• 8.485.792 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Mira Nair

Met onder meer: Hilary Swank, Richard Gere en Ewan McGregor

Plot Amelia

Het verhaal van de legendarische Amerikaanse piloot Amelia Earhart (Hilary Swank). Zij verdween in 1937 op mysterieuze wijze boven de Pacifische Oceaan tijdens een poging om rond de wereld te vliegen.

imageimageimageimageimageimageimage

Leo Bellarts

William Dalten

avatar van moviemike

moviemike

Eindelijk nog eens een rol waarin Swank zich volledig kan uitleven!

stinissen (crew films & series)

Aardig niet meer en niet minder ik vond toch de tv-producte uit 1994 Amelia Earhart: The Final Flight net iets beter.

avatar van wwelover

wwelover

Lijkt me opzich wel interessant, maar zo te zien is het niet echt een boeiende film terwijl de cast toch prima is. Was pas bekend gewordne met Amelia sinds ik Night at The Museum II heb gezien (I k now heel fout), maar die actrice haar daar speelde vond ik echt heel leuk

avatar van Swastika

Swastika

Goed verfilmd levens verhaal over het leven van Amelia Earhart .Met een goed acterend Hilary Swank.Een Amelia Earhart die er steevast in bleef geloven dat dit haar roeping was.Helaas heeft ze dat gene niet kunnen volbrengen waar ze zo van overtuigd was nl. een reis om de wereld te voltooien als pilote.Daar voor heeft ze meerdere missies volbracht als eerste vrouwelijk pilote.En zo mensen schrijft men geschiedenis en zijn er meerdere mensen die geschiedenis hebben geschreven op een tragische manier aan hun eind.

avatar van die hard

die hard

Goede impressie en goed geacteerd

avatar van pardalis

pardalis

Leuke film, Swank doet dat goed, Gere een beetje melig. Jammer dat het einde niet aangepast is aan de laatste ontwikkelingen, blijkbaar zijn ze toch gestrand (dood of levend) of het strand van het eiland, de sextant van hen is daar ook gevonden.

Niet te hoogstaand, maar wel onderhoudend !

een verdiende 3

avatar van skipy05

skipy05

Goede film. Naar het einde toe is hij eigen goed geworden. In het midden zitten er wat saaie/ lang dradige stukken in. Spijtig dat we het einde nog niet goed weten. Er word ook heel mooie muziek gebruikt.

avatar van Keane1983

Keane1983

De film bevat een zeer goede cast.

En het is wat mijn bovenbuurman ook al zegt, richting het einde wordt de film pas goed. Maargoed, dan heb je er wel al een hele rit op zitten.

Al met al, een mooie soundtrack, aardig acteerwerk.

Geen hoogvlieger maar zeker wel eens de moeite waard om een te kijken (als je van dit gerne houd teminste).

Nogal weinig verheffende biografie, die vooral behoorlijk matig geregisseerd is.

Tempo zit niet helemaal lekker evenals de flashbacks. Grootste pluspunt is Hillary Swank die zoals gewoonlijk een prima rol neerzet, maar de hele goede bijrolacteurs als Gere, McGregor en Christopher Eccleston lopen er wat verloren bij en passen niet echt allemaal in hun personages inclusief accenten.

avatar van Norma

Norma

Toen ik de trailer bekeek was ik er een beetje bang voor dat de film vooral erg zou leunen op mooie plaatjes vanuit de lucht, maar dit bleek gelukkig niet het geval.

Waar leunt de film dan wel op? Mja, dan toch op de degelijke acteerprestaties van Gere en met name Swank. Want verrassend is het allemaal niet (de afloop is natuurlijk ook bekend) en eigenlijk is er geen enkel aspect van de film dat er bijzonder positief uitspringt. In die zin toch wel knap dat de film desondanks nergens saai wordt en tamelijk aangenaam wegkijkt.

Ik denk dat je op deze manier over iedere willekeurige bekendheid een degelijk filmpje in elkaar zou kunnen draaien.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Aiiiii. Wat een misser.

Deze film is on-boeiend van begin tot eind :

- een oerlelijke Hillary Swank

- weinig diepgang. De affaire met Gene Vidal wordt wel erg vlug afgehandeld, terwijl ik dat een boeiend gegeven vond.

- stijf en conventioneel

- irritante poëtische voice overs waarin Swank precies uit een boekje zit voor te lezen.

maar...

met mooie vliegtuigscènes. En daarmee moest ik tevredenheid nemen.

avatar van Magru

Magru

skipy05 schreef:

Het einde weer niemand zeker.. dus ik ben juist blij dat de film zo eindigt... anders krijg je een verzonnen, gegokt einde van Earhart.

