• 8.607.892 stemmen

Het Leven uit een Dag (2009)

Drama / Fantasy | 96 minuten

Genre: Drama / Fantasy

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Mark de Cloe

Met onder meer: Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Loïs Dols de Jong en Tygo Gernandt

IMDb beoordeling: 6,4 (655)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 3 september 2009

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Het Leven uit een Dag

In een wereld waarin een mensenleven maar één dag duurt en waar elke daad éénmalig is, worden Benny (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) en Gini (Loïs Dols de Jong) zo verliefd op elkaar dat één dag niet lang genoeg is. Er is een uitweg: als je naar de hel gaat, beland je in de wereld zoals wij die kennen. Een wereld waarin je ongelimiteerd dronken kan worden, verliefd kan worden, seks kan hebben, zelfs met verschillende mensen. Benny en Gini bedenken een plan. Ze plegen een moord, waardoor ze beiden ter dood worden veroordeeld en zodoende tegelijk in de hel zullen belanden. Maar bij uitvoer van het vonnis gaat er iets mis, waardoor de twee geliefden niet gelijktijdig naar de hel gaan. Wanhopig gaan ze op zoek naar elkaar in deze nieuwe wereld vol herhaling.

spacemangraig schreef:

De acteurs, de dialogen, allen tenenkrommend. Met name het overacting van Tygo Gernand.

Nogal ja. Voor Scary Movie deel 9 een prima act, hier flink ernaast. Het deed mij denken aan Tedje van Es in De Maagdenzuigers, voor wie het wat zegt.

avatar van Jolienepien

Jolienepien

Wouter schreef:

Hebben de week- en maandbladen al iets geschreven?

gotti schreef:

Weinig volgens mij. Het enige dat ik ben tegengekomen is een interview met Matthijs in NL20/30

In de Fancy van augustus staat een interview met Lois de Jong over haar naaktscène met Matthijs;).

avatar van Montorsi

Montorsi

Redlop schreef:

Pretentieus en erg saai. Slecht acteerwerk en ook nog eens opleesdialogen. 1,5 *

Ah, dus de trailer was wat dat betreft niet eens overdreven..

Redlop

De trailer was in feite ook genoeg qua speelduur. Tijd is kostbaar zoals de film al duidelijk maakt.

Quido

Waar wordt die boodschap dan gepretendeerd?

Zag zelden een film die het aandurfde en erin slaagde liefde (op het scherm) zo dichtbij en voelbaar te brengen/maken.

Quido schreef:

Waar wordt die boodschap dan gepretendeerd?

In de titel? Als het leven uit een dag bestond dan is alle tijd kostbaar, lijkt me zo.

Quido schreef:

Voelbaar? Als de film ergens niet in geslaagd is, is het dat wel.

Zag zelden een film

Zou bijna denken dat je inderdaad zelden een film ziet

Quido

Ik zie de titel niet zozeer als 'tijd is kostbaar', maar 'dierbaar' en die liefdesgevoeles juist eeuwigdurend; 'everlasting'. Wellicht dat de overige ruim 4900 films die ik zag me dusdanig niet konden bevredigen dat ik met Het Leven uit een Dag zo geprikkeld raakte, maar de film maakte diepe indruk op me.

avatar van johny7474

johny7474

moie trailer, heel mooi boek. ga deze zekers kijken

Quido schreef:

Wellicht dat de overige ruim 4900 films die ik zag me dusdanig niet konden bevredigen dat ik met Het Leven uit een Dag zo geprikkeld raakte...

Dat is dan weer wel prettig voor je.

Iets heel anders... ik zie dat je 4914 films gezien hebt. Je bent 21 jaar. Dat eh... doe je knap?

johny7474 schreef:

moie trailer, heel mooi boek. ga deze zekers kijken

en dan pas stemmen.

Redlop schreef:

Dat is dan weer wel prettig voor je.

Dank

Vind het jammer dat die als pretentieus bestempeld wordt, vond het juist akelig realistisch. Daarnaast is De Cloe juist een erg 'gevoelvol' en gepassioneerd filmer, met een grote affiniteit met het onderwerp (zie ook zijn eerdere films). Hoe vond je Boy Meets Girl Stories van De Cloe?

Heb een (hele) tijd lang gemiddeld zo'n zes films per dag gezien, maar dat terzijde.

Quido schreef:

Hoe vond je Boy Meets Girl Stories van De Cloe?

Niet gezien.

Quido schreef:

Da's best veel maar dat verklaart mijn vraagteken. Ben trouwens benieuwd naar de algehele beoordeling van HLUED.

avatar van neo

neo

De score van Johan Hoogewijs zal gelijktijdig met de film uitgebracht worden als download. Beluister een clip.

Redlop schreef:

Ben trouwens benieuwd naar de algehele beoordeling van HLUED.

Zal denk ik nauwelijks een middenweg zijn.

Overigens dinsdag een mooi interview met De Cloe - die nu in de eindmontage van Shocking Blue zit - op onze site.

avatar van jordy2609

jordy2609

Als de film het verhaal van het boek volgt zal het een saaie film worden.

jordy2609 schreef:

Als de film het verhaal van het boek volgt zal het een saaie film worden.

Dat doet het niet.

avatar van the big lebowski

the big lebowski

Komt te draaien in het officiële programma op het internationale filmfestival in Rome!

bron: 'Het leven uit een dag' op filmfestival Rome - Filmblog - Film1.nl

avatar van LittleBox

LittleBox

Ik heb gisteren de première mogen meebeleven van de film en hoewel misschien niet helemaal onbevooroordeeld mag ik wel zeggen dat Mark de Cloe een fantastische film heeft gemaakt. Vooral het deel dat in split screen wordt verteld (het grootste deel van het verhaal) is visueel verbluffend. Het samenspel tussen de twee in beeld gevangen werelden is zeer knap en haast poëtisch te noemen. Beelden lopen in elkaar over, of wat er in het ene beeld wordt verteld zie je vervolgens gebeuren in het andere beeld; zo gaat het maar door. De wanhoop en de leegte in de hel is goed voelbaar. Goed verhaal, goed geacteerd (Lois de Jong had voor deze film nog nooit geacteerd!) en visueel een spektakelstuk. Gaat dat zien!

avatar van Moiae

Moiae

Jolienepien schreef:

Je bedoelt de September uitgave van de Fancy, denk ik

Sai

Recensies zijn overwegend matig. Ik denk dat ik wel wacht tot 'ie op TV komt.

Quido

Ik lees ook uitermate positieve kritieken.

Sai

Ja, de bwlags zijn positief, maar de kranten houden het op twee a drie sterren. Volkskrant, het Parool, NRC.

Ontvangst doet me een beetje denken aan Leef!, dat door professionele recensenten ook veel negatiever werd onthaald dan door het publiek.

Quido

Wat is er minder professioneel aan niet op papier gedrukte recensies?

Quido schreef:

Wat is er minder professioneel aan niet op papier gedrukte recensies?

Zijn over het algemeen geschreven door een jonger publiek, dat minder van film afweet en zich eerder door een lief muziekmontagetje laat inpalmen.

En ik heb twee jaar filmrecensies geschreven voor filmtotaal, dus ik bedoel het niet gemeen. . 'Oude media' zijn over het algemeen gewoon kritischer.