hoe Clyde al die moorden nu uitgevoerd heeft. Het is makkelijk om dingen overwachts op te laten blazen, maar met de uitleg hiervan doen ze niets mee, terwijl je juist daarmee de film kan maken of breken. 2,5*


avatar van Dying Rose

Dying Rose

  • 1315 berichten
  • 3429 stemmen

MelB schreef:
Waarom heeft het iedereen over het einde? Het einde vond ik het juist gruwelijkste. Gewoon pats boem klaar finish. Er is geen speld tussen te krijgen!


Het einde was inderdaad wat minder. Vooral omdat ik liever wilde dat Butler het zou overleven en het gezin van Foxx eraan zou moeten geloven. Lekker pijnlijk voor Foxx . Maar in plaats daarvan, sluit de film af in een vorm van cliché-einde. De goede overleeft (alhoewel met enkele slachtoffers) en de schurk sterft weeral.
Ik vond het dan ook erg jammer dat Nick Rice aan het einde van de film gelukkig verder leeft met zijn gezin, terwijl de makers een veel leuker einde hadden kunnen verzinnen.

En daadwerkelijk eindigt de film snel na de ontknoping van het verhaal. Maar het einde was in mijn ogen al verbrod, dus het was beter om er korte metten mee te maken.


Desalniettemin een verrassende film, lijkt me.


avatar van Jeremiah1989

Jeremiah1989

  • 164 berichten
  • 3122 stemmen

confucius repeat schreef:

Men moet toch érgens een lijn kunnen trekken in de geloofwaardigheid van eender welke film. Probeer deze maar eens serieus te nemen (terwijl de film dat wel predenteert). Alle acties - en er zijn er nogal wat - zijn quasi onmogelijk, zelfs goden zijn daar niet toe in staat deze te verwezelijken. Snap eigenlijk niet hoe de kijkers zo'n hoge score geven aan een film die qua geweld meer aan een derde wereldoorlog doet denken dan aan een gezapige thriller;

Ik vond het een vreselijke, voor de jeugd een te mijden prent. Een film voor de bloeddorstigen onder ons en daar hoor ik niet bij. Voor de grappenmakers onder ons: 'een Bambi-fan ben ik dan ook weer niet!'

Ik zou de film nog een keer kijken! Welk gegeven klopte niet in deze film?


avatar van qwertzu

qwertzu

  • 449 berichten
  • 433 stemmen

confucius repeat schreef:
Men moet toch érgens een lijn kunnen trekken in de geloofwaardigheid van eender welke film. Probeer deze maar eens serieus te nemen (terwijl de film dat wel predenteert). Alle acties - en er zijn er nogal wat - zijn quasi onmogelijk, zelfs goden zijn daar niet toe in staat deze te verwezelijken. Snap eigenlijk niet hoe de kijkers zo'n hoge score geven aan een film die qua geweld meer aan een derde wereldoorlog doet denken dan aan een gezapige thriller;
Ik vond het een vreselijke, voor de jeugd een te mijden prent. Een film voor de bloeddorstigen onder ons en daar hoor ik niet bij. Voor de grappenmakers onder ons: 'een Bambi-fan ben ik dan ook weer niet!'

Denk dat iedereen in een bloeddorstige kan veranderen hoor, ik kan me helemaal voorstellen dat ik tot zoiets in staat zou zijn als iemand mijn grote liefde en kinderen zoiets aan zou doen. Zo´n groot onrecht als dat deze man aangedaan is.....kan je zover brengen dat je je zelf wat aandoet of al die mensen die voor dat onrecht verantwoordelijk zijn!! Vond dat juist een mooi aspect van deze film, dat een film met zo´n verhaal niet in een drama verzand maar omslaat naar een kei harde actie film waarvan (bijna) iedereen denkt "ik zou het zelfde (willen) doen". Had zelfs gehoopt dat de hoofdpersoon het zou overleven hij was in mijn ogen "The good guy", maar doorleven na deze ellende nee dan is de dood een beter alternatief
En wat de jeugd betreft, die zijn (helaas) wel erger gewend dan dit!


avatar van Mr Thee

Mr Thee

  • 1589 berichten
  • 1209 stemmen

Een geweldige actiefilm. Een redelijk spannende thriller die spannender had gekund met wat meer/ beter drama.

