Slumdog Millionaire (2008)

Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Misdaad

geregisseerd door Danny Boyle en Loveleen Tandan
met Dev Patel, Freida Pinto en Anil Kapoor

Het verhaal van Jamal Malik, een jong weeskind dat besluit deel te nemen aan de Hindi versie van het programma 'Who Wants to be a Millionaire'. Het hele land kijkt toe terwijl Jamal nog maar één vraag verwijderd is van de hoofdprijs. Tijdens de pauze van het programma gebeurt er echter iets waar Jamal niet op had gerekend; hij wordt gearresteerd, omdat de politie zeker weet dat hij de boel aan het oplichten is. Ze kunnen het niet geloven dat een straatjongen zoals hij zoveel kennis heeft. Vastberaden zijn onschuld te bewijzen vertelt Jamal verhalen over de krottenwijk waar hij samen met zijn broer opgroeide, de avonturen die ze beleefden, ontmoetingen met bendes en hij vertelt over zijn vroegere liefde. Elk hoofdstuk in zijn verhaal is een wonderbaarlijke sleutel naar het antwoord op elk van de vragen. Verwonderd over zijn verhalen vraagt de politie zich af wat een jongen als hij - zonder een schijnbaar verlangen naar rijkdom - op zo'n spelvertoning doet. Als de laatste vraag beantwoord moet worden krijgen ze, samen met ongeveer negentig miljoen kijkers antwoord op deze vraag...

1716 BERICHTEN 126 MENINGEN
avatar van Pierre1965
geplaatst: 10 december 2009, 13:12 uur [permalink]
Nummer 8 in mijn top10 jaren nul.
Wil binnenkort weer eens kijken terwijl het nog niet eens zo heel lang geleden is.
Goed teken toch!

avatar van Alittleromance
geplaatst: 11 december 2009, 16:50 uur [permalink]
Deze film heb ik als beste film van 2009 aangeduidt in mijn top 10. Gezien op 18 januari dit jaar en stevig mijn beste film gebleven dit jaar. Veel prijzen gewonnen overal, niet alleen de 8 oscars in Hollywood.

avatar van gukker
geplaatst: 12 december 2009, 18:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De meest overschatte film van de laatste jaren. Het boek is helemaal verkracht (Van een leuk, oppervlakkig sprookje hebben ze een veels te vage thriller gemaakt). In dit soort films moet je toch de sfeer van het boek zien te stoppen. Daar faalt deze film totaal in. Daarnaast is het verhaal ook nog eens veels te ongeloofwaardig. Er zijn best kinderen in India die dit soort verhalen meemaken maar één jongen die tien van dit soort situaties meemaakt?

De film bestaat uit enkele losse verhalen die samen het levensverhaal van éen man vormen. Deze verhalen staan steeds in het thema van een vraag uit 'Who wants to be a millionaire'. De setting is erg leuk, maar de losse verhalen zijn totaal oninteressant. Ik voelde totaal geen band met de personages (komt misschien doordat de personages, naarmate ze ouder werden door andere acteurs werden gespeeld). Het rare was dat ze, terwijl ze van acteurs wisselden, ook van taal wisselden (Eerst werd er Indisch gesproken en later Engels). Aan make-up was bijna niks gedaan waardoor de acteurs niet op hun jongere versies leken. Zo zijn de tanden van Jamal veels te goed verzorgd en is zijn huidskleur veels te licht. Iets wat toch makkelijk valt te verhelpen met een beetje make-up.

In plaats van een sprookje is de film een thriller geworden die veel te vaag was. Normaal houdt ik erg veel van ingewikkelde thrillers (mijn favoriete genre) maar hier werden situaties totaal niet uitgelegd. Zo krijgen weten we niet wat er met Latika gebeurd is nadat ze gescheiden was van Jamal. We krijgen totaal geen info over de achtergrond van de personages.

