Total Eclipse (1995)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België / Italië

geregisseerd door Agnieszka Holland
met Leonardo DiCaprio, David Thewlis en Rohmane Bohringer

Dichter Verlaine nodigt de veel jongere Rimbaud uit om z'n werk te bestuderen. Na een tijdje moet Verlaine toegeven dat Rimbaud veel beter is in het dichten, en begint zo een obsessie te kweken, die uitmondt in een onmogelijke liefdesaffaire.

avatar van Sparkle
Zware psychologische, maar zeer sterke film over deze dichters. Spijtig genoeg is de film nu gekend als "Leonardo die een homo speelt" en "DiCaprio compleet naakt". Het verhaal is gebaseerd op de brieven die ze elkander verstuurden - en daardoor een hervertelling. Volledige betrouwbaarheid heb je dus niet.

Bij vlagen best aardig, maar na een uurtje had ik het wel gezien. DiCaprio is wel weer erg sterk.

Geknipte gelegenheid om DiCaprio nog eens in zijn blootje te bewonderen in een film! Verder geen bijzonder sterke film, vrij saai. DiCaprio houdt mijn interesse overeind (en niet alleen dat!)

Het is overigens duidelijk dat als DiCaprio als oude man bloot is, dat dat lekkere strakke jongenskontje niet bepaald bij een opa hoort!

avatar van mikey
Jeetje Bond. Deze site is eerder bedoeld om de acteerkwaliteiten van diCaprio te beoordelen en niet zozeer wat zijn kont allemaal bij je teweeg brengt. Ook al is dat misschien het belangrijkste aspect voor je.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de film daarom gekocht heb ja! Maar je hebt gelijk, soms laat ik me gaan....

Als ik denk aan welke film vind ik echt supertop qua acteerprestaties dan moet ik altijd meteen denken aan deze film.
Ik heb deze film gezien tentijde van het Leonardo-tijdperk van Romeo&Juliet en Titanic. Iedereen rondom mij verliefd op Leonardo DiCaprio en ikke verliefd op Johnny Depp (die toen in die tijd helemaal niet populair was).
Toevallig nam ik de film op van één of ander tv-kanaal omdat ik gezien had dat Leonardo erin speelde.
Tot mijn verbazing een fantastisch verhaal gezien en een fantastische Leonardo.
Ik heb wel de indruk dat ie zelf een beetje beschaamd is over zijn rol in die film, daardat zijn schoon lijf zeg maar niet echt mooi in beeld wordt gebracht. En dan met die lelijke ouwe vent naast hem, bah. MAAR ondanks de 'lelijke' beelden, vond ik de film echt geweldig.

Van mij krijgt ie absoluut een 4,5.

Waar oh waar kan ik deze film op DVD krijgen?

Please help, ik wil deze film al heel lang zien maar kan er op geen enkele manier aankomen.

Adios

elchivato schreef:
Waar oh waar kan ik deze film op DVD krijgen? De enige website die 'm lijkt te verkopen is Amazon.com maar dat is een NTSC/regio 1 uitgave.

Heb de DVD met Nederlandse ondertitels (in beeldformaat 4:3) gehad, maar die inmiddels vervangen door de US-versie in breedbeeld. Helaas, ander exemplaar als overbodig en minderwaardig weggegooid. Misschien dat ebay of marktplaats uitkomst bieden, wellicht nog een rommelmarkt.

avatar van Wes18
Zware, maar goed geacteerde film. Ik denk niet dat deze film voor iedereen is weggelegd, maar ik vond hem erg sterk.
Ik heb de film overigens gewoon in de winkel gekocht. Ik dacht Free Record Shop.

avatar van Querelle
Holland legt wederom de nadruk op de seksuele ontluiking, maar slaagt er niet in een authentiek beeld te vormen van een dichter die aan de geboorte staat van de 20e eeuwse poezie en literatuur. Leonardo diCaprio is alleen lekker om te zien maar schmiert de pannen van het dak (Die scene met dat stenen beeldje ) en geeft me nergens het gevoel dat ik naar een geniale 19e eeuwse Franse dichter van 16-19 jaar aan het kijken ben. Misschien onmogelijk om die rol goed te casten, maar een onbekender acteur was misschien beter geweest. En David Thewliss met valse baard en snor ziet er al helemaal niet geloofwaardig uit. Verder biedt het verhaal zoals ik al doelde weinig interessants, behalve wat platte situaties. en is het visueel gezien nog maar net te doen. (De scenes in het Zwartewoud en in de kroegen zijn wel aardig.)
Geen idee waarom ik nog 3* geef.
Een saaie film is het niet. En apart is het zeker.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Querelle schreef:

