Afblijven (2006)

Nederland
Familie / Drama

geregisseerd door Maria Peters
met Sem Veeger, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Melody Klaver

Melissa springt een gat in de lucht als haar gevraagd wordt mee te dansen in een videoclip. Jordi, die al jarenlang veel met Melissa optrekt, is ook razend enthousiast. Melissa kan zo keigoed dansen dat ze vast en zeker ontdekt wordt. Maar al snel blijkt dat het niet goed gaat met Melissa. Om haar onzekerheid te verbergen en beter te kunnen dansen, slikt ze pillen. En dat worden er steeds meer. Haar vrienden staan machteloos. Wat kunnen ze doen om Melissa te helpen?

avatar van Sjoerdow
rep_robert schreef:
Saturn?? Mediamarkt

Achja, zelfde!

avatar van zgfproduction
geen goede film, maar je kunt er opzich mee leven

Het is een leerzame en vrij spannende film om naar te kijken, je moet wel wat van het onderwerp afweten anders weet je misschien niet waarom er zoveel ophef over wordt gedaan. Het zou een vrij voorspelbaar verhaal kunnen zijn als je dat zo denkt aan de titel, maar dat valt best mee doordat er meerdere problemen voortdoen en er meer gebeurt dan alleen dat

De andere delen van carry slee zijn trouwens wel beter ik vind lover of loser het best geacteerd, maar gewoon niet zo'n leuk verhaal radeloos vond ikmisschien wel het best beter dan timboektoe en razend vind ik ook wel gaan maar vrij voorspelbaar

misschien moeten ze er gewoon 12 + van maken kunnen ze wat meer tonen

100x gezien altijd op school die film zit met tot hier...

avatar van Phantasm
Leuk in elkaar gezette film die lekker wegkijkt. De film: Lover of loser vond ik wel de beste uit de Carry Slee reeks tot nu toe.

BBC
Persoonlijk vind ik dit de beste uit de carry slee verfilmingen, maar nog steeds niet al te best.
Goed, het acteerwerk is in principe in orde als ik het vergelijk met het niveau van degelijke soaps, maar dat neemt niet weg dat sommige actrices/acteurs het in mijn ogen niet goed hebben gedaan.
Overigens was het verhaal ook wel prima, drugs is natuurlijk een best belangrijk en interessant onderwerp.
Maar ik vind dat het onderwerp niet goed behandeld wordt. Melissa wordt 'verslaafd' genoemd, en dat lijkt ook zo te zijn als ze desperate op zoek is naar de XTC pillen. Maar op het einde lijkt het alsof ze in een klap is genezen van haar 'verslaving'. Dat vind ik jammer, aangezien dat in de praktijk natuurlijk niet zo is. Maar ach, in principe is het wel een prima jeugdfilmpje waar ik vroeger zeker wel met plezier naar gekeken heb.

avatar van lotteke_ik
Dat meisje in de hoofdrol is zelfs nog erger dan kristen steward voor zover mogelijk.

Best een leuke film. Niet direct een aanrader, maar ik kan me voorstellen dat ze dit op scholen veel laten zien. Maar dat geldt eveneens voor de boeken van Carry Slee.

avatar van Kiara1996
Ik vind het best een leuke film!

De film was me totaal onbekend en heb hem alleen opgenomen omdat ik er wel nieuwsgiering naar was.
Wel ik ben blij dat ik hem had opgenomen, want dit is een heel mooie, weliswaar dramatische, film.
Een prent met een duidelijke boodschap ook, prima verhaal, mooie vertolkingen.
Ik heb me er alleszins niet met verveeld en kan de film warm aanbevelen.

avatar van Ambeeeiir
Ik heb deze film in het 2e middelbaar gezien. De boeken van Carry Slee spraken mij toen heel erg hard aan. Het boek 'Radeloos' lees ik nog steeds.

De film 'Afblijven' blijkt eigenlijk een keiharde realiteit te bevatten. In onze maatschappij wordt er teveel druk gelegd op het 'jij moet perfect zijn' model.

De film sleepte mij zeker mee!

1 van de beter films van carry slee ... spijt is wel beter !

Wie heeft deze actrice voor de hoofdrol gecast?
Zo jammer. De boeken van Carry slee zijn leuk maar deze film blijft achter.

