Frantic (1988)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Roman Polanski
met Harrison Ford, Emmanuelle Seigner en Betty Buckley

Richard en Sondra Walker bezoeken een medische bijeenkomst in Parijs. Als Richard na de bijeenkomst een douche neemt, verdwijnt zijn vrouw. Aangezien hij de taal totaal niet beheerst maakt dit het hem nog moeilijker om hulp te zoeken. De politie doet niks, dus besluit hij zelf op zoektocht te gaan.

avatar van thunderball
Deze van de week opgenomen en zaterdagavond bekeken.
Het was zeker vijftien jaar geleden dat ik deze nog eens zag.

Tja, wat kan een film na al die jaren toch tegenvallen.
Het kwam allemaal erg langzaam op gang, Ford acteert ontzettend sloom, bijna ongeinteresseerd en Seigner -hoewel erg knap en lekker- kan net als alle andere fims waarin ze meedoet, ook bij haar debut absoluut niet acteren.

De film kabbelt maar een beetje door zonder echt spannend te worden.
De enige scene, die me even recht op in de stoel deed zitten was met Ford op een schuin aflopen dak, maar ook dat was meer grappig, dan werkelijk nagelbijtend spannend.

Verder zitten de scenarioschrijvers tegen het einde met het probleem dat Ford niet met en Seigner en zijn vrouw (Buckley) over kan blijven en wordt dit probleem wel erg makkelijk en snel "opgelost".

Duidelijk een tussendoortje van een regisseur, die -gezien zijn staat van dienst- veel beter kan.

Een zes, ofwel drie sterren.

avatar van Flavio
Aardige film van Polanski, wel een van zijn mindere maar best genietbaar. Het plot stelt niet zoveel voor maar de paniek van de echtgenoot en de problemen waar hij tegen aan loopt zijn geloofwaardig. Ook leuk ambivalent als hij op het einde "I love you" zegt, want bedoelt hij zijn vrouw - type grijze muis- of de in zijn armen gestorven Emmanuelle Seigner?

avatar van DragQueen
Prima Thriller van Polanski, met een intrigerend verhaal. Ook de sfeer is goed getroffen. Verder speelt Ford een goede hoofdrol. 3,5 Ster.

Klunzige Harrison Ford wordt in Parijs na de verdwijning van zijn vrouw op sleeptouw genomen door een jonge, streetwise Seigner. Op zoek naar zijn vrouw biedt Parijs een sfeervol decor voor allerhande klop- en schietpartijen met criminelen en geheime diensten van buiten- en binnenlands allooi gelardeerd met een enkel nachtclub-bezoek voor wat couleur locale.
Aangenaam wegkijkende film met diverse humoristische scenes van een Ford die, niet in zijn natuurlijke habitat, naar hartelust aanblundert en letterlijk en figuurlijk menigmaal zijn hoofd stoot. Niet Polanski’s beste werk (van wat ik gezien heb vind ik alleen al Bitter Moon meer kwaliteit hebben), maar heb wel een zwak voor deze film. Heimelijk genoegen. 3*

Ik denk dat ik ook van spoorzoeken houd, want elke keer als ik deze film weer zie vind ik 'm toch weer spannend. Harrison Ford zet een goede speurneus neer, die niet rust voor hij antwoorden heeft.
Onderweg beleeft hij natuurlijk allerlei avonturen. Leuke klassieker (voor mij) van Polanski.

avatar van Filmkriebel
Herziening.

Niet Polanski's beste en een redelijk ongewone rol voor Ford, die zijn gekidnapte vrouw zoekt. Het eerste uur wordt alles op de goede manier geheimzinnig gehouden en ontdekt Ford slechts met mondjesmaat hoe het in elkaar zit. Eens de waarheid aan het licht komt verzwakt het allemaal. Seigner was irritant. Je hoort eerst dialoog in het frans en daarna wordt het nog eens vertaald naar het engels om zeker te zijn dat het duidelijk is. Ook het plot met de omgewisselde koffers en de ontsteker in het vrijheidsbeeldje vond ik niet bijzonder. De soundtrack kon ook wel beter. Vier keer hetzelfde nummer van Grace Jones vond ik te veel.