Verder een leuke film voor 1x

avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

Het verhaal spreekt me niet echt aan, maar ben wel benieuwd hoor. De cast is prima in orde, en dat is ook de voornaamste reden waarom ik de film zal gaan kijken.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Mensen, wat een saaie film... Doorgaans ben ik in bijna elk genre geïnteresseerd en ik begon deze film ook onbevooroordeeld, maar wat een tijdverspilling! Ik vond het gewoonweg zo saai dat ik hele stukken heb overgeslagen (een unicum!) zonder het idee te hebben dat ik iets heb gemist. Hillary Swank mag dan twee Academy Awards hebben gewonnen, persoonlijk vind ik dat ze er in deze film weinig van bakt. Richard Gere kan er nog best mee door, Ewan McGregor ook, ze zijn in ieder geval beter dan Hillary Swank die een zo onaantrekkelijke en oninteressante Amelia Earhart neerzet dat ik me afvraag wat de beide mannen toch in haar zagen. Verder ben ik het helemaal eens met Filmkriebel (die voice-overs waren werkelijk waar tenenkrommend).

Tarkus

Ik verwachtte veel van deze film, maar hij valt me toch wat tegen.

Ik heb het al eerder gezegd dat ik van biografieën houd, maar ze moeten dan wel goed zijn gemaakt en vooral, de acteurs moeten het personage goed neerzetten.

Een Hilary Swank valt hier toch wel erg tegen, ze kon me maar matig overtuigen als Amelia Earhart, ik ben van mening dat deze rol helemaal niet voor haar geschikt was.

Ook Richard Gere en Ewan McGregor zijn niet in goede doen.

Het verhaal zit wel snor, dat klopt wel met de realiteit, en ook het einde, niemand weet hoe Amelia echt aan het einde is gekomen, is wel goed gemaakt.

Een een pluspunt zijn de vele luchtopnames die mooi de beginjaren van de commerciële luchtvaart tonen.

Maar zoals ik reeds zei, de film valt wat tegen, misschien was een andere cast beter geweest.

avatar van benthe

benthe

Mooi geacteerd, boeiende film. Maar toch miste ik iets, maar ik weet niet wat.

avatar van Nelusje

Nelusje

• 2093 stemmen

Het verhaal op zich is heel bijzonder en goed voor de geschiedenisles. Desondanks vond ik het best een saaie film. De hele tijd van hetzelfde.

avatar van Rodger

Rodger

een beetje langdradig, maar ook weer niet dat je deze film halverwege af gaat zetten.

mijn mening is dat je deze film 1 keer kijkt, en dan is het goed geweest.

2 **

avatar van nightbreed

nightbreed

Goede acteurs, goede regie, zeer matig script.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Het verhaal is interessant en het acteerwerk was heel erg sterk. Wat leek Hillary Swank in ieder geval qua uiterlijk op de echt Amelia zeg ! Toch vind ik alles wel erg recht toe, recht aan overgebracht. Het verhaal werd verteld maar ik vond er nou niet echt iets bijzonders aan toegevoegd zodat de film zich niet echt onderscheide of bijzonder was. Wel vond ik de beelden die Amelia zag vanuit haar vliegtuig erg mooi maar dat waren maar een paar momentopnames. Over het algemeen vond ik de film niet zo heel bijzonder. Zonde van het goede acteerwerk.

avatar van Decec

Decec

Een redelijke film...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Richard Gere speelt redelijk goed...
Wel zonder is de laatste slot vrouwelijke pilote verdwenen?
Biopic verhaal is mijn smaak niet...
Geen aanrader...

Theunissen

Aardige biografie over pioniers vrouw Amelia Earhart. Het verhaal is best mooi verfilmd en Hilary Swank speelt de rol van Amelia Earhart zeer goed, ze lijkt er trouwens ook goed op. Het enige probleem is dat de film je niet echt pakt (het is niet spannend) en je niet echt meeneemt in het verhaal. Alles gaat ook eigenlijk zeer voorspoedig en makkelijk en er is nergens tegenslag, op het tragische einde na natuurlijk. De beelden zien er overigens best mooi uit en de rol van Richard Gere was ook best goed. Al met al is deze film best goed te kijken, alleen heb je de hele tijd het gevoel wanneer gaat er nu iets spannends gebeuren. Er had meer ingezeten in deze best wel interessante persoonlijkheid waar ik eigenlijk nog nooit eerder van gehoord had m.u.v. de film "Night at the Museum 2"

scorsese

Tegenvallende biopic over Amelia Earheart, bekend als de eerste vrouwelijke piloot die de Atlantische oceaan overvloog. Ondanks dat het leven van Amelia Earheart zeker boeiend is, is deze film dat niet. Een nogal rommelige montage en het lijkt wel of er ontzettend veel geknipt is in de film waardoor het verhaal uit zijn verband wordt getrokken. Het ziet er verder wel verzorgd uit met een aantal mooie luchtopnames en goed acteerwerk. Een gemiste kans wat mij betreft.

avatar van Humphrey

Humphrey

Prima film met een briljante vertolking van Hilary Swank. Zin voor detail. Voldoende spanning voor wie houdt van het stukje geschiedenis uit de Amerikaanse luchtvaart. 3,5*.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2095 stemmen