De opmerking 'origineel' is al vaker langs gekomen. De setting is misschien origineel, maar het verhaal is megacliché. Een jongen die gescheiden wordt van zijn geliefde en haar vervolgens probeert te vinden via een tv-programma. Klinkt mij in ieder geval heel bekend in de oren. Ik ergerde me ook rot aan de stereotype personages. Het goede onschuldige jongentje wordt verliefd op de mooie Latika, maar wordt vervolgens gehindert door zijn slechte, grote broer.

Vanwege de mooie montage, het sterke camerawerk en het feit dat ik me nooit echt verveelde tijdens de film. (Er is altijd wel wat nieuws te zien) zorgt ervoor dat ik toch nog net op een voldoende kan komen. Maar Danny Boyle had hier zo veel meer uit kunnen halen.

Meest overschatte film van de laatste jaren.

avatar van Miss A
geplaatst: 13 december 2009, 23:56 uur [permalink]
Hele mooie indrukwekkende film

4 Sterren

geplaatst: 14 december 2009, 17:35 uur [permalink]
phff ik zie nu pas dat ik nog niet gestemd had op deze film... kheb hem al lang gezien. Dit is zonder twijfel 5 sterren. Het is allemaal gwn heel mooi in elkaar gezet. Echt een goede/leuke/bijzondere film

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 17 december 2009, 11:33 uur [permalink]
Het viel me de tweede keer kijken op hoe ontzettend vlak de verhaallijn eigenlijk blijft. Er worden namelijk verschillende periodes in het leven van de personages aangeboord, maar daar gaan we zo razendsnel doorheen dat ze nooit de diepte in willen gaan. Maar het blijft desondanks een film die weet te raken in zijn sentiment.

avatar van _Moonwalker
geplaatst: 18 december 2009, 00:13 uur [permalink]
Simply WOW!

Het hele verhaal zat ik gewoon in de film. Wat een prachtig verhaal en hoe mooi het in elkaar zit. Zeer goed acteerwerk van alle acteurs, de kleine en de grote.
Mooi hoe ze de "slumdog" wijken laten zien en hoe arme mensen het hebben in india. Prachtig uitgewerkt met een zeer spannende verhaal.

Heb geen enkel negatieve ding te zeggen hierover...5 sterren dus.

doe normaal
geplaatst: 18 december 2009, 00:14 uur [permalink]
Zonde dat zo een film nou 8 oscars moest winnen. Maar dit bewijst dan weer dat filmprijzen eigenlijk niets voorstellen.

MarcieMarc
geplaatst: 21 december 2009, 14:38 uur [permalink]
Ik vond het beste wel een aardige film maar potverdikkemes...wat een drama op een gegeven moment van hem en ze meissie Pfffff...vind dat deze film ook erg door de media omhoog is getrokken...leuk vermaak tot de helft dan komt de sleur erin....

Bij mij komt tie binnne op nr bij de FilmKloot prijzen festivals

MarcieMarc
geplaatst: 21 december 2009, 14:41 uur [permalink]
gukker schreef:
recensie

Helemaal mee eens

avatar van BjornH
geplaatst: 24 december 2009, 17:49 uur [permalink]
Vond dit niet zon bijzondere film om eerlijk te zijn. Tuurlijk, het verhaal en de achtergrond van Jamal zijn indrukwekkend en ook vind ik de hele verdeling van de film erg leuk gedaan. Maar verder was t niet zo bijzonder. Erg leuk om een keer te kijken, maar niet echt een film die mij kippenvel kon bezorgen :S.

Kevin13
geplaatst: 25 december 2009, 17:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

Thriller? Leg eens uit aub.

Daarom is het ook een sprookje...

Euhm heb jij dan niet goed opgelet? Eerst was ze danseres en later woonde ze bij die oude vent. Hoe ze daar gekomen is? Dankzij de oudere broer van Jamal. Meer hoef je niet te weten.

Mij niet. Noem eens een vijftal films met hetzelfde verhaal.

