Slumdog Millionaire (2008)

Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Misdaad

geregisseerd door Danny Boyle en Loveleen Tandan
met Dev Patel, Freida Pinto en Anil Kapoor

Het verhaal van Jamal Malik, een jong weeskind dat besluit deel te nemen aan de Hindi versie van het programma 'Who Wants to be a Millionaire'. Het hele land kijkt toe terwijl Jamal nog maar één vraag verwijderd is van de hoofdprijs. Tijdens de pauze van het programma gebeurt er echter iets waar Jamal niet op had gerekend; hij wordt gearresteerd, omdat de politie zeker weet dat hij de boel aan het oplichten is. Ze kunnen het niet geloven dat een straatjongen zoals hij zoveel kennis heeft. Vastberaden zijn onschuld te bewijzen vertelt Jamal verhalen over de krottenwijk waar hij samen met zijn broer opgroeide, de avonturen die ze beleefden, ontmoetingen met bendes en hij vertelt over zijn vroegere liefde. Elk hoofdstuk in zijn verhaal is een wonderbaarlijke sleutel naar het antwoord op elk van de vragen. Verwonderd over zijn verhalen vraagt de politie zich af wat een jongen als hij - zonder een schijnbaar verlangen naar rijkdom - op zo'n spelvertoning doet. Als de laatste vraag beantwoord moet worden krijgen ze, samen met ongeveer negentig miljoen kijkers antwoord op deze vraag...

Wauw wat een goeie film,
dit moet een van mijn favo films ooit zijn al ben ik meer van de SF/ Superhelden films (:

avatar van riesma
Stiekum toch een half sterretje omlaag. Na bezinking (=vloekwoord voor sommigen ) zijn er iets te veel ergerlijke scene's waardoor ik niet altijd mijn aandacht bij de film kon houden. Er had iets meer curry in de film gemogen, de nasmaak is zo flauw als papadum.

Reinbo
Daar heb je een goed punt. De curry ontbreekt compleet in dit verder mooi geserveerde gerecht.

avatar van Killerbert
zeer goede film, echt niet verwacht.
soms wel een beetje heen en weer switchen tussen het verhaal en de quiz

zeker 4* verdient

avatar van devilkem001
Normaal kijk ik niet naar die indische films ofzo, omdat ze te vrolijk zijn ofzo lol. Neen, deze is echt een aanrader. Had het echt niet verwacht. Ik geef nooit 5 sterren aan een film, maar deze is echt wel oververdiend. 5*

avatar van dutchtuga
Dit is toch echt een Britse film, lijkt mij?

Nomak
devilkem001 schreef:
Ik geef nooit 5 sterren aan een film, maar deze is echt wel oververdiend. 5*

Je hebt 84 keer gestemd, en 16 daarvan zijn 5*.

avatar van Halcyon
dutchtuga schreef:
Dit is toch echt een Britse film, lijkt mij?
Maar met een deels Indische crew en een Indische cast, dus de opmerking is wel begrijpelijk.

Prima film! Maar helaas niet zo indrukwekkend als ik had gehoopt.

Origineel idee, maar toch is het vaak te voorspelbaar. Maar daardoor is het niet minder saai, en de locatie en structuur van de film zijn best goed. Maar ik zie hier geen topper in

Remi
Als je het verhaal leest, lijkt Slumdog Millionaire op het eerste gezicht een romantische dramafilm over een straatjongen Jamal die toevallig alle antwoorden weet van het programma 'Who Wants to be a Millionaire', maar later gearresteerd wordt voor hij de laatste vraag kan beantwoorden, omdat hij toch de eerste is die zo ver is gekomen zonder enige opleiding. Later blijkt dat Jamal genoeg heeft meegemaakt om toch de antwoorden te beantwoorden.
Maar is geld voor hem eigenlijk wel het belangrijkste?

De film begint al gelijk met de confrontatie tussen de Indiase politie en Jamal, waardoor je gelijk in de film geduwd wordt en eigenlijk nog niet echt het idee hebt wat er nou aan de hand is. Als Jamal gedwongen wordt om te praten, weet je al snel waarom Jamal er zit. Via videobeelden verteld Jamal hoe hij alle antwoorden wist, waardoor je een mooie combinatie ziet van zijn jeugdherinneringen, de show waar hij in speelde en het politiebureau. Zo krijg je ook duidelijk te zien wat er allemaal is gebeurd in zijn leven en wat een 'straatjongen' wel niet kan bereiken. Als de politie Jamal's eerlijkheid ziet wordt er toch besloten om Jamal zijn laatste vraag te laten beantwoorden.

