Afblijven (2006)

Nederland
Familie / Drama

geregisseerd door Maria Peters
met Sem Veeger, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Melody Klaver

Melissa springt een gat in de lucht als haar gevraagd wordt mee te dansen in een videoclip. Jordi, die al jarenlang veel met Melissa optrekt, is ook razend enthousiast. Melissa kan zo keigoed dansen dat ze vast en zeker ontdekt wordt. Maar al snel blijkt dat het niet goed gaat met Melissa. Om haar onzekerheid te verbergen en beter te kunnen dansen, slikt ze pillen. En dat worden er steeds meer. Haar vrienden staan machteloos. Wat kunnen ze doen om Melissa te helpen?

avatar van JDSsmetje
richardos1 schreef:

ik snap niet waarom zoveel mensen hem slecht vinden

Lees negatieve commentaren.

avatar van gukker
Vind dit de beste verfilming van Carry Slee, de enige die echt een goed en actueel verhaal heeft.

Ik vond het zeker wel een goede film, en dat de pillen niet echt waren, maakt toch helemaal niet uti, het gaat om het verhaal dat er achter zit. Ik ben van mening dat heel veel jongeren hier iets van kunnen leren!

avatar van blonde redhead
Ajax&Filmfreak schreef:
Behoorlijk slechte jeugdfilm waarin ze xtc als cocaine behandelen
@Bascross je hebt een goede vooruitziende blik

Tegenwoordig heb je heel veel speed pillen die bijna als coach danwel speed gezien kan worden. Dus zo raar is dat niet. Lol.

avatar van H1DD3
Bernd D. schreef:
Acteerwerk, verhaal, alles, damn wat slecht.
Verhaal viel wel mee, maar het acteerwerk was inderdaad heel slecht.

avatar van movie acteurs
Een redelijk verhaal maar het acteerwerk is om te janken. Echt niemand kwam overtuigend over. Echt heel erg. 1,5.

avatar van je80roen
blonde redhead schreef:

Coke is iets totaal anders als speed en geloof me ik kan het weten. Coke word nooit in xtc-pillen gebruikt simpelweg omdat het te duur is. Speed daarentegen wel, omdat het zo ontzettend goedkoop is.

avatar van Flipman
TragieStar.* schreef:
Volgens mij een beetje overdreven??!! :O
Ik ben echt ontzettend goed in overdrijven, Tragie. Dat zal iedereen die mij kent bevestigen. Maar het zien van deze film ontneemt mij alle motivatie om ook maar het kleinste beetje te overdrijven, ik meende elk woord dat ik in mijn mening typte en sta er nog steeds 100% achter.

Het verhaal opzich valt nog wel mee, maar de uitwerking en de acteerprestaties zijn echt om te janken.

Ik geef niet snel lage cijfers, hier op MovieMeter, maar deze film verdient echt gewoon niet beter.

avatar van Koetje-2006
De film kon mij niet echt boeien, helaas, ik ben denk ik ook niet helemaal de doelgroep. Dacht overigens dat deze film over een loverboy ging? Zal wel in de war zijn met een andere.

avatar van Elineloves
Ik heb deze film een aantal jaren geleden gezien met mijn toenmalige klas (10-11 jarigen) die allemaal razend enthousiast waren om deze film te zien.

''Afblijven'' is een fijne maar weinig verrassende jeugdfilm en natuurlijk is het thema zeer eigentijds. De meeste mensen van deze doelgroep hebben de boeken dan ook verslonden, en zijn zeer benieuwd naar de verfilming.

Het is allemaal zo erg nog niet. Natuurlijk zit er wel iets herkenbaars in voor iedereen, het is leuk gebracht en vertolkt door de jonge acteurs en actrices, maar een hoogvlieger is het niet. Mag je ook niet verwachten van een film als deze, wat al zo vaak uitgekauwd is geworden dat we er langzaamaan een béétje moe van worden als volwassenen, maar in het achterhoofd houdend dat ik de doelgroep -niet meer- ben, is het toch een voldoende waard.

avatar van Emma'
Ik vind het een hele leuke jeugdfilm, en het acteerwerk was inderdaad niet het beste, maar dit merken kinderen ook niet zo snel op. Ik vind het wel weer, en dat is wel vaker bij de boeken van Carry Slee, dat er een enorm duidelijke moraal in het verhaal zit, maar die totaal geen invloed heeft op jongeren die al gebruiken, of misschien nog gaan gebruiken. Daarentegen de boeken van Helen Vreeswijk (die zijn niet verfilmd, maar om maar even een voorbeeld te noemen) doen dat vele malen subtieler. Redelijke film. 2,5*

Goede film!
Kan de jeugd nog wat van leren!

kleinepierik
slechte acteerprecentatie en een redelijk slecht verhaal
*1.5

avatar van maus9
movie acteurs schreef:

Was inderdaad echt om te huilen zo slecht was het acteerwerk in deze film. Helaas krijg ik deze 100 minuten van mijn leven niet meer terug.

dominion
Erg fijn filmpje.