De film is best spannend maar wat voorspelbaar. De gewone man is na 10 jaar een geniaal psychopaat die zich van hi-tec snufjes weet te bedienen. Gaandeweg kom je te weten dat de overvallers gewoon het verkeerde huis hebben gekozen: het huis van een geniaal man, die normaliter overal op berekend is maar niet op die ene knuppel... Het is werkelijk waar ongelooflijk zó geniaal....leuk voor de actie...maar onvoldoende om echt op het netvlies te blijven staan....

Dat het verhaal ongeloofwaardig is daar kom je snel achter. Ik mis alleen iets dat dat ongeloofwaardige echt weer "goed maakt". De film te veel een hapklare brok wat de drama-elementen betreft: dat gaat ten koste van de spanning.

De regisseur heeft het stukje drama in de film onderschikt laten zijn aan het spannende verhaal vol actie. Dat vind ik jammer. De drama elementen zijn niet erg origineel en in een notendop samen te vatten: vader beschermt gezin, “regenten” staan machteloos tegen een maniak...verziekt door het systeem....


avatar van MovieHolic

MovieHolic

  • 1211 berichten
  • 2155 stemmen

Wat een sterke film was dit zeg!! Echt genoten!


avatar van mar007

mar007

  • 1151 berichten
  • 949 stemmen

ik vond dit een goeie film,verveelde geen moment.

ik vond het einde wel goed,ondanks het onrecht wat clyde is aangedaan heeft hij veel slachtoffers

gemaakt dus een terecht einde in dit geval.


avatar van 103529

103529

  • 44 berichten
  • 648 stemmen

einde vond ik dan weer wat minder. voor de grootte die deze film voor mij heeft, voldeed het einde niet aan mijn verwachtingen


avatar van sjohnno

sjohnno

  • 4 berichten
  • 4 stemmen

Gisteravond gekeken, heb er echt van genoten.
Vooral de plotwendingen vond ik zeer goed.
Het einde vond ik heel goed bedacht, had niet gedacht dat Clyde alles zelf deed

Zeker een aanrader


avatar van Virix

Virix

  • 100 berichten
  • 187 stemmen

Goede film waarin ik steeds wisselde van sympathie voor de personages. Ik heb vaak met bewondering gekeken hoe hij de verschillende moorden uitvoerde. Die rechter vond ik een van de betere! Een prima film met allerei spannende momenten, gave actie en een goede cast!

4,5* Een aanradertje is 't zeker!


avatar van moesty

moesty

  • 27 berichten
  • 22 stemmen

3.5 Zeker niet slecht, het deed me een beetje denken aan Jigsaw, je weet wel de man die alles perfect plant, maar wel minder horror en toch wel spannend.

Niet echt geloofwaardig, als je ziet wat die man allemaal verwezenlijkt om z'n doel te bereiken, maar film mag wel wat fantasie hebben, zeker?

Ik ben het wel eens met MelB, veel goede films komen er de laaste jaren er niet bij.

Ik hou zelf mijn klassement van topfilms bij, en heb er nu 413 met 4 & 5 * en deze zal het niet halen, dus ik versta niet hoe deze nr. 214 haalt in de top 250.


avatar van Filmfan74

Filmfan74

  • 258 berichten
  • 254 stemmen

Ijzersterke thriller die ontzettend goed in elkaar zit. Het gaat om een man die na de moord op zijn vrouw en dochter wraak neemt op het kromme rechtsysteem omdat de daadwerkelijke moordenaar er door een dealtje met de officier van justitie erg makkelijk vanaf kwam. De man is erg intelligent en gebruikt jaren om zijn acties voor te bereiden, wat voor aardig wat mysteries en verrassingen zorgt.

