Het Leven uit een Dag (2009)

Nederland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Mark de Cloe
met Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Lois de Jong en Tygo Gernandt

In een wereld waarin een mensenleven maar één dag duurt en waar elke daad éénmalig is, worden Benny (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) en Gini (Loïs Dols de Jong) zo verliefd op elkaar dat één dag niet lang genoeg is. Er is een uitweg: als je naar de hel gaat, beland je in de wereld zoals wij die kennen. Een wereld waarin je ongelimiteerd dronken kan worden, verliefd kan worden, seks kan hebben, zelfs met verschillende mensen. Benny en Gini bedenken een plan. Ze plegen een moord, waardoor ze beiden ter dood worden veroordeeld en zodoende tegelijk in de hel zullen belanden. Maar bij uitvoer van het vonnis gaat er iets mis, waardoor de twee geliefden niet gelijktijdig naar de hel gaan. Wanhopig gaan ze op zoek naar elkaar in deze nieuwe wereld vol herhaling.

Ik vind de film zeer slecht. Vooral de vrouwelijke hoofdrolspeelster is erg saai en is geen lust voor het oog. Ook zeer langdradig. Heel jammer. Ik weet nu wel, eerder ook, dat ik hier op aarde geniet. Iedere dag.

avatar van Gooly
Ik heb hem alleen maar een dik uur zitten kijken omdat ik verbaasd was hoe slecht die film was. Ik dacht maar steeds "Een keer moet het toch goed komen?" Maar nee, het bleef prut.

Echt een schijt film. Die gesplitste schermen zijn echt 3 keer niks. Verder waren de acteurs echt bijzonder slecht. Pure tijdverspilling.

avatar van jippie2010
Ja, de uitwerking van het verhaal kent teveel losse eindjes.
En ja, te vaak waren de acteerprestaties behoorlijk onder niveau.
Maar tegelijkertijd heb ik naar een gedurfde film gekeken.
En hoewel de interactie tussen beide hoofdrolspelers nog meer diepgang had kunnen krijgen,
toch werd je door de opzet en de muziek meegenomen in het verlangen.
Gewaagd, intens, met de nodige schoonheidsfoutjes: * 3,5

jippie2010 schreef:
Ja, de uitwerking van het verhaal kent teveel losse eindjes.
En ja, te vaak waren de acteerprestaties behoorlijk onder niveau.
Maar tegelijkertijd heb ik naar een gedurfde film gekeken.
toch werd je door de opzet en de muziek meegenomen in het verlangen.
Gewaagd, intens, met de nodige schoonheidsfoutjes: * 3,5

Helemaal mee eens.

Sai schreef:
Zijn over het algemeen geschreven door een jonger publiek, dat minder van film afweet en zich eerder door een lief muziekmontagetje laat inpalmen.

En ik heb twee jaar filmrecensies geschreven voor filmtotaal, dus ik bedoel het niet gemeen. . 'Oude media' zijn over het algemeen gewoon kritischer.

Wat een onzin verkondig je hier.

avatar van Arneaux
Een film die een dag later nog door mijn gedachten gaat verdient meer, dus bij deze een halve ster er bij: 4*.

Arneaux schreef:

Als je in dezelfde wereld zou leven als de karakters uit Het Leven uit een Dag, dan was dat niet mogelijk geweest

avatar van mjk87
Er staat nergens dat die dag uit 24 uur bestaat

Nee, maar als je het boek hebt gelezen weet je in ieder geval dat hun levens minder dan 24 uur duren.

Er staat nergens dat die dag uit 24 uur bestaat

Nee maar een dag later is altijd een dag later, los van het feit hoeveel uren er in die dag zitten
Ik vind het wel een grappige manier van out of the box denken.
Maar ik heb het boek niet gelezen, wat kun je daar uit opmaken hoeveel uren er in deze dag zitten?

avatar van Arneaux
Ik heb het boek niet gelezen, wordt daar in uitgelegd in welk tempo de 24 uur beleefd wordt? Lijkt me een afbreuk als je dat zou weten, nu is het iets waar je lekker naar kunt gissen.

avatar van mjk87
Arneaux schreef:

Nee, nergens. Je krijgt ook nooit tijden te horen, enkel aanwijzingen dat er een ochtend of middag is, dat na het verlaten van school gebouwen in die straat zijn gebouwd, et cetera. Maar als lezer ervaar je alles als echte tijd, dus dat is heel bevreemdend en best sterk.

En zeker het begin met alle oudjes, die de zon willen zien opkomen, deed lijken alsof zij de zon nooit hebben gezien (dus ook niet die dag ervoor).

avatar van narva77
mjk87 schreef:
Dat zit ook in de film. Voor de eerste en laatste keer de zon zien opkomen...

avatar van HK Senator
Artistiek gezien is het wel in orde met deze film maar daar is dan wel alles mee gezegd. Het rammelt verder aan alle kanten. Met name het acteerwerk is dramatisch alhoewel ik echt wel de indruk had dat ze hun best deden. Het hele uitgangspunt, dat het leven maar één dag duurt, is natuurlijk te belachelijk voor woorden en wat de schrijver daar mee wil zeggen is me ook onduidleijk. Wellicht moet ik het boek maar gaan lezen.