kappeuter (moderator)
Valt bij herziening flink tegen.
Nogal gedateerde Polanski, waar de meeste Polanski's tijdloos zijn en nog steeds imponeren.
Ook een van de lelijkst geschoten films van hem. In de buitenscènes ziet Parijs er uit als een grauwe stad.
Harrison Ford is hier wel op zijn plaats als Amerikaanse houten klaas wiens leven flink op de kop komt te staan in Parijs. Emmanuelle Seigner is gewoon een zeer matig actrice, die 4 jaar later wel verbetering toonde en beter paste in Bitter Moon.
Het hak-op-de-tak plot is vrij ridicuul maar wel vermakelijk. Op het einde ontspoort het nogal, dit zou niet misstaan in een Bassie en Adriaan film.

avatar van Insignificance
Ook ik ben er eentje die gaat afwaarderen wanneer Emmanuelle Seigner in beeld komt. Niet vanwege haar of haar personage, alhoewel het eigenaardig typetje is, maar ook het verhaal neemt vanaf dat moment een wending naar meer omvangrijke zaken. Het past ook niet erg bij de non-glamour die Frantic tot dan toe uitstraalt. Neem alleen al de grauwe wijze waarop Polanski Parijs toont. Veelal gespeend van de pracht en praal die de stad kenmerkt.

Ook de hoofdrol is zo ongeveer het tegenovergestelde van een held. Een onhandige, onzekere en ongeruste man die verbouwereerd en gefrustreerd op zoek gaat. Walker en Michelle zijn nog wel een interessant duo, maar het gaat toch allemaal beduidend stroever dan daarvoor. Wanneer Ford nog maar eens een keer z'n hoofd stoot bekruipt je zo'n gevoel van nu weten we het wel. Hoe meer er duidelijk wordt, hoe minder aansprekend deze Polanski is.

Een uur lang erg goed. Redelijk spannend en de acties van Ford zijn ook volledig geloofwaardig. Lekker sfeertje ook. Daarna wordt het wat onwaarschijnlijker en de intrige wordt niet waargemaakt. Het gedoe met kernwapens was nogal flauw en het geloofwaardige is dan al enige tijd verdwenen, net als het grootste deel van de spanning. Helemaal onvermakelijk wordt het nooit en daardoor is dit toch weer een bovengemiddelde film van Polanski, die geen echt slechte film kan maken. 3,5 sterren.

avatar van xgogax
Heb deze film een tijdje geleden gezien en alleen deze schitterende dansscène kan ik me voor de geest halen : Grace Jones

avatar van Captain Pervert
Geen slechte film maar goed is hij ook niet.

De eerste helft wordt zorgvuldig opgebouwd. Dit is dan ook het sterkste deel van de film. De slecht acterende Franse griet haalt de film onmiddellijk omlaag. Naar het einde toe wordt het allemaal wat standaard en voorspelbaar. Er zitten wat quasi-spannende scènes in (het geklungen op het dak), maar die boet door het gebrek aan logica veel aan kracht in (het is krankzinnig dat hij zoveel lawaai maakt en dat ze badguys dat niet horen).

Desondankds geen straf om naar te kijken. Het is een rustige, sfeervolle film met een redelijke rol van Ford (die ik trouwens geen al te denderende acteur vind). Het is te merken dat er een goede regisseur achter zit, al kan deze de film ook niet boven de middenmoot tillen.

3 sterren

avatar van Gang_Star
Niet al te beste thriller.
Harrison Ford kon me dit keer in zijn rol nauwelijks overtuigen, en ook Seigner deed het niet al te best. Buiten de dus matige acteerprestaties miste deze thriller veel kracht. De opbouw duurde te lang, en de spanning werd vrijwel de gehele film buiten gesloten. Ook viel het einde vreselijk tegen Raar ook om te zien dat Harrison Ford datgene waar het allemaal om draait wat verstopt zit in het Vrijheidsbeeld, in het water gooit, en dat hij gewoon weg kan lopen terwijl er 2 heren met beide een pistool om hem en zijn vrouw staan

avatar van erik1677
helaas! Ik had echt zin in deze film! Maar zo saai zie je ze maar zelden.

Dit is inderdaad geen blijver, maar een hopeloos gedateerde en in het tweede deel ook behoorlijk saaie en potsierlijke prent. In het begin was de sfeer nog veelbelovend, maar zoals al vaker gezegd werd het hoe langer hoe minder.

avatar van Rickyman
Vroeger vond ik dit een bijzonder spannende en aangrijpende thriller, maar nu is het wel wat minder indrukwekkend.
Opvallend vind ik wel dat Emmanuelle Seigner met de tijd weinig is veranderd, vergeleken met andere actrices uit die tijd. Zag haar laatst nog in een ongeveer dezelfde rol met Johnny Depp in The Ninth Gate, met toevallig ook dezelfde regisseur.

avatar van baspls
"Mr. Shaap, you're talking about my wife... you must be thinking about yours."