Ben vaak niet zo van die Nederlandse Dramas en Familie filmpjes.
Maar deze was wel te doen hij was zelfs best wel goed.
Acteerwerk is slecht maar niet heel storend en typisch Nederlands.
Het is ook gewoon de harde waarheid dat Nederlanders niet kunnen acteren .

Maar verhaaltje is wel aardig en niet verkeerd uitgewerkt.
Belichting vond ik althans wel heel erg mooi gedaan.
Leuk feelgood gehalte.

avatar van Fortune
Net een stukje van gekeken.

Het acteerwerk is ontzettend slecht en alles komt ontzettend geforceerd over. Het XTC gebruik wordt hier benaderd door iemand die echt nooit van z'n leven iets van drugs heeft gebruikt en zich totaal niet in die wereld kan inleven. Met XTC dansen in een videoclip dat moet voor Slee wel een origineel idee geleken hebben natuurlijk toen ze haar boekje schreef. Jammer genoeg heeft ze voor de rest geen informatie erover opgezocht want dat kan natuurlijk echt niet.

SLECHT!

Helemaal mee eens.. ze hadden beter een video over coke kunnen maken!

Ik vind dit toch wel één van de betere jeugdfilms. Het acteren vond ik goed, op de lerares na, die deed het vreselijk slecht. Melissa en Jordi kwamen zeer overtuigend over op mij. De muziek vond ik ook heel ok.
Brainpower! Kan die man ook niet vaker op het doek? Hij heeft een krachtige, doch naturel, uitstraling.

Het onderwerp, gebruik van drugs, wordt alleen op een soort van xtc met speed-effecten toegespitst, waarom eigenlijk? Slechte research, als je het mij vraagt. Alles wat je dagelijks gebruikt en/of nodig hebt om de dag vooruit te kunnen is een verslaving, dus over die xtc werd behoorlijk moraliserend gedaan, vond ik. De (soms/vaak onterechte) angst en onwetendheid van de ouders werd daarbij dan weer goed uitgebeeld. En ja hoor, giftige pillen op een houseparty, hoe cliché en belerend. Het drugsgebruikend milieu vond ik wel aardig kloppen (dealen etc), hoewel de gezamenlijke slappe-lachbuien wat mij betreft alleen op wiet of alcohol wezen. Ik zag niemand wazig doen, iedereen bleef heel alert.
Ik vond het verhaal verder afwisselend genoeg om geboeid te blijven en bij tijd en wijle ook ontroerend.

*Joly*
Wat is ie Engelse titel toch ontzettend.... plat, serieus 'XTC Just Don't Do It '???

avatar van Spetie
Erg matige film van eigen bodem.

Het meest storende in deze film was voor mij het acteerwerk van hoofdrolspeelster Sem Veeger. Echt ontzettend slecht geacteerd, hoewel het ook niet meehielp dat de film niet over de beste dialogen beschikt. Tegenspeler Matthijs van de Sande Bakhuyzen doet het gelukkig wel een stukje beter. De bijrol van Brainpower is niet slecht, die vrouw die de Duitse lerares speelt is echt.

Verder draagt de film op zich wel een goede boodschap uit, maar overtuigend wordt dat niet gebracht. De personages blijven erg oppervlakkig en daardoor komt de boodschap ook nooit echt aan. Tja en dan vind ik het wel weer best met deze film. Ik ga maar eens even mij XTC-pillen opzoeken denk ik, die heb ik wel nodig nu. OF heb ik de boodschap van de film nu gemist?

Spetie schreef:
..... die vrouw die de Duitse lerares speelt is echt. :'.....)