Vreemd. Heel je Top10 bestaat uit films met stereotype personages.

avatar van lil'angel
geplaatst: 26 december 2009, 20:47 uur [permalink]
Het was een mooi en verrassende film!
erg overtuigd geacteerd en een mooi verhaal

p.s wie is diegene die de hele tijd commentaar levert bij de vorige 'recencie'? waarom moet dat? accepteer en respecteer gewoon haar/zijn mening!
jij kunt je eigen mening hebben!
Hij/zij heeft tenminste argumenten, misschien niet zulke goede, maar laat hem/haar zijn mening vertellen!

Kevin13
geplaatst: 26 december 2009, 21:26 uur [permalink]
Dat zal Kevin13 zijn.

geplaatst: 26 december 2009, 21:29 uur [permalink]
lil'angel schreef:
jij kunt je eigen mening hebben!

In his defense; als we niet onze favoriete films zouden beschermen door degene die hen met onvoldoende of onvolledige redenen afkraken zou een groot gedeelte van alle berichten op deze site niet bestaan. Het hoort erbij.

geplaatst: 27 december 2009, 18:22 uur [permalink]
Een van de toppers van de laatste jaren vindt ik zelf. In ieder geval van 2008. Lijkt me een film voor bijna elke volwassen leeftijd.

avatar van elmo4ever
geplaatst: 28 december 2009, 03:24 uur [permalink]
Waarom is deze film zo gaaf?

A: Het staat geschreven. C: omdat er goeie acteurs zijn.

B: Omdat er veel voor betaald is. D: De film zet je aan het denken.

nr.1 film ooit gemaakt, film 00, film 2009!
Ik heb er van genoten!

avatar van Baasje
geplaatst: 31 december 2009, 17:18 uur [permalink]
Een echte feelgood movie

avatar van Marjoleine89
geplaatst: 1 januari 2010, 16:10 uur [permalink]
Een erg mooie en indrukwekkende film! Die jongste spelers zijn erg goed!

geplaatst: 1 januari 2010, 22:12 uur [permalink]
Mooie film, kan alleen maar positieve dingen erover zeggen, klein puntje van kritiek is dat het wel een beetje langdradig verhaal is.

avatar van Decec
geplaatst: 1 januari 2010, 22:52 uur [permalink]
Ik vond uitstekend film, geweldig!! Heel leuk. Leuk. Voor mij is dit geen komediefilm. Maar drama en romantiek.

geplaatst: 3 januari 2010, 15:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
gukker schreef:
Meest overschatte film van de laatste jaren.

Helemaal mee eens, althans één van de meest overschatte. Leuk bedacht verhaal, maar qua uitwerking vrij matig. Zoals jij ook al zegt, zijn de verhaaltjes tussen de vragen van de spelshow door, op een paar na, steeds vrij oninteressant.

Het werd op een gegeven moment ook wel erg irritant dat voor elke vraag in de spelshow, Jamal een antwoord wist, doordat hij vroeger iets heeft meegemaakt dat er verband houdt met die vraag. Eerste vraag, oke... tweede, vooruit dan maar... maar daarna kwam het een beetje m'n keel uit.

Op het einde werd dat gelukkig wel wat rechtgezet door het feit dat hij het antwoord op de vraag voor 10 miljoen niet wist...

Vanwege het aardige einde, het prima acteerwerk, de mooie setting... toch nog een voldoende: 3*.

orbit
geplaatst: 5 januari 2010, 00:22 uur [permalink]
Ik vind het een prachtige film, niet overgeromantiseerd of té sentimenteel zoals ik had gevreesd, maar best hard af en toe en een mooi beeld van Mombai, waar zover ik kan zien de realiteit best strookt. Goede rol ook voor de hoofdrolspeler!

avatar van Fran
geplaatst: 5 januari 2010, 22:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lange tijd geleden dat ik zo onder de indruk was van een film. Binnen deze film zitten eigenlijk 3 verschillende soorten films. Het begint met een culturele film waarin je een hele goeie indruk krijgt van hoe het leven er aan toe gaat voor straatjongetjes in India. Je ziet natuurlijk wel eens iets van de schrijnende toestanden daar maar deze film brengt dit toch wel heel sterk over. Ik werd gelijk al gegrepen toen je bij een van de eerste scene's die kleine jongetjes door de straten zie lopen van de grote stad.