De eigentijdse boeken van Carry Slee over problemen, waarmee jongeren te maken krijgen zijn best interessant. Dat geldt ook de verfilmingen, die ik tot nu toe gezien (Radeloos, Lover of Loser).
In vergelijking met die twee films vind ik deze toch een stukje minder. Niet zo zeer door het verhaal, want dat is best boeiend, maar vooral door het matige acteerwerk. Hoofdrolspeelster Sem Veeger ziet er leuk uit, maar haar acteren is van een bedenkelijk niveau.

Ik vond het verhaal wel oké. Maar de cast vond ik niet zo best. Het kwam allemaal erg houterig en gemaakt over. Ik vond Jordi's ouders bijvoorbeeld overdreven en irritant achterdochtig. Wat een lomp stuk in de film! Tot 2 x toe!

avatar van JDSsmetje
Zo'n filmpje die je toch al een drietal keer verplicht gezien hebt in je schoolcarrière. Het moederlijke eentonige ongenuanceerde moraal ligt er dubbel en dik op en wordt er ingestampt met een ongeloofwaardig voorspelbaar verhaal met behulp van barslechte acteurs die erg oppervlakkige personages vertolken en zich mengen in lachwekkend slechte dialogen. Zelfs als ik kind vond ik dit één van de meest irritante werkjes uit de gehele filmgeschiedenis.

avatar van Ajax&Litmanen1
Tsjah, dit was weer een film met potentie die dankzij beroerd acteerwerk, droevige dialogen en een matig plot de nek is omgedraaid. Afblijven probeert vreselijk moraliserend aan de jeugd te vertellen dat drugs slecht zijn, inclusief alle clichés zoals dat mensen er voor gaan stelen of dat pillen op houseparty's vergiftigd zijn. Elke keer als je denkt dat het niet erger kan, dan rammen ze weer een cliché erbij. De 2 hoofdrolspelers doen hun best, zijn niet erg getalenteerd maar het kan er mee door voor een jeugdfilm, maar de dramatische dialogen draaien echt alle potentie van de film de nek om. Nouja, die Sem Veeger (wel een leuk meisje overigens) heeft nog het minste talent van de 2, maar Matthijs van de Sande Bakhuyzen doet het bij vlagen wel aardig, al heeft hij dankzij het script ook een aantal tenenkrommende scenes. De bijrollen zijn van wisselend niveau. Van best goed naar hopeloos slecht.

Verder keek de film best wel aardig weg. De boodschap is moraliserend, maar niet verkeerd en af en toe was de film ook wel sympathiek, met Jordi die alles probeert om Melissa te helpen, maar ook zijn handen van haar af trekt als ze de hulp negeert. Het einde vond ik trouwens wel treurig, wat een Bassie en Adriaan climax zeg. Alsof de politie de baron en de boeven op heterdaad betrapte, zo matig was die wasstraat scene. En waarom zoent zij Jordi? Ze was toch verliefd op die Jim?

Kleine 2,5* dan maar, ben ik nog gul mee.

avatar van mjk87
De zoveelste Slee-verfilming die ik zie, en wederom troep. Waarom ik ze dan blijf kijken? Tja, dat heb je soms.

Een moralistisch verhaal zoals vaker met Slee, met een jongen en meisje met elk hun eigen problemen. In feite is het steeds hetzelfde verhaal. Enkel Spijt! had nog een derde erbij, maar de rest is volstrekt inwisselbaar en steeds kijk je naar dezelfde film.

Dat alles wordt ook nergens bijzonder; matig gefilmd, dansscènes zijn nergens opwindend en de muziek is bagger. Maar wat de film gewoon nekt zijn de belachelijke teksten en de zwakke acteurs die daar dus helemaal niets mee kunnen. Iemand als Veeger is fris om te zien, maar acteren kan ze dus echt niet, zoals eigenlijk de hele cast. Het is gewoon camp, zo lachwekkend slecht zie je het zelden. Dit is niet acteren (inleven in een personage) maar gewoon oplepelen van teksten, en ook nog alsof ze het voor het eerst zien. En dan de hele lichaamshoudingen, de manier van lopen, hoe ze staan. Niets dat ook maar ergens iets van kwaliteit heeft.

Dan kan de moraal nog best bemoedigend zijn, maar als je het zo slecht vertelt en zo dik erbovenop ligt dan kan je dat niet meer serieus nemen. 0,5*.

p.s. Het is nog wel leuk msn-messenger weer eens te zien

tja, als je je verplaatst in de doelgroep dan is het een aardige film. Voor volwassenen is het te simpel, te slecht geacteerd en te saai. De boodschap is net als in Spijt wel belangrijk, dus goed dat jongeren er op deze manier mee geconfronteerd worden, maar de uitwerking had beter gekund.

avatar van Ebenezer Scrooge
Zit Melody Klaver in deze film?? Is me helemaal niet opgevallen.

