• 8.253.840 stemmen

Geregisseerd door: James Watkins

Met onder meer: Michael Fassbender, Kelly Reilly en Jack O'Connell

Releasedatum: 14 mei 2009

Plot Eden Lake

"A weekend by the lake, with views to die for."

Lerares Jenny en haar vriend Steve gaan er een weekendje tussenuit naar het idyllische Eden Lake. Hun rust wordt echter al snel verstoord door een groepje vervelende tieners. Kleine pesterijtjes monden al gauw uit in levensgevaarlijke situaties voor het stel.

imageimageimageimage

avatar van peachhieee

peachhieee

persoonlijk vind ik dit echt een enge film! vooral dat gemartel allemaal. de film zit wel goed in elkaar maar ik vind het einde een beetje zwak..

avatar van the crook

the crook

Ik had erg hoge verwachtingen van deze film, maar dit bleek een realistische soort van slasher met wel erg onrealistische wendingen en keuzes van de hoofdpersonages en ook nog eens een zéér zwak einde.

avatar van werry65

werry65

Gewoon een topper !

Heel origineel en spannend. Een absolute aanrader in dit genre.

avatar van djordy von trier

djordy von trier

werry65 schreef:

Gewoon een topper !

Heel origineel en spannend. Een absolute aanrader in dit genre.

Dit is wel geen originele film. Wel entertainend voor bijv. een zaterdagavond

avatar van Confusie

Confusie

Sterke film en een vrouw met tetten zonder te flashen

Er zijn wel een aantal films waar dit wel gebeurt, kwam ik vervolgens achter.

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2072 stemmen

Ook deze film verschilt qua opzet niet veel van de reguliere horrorthrillers, met dat verschil dat de hoofdpersonages geen overhormonale tieners zijn maar een sympathiek stel, en de antagonisten geen moordenaars maar slechte opgevoede rotkinderen. Wel krijg je natuurlijk weer het standaard kat-en muisspel met continue achtervolgingen in het bos.

De kracht van de film zit hem voornamelijk in het feit dat je de kinderen als kijker ook echt gaat haten, en de film niet tegemoet komt aan wat de kijker bij momenten nu eigenlijk echt wil zien. Net wanneer je wil dat een bepaalde 'vreselijke' scène stopt heeft de film het lef om er nog net even mee door te gaan, en ook wraakmomenten en gerechtigheid aan het het einde wordt de kijker niet gegund. Dit zorgt ervoor dat je niet gewoon als bloeddorstige ramptoerist naar deze prent zit te staren, maar het werkje toch dat net ietsje meer met je doet.

Meeslepend, spannend, en bij momenten ook aangrijpend. Zeer goed.

avatar van MovieMind

MovieMind

Deze film heeft naar mijn mening toch wel een (te) hoge score.

Het verhaal is niet meer dan aardig, en in het geheel zijn er te veel minpunten.

Buiten dat leveren Fassbender en Reilly beide wel een goede prestatie, en sommige scenes zijn behoorlijk goed uitgewerkt, maar de kids konden me dan weer niet overtuigen.

De film kon me niet echt grijpen, en dat is toch iets wat ik van dit soort films verwacht.

avatar van sateck

sateck

Ik weet eigenlijk niet waarom. Maar deze film blijft maar in mijn hoofd rond spoken. Ik leefde echt mee met het stel. Geweldig, vooral het einde maakt deze film anders.

0,5* omhoog!

avatar van Boeikens

Boeikens

Telkens opnieuw blijf ik hem sterk vinden, een halfje erbij dus.

avatar van leatherhead

leatherhead

Beste goede horror, ook hier niks origineels, maar wel uiterst vermakelijk met een sterk einde.

De opbouw is zo standaard als het maar zijn kan uiteraard, maar waar Eden Lake film zich onder andere in onderscheid is de realistische aanpak. Dit keer geen gemaskerde killer die doodleuk, stuk voor stuk iedereen een kopje kleiner maakt, maar gewoon een stel idiote rednecks, zoals je die veel hebt op de wereld.

De hele film lang is het eigenlijk niet meer dan gewoon erg vermakelijk. Op zich wel knap gedaan, hoe alles van kwaad tot erger gaat, en ook is de film vrij hard en grof, wat goed bij de film paste, maar nergens vond ik het echt indrukwekkend of zo. Het einde is echter het punt waar de film tot een nog wat hoger niveau getild wordt. Had het niet echt zien aankomen, en had toch wel een aardige impact op me. Daarom 3,5*.

avatar van cucciolo

cucciolo

Beetje gemengd gevoel. Je weet wat je ongeveer kunt verwachten en dat krijg je dan ook ruimschoots op je bord. In die zin is de film zeker geslaagd. Toch vond ik dat bepaalde expliciete scenes niet echt bijdroegen en zelfs afdeden aan het geheel. Tja, misschien is shock cinema gewoon niet mijn ding. In ieder geval niet als het net zo goed weggelaten kan worden.

avatar van lars-pixar

lars-pixar

Laat ik als eerste vermelden waar voor ik de vier en halve ster voor geef, want dat halve puntje is puur voor de spanning die bij mij tachtig minuten vast bleef plakken. Het is voor mij dan ook alweer een tijdje geleden dat ik echt een spannende film heb gezien en Eden Lake was dan ook weer een hoogte punt!