Mijn derde film van Roman Polanski alweer, dit keer een thriller met in de hoofdrol Harrison Ford. Frantic gaat over Richard Walker, een chirurg, die voor een medische conferentie naar Parijs komt met zijn vrouw. In het hotel komen ze er achter dat ze een verkeerde koffer van het vliegveld hebben meegenomen en als Walker een douche neemt is zijn vrouw ineens verdwenen. De politie en de Amerikaanse ambassade zijn niet bepaalt behulpzaam dus gaat Walker zelf op onderzoek uit. Maar hij beheerst de Franse taal nauwelijks...

Ford speelt zoals gewoonlijk een sterke hoofdrol en naast hem vond ik Emmanuelle Seigner (met het Franse accent) het ook wel aardig doen. Betty Buckley, die zijn vrouw speelt, was ook niet slecht. Ook een dikke plus voor Polanski dat er heel veel Franse acteurs meespeelde en dat de Fransozen zelden Engels verstonden, wat veel realistischer is dan je meestal in films ziet.

Het verhaal heeft bijna iets Hitchcock-achtigs. In ieder geval vond ik het een spannende en aangrijpende thriller, die me ook een klein beetje deed denken aan Unknown met Liam Neeson. Helaas is de film 15 minuten korter als Polanski voor ogen had omdat ze niet genoeg tijd hadden de film af te maken, toch vond ik de film niet gehaast aanvoelen. Wel was de nucleaire ontsteker misschien een beetje afgezaagd, of onwaarschijnlijk, maar dat wil ik Polanski best vergeven. Ben wel benieuwt of Walker na afloop geen gedoe heeft gehad met de Amerikaanse overheid...

De soundtrack van Ennio Morricone was fantastisch. Vooral het dramatische hoofdthema, dit is hoe muziek voor een dergelijke thriller zou moeten zijn. Aan het eind helpt de muziek de drama ook enorm. De 80s (club-)muziek die in de film is gebruikt mag er ook zeker wezen.

Ook een uitstekende cinematografie van Polanski, prachtige beelden van Parijs die in plaats van de nogal typische straatjes ook de andere kant laten zien.

Frantic vind ik een ondergewaardeerde film van Polanski, die lang niet alle aandacht krijgt die hij verdiend. Ben het trouwens wel met Harrison Ford's kritiek op de titel eens, de film is helemaal niet zo hectisch en eerder wat traag. De combinatie van sterk plot, goed acteerwerk, goede muziek en goede cinematografie maakt deze film tot een zeer sterke thriller.

Ik sluit me aan in de rij wat betreft de omwenteling in de film. Wanneer Polanski's protégé Seigner ten tonele verschijnt, weet je gelijk hoe het verhaaltechnisch in elkaar zit. Dat het dan allemaal blijkt te gaan om een ontsteker van een nucleaire bom is dan ook te verwaarlozen. Jammer. Het begin, wanneer we een broeierige, grimmige kenschets van Parijs te zien krijgen voorspelt namelijk een film met een stuk gelaagdere intriges. Polanski's onmeetbare talent voor sfeerschepping houdt me nochtans af van een onvoldoende. Geheel toevallig moest ik bij onderstaand moment in de film even wateren en zette ik hem op pauze. Prachtig.

Ford en Seigner

Verder is Harrison Ford's rol pure typecasting, evenals zijn vrouwelijke evenbeeld en zijn tegenpool Seigner. Niets mis mee, maar dat Ford dan nog even een stoeltje omkiepert bij zijn vlucht of dat Seigner tot vervelens toe op haar geld zit drammen en tussentijds ook nog de benen probeert te nemen, is natuurlijk overdaad. 3*

Aardige thriller die wel inkakt op het moment dat de plot duidelijk wordt (en Seigner haar intrede doet). De climax is dan ook teleurstellend.
Ford speelt een voorspelbare maar toch ook goede hoofdrol zoals hij dat uitstekend kan. Met name het begin is sterk; sfeervol en spannend. Uiteindelijk duurt de film dan ook net wat te lang, wat jammer is.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en me er eens voor gezet. Jammer genoeg was het niet altijd even boeiend en zelf en af toe wat langdradig, hij mocht gerust een half uur korter geweest zijn.
De cast deed het prima.
Niet echt een meesterwerk, maar ook niet slecht. Leuk om eens gezien te hebben, maar 'k hoef deze niet meer terug te zien.

avatar van Metalfist
How do you spell that? With an "S" for shithead!