Tegenvallende film.. Ik wist niet precies wat ik ervan moest verwachten, maar ik had de film toch wat beter ingeschat. Zeker wegens de geweldige cast. Hilary Swank zette dan ook nog een goede rol neer. Ewan McGregor en Richard Gere ook wel, alleen konden ze met de rollen die ze hier hadden niet laten zien wat ze in hun mars hebben. De flashbacks zijn ook wel aardig, maar het geheel komt een beetje rommelig over. Daarnaast wist de film mij niet het complete speelduur te boeien. Op een gegeven moment, ergens halverwege, moest ik zelfs moeite doen om niet in slaap te vallen. Over het algemeen valt het nog mee om eens gezien te hebben, maar echt een goede film kan ik het niet noemen.

avatar van Askikker

Askikker

Ik kan dit geen onvoldoende gaan geven, maar vond dr ook niet veel aan, en dat met twee TOP-acteurs. Vondt t absoluut de minste film waarin Hillary Swank ooit gespeeld heeft.

Heb t ook niet zo op hystorisch drama, dan zie ik liever een echte docu.

Volgens mij had de film best wel oog voor detail, maar om een bandje in 1935 op een electrische hollow body Gibson te laten spelen die pas 10 á 15 jaar later schoorvoetend op de markt kwam . . . . . .

avatar van Michelle_Nijntje

Michelle_Nijntje

Had deze film een stuk leuker verwacht. Het acteerwerk was goed en het verhaal was ook niet verkeerd, maar ik vond de film soms een beetje rommelig en onduidelijk en het middenstuk vond ik veel te langdradig.

avatar van missl

missl

Weinig diepgang, film voelt fragmentatisch aan, hier had meer mee gekund.

avatar van des1

des1

Grappig, google voor foto's van Lindbergh (de eerste die de Atlantic overstak in een vliegtuig) en Earhart, en het lijken wel broer en zus. Van Earhart werd ook wel gezegd dat ze lesbisch was en een verhouding had met Eleanor Roosevelt, de vrouw van de toenmalige Amerikaanse president. Er wordt ook gespeculeerd (gefantaseerd) dat ze op een eiland landde in haar poging rond de wereld te vliegen, en dat ze in handen van Japanners is gevallen die haar als spion zouden hebben geëxecuteerd... Swank doet het goed, maar de film gaat nergens dieper dan scratch the surface.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Van Amelia Earhart is wel een interessante film te maken zou je zeggen, vooral met namen als Hillary Swank, Ewan McGregor en in iets mindere mate Richard Gere. Toch komt de film onvoldoende uit de verf wat mij betreft.

Zoals gezegd spreekt een karakter als Earheart en de afloop van haar luchtvaart ambities genoeg tot de verbeelding om een interessante film of zelfs serie van te maken. Fraai zijn natuurlijk bepaalde momenten in de lucht met fraaie shots van de landschappen, tevens is al het gedoe om haar vooral maar niet te laten vliegen in het begin wel interessant. En deze vrouw heeft uiteraard de nodige huzarenstukjes gepresteerd, en dan moet je toch vooral niet bang aangelegd zijn, de gedachte aan een noodlanding in de oceaan, geen kans op redding of zelfs maar contact met het vaste land. Vind zo'n toestel maar eens. En dat zijn toch de momenten die de film behoren te maken, waar de film om draait, en wat wordt er uiteindelijk weinig mee gedaan.

Amelia zal vooral een leuke film zijn als je van een romantische kantje houd, want wat wordt er veel tijd verspild aan de driehoeksrelatie met Putnam en Vidal, en wat interesseert het me verdomd weinig. Het gaat over Amelia Earheart, niet alleen een pionier in de luchtvaart maar tevens een verdwijning en raadsel dat nog nooit opgelost is. Neergestort op zee? Geland op Saipan en daar geëxecuteerd door de Japanners op verdenking van spionage? Of zijn de op Nikumaroro gevonden botten toch echt van haar? Ook weer een conclusie met haken en ogen want de hoogleraar die dit in 2018 bepaalde komt tot die conclusie na het berekenen van gegevens uit papieren, het echte skelet is namelijk foetsie. Dan is er de mysterieuze foto waar Earheart, de navigator en het vliegtuig op te zien zouden zijn...en een ander artikel opperde ooit eens dat ze ergens bij een inheemse stam zou leven. Wie het weet mag het zeggen...

En met al deze theorieën is ook meteen het grootst debacle van de film aangestipt, zo interessant, zo mysterieus, zoveel om iets mee te doen, toch komen regisseur en scenarist niet verder dan een hoop relationele besognes en echt kennen doe ik het karakter Earheart totaal niet, net zo goed dat ze interessant is. Had er dan een miniserie van gemaakt met haar jeugd en een degelijke karakteropbouw. Nee, een waardeloze film is net wat te hard gezegd, maar veel bijzonders is dit zeker niet.