Slumdog Millionaire laat zien hoe een straatjongen zonder enige opleiding toch heel veel weet door de ervaringen die hij heeft opgedaan. Zo weet hij bijvoorbeeld wiens hoofd er op een biljet staat van 100 dollar, terwijl hij dat totaal niet uit een boekje heeft. Zo kreeg ik het idee dat iedereen een eigen verhaal heeft en iedereen iets anders weet zonder dat hij/zij dat uit een boekje heeft, maar het gewoon ervaren heeft. Dat had voor mij een hele grote waarde.

De acteerprestaties vond ik wonderbaarlijk, vooral van de jonge Jamal, Salim & Latika, terwijl je weet dat zij zelf ook in een krottenwijk wonen. Hierdoor ziet het er aan de ene kant veel realistischer uit, al komt dit waarschijnlijk omdat dit al bekend was voordat de film uberhaupt al uit kwam. Wat mij ook opviel, is dat de jonge Jamal en Salim overeenkomsten hebben met de oudere acteurs, dit kwam voor mij erg prettig over, omdat ik op die manier veel meer in de film zat.

De muziek en het camerawerk kwam zo mooi overeen, waardoor ik nog steeds kippevel krijg van bepaalde scenes. Zo vond ik de scene waar Jamal na de show uiteindelijk Latika ziet en naar elkaar komen, met het nummer van Latika's Theme, waar alle oude herinneringen weer naar boven komen een van de mooiste scenes ooit.

Buiten dat ik het verhaal mij enorm aanspreekt, de muziek en de beelden enorm indrukwekkend zijn, moest ik ook wel denken aan mijn eigen jeugd, die ik samen met mijn neef heb meegemaakt. Hierdoor kon ik zo ontzettend goed meeleven met bijna elke personage dat deze film echt een plekje in mijn hart heeft gekregen.

Conclusie; Dit vind ik tcoh de beste film van Danny Boyle tot nu toe en sowieso een van mijn favoriete films aller tijden. Deze film heeft daarom meteen al een plekje in mijn top 10 gekregen, toen ik 'm voor het eerst zag. Nu ik Slumdog Millionaire al een stuk of 4 keer heb gezien met tranen in mijn ogen, kan ik met volle overtuiging zeggen dat deze film een welverdiende 5,0* verdient.

Ramon K

Enorm slechte casting juist! Jamal veranderde van kleur. Soort Michael Jackson....

avatar van Leland Palmer
Hij heeft gewoon wat minder zonlicht gezien, in zijn ''latere'' jaren. Kinderen worden nou eenmaal sneller bruin.

ik vond de film nogal saai

Ik begrijp niet helemaal waar iedereen zo moeilijk over doet. Dit was in mijn opinie vooral een hele 'lieve' film met een prima opgebouwd verhaal en een intrigerende opvulling. Het is niet lief wat de gebeurtenissen aangaat. Tuurlijk niet, maar het overall thema is dat wel in elk opzicht.

Het ligt nogal voor de hand dat we met z'n allen weten hoe het af gaat lopen. Dat blijkt al uit moment één. Dat neemt niet weg dat het verhaal blijft boeien en dat de acteurs in al hun levensfasen blijven boeien en toe blijven voegen aan het geheel.

Daarom voor mij: 4,5 sterren. Een halfje eraf voor voorspelbaarheid. Maar nogmaals: voorspelbaarheid is niet altijd slecht!

Mooie film, wat je een blik geeft over de Indiase grens. De verhaallijn zit goed in elkaar en je wordt continue meegenomen naar een nieuw stukje India.

avatar van Le Bon
goede film
maar niet beter als gran torino

dat is echt een meester film

Remi
maar niet beter als gran torino

Ik snap de vergelijking niet.

avatar van Ceeda7
Remi schreef:

Ik snap de vergelijking niet.

Als het om de oscars gaat wel. Ongelooflijk dat Gran Torino zelfs niet genomineerd werd, en deze film 8!! oscars wegkaapt. Waartoe een crisis allemaal kan leiden...

Ik durf wedden dat indien The Persuit Of Happiness dit jaar zou zijn uitgekomen, hij bijna alle oscars zou wegkapen, jammer voor de Willie.

avatar van Karl van H.
Ceeda7 schreef:

Kom nou, zó goed was die film nou ook weer niet. Deze overigens ook niet, dus ja.

Interessante reden om te vergelijken, trouwens: Slumdog Millionaire acht oscars en Gran Torino geen een. Als we op die tour gaan, dan heb ik nog wel een paar andere films om met Slumdog te vergelijken...

avatar van TomaskeX
Saai,slaapwekkend, geen goed verhaal, gewoon SLECHT, verdient ZEKER geen 8 oscars nog niet 1 zelfs, slechste film OOIT

avatar van Ceeda7

tGoh ja, als ik moet vergelijken met The Curious Case en Slumdog, kies ik toch wel Gran Torino. En ja Dark Knight natuurlijk, maar die hebben ze geen willen geven omdat het "maar" een comicverfilming is.