De setting is geweldig en er is dan ook goed bedacht waar ze gebruik van konden maken.

En vanaf het moment dat de twee personage's op de vlucht zijn voor de groep jongeren kan je als kijker bedenken waar ze goed aandoen, maar als kijker wordt je dan toch verrast door de situaties die er in voorkomen. Helaas kwam niet alles even realistisch naar voren, want er zijn aardig wat moment geschrapt waarop je kon bedenken hoe ze dat gedaan hadden, bijvoorbeeld: hoe kwamen ze zo snel in het water onder die hut / hoe hebben ze Steve half verlamd uit de bosjes gehaald. En zo heb ik vast nog wel wat momentjes gemist die er misschien wel makkelijk in hadden gepast.

Regisseur James Watkins was ook niet bang om er wat gevoelige momenten in te stoppen.

Zo kwamen er wat bloederige scene's in voor die vrij realistisch over kwamen, buiten dat ik (zelf dacht) dat ik daar wel tegen kon kreeg ik toch de neiging mijn ogen stiekem dicht te knijpen.

Zelf denk ik dat dit komt door de goeie verhouding van spanning en geweld wat goed te samen komt bij die bloederige scene's.

Wat ik ook mee tel als een plus punt en wat ik al snel vermakelijk vindt is het Engelse accent en de manier waarop er gefilmd werd, nogal los uit de hand om het zo maar te omschrijven.

Ook de casting was perfect, want op het moment dat Jenny terecht komt in dat huis (op het einde) zag ik meteen al aan die gezichten dat hun de ouders waren van de kinderen uit die bende. Viel dat ook bij jullie op?

En om mijn persoonlijke recensie (beoordeling) af te sluiten wil ik gewoon nog even vermelden dat dit zeker een aanrader is om te gaan kijken, ofwel het proberen waard want meningen verschillen

avatar van leatherhead

leatherhead

Ik verhoog hem toch maar naar 4,0*. Dat einde blijft wel echt hangen.

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

''Intense filmervaring''.

E. L. (2008) trakteert de kijker op:

Goede acteurs / actrices, acteerprestaties die uitermate

geloofwaardig zijn, geweldige opbouw van spanning,

brute moorden en een beklemmende sfeer die je pas

loslaat als de film afgelopen is.

Geen vuiltje aan de lucht dus, 4 dikke sterren van mijn

kant voor Eden Lake (2008).

Eden Lake

Gisteravond had ik Eden Lake opgezet die ik slechts één keer had gezien. Toentertijd had ik deze film geschaard als één van mijn favoriete horrorfilms van de afgelopen jaren. In mijn opinie zijn er veel horrorfilms die niet veel van elkaar varieren. De films lijken op elkaar met betrekking tot het verhaal, opzet, uitwerking, jumpscares en dergelijke. Eden Lake is ook zo'n film. Een man en vrouw nemen een moment voor zichzelf en verblijven in een bosgebied. In het bos ligt er groot meer waarin wordt gezwommen. Ze genieten van elkaar en de man heeft maar één gedachte en dat is zijn huwelijksaanzoek. Maar dan worden ze gestoord...

Het is een simpel verhaal en zeker herkenbaar. Maar wat de film nog meer bood dan de clichés is de geweldige spanningsopbouw. De twee hoofdpersonage's worden achtervolgd door een groep jongeren en de manier waarop dit in beeld is gebracht, is zeer beklemmend. De gehele film heeft een beklemmend sfeertje met zo nu en dan brute scenes waarvan de kijker een ongemakkelijk gevoel van kan krijgen.

De acteerprestaties zijn ook uitstekend met uitblinkers zoals Fassbender, Reilly en O'Connell. Voor horrorliefhebbers is deze film de moeite waard en voor kijkers die zo nu en dan eens wegkijken bij een film, dit is er weer zo één. Een meeslepende, spannende en indrukwekkende film.

Geen spoiler, maar de scene met de rubberen band is voor mij een prachtige staaltje filmwerk geweest. De manier hoe het gefilmd is en het emotionele moment.. knap!

jordysmeets00

Heerlijke film! Erg spannend en kan het ook eng noemen zeker een dikke 8 van mij! Ik raad je echt aan om deze film te kijken zeker de moeite waard!

avatar van Movsin

Movsin

Akelig en noodlottig avontuur in een meeslepende thriller.

Ongekende brutaliteiten van jongeren in gewelddadige en aangrijpende, sterk opeenvolgende scènes.

Te onthouden hoe steeds maar grenzen verleggende misdadigheid andere jongeren kan meeslepen, tegen hun wil en eigenheid in.

Stevige acts over de ganse lijn.

avatar van Thereisnospoon

Thereisnospoon

Tja, Eden Lake heeft een zekere status.

