Slumdog Millionaire (2008)

Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Misdaad

geregisseerd door Danny Boyle en Loveleen Tandan
met Dev Patel, Freida Pinto en Anil Kapoor

Het verhaal van Jamal Malik, een jong weeskind dat besluit deel te nemen aan de Hindi versie van het programma 'Who Wants to be a Millionaire'. Het hele land kijkt toe terwijl Jamal nog maar één vraag verwijderd is van de hoofdprijs. Tijdens de pauze van het programma gebeurt er echter iets waar Jamal niet op had gerekend; hij wordt gearresteerd, omdat de politie zeker weet dat hij de boel aan het oplichten is. Ze kunnen het niet geloven dat een straatjongen zoals hij zoveel kennis heeft. Vastberaden zijn onschuld te bewijzen vertelt Jamal verhalen over de krottenwijk waar hij samen met zijn broer opgroeide, de avonturen die ze beleefden, ontmoetingen met bendes en hij vertelt over zijn vroegere liefde. Elk hoofdstuk in zijn verhaal is een wonderbaarlijke sleutel naar het antwoord op elk van de vragen. Verwonderd over zijn verhalen vraagt de politie zich af wat een jongen als hij - zonder een schijnbaar verlangen naar rijkdom - op zo'n spelvertoning doet. Als de laatste vraag beantwoord moet worden krijgen ze, samen met ongeveer negentig miljoen kijkers antwoord op deze vraag...

1716 BERICHTEN 126 MENINGEN
geplaatst: 23 januari 2009, 23:00 uur [permalink]
Genieten van klank en beeld... met een boeiend verhaal, maar dat einde... ai ai ai - voor mij iets teveel van het goede

geplaatst: 23 januari 2009, 23:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lode schreef:

Het is een happy ending in z'n uiterste vorm; he gets the money and the girl. Ik vond echter dat het zeer bij de verhaallijn paste; z'n vriendinnetje wordt al eens eerder ontvoerd als ze elkaar ontmoeten, het zou toch een vreselijke draak van een einde zijn geweest, wanneer er wéér wat ergs zou gebeuren wat hun samenzijn zou belemmeren! Nee, doe mij dan maar het gekozen einde.

geplaatst: 24 januari 2009, 06:14 uur [permalink]
HarmJanStegenga schreef:
Van een 0,5 stem van zo'n user krijg ik toch echt de gaperitus

Ja het is echt triest. Vind het trouwens knap dat hij 23 jan zeven films heeft gekeken

geplaatst: 24 januari 2009, 11:50 uur [permalink]
Leuke film, leuk verhaal over een jongen uit de sloppenwijken, die bij elke vraag iets uit zijn levensverhaal gebruikt om het juiste antwoord te vinden.

avatar van pjutter
geplaatst: 24 januari 2009, 12:08 uur [permalink]
20.000.000 Indonesian Rupiah = 1379.62 Euros

wat een verschil he;)

geplaatst: 24 januari 2009, 12:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goeie film. Wat mij betreft geen probleem dat het eind wat zoetsappig is, wie zegt dat een film alleen goed is bij een slecht einde? En waarom moet een film per se realistisch zijn>

geplaatst: 24 januari 2009, 12:42 uur [permalink]
pjutter schreef:
20.000.000 Indonesian Rupiah = 1379.62 Euros

wat een verschil he;)

Volgens mij is het 313,133.36 EUR? Bron: http://www.xe.com/ucc/convert.cgi

geplaatst: 24 januari 2009, 12:48 uur [permalink]
Prachtige film, die goed in elkaar zit, verhalen die door elkaar heen lopen en laten zien, hoe hij uiteindelijk de juiste antwoorden weet, door een samenloop van toevalligheden in zn leven. De muziek maakt ook veel goed in de film. Matig einde...

avatar van MrEd
geplaatst: 24 januari 2009, 13:04 uur [permalink]
Mooi verhaal waarbij ik vooral genoten heb van zijn begin jaren. Daarna wordt het iets langdradig en wat voorspelbaar.

Vind de score dan ook iets aan de hoge kant. 3.5*

mwoeb
geplaatst: 24 januari 2009, 13:12 uur [permalink]
Het was natuurlijk vrij voorspelbaar wat de laatste vraag ging zijn maar daar draait de film niet om. Feel-good van de bovenste plank waar alles goed zat. Enkel het camerawerk stoorde me soms, met die scheve shots steeds.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
geplaatst: 24 januari 2009, 13:33 uur [permalink]
Mycos schreef:
Volgens mij is het 313,133.36 EUR? Bron: http://www.xe.com/ucc/convert.cgi

Even voor de duidelijkheid:

20 miljoen Indonesische Rupiah = 1363 Euro

en

20 miljoen Indische Roepies = 311173 Euro.

Wel in het goede land blijven natuurlijk bij omrekenen van vreemde valuta's

avatar van AmazingPP
geplaatst: 24 januari 2009, 15:46 uur [permalink]
Goed geconstrueerde film, die je niet direct zal oppakken, maar halverwege grijpt de film je bij de strot. Dan wil je uiteindelijk toch weten hoe het allemaal af zal lopen. Natuurlijk is het einde een beetje voorspelbaar, maar dat mag het voor de rest geniale script niet de kop kosten. Dertien Oscarnominaties heb ik begrepen, beetje veel misschien, maar Danny Boyle laat weer eens zien dat hij een uiterst originele film kan maken en dat in deze tijd van eenheidsworsten.... 4 *

geplaatst: 24 januari 2009, 17:40 uur [permalink]
Ben niet zo enthousiast als vrijwel iedereen. Het verhaal is niet boeiend, het verteld stukken uit het leven van de hoofd persoon. Dit gebeurt nogal moralistisch iets waar ik geen fan van ben. De acteurs vond ik matig en het word nooit ergens interessant. Leuk dat het wat over de cultuur en het leven uit India verteld, maar daar zet ik nou geen film voor op. Er gebeurt te weinig i de film, audiovisueel is het wel redelijk interessant maar daar blijft het bij.