Schandalig gewoon, naar mijn part mogen ze die Oscars schrappen. Chicago beste film in 2003, ben er nog altijd niet over, tssssssssssssss...

Bart Simpson
Ik heb vandaag de film gezien en deze is werkelijk prachtig. De laatste tijd hebben we weinig van zulke films mogen zien, zo denk ik er iig over maar deze, samen met Gran Torino hebben mij echt overtuigd. Heel de film zat goed in elkaar, de muziek was mooi, acteurs deden hun werk erg geweldig, zelfs de kleintjes. Kortom, één van de beste films v/d afgelopen 2 á 3 jaar.

In de bioscoop gezien en was er zeer tevreden over, zeer goed werk.

avatar van gregory804
TomaskeX schreef:

Ja en "Meet the Spartans" verdient volgens jou 5 sterren?
DAT is pas een slechte film, maar echt rotslecht!
Op gebied van films kan ik nog veel verdragen voor ik hem echt slecht vind, maar meet the spartans is 0,0 waard en reikt qua niveau nog niet eens aan de kleine teen van Slumdog Millionaire.
Het is inderdaad niet omdat iedereen een film goed vind, dat jij dat ook moet vinden, maar zo'n onvolwassen comment + uw lijst van recente stemmen maken al duidelijk wat voor een persoon jij bent

Om terug bij te film te komen; Prachtige film, zowel letterlijk -de getoonde beelden zijn soms echt adembenemend- als de verhaallijn - de jeugdherinneringen zijn ongelooflijk goed gedaan vind ik, zeker die in het begin, waarin de jongste Jamal en Salim ongelooflijk goed acteren.
Deze film verveelt zelden, en heeft verschillende elementen die daar voor zorgen;
De film zorgt voor de nodige spanning, drama, liefde, misdaad en ook humor zit er soms mooi in verwerkt.
Aanrader; 4,5*

Goede film. Voor mijn vriendin en mij bleef de film van het begin tot het einde boeien. Een aanrader dus!

Don Dijk
Het mooiste aan deze film zijn de prachtig geschoten beelden, verder greep me de film niet écht bij mn lurven. Wel prima geacteerd. 3.5*

avatar van dutchtuga
Werkelijk absurd overgewaardeerde film. Wat nog aardig en veelbelovend begint, ontaardt in een melodramatisch hoopje sentiment, waar de meligste Bollywood nog van zou opkijken. Het eerste uur is echt prima te vertoeven. Leuk spel van de kids en een survival verhaaltje wat zeer aardig te volgen is. Wanneer Jamals intenties duidelijk worden keert de film zich in een oversentimenteel misbaksel. Echt geen wonder dat dit zoveel oscars binnen heeft gesleept. 'Boyle goes safe' en dat is bijzonder jammer, want dit had veel meer in zich dan een simpel liefdesverhaaltje, wat het uiteindelijk geworden is. Domper.

avatar van maxcomthrilla
dutchtuga schreef:

Boyle goes safe? No way, hij heeft potverdikkie met slechts een kleine crew en een laag filmbudget gefilmd in o.a. een chaotische stad waar de omstandigheden constant veranderden en waar hij niets naar zijn hand kon zetten. Heel wat anders dan filmen in een studio. Boyle heeft zich dus uitstekend gehandhaafd, door in de stadsmassa op te gaan. Zoals hij zelf aangaf, houd hij ervan om als underdog te werk te gaan en er toch iets van te maken, zodat het met een veel hoger filmbudget gemaakt lijkt te zijn.

Verder slaat het nergens op dat deze film op safe gaat opdat Boyle op Oscarjacht zou gaan, aangezien er geen bekende acteurs in meededen en de film zelfs bijna gelijk op dvd uitgebracht zou worden omdat de filmmaatschappij het bijna niet aandurfde om hem in de bios uit te brengen. Pas na positieve reacties vanuit het filmfestival van Toronto ging er langzaam een balletje rollen. Tenslotte is alleen de techniek van de film er al lichtjaren op vooruit i.v.m. wat wij van Oscar films gewend zijn.

avatar van dutchtuga
Het eerste dat geloof ik best, maar heeft weinig relevantie met wat ik probeer te zeggen. Ik richt me meer op het script dat bijzonder makkelijk op de sentimenten speelt en de thuishaven is van twee personages die, vreemd genoeg, wel erg westers aandoen, bekend of niet. Echt, ik vind het absoluut niet vreemd dat de Academy Awards-jury hiervoor is gevallen, wat de intenties van Boyle ook mochten wezen. Slumdog Millionaire past perfect in het rijtje Hollywood-sentiment. En welke techniek bedoel jij precies? Ik heb weinig bijzonders gezien. Enkel het kleurgebruik vond ik in de eerste helft bijdragen aan het 'vieze' sfeertje.