Ucitelka (2016)

Slowakije / Tsjechië
Komedie / Drama

geregisseerd door Jan Hrebejk
met Zuzana Mauréry, Csongor Kassai en Ina Gogálová

Sinds de komst van de nieuwe lerares, Maria Drazdechova, op de school in de buitenwijken van Bratislava in 1983, staat het leven van ouders en leerlingen op zijn kop. Na het slechte gedrag van de lerares en -mede in verband daarmee- een zelfmoordpoging van één van de leerlingen, doet het hoofd van de school een spoedoproep aan de ouders voor een bijeenkomst die plotseling de toekomst van alle families op het spel zal zetten. Ze worden gevraagd een petitie te tekenen om Maria Drazdechov te ontslaan.

avatar van mrklm
Maria Drazdechova [Zuzana Mauréry] is de nieuwe lerares op een school in het communistische Tsjechoslowakije van de vroege jaren '80. Ze stelt zich voor aan de klas, vraagt vervolgens al haar leerlingen één voor één om op te staan en te vertellen wat hun ouders doen. Dan maakt de film een sprong in de tijd: er is een speciale ouderavond waarbij de directrice de ouders van de leerlingen mevrouw Drazdechova wil spreken. Het is meteen duidelijk dat er iets ernstigs aan de hand is en dat de directie haar graag wil lozen. Maar wat is er precies gebeurd?

Het is prettig om een film te zien die moeilijk te labelen is. Op het eerste gezicht is dit een drama, maar er zijn zwart-komische elementen en er is ook iets van een politieke boodschap, alsmede een vleugje romantiek en een scheut melodrama. "The Teacher" is daardoor nooit voorspelbaar en altijd boeiend. Dat is voor een groot deel te danken aan het sublieme spel van Mauréry, die je toch steeds weer doet gissen naar haar ware motieven: is zij de machtswellusteling die haar leerlingen en diens ouders emotioneel chanteert voor haar eigen gewin, of is zij de charismatische docent die het slachtoffer is van leerlingen die wanhopig op zoek zijn naar aandacht en erkenning?

Maar onder de beheerste regie van Jan Hrebejk komen zowel de jonge als de volwassen acteurs uitstekend uit de verf, met ingetogen, maar effectieve vertolkingen die de authenticiteit van de film versterken. Mevrouw Drazdechova kun je beschouwen als een metafoor voor het repressieve communistische regime, waarin de intelligente leiders de gewone mensen een rad voor ogen draaien en door een combinatie van verdraaiing en verfraaiing van feiten, alsmede door leugens en wenselijk gedrag een tactiek van verdeel-en-heers tracht te spelen waardoor de eigen positie nooit in het geding komt. Het feit dat die sombere, politieke boodschap nooit zwaar op de hand wordt, onderstreept de kwaliteit van het scenario van de in Praag geboren Petr Jarchovský.
Maar dat neemt niet weg dat die boodschap in het wrange, ironische einde glashelder voor een ieder die deze uitstekende film heeft gezien.

avatar van Fisico
Toch een vrij intrigerend en boeiend plot waarbij binnen het communistisch regime machtsmisbruik hoogtij vierde. Corruptie en vriendjespolitiek om de idealen recht te houden en er liefst zelfs zo veel mogelijk van te profiteren. Ijzersterke vertolking van Zuzana Mauréry als lerares Maria die de punten van haar leerlingen afweegt tegenover wat ze in de plaats kan krijgen van diens ouders. Totaal geloofwaardig en met een blijk van arrogantie zette ze een puike rol neer.

Boeiend werd het vooral wanneer een klasvergadering werd belegd met de ouders en waarbij enkele prominenten niet werden gesteund uit angst voor represailles. Zomaar ingaan tegen een hooggeplaatst persoon/familie of het regime was not done. Bovendien had een lerares in die tijd nog een flink aanzien. Interessant om te zien om de vertwijfeling en angst te zien in de ogen van de ouders, of om de discussies achteraf te horen...

Zeer authentieke film met goede omkadering van tijdsgeest en kostumering. Ziet er allemaal - net als de acteerprestaties - zeer verzorgd uit. Blij om eens gezien te hebben!

Stekelige satire op wat zich in het Oostblok kon afspelen.
Onder het mom van patriotisme en idealisme kient men fijntjes uit wat voor zichzelf het best uitkomt. Zonder scrupules, noch beroepsliefde wordt hier de waarde en de ernst van opvoeding en onderwijs op de helling gezet.
Raar, maar het valt soms komisch uit, de juf in haar act bezig te zien, maar het doet pijn te zien hoe het besef ervan bij ouders het boos zijn op het onrecht dat geschiedt gewoon onderdrukt wordt door schrik om sancties van bovenaf.
Er wordt effenaf goed geacteerd, door de ouders, door de leerlingen en niet te vergeten, door hoofdrolspeelster Zuzana Maurery in deze film met een goed verhaal, dat sober, zonder hoogdravendheid maar raak, ondraaglijke corruptie aan de kaak stelt.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en eens meegepikt. Ik vond het een heel geslaagde film die kon boeien van begin tot einde. De cast deed het heel goed en het verhaal kwam ook authentiek over. Het verhaal werd goed gebracht, vond het een aanrader.

Ik heb aan de gedegen analyse van mrklm weinig toe te voegen. Ik vond het een boeiende film met scherpe karaktertekeningen. De subtiele slotscène is er een om te onthouden.