3 punten aftrek.

Tienerfilmpje dat wel de gevaren die tieners lopen te tonen, maar een nogal klungelig verhaal opdist dat bovendien niet al te goed geacteerd is.

Een film waarbij het acteerwerk erg matig is. En waar fouten in zitten. Zoals het meisje dat in de winkel extreem vals zingt, maar dan in eens op het podium, de sterren van de hemel zingt. En waarom zou Jim de deur van de flat open laten staan? Het is allemaal een beetje vaag. Het idee van de film is goed, maar de
uitvoering is daarintegen erg matig. Krijgt van mij een magere 2*.

avatar van mikey
De acteurs hebben de teksten keurig uit het hoofd geleerd.

avatar van 93.9
Slecht geacteerd, maar kan voor jongeren een zinvolle film zijn.

avatar van Warp
Beetje slecht dat ze xtc als verslavende drug moesten nemen.

avatar van TornadoEF5
Begonnen met kijken, maar zag al snel waar het naartoe ging... .

best een leuke film.ben niet altijd zo van de nederlandse films.maar de carry slee verfilmingen vind ik altijd wel leuk.de ene wat meer dan de ander maar vermaak me altijd prima.en zo zijn er nog wel een paar nederlandse films.maar ik moet zeggen ik moet er wel zin in hebben.deze film is in iedergeval te doen.

Tienerfilmpje dat wel de gevaren die tieners lopen aanhaalt, maar een nogal klungelig verhaal opdist dat bovendien niet al te goed vertolk is.

avatar van sinterklaas
sinterklaas schreef:
Toch een erg mooie verfilming van het Boek. Verhaal is ook goed en aangrijpend naverteld en pakt je soms ook wel. Maria Peters heeft toch opnieuw weer iets moois geleverd. Wat dan weer wel zo is is dat het acteerwerk nog wel met horten en stoten gaat. De ene keer oogt het realistisch en de andere keer lijkt het heel emotieloos en alsof ik naar een een of andere topstars serie zit te kijken. Maar daar moet je maar omheen kijken want voor de rest is het heel mooi neergezet. Mooi debuut ook van die mooie Sem Veeger. Na Afblijven mocht ze nog een rolletje spelen in een serie van Spoorloos Verdwenen die ik ook heb gezien en daarna is het toch wel stil geworden bij haar. Verder vond ik die rol van Matthijs van de Bakhuyzen ook erg mooi. En dat kleine rolletje van Brainpower vond ik al helemaal de uitschieter van de film. En vele scenes grijpen naar je keel.

Ondanks het acteerwerk met zijn ups en downs is Afblijven toch nog wel een prima boekverfilming.

Ik moest wel goed dronken geweest zijn of overgeëmotioneerd. Diarree van de bovenste plank. En dat onderonsje met Brainpower is toch eigenlijk wel het dieptepunt. Nou wow hè!

En dan de tijd dat Brainpower nog goede platen maakte...

avatar van Shadowed
Ok.

Weer eens een filmpje dat een typisch Carry Slee verhaal heeft en daarmee ook alles opnieuw met zich meeneemt. Het is zeldzaam dat een van deze filmpjes ook daadwerkelijk slaagt in zijn opzet. Deze is daar helaas geen uitzondering op.

Slecht acteerwerk van acteurs die later groot werden. Jammer, want er zitten er wel een paar tussen die echt wel wat kunnen (Klaver en Van de Sande Bakhuyzen). De boodschap mag er dan wel aanwezig zijn, geloofwaardig is het ook echt nergens. De karakters doen te domme dingen, gedragen zich abnormaal en geen moment is het geloofwaardig.

Voor de rest kijkt het dan wel weer vrij lekker weg en zitten er gelukkig onderwerpen in die niet te veel geschuwd worden. Ondanks de kinderen dit beter zullen slikken, kunnen volwassenen dit soort dingen beter overslaan.

avatar van Donnie Vallermee
Een echte “minimoppentrommel-film” voor de jeugd tot 6 jaar over ‘jeugd-dingen’ zoals XTC pillen enzo...

Grappig is er wordt niet geacteerd.

Er wordt opgelezen ...

Dus 3 sterren omdat je toch blijft kijken.

Welterusten