Let My People Go! (2011)

Frankrijk

geregisseerd door Mikael Buch
met Nicolas Maury, Carmen Maura en Jean-François Stévenin

Iedereen weet dat Ruben Joods, homo, een onwaardige zoon, een vervelende broer, een teleurstellende geliefde, een duistere moordenaar, een onwillige dief en een half Finse, half Franse postbode is, maar Ruben zelf heeft er geen benul van. Hij komt op een kruispunt in zijn leven terecht, waarbij de Rode Zee zich als het ware voor hem opent, maar hij twijfelt: moet hij kiezen voor zijn 'eigen volk' of moet hij zijn hart volgen?

Te zien in diverse theaters in het kader van Gay & Lesbian Summer Festival 2012
Vanaf 11 oktober te huur en te koop op DVD

Trailer (YouTube)

avatar van mdj
mdj
Voor iedereen die van camp houdt, in elk geval een aanrader. Flink over the top (is duidelijk ook de bedoeling). Grootste deel speelt zich af binnen het joodse gezin waar Ruben opgroeide. Moeder zit op een joodse gymnastiekclub en droomt van een middel dat de zoon van haar dochter (een goj) joods zal maken (en meer van dergelijke grappen).

amusante maar voor mij teveel over de top (zo bedoeld); het plot te onwaarschijnlijk te overdadig en wel erg glad gespeeld. Voor mij te flinterdun en wat tegenvallend

Inderdaad te veel over the top , niet mijn ding.

Mede door het karakteristieke kleurgebruik en de fantasieën, een nostalgisch, sprookjesachtig en vrolijk romantisch verhaal. Een kluchtige, charmante, drukke en gestilleerde komedie, vol tempo, over vooroordelen over joden en homo's, waarmee ik me kostelijk heb vermaakt. Een "feelgood movie" vol verwikkelingen, over een stel chaoten, die het sterkst is in woordgrappen en komische situaties. De cast speelt zonder uitzondering sterk; Nicolas Maury is opmerkelijk met de hoge stem en gekunstelde gebaartjes. De titel doet trouwens denken aan Moses en de bevrijding van de joden.

avatar van knusse stoel
Mooie film, laat een ons met fijn gevoel achter.
Het mooie in de film is dat iedereen een probleem heeft en dit "keurig" voor zichzelf houdt tot de bom barst.

3 sterren voor het verhaal en een extra voor de acteurs/actrices.

avatar van cantforgetyou
Deze film gaat voor ons net teveel 'over de top'. De hoofdrolspeler is veel te mietig. Daar stoor ik mij gewoon aan. Juist omdat ik het heel belangrijk vind, dat de maatschappij en de media homo's niet over één kam moet scheren, dat elke homo een verwijfde jongen is. Eindelijk komen er films met 'normale niet overdreven' homo's, zoals 'Weekend', 'Patrik 1.5' en 'Brokeback Mountain'. En dan krijg je hier weer zo'n overdreven nicht. Maar goed, dat is mijn gevoel. De film is op zich best te pruimen, maar het is zoals ik al zei net iets teveel over de top.

avatar van Captain Sik
gauke schreef:

Mooi omschreven, dekt de lading goed. Als in het begin Nicolas Maury enorm nichterig rond trippelt heb je wel iets van "nee he, niet weer zo'n film!". Maar al snel blijkt dat alles in deze film over de top is en dat dat juist zo grappig is. Inderdaad een vrolijk, romantisch verhaal!

avatar van Keane1983
Een erg leuke en vermakelijke film.

Inderdaad, mede door het gebruik van vrolijke kleuren, uitgesproken personages en fijne soundtrack maakt dit geheel tot een prettig te kijken film.
Neem ook alles met een grote korrel zout want het is allemaal erg over the top. Maar het werkt wel.
Acteerwerk is prima, maar ook erg overdreven (normaal vreselijk maar in dit geval heerlijk).
Van mij een 3,5*