Echt? lol! (brrrr)

Ik ben toch wel benieuwd waarom men het acteerwerk van Sem zo slecht vindt.
Ikzelf dacht in het begin ook dat het meisje behoorlijk kil, afstandelijk en emotieloos acteerde, maar later dacht ik juist dat dat uitstekend klopte bij de rol van druggie en dat haar karakter (van huis uit) gewoon rustig, afstandelijk en een tikje onzeker is in de film. De drug(s) en het bijbehorend gedrag was m.i. niet goed in de research gegaan, klopte niet. Misschien dat daardoor het acteren als fout bestempeld wordt?
Of zijn er nog andere aanwijzingen?

avatar van Fortune
Nee, ik weet niet wat jij ophad toen je deze film keek maar het acteerwerk is echt waardeloos.

Vage reactie....

De verwachting en conclusie dat ik iets op zou moeten hebben om deze film en/of acteerwerk te appreciëren zegt meer over jouw verwachtingen van mensen dan over mij. Oordeel je altijd zo snel?
Ik probeer tenminste nog argumenten aan te dragen.

avatar van Fortune
Was maar een grapje Dreiecke, bedoelde dat natuurlijk niet serieus, dacht dat zie jij wel bij een film die XTC Just don't do it heet.

Jij bent een van de weinige die het acteren wel goed vond maar zijn tal van berichten die het acteerwerk behoorlijk slecht vinden. Het is gewoon geforceerd en komt ingestudeerd over.
Al helpen de constante cliché gesprekken ook niet mee.

Ok, tsja, genoeg over mij en jou

Ik dacht dus dat het wellicht door haar rol kon zijn en met opzet. Was benieuwd of meer mensen dat vonden. Bij sommige films heb ik ook weleens het idee dat men van de autocue voorleest, maar bij deze viel zoiets mij niet op.

avatar van Rianneke_Dan
Wat een slechte film. Een paar van mijn oudere oppaskinderen vinden deze helemaal geweldig en dus moest ik maar meekijken. Nou prima, maar achteraf had ik daar wel spijt van. Verhaal is op zich aardig, en ik begrijp wel waarom jonge pubers dit geweldig vinden, en de film brengt ook wel een goede boodschap over, maar daarnaast heb je wel het vreselijke acteerwerk en de totaal niet boeiende personages. Ik was die Melissa echt na tien minuten al zat, vreselijk. Ik kon gewoon niet langs het gemaakte acteerwerk kijken en dat wil toch wel wat zeggen, aangezien ik best vaak slecht acteerwerk voorbij zie komen bij bijvoorbeeld horrorfilms.

Nee ik vond er persoonlijk weinig aan. Ik denk dat je toch echt bij de doelgroep moet horen om dit nog een klein beetje te kunnen waarderen. Het verhaal was aardig, maar totaal niet goed uitgewerkt en door het slechte acteerwerk was dit gewoon amper te doen.

deze film komt mijn strot uit

avatar van Sjoerdow
Leuk plot, maar een slecht script en idem blik acteurs. Ook Scholten van aschat acteert ver beneden zijn niveau, al maakte dat weinig uit gezien zijn relatief kleine rol.

Ik kan me voorstellen dat Carry Slee superchagrijnig wordt na het zien van deze film. Waar het boek mooi vloeiend loopt en niet van de hak op de tak springt, doet deze film dat juist.

Alles viel te voorspellen en de timing van de acteurs was vaak heel beroerd. Daarnaast is de "don't do drugs"-boodschap wel héél overduidelijk de moraal van het verhaal. De scènes waarin daadwerkelijk drugs gebruikt wordt zijn echt te stom voor woorden en totaal niet overtuigend.

Alleen Melody Klaver zat goed in haar rol als jaloers kreng. Ik heb een enorm zwak voor dat meisje gekregen sinds Diep en Schemer. Ze was ten tijde van de opnames pas 16 meen ik, dus complimenten voor haar.

Helaas is het script verder zo beroerd en de personages zo oppervlakkig dat het nooit een voldoende kan worden, maar als ik dan toch een eervolle vermelding moet doen, dan is het voor het fietsritje waarbij Melissa op de stang ging zitten bij Jordi. Eindelijk geen kwakkelend dialoog, maar gewoon leuke beelden die wel goed uit het boek vertaald zijn.

Nog een positief punt is dat het verhaal veel zijplotjes heeft, waardoor het niet snel verveeld.

Brainpower kwam helaas ook voorbij met een verschrikkelijk moraliserende speech, waarvan mijn nekharen recht overeind gingen staan. Wel een aanstekelijk liedje opzich.

Ik heb de 2 disc editie voor 2,99 bij de Saturn gekocht, dus echt balen hoor je mij verder niet.

avatar van rep_robert
Saturn?? Mediamarkt