Ik blijf een rare verhouding hebben met Roman Polanski. Het is en blijft een regisseur met een zekere naam en faam, maar de eerste films die ik van de man keek konden me niet bekoren. Ik had hem eigenlijk bijna compleet afgeschreven toen er toch opeens verbetering in leek te komen. Zijn jaren '60 werk met Cul-de-Sac, Repulsion en Rosemary's Baby ligt me het meest maar ook zijn later werk met Death and the Maiden heeft wel iets. Benieuwd of Frantic zich in die categorie kan toevoegen.

Ja en nee. Frantic is op zich een vermakelijke film, maar een het niveau van bovenstaande titels wordt het nergens. Daarvoor is het plot rond het gestolen Krytron device wat te flauw. Wat zonde is aangezien de film op zich wel sterk start met de mysterieuze verdwijning van Sondra. De spanning wordt mooi opgebouwd, heerlijke scène wanneer Walker in een bar op zoek is naar zijn vrouw (the white woman) en uiteindelijk een hoop cocaïne onder zijn neus geduwd krijgt, en met de komst van Michelle ontstaat er nog wel een ietwat vermakelijk kat-en-muis spel. Het is niet lang daarna echter dat de film wat zijn vaart verliest. Een aantal schimmige en niet zo schimmige partijen komen allemaal op de proppen en aan het einde sterft Michelle. Een keuze van Polanski om aan te tonen dat misdaad (en gierigheid) niet loont? Ik weet het niet, maar het voelt wat geforceerd en overbodig aan.

Goede rol wel voor Harrison Ford. Blijft altijd vreemd om hem in iets anders buiten Star Wars of Indiana Jones te zien (vond zijn bijrolletje in The Age of Adaline ook nog wel goed trouwens) maar de rol van hopeloze Walker gaat hem in ieder geval goed af. Halverwege de film mag Polanski's chouchou ook nog opdraven. Het was de eerste van 4 samenwerkingen (tot nu toe en aangezien ze nog steeds getrouwd zijn verwacht ik ze nog wel eens in een toekomstige film van de regisseur te zien verschijnen) en ze doet dit op zich nog wel vrij redelijk. Goede chemie in ieder geval tussen haar en Ford. Verder weinig interessant volk dat hier meedoet, al is het wel nog even opletten voor een cameo van Polanski zelf als taxichauffeur.

Leuke soundtrack ook nog. Wat oldschool Grace Jones (dat ondertussen echt wel geclassificeerd mag worden als oude muziek) gecombineerd met Ennio Morricone.. Ik kon het wel smaken. Verder is Frantic een leuke film om eens gezien te hebben, maar Polanski heeft beter (en jammer genoeg ook slechter) gemaakt.

avatar van IH88
Frantic

Een oubollig en gedateerd aandoende film. Gelukkig speelt Harrison Ford een uitstekende rol en met zijn spel en charisma weet hij de kijker toch nog een beetje bij de les te houden. Het begin is het beste gedeelte maar het verhaal wordt wel heel langzaam uit de doeken gedaan. Dat zal best realistisch zijn maar in dit geval is het op momenten ook oeraai.

De film lijkt een beetje op Unknown met Liam Neeson maar daar zat wat meer vaart in en de cinematografie was een stuk beter. Ik begrijp alleen niet waarom dit soort films nooit een normaal en logisch einde aan hun films kunnen breien. Unknown had daar last van en ook Frantic wordt steeds onrealistischer. Vooral nadat Seigner haar opwachting maakt. Een teleurstellend tussendoortje voor Ford en Polanski.

avatar van john mcclane 2
ik weet nog dat een vriend met zijn vriendin dit in de bios zagen en die maat na 20 minuten al zei,,,,die en die is de dader.
TJa,,,,weg film ,,zit je voor jan lul de film af te kijken.

avatar van GrobbekuikenXL
Eindelijk gezien. Wel amusant maar niet denderend. Ook niet erg geloofwaardig allemaal. Verhaal kan zo uit een pulp detective romannetje komen maar Polanski maakt er toch nog een leuke thriller van.