Gerard Butler doet het aardig, Jamie Foxx is erg goed.


avatar van quinten1

quinten1

  • 87 berichten
  • 177 stemmen

Magnifieke film!


avatar van Triple G

Triple G

  • 472 berichten
  • 404 stemmen

Heerlijke film. Strakke uitwerking van acties en een aardige manier om wraak om te zetten in het veranderen van het rechtssysteem. Hoe ongeloofwaardig ook. Maar dat is ondergeschikt hier. Einde had echter vele malen krachtiger gekund. Lichte teleurstelling kan ik niet onderdrukken.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

Ongeloofwaardige en ridicule meuk dat zichzelf veel te serieus neemt. Oke, ik weet dat actiefilms soms zeer over-de-top kunnen zijn maar wat best wel een vermakelijk wraak-filmpje kon zijn geweest veranderd in een ridicule bak stront vol met pretentieuze ongeloofwaardigen:

Bijv:

* een man die 10 jaar doet om een gat te graven tot een isoleer-cel in de gevangenis om zo te kunnen ontsnappen en moorden te plegen.
* een vrouwelijke rechter wiens hoofd eraf wordt geblazen door een soort explosief implantaat in een mobieltje.


En ja hoor, pretentieus is dit filmpje helemaal: geen greintje humor, ridicule ongeloofwaardigen en pretentie. En och god: de twee hoofdrolspelers Jamie Foxx en Gerard Butler: misschien de meest overgewaardeerde acteurs in de film industrie: beiden hebben een ontiegelijk saaie uistraling en dan proberen ze ook nog eens zo'n ontiegelijk overdreven uitstraling te expressioneren dat ze erg 'touch' zijn. Butler's motieven voor zijn daden zijn de grootste bullshit-redens: omdat een aanklager zich aan de regeltjes houdt is dit voor meneer Butler meteen een reden om in te zien dat het rechtensysteem en de wet gewoon onzin zijn. En uiteindelijk trapt Foxx's personage er ook nog eens in! Totale onzin dus. Eenmaal wanneer alle ongeloofwaardige kills aan bod komen wordt het filmpje zo ridicuul en ik dacht zelfs nog dit: wordt een heerlijk wraakfilmpje. Maar nee, het is onzin. Totaal in 1 woord! Nee, hier kon ik echt helemaal niks mee.


avatar van mar007

mar007

  • 1151 berichten
  • 949 stemmen

oke congo,het is in ieder geval zeer duidelijk dat je deze film niet waardeert.

voor mij hoeft een film niet perse altijd geloofwaardig te zijn als daar goed

amusement tegenover staat en dat was volop aanwezig in deze film.

en persoonlijk vind ik gerard butler absoluut geen saaie uitstraling hebben.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

mar007 schreef:

oke congo,het is in ieder geval zeer duidelijk dat je deze film niet waardeert.

voor mij hoeft een film niet perse altijd geloofwaardig te zijn als daar goed

amusement tegenover staat en dat was volop aanwezig in deze film.

en persoonlijk vind ik gerard butler absoluut geen saaie uitstraling hebben.

Een film hoeft zeker niet geloofwaardig over te komen, maar wel als een film zichzelf zeer serieus neemt. En deze film neemt zichzelf zeer serieus.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

Een film hoeft inderdaad niet geloofwaardig te zijn, maar deze film neemt zichzelf veel te serieus en daar stoor ik me aan. Films zoals Taken of From Paris With Love hebben ook ridicule trekjes maar nemen zichzelf absoluut niet serieus en die zijn juist uiterst vermakelijk. Dat kan ik niet zeggen over dit stuk prul.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Helemaal mee eens. Maar je moet (denk ik) wel met me eens zijn dat de film een ijzersterk begin heeft. Hij word ongeloofwaardig bij die rechtbank, en toen kwam het einde... Mijn grote God... Een doorsnee Power Rangers avontuur heeft een beter plot dan deze. Ik heb me er ook aan geergerd.


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4415 berichten
  • 3100 stemmen

Genietbare kost.