Daarna verandert de film een beetje in een beetje een thrillerachtige misdaadfilm. Het was heel spannend om te zien hoe de jongetjes weten te ontsnappen van die verschrikkelijke kinderlokkers die kinderen verminken zodat ze meer opbrengen met bedelen. Daar had ik nog nooit van gehoord en het was ook shocking om te zien.

En daarna veranderde het toch ook in een mooie romantische film. Heel mooi om te zien dat hij zijn liefde voor Latika bleef behouden en hoe ze uiteindelijk toch bij elkaar komen. Voor velen zal dit misschien een suikerzoet einde zijn maar na zovele ellende ben ik eigenlijk wel blij met zo'n einde. Ik zeg .... ik hou d'r van. Leuk ook die knipoog op het einde met die typische bollywood slotscene.

avatar van ®Tc
geplaatst: 6 januari 2010, 15:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Verhalend erg origineel, audiovisueel wondermooi.

Iedereen in deze film weet duidelijk van aanpakken. Er wordt een perfect script afgeleverd en Boyle & Tandan voeren dat nagenoeg vlekkeloos uit. Al moet ik wel zeggen dat in het script soms nogal voor een makkelijke uitweg wordt gekozen, dan komt me meteen the man with the colt45 says... scène boven. Enja, die laatste vraag zag ook iedereen al van mijlenver aankomen wss? Slumdog Millionaire weet visueel fris uit te pakken. Daarnet 28 days later gezien en Boyle legt hier zowat dezelfde basis: Steengoed camerawerk en montage en mooie kleuren begeleiden een redelijk hippe soundtrack. Geen klassieke score maar moderne muziek die me buiten de film niet ligt maar me hier wel meespeelt in de wereld van Jamal. Die wereld vol armoede en dagelijkse gevechten te moeten leveren moet verschrikkelijk zijn maar toch heerst er door de film door z'n soort feel-good gevoel. Ik kan het niet meteen plaatsen maar de frisse aanpak van Boyle en het 'supporteren' voor Jamal (die trouwens een erg sympathieke kop heeft) tijdens de quiz dragen daar veel tot bij.

Die oscars zijn meer dan verdiend. Gerustellend dat na 4 edities tijd 2 erg frisse films de hoofdprijs daar kunnen wegkapen (deze en Crash dus, maar ik spreek geen kwaad over NCFOM en The Departed). Ze beginnen blijkbaar daar ook te beseffen dat het niet altijd 3 uur zwaar drama moet zijn.

****

geplaatst: 7 januari 2010, 19:28 uur [permalink]
GinolaEHV schreef:

Helemaal mee eens, althans één van de meest overschatte. .
Misschien de meest overschatte?

geplaatst: 7 januari 2010, 22:48 uur [permalink]
Nee, dat toch niet... voor mij is dat The Wild (en I Am Legend).

geplaatst: 12 januari 2010, 13:02 uur [permalink]
goede film verhaal gaat misschien beetje snel erdoorheen
maar toch prima gedaan

avatar van swollenaer68
geplaatst: 12 januari 2010, 22:22 uur [permalink]
Je kunt bijna niet anders dan hier heel erg sympathiek tegenoverstaan. Cliche. , maar in optima forma....dus heel erg knap.

avatar van swollenaer68
geplaatst: 12 januari 2010, 22:25 uur [permalink]
Filmi Corleone™ schreef:
Misschien de meest overschatte?

ook 1.5 voor memento..misschien snap je het niet?
Film is bedoelt om van te genieten..Jammer dat je bijna niet geniet...