Vaak worden ze gerangschikt onder het begrip 'martelporno'

Vergelijk met 'I spit on your grave' (2010) of 'The last house on the left' (2009)

Hoogtepunten: Frontiéres (2007), Martyrs (2008)

Het zijn de films die we nooit op tv zullen zien, persoonlijk vond ik de laatste twee

genoemde films enorm knap gemaakt, en ja, erg smerig ook.

avatar van FlorisI

FlorisI

mooie feel-good movie met leuk einde en een flinke dosis humor

avatar van Tiany

Tiany

Bij momenten was de film een 3.5 waard, dan zakt hij weer naar 2.5. Ik heb de film op 2BE gekeken en het einde werd er bruusk afgebroken, ik dacht dat het reclame was, dus even snel doorspoelen, maar neen...de film was gedaan, zeer sympathiek.

Tussen die jonge gasten zaten wel zeer goede acteurs.

avatar van comely

comely

Ik vond de kinderen niet dreigend genoeg, waardoor het verhaal minder heftig overkwam.

Tarkus

Als je van thrillers houd, die de naam waard zijn, dan is dit er wel eentje.

De film was zo voorbij, zo geboeid blijf je aan het scherm gekluisterd.

Prima vertolkingen vooral van de jonge kerels, waarvan de 'leider' er duidelijk plezier in heeft mensen te folteren, niet alleen zijn slachtoffers fysiek maar ook zijn vrienden mentaal.

Alleen het einde van de film had beter gekund, maar da's een detail.

Een thriller met een grote 'T' deze... warm aanbevolen voor de liefhebbers als je tegen wat gruwel kan.

avatar van megalie

megalie

Toevallige meevaller. Ik had hier eigenlijk niet zo heel veel van verwacht, maar echt wel indrukwekkend.

avatar van Titatiko

Titatiko

Ziekelijke film

avatar van broncode

broncode

de perfecte horror film met een nihilistisch einde ...

De schrik en walging momenten zijn perfect getimed.

avatar van Argyle

Argyle

Spannende film. Het zou je maar overkomen. Zeker een 8 waard.

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Steengoeie thriller !

Wat een pokkeventje is die leider zeg .

Wilde samen met mijn vriendin in de duinen gaan kamperen,

maar daar denken we nu nog even 3 keer over na

Was een beetje bang omdat t een engelse film was ,maar deze springt er echt uit.

T zal je maar gebeuren zoiets zullen veel mensen denken,na het zien van deze superspannende thriller !

Acteren vond ik ook prima.

avatar van Kisje

Kisje

Een tijdje geleden deze film opgenomen toen deze op tv te zien was en op een druilerige zaterdagnamiddag eens bekeken . Moet zeggen dat het toch wel een verrassing was voor mij.

Eden Lake start wanneer een dolverliefd koppeltje besluit om een tripje te maken naar een meer genaamd Eden Lake. Steve, die een verlovingsring in zijn bezit heeft en zijn vriendin ten huwelijk wilt vragen, kan zijn vriendin overtuigen om naar dit afgelegen plekje te gaan. Eens aangekomen aan het meer loopt het al snel gronder mis...

Ik merkte dat ik tijdens de film mij vooral heel erg aan het ergeren was aan de houding van Steve, gespeeld door Fassbender. Waarom? Omdat ik soms het gevoel had dat hij steeds het gevaar ging opzoeken. Eens de film gedaan was, was ik nog steeds bezig met de handelwijze van Steve. Ik denk data ik zelf hetzelfde zou handelen en reageren; nl. ik zou ook niet zo maar vertrekken voor een bende rotjochies. Toch vond ik sommige keuzes frappant. Dat het koppel gaat luchen in de stad kan ik begrijpen... Maar waarom keren ze daarna terug naar de plek? Waarom stapt Steve het huis van de leider van het groepje jongeren zo maar binnen?

Dat terzijde, het escaleert zeer snel en vaak had ik ook de "no f*** way" reactie. Het was een aaneenschakeling van bruut geweld en soms zeer pijnlijk om naar te kijken.

Het slot van de film is naar mijn mening subliem en heeft me nog even bezig gehouden. Geen happy end voor het gelukkige koppeltje. Het gedane onrecht werd niet bestraft, integendeel. De ouders zorgden er nog maar even dat ze een alibi hadden. Het deed me nadenken over de houding van de bende jongeren en de rol van hun opvoeding.

Zeker niet zomaar een thriller. Zeker eentje die het kijken waard is, ondanks sommige plot holes.

avatar van Oldground

Oldground

Ik dacht aan het plot te lezen iets interessants te gaan zien, aangezien tieners geen standaard 'villains' zijn in dit genre. Maar wat heeft deze film mij teleurgesteld zeg...

Echt een van de slechtste films die ik gezien heb.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Deze film weet zijn eigen potentieel niet waar te maken. Voor een psychologische thriller is het acteerwerk te zwak en blijven de karakters voorspelbaar aan de oppervlakte. Voor een bevredigende martelporno is de toon dan eigenlijk weer te serieus. Ook jammer dat de realistische toon steeds gebroken wordt door idiote plotwendingen die geforceerd de suspense vast blijven houden. Hier had een veel sterkere film ingezeten over de gruwelen van een monsterlijk slechte opvoeding.