Vooral het begin is vrij sterk. Een intro is er niet, men valt direct met de deur in huis (nogal letterlijk).
Dat moordende begin kan z'n niveau ongeveer een half uurtje aanhouden. Dan begint het zo nu en dan te slabakken. De moraal ligt er nogal dik bovenop en het subplotje met het gezin van Nick Rice haalt enkel het tempo uit de film. Eerst lijkt het er nog op dat Rice's gezin het moet ontgelden - de videotape -, maar helaas.
Tot het einde blijft Law Abiding Citizen behoorlijk spannend, maar de ontknoping valt toch wel wat tegen. Shelton die vanuit een leegstaand pand een gang naar elke cel gegraven heeft gaat er bij mij moeilijk in en ook de "zelfmoord" van Shelton is maar een gemakkelijke oplossing voor een film die intelligent begint.

Gerard Butler en Jamie Foxx zijn te beperkt om een film echt te dragen. Butler kent nog een aantal aardige momenten (hij heeft er ook een dankbaar personage voor), maar Foxx overtuigt nooit.

De film zelf heeft een mooie verpakking. Alles is strak in beeld gebracht. Enkel het vuur en de daaropvolgende explosie in de laatste scène van Shelton had beter gemogen.
Het muzikale valt nogal bombastisch uit.

Krappe 3,5


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Helemaal mee eens. Maar je moet (denk ik) wel met me eens zijn dat de film een ijzersterk begin heeft. Hij word ongeloofwaardig bij die rechtbank, en toen kwam het einde... Mijn grote God... Een doorsnee Power Rangers avontuur heeft een beter plot dan deze. Ik heb me er ook aan geergerd.

De eerste minuten waren ook ijzersterk. Maar toen kwamen de 'boobytraps' of hoe moet je die implausible dingen noemen?

Vanaf dat moment kan je de film net zo goed Jigsaw's Law & Order System noemen!


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

congo schreef:
(quote)


De eerste minuten waren ook ijzersterk. Maar toen kwamen de 'boobytraps' of hoe moet je die implausible dingen noemen?

Vanaf dat moment kan je de film net zo goed Jigsaw's Law & Order System noemen!
Inderdaad, en dat was echt zonde van de film. Het onderwerp was veel belovend. De film begon veel belovend, maar kakte gewoon erg in tot het op een A-Team niveau zat. De film neemt zichzelf heel erg serieus, maar dat word op lachwekkende wijze verknald. Ik kon er geen vrede mee hebben dat de film zo gigantisch ongeloofwaardig werd. 1.5* vond ik net te weinig, want aan aktie en entertainment ontbrak het niet. Als de film nou nog op een soort Die Hard manier word gebracht, dan had mijn rating vele malen hoger geweest. Maar toen dat tunnel netwerk en die belachelijke boobytraps kwamen, was de pret bedorven voor mij. De film die ijzersterk en realistisch begon zakte op belachelijke wijze als een kaartenhuis in een. Dat tunnel netwerk waar hij uit ontsnapte en weer terug in zijn cel kwam elke keer was echt het top punt van een film verknallen. Ik heb de laatste tijd maar een film gezien die zijn einde meer verknalde.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

Nou wat ik nog erger vind aan de film is dat geprobeerd wordt om van Butler's personage de goeierik te maken. Sure, hij is nog een goed persoon voordat hij aan zijn killingspree begint maar snap niet wat zijn personage dan nog goed maakt wanneer hij allemaal moorden aan het plegen is, en dan wordt zelfs nog geprobeerd om van Foxx's personage de slechterik te maken. Dus een aanklager die zich aan de standaard regeltjes houdt is slecht en een persoon die iedereen vermoord binnen Attorney General-kantoor om te bewijzen dat het rechtensysteem totale onzin is, is een goed persoon? Sorry hoor, maar in die prent kan ik gewoon niet meegaan vooral niet met zo'n uber-serieuze toon.

Maar inderdaad die booby-traps maakt mijn haat rondom deze film compleet! Complete pretentie naar mijn mening!


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Nou, daar kan ik nog enigzins doorheen prikken. De beste man is tenslotte zijn hele gezin verloren en de moordenaars lopen vrij rond door het "systeem. Daar kan ik nog wel redelijk inkomen dat je wraak wil nemen en dat de film maker je nog als goeierik wil doen laten overkomen. Alhoewel hij er aardig plezier in begint te krijgen op den duur. Ik snap je punt, maar dat was niet mijn grootste irritatie. Maar in mijn optiek heb je gelijk.