Dicaprio was nog tamelijk onbekend ten tijde van deze rol. Het gevoel dat je naar een wereldberoemd acteur zit te kijken komt meer door wat er hierna gebeurde (met Romeo & Juliet en vooral Titanic natuurlijk). Zijn films hiervoor waren kleine films die door weinig mensen gezien waren.

Vind je trouwens nog tamelijk mild. In mijn herinnering nogal een geforceerd zootje, deze film. En soms onbedoeld grappig.

Feitje: Menig vaag homoblad heeft nog een still uit deze film gepubliceerd en groot "Leonardo Dicaprio naakt" op de voorpagina gezet.

avatar van Querelle
starbright boy schreef:

Ja dat geloof ik. Die scene als hij naakt op het dak staat zeker.

geweldige film gwn, zoveel scenes die in men hoofd geprent blijven,
zoals die ouwe lelijke man zijn lachje hilarisch gewoon.
Absint 2...
en de laatste zin van de film zooo moooi
I found it ... What?
Eternity
It's the sun mengled with the sea oooooooooooooooooh
We were always happy, always
I remember

avatar van Skylar_Malfoy
Hele mooie film met 2 goede acteurs.
Af en toe werd het een beetje dramatisch en vooral het einde vond ik wat vaag worden.
Ik heb me hierna een beetje verdiept in het leven van Rimbaud (o.a. zijn gedichten en zijn levensverhaal), maar kwam weinig tegen over de relatie tussen hem en Verlaine. Heb een beetje het idee dat deze 'relatie' tussen hen een beetje is aangedikt later.
Toch een en erg goede film, en sommige heftige scenes ontroerden me.
Een vraagje; waarom ziet Thewlis er hier veel ouder uit dan in zijn films die 10 jaar later gemaakt zijn?

yorgos.dalman
Persoonlijk vind ik de poëzie van Rimbaud niet om door te komen, maar deze film is uiterst intrigerend. Er wordt niet veel gezinspeeld op Rimbauds revolutionaire werk en de (wereldwijde?) ontvangst ervan, dat is ten dele jammer maar anderzijds ook weer goed omdat er meer tijd is voor de persoonlijke relatie tussen hem en Paul Verlaine.

David Thewlis speelt hier overigens meer dan goed, zijn welbespraaktheid en zijn bij vlagen vileine overkomen echoot zijn briljante vertolking in 'Naked'.

Een drama over de hartstochtelijke, complexe en tumultueuze relatie van twee gekwelde, wereldberoemde dichters; een ambitieuze film met teveel zwakke en liefdeloze delen. De vertolkingen van de beide hoofdrolspelers zijn onevenwichtig: beiden kennen momenten dat ze werkelijk de sterren van de hemel spelen; deze worden echter afgewisseld met zwaar overgeacteerde scènes.

christoph80
Ondanks de bekende acteurs is dit niet meer dan een tv-film met weinig chemie tussen DiCaprio en Thewlis.

avatar van 93.9
Aardige film die je op een vrij toegankelijk manier laat kennis maken met Rimbaud.
Er is veel verkeerd aan de film, zoals hier al geschreven, maar toch is het goed dat de film er is.
Vandaar 3 sterren, een voldoende dus

avatar van Bacchero
Geen slechte film met een sterke Dicaprio en Thewlis. Het verhaal gaat voornamelijk over de liefdesromance tussen Rimbaud en Verlaine en laat daarbij ook een stukje van hun leven zien. Er is idd niet veel bekend aangaande hun romance dus er zal wel het één en andere aan eigen interpretatie inzitten maar dit aspect stoorde mij niet. Rimbaud en Verlain waren grote vernieuwers in de dichtkunst maar dit komt in de film helemaal niet naar voor. Nu ik weet dat dit misschien niet de bedoeling was van de film maar wat meer achtergrond hieromtrent had toch wel meegenomen geweest. De film weet alleszins te boeien tot het einde maar men is vooral leuk voor mensen die enige affiniteit met de dichtkunst hebben.