geplaatst: 24 januari 2009, 20:20 uur [permalink]
wat een film ohh wat een film
meer kan ik niet zeggen

5 sterren!!!!

geplaatst: 24 januari 2009, 20:56 uur [permalink]
Ronduit prachtige film, enorm sterk verhaal, goede acteurs, eigenlijk kan hier geen kritiek op geven. Eén van de beste die ik ooit gezien heb!

avatar van Rosicky
geplaatst: 24 januari 2009, 22:07 uur [permalink]
Bedenk het maar, zo'n verhaal. Geniaal concept, maar ik vraag me wel af waarom de film zich niet "gewoon" in de VS afspeelt. Mijns inziens ligt ie daardoor beter bij het publiek, omdat je zelf ook enig idee hebt waar de vragen over gaan. Desalniettemin een pareltje!

geplaatst: 24 januari 2009, 23:18 uur [permalink]
Dit is echt een TOP film. De twee kleine jongens hebben hun rol heel goed gespeeld. Verhaal was zeer boeiend. En met natuurlijk een happy end helemaal TOP

geplaatst: 24 januari 2009, 23:44 uur [permalink]
Mooie film, vond het beeld en geluidtechnisch zeer goed in elkaar zitten. Het verhaal zelf was op sommige momenten zeer spannend. Ik keek met 3 anderen en we zaten echt op het puntje van onze spreekwoordelijke stoel. Ook zij waren er zeer positief over.

Ook de opzet van het verhaal vind ik apart! Al met al goede film, 4.5.

geplaatst: 25 januari 2009, 00:14 uur [permalink]
hele mooie film.

Je wordt echt gegrepen door het verhaal en gaat zo helemaal mee leven met de hoofdpersoon.
Wat een verademing dat de setting zich afspeelt in India.
Iets waar ik van te voren toch wel tegenop zag

echt een top film

MNM
geplaatst: 25 januari 2009, 10:53 uur [permalink]
Voor de tweede keer gezien en mijn stem verhoogd tot 5 sterren. Echt een prachtige film!

geplaatst: 25 januari 2009, 11:09 uur [permalink]
Ja, was wel aardig. Ik vond vooral het eerste uur (?) goed, daarna vond ik het een beetje teveel van hetzelfde worden. Hij was ook wat aan de lange kant, vond ik. Leuke soundtrack ook wel.

geplaatst: 25 januari 2009, 21:42 uur [permalink]
Een prachtige film die lekker wegkijkt door het mooie verhaal.. de sfeervolle beelden en het goede acteerwerk leveren ****op

avatar van Naomi Watts
geplaatst: 26 januari 2009, 09:02 uur [permalink]
Erg fijn filmpje.

De solide acteerprestaties, het mooie kleurengebruik, de coole editing en een soundtrack die gewoon "past". Ook kijkt de film heel lekker weg en kent de film een lekker tempo en geen enkel moment zakt de film in. Vooral de band tussen Jamal en Lakita is heel mooi om te aanschouwen. Ook knap dat je van dit concept zo'n boeiende film kan maken.

Boyle begint zich toch steeds meer in mijn rijtje van favoriete regisseurs te wringen. 4,5*

geplaatst: 26 januari 2009, 10:22 uur [permalink]
Zeker mooie film! Ik vond hem beter als benjamin button!

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 26 januari 2009, 15:17 uur [permalink]
the_klootzak schreef:
waarom zeg je dan beter ALS...?

je bedoelt zeker; beter dan benjamin button

Ik denk inderdaad dat-ie dat bedoelt klootzak

geplaatst: 26 januari 2009, 16:41 uur [permalink]
Ik heb niet zo goed begrepen waarom er zo'n hype is rond deze film. Oscarnominatie en alles. Het is wel een leuk verhaal, maar slecht acteerwerk, langdradig en erg voorspelbaar. Ik denk dat het in boekvorm wel leuk weg leest, maar deze film was lastig te verteren..

geplaatst: 26 januari 2009, 19:59 uur [permalink]
Een goeie film, met een origineel onderwerp. Redelijke acteerprestaties waarin vooral de prestaties van de echt jonge acteurs opvielen.

Vind de hype rond deze film wat overdreven, maar heeft wel geboeid en kan hem wel aanbevelen.

geplaatst: 26 januari 2009, 19:59 uur [permalink]
He JohnnyCJ

kom op 2 sterren is voor deze film veel te laag

kun je het nog eens heroverwegen

avatar van otherfool
geplaatst: 26 januari 2009, 20:41 uur [permalink]
Beetje hortenstoterig verhaal en de opzet rond de Millionaire vragen had misschien iets beter gekund, maar daar staat een geweldige beeldenpracht tegenoordig, dit is eyecandy van het beste soort. Bijzonder sterke en onderscheidende soundtrack ook. Voor die elementen mag Slumdog Millionaire wel de nodige beeldjes meekrijgen (en dat zal wel gebeuren ook), maar ik vind de film toch een tikkeltje overroepen.

3,5*.

avatar van DiKKe_OsCaR
geplaatst: 26 januari 2009, 21:30 uur [permalink]
Mooie film, origineel dat het helemaal om dat zeer bekende programma heen is gebouwd. Indrukwekkend ook, zeker de beginjaren in de sloppenwijk.