An Affair to Remember (1957)

Romantiek

geregisseerd door Leo McCarey
met Cary Grant, Deborah Kerr en Richard Denning

Nickie (Cary Grant) is een Europese playboy die met een cruiseschip naar New York vaart. Terry (Deborah Kerr) is een voormalig zangeresje. Haar vriend is al naar New York gevlogen om een zaak af te handelen. Nicky en Terry ontmoeten elkaar en er bloeit een onmogelijke romance open.

lang geleden gezien naar aanleiding van sleepless in seattle. 3.5*

Voor degenen die van een ontroerend romantisch verhaal houden, is deze film een echte aanrader. Ik heb de DVD in Frankrijk gekocht en hij heeft daar de titel "Elle et Lui". Het beeld van deze kleurenfilm is haarscherp. Prachtig camerawerk, schitterende locaties (o.a. in Zuid-Frankrijk aan de Middellandse Zee en New York) en realistische decors maken deze film tot één groot kijkfeest. De tijdsduur van 1 uur en 50 minuten vliegen voorbij.

Heel mooie film. Wordt inderdaad geparodieerd in SLEAPLESS IN SEATTLE. Dat duidt meer weer eens aan hoe belangrijk deze film wel niet is. 4 sterren.

avatar van Poisonthewell
Op de top van het Empire State Building is ie ook te koop.

Inderdaad best een leuk idee en een soort van basis voor veel latere romcoms, maar bij vlagen ook echt te oudbollig en zoetsappig ( dat kinderkoortje ) . En uiteraard een geweldig tearjerker-einde .

Maar de hoofdrolspelers zijn leuk (al is Kerr af en toe nogal overdreven bezig) en de setting en lokaties zijn ook oke.

avatar van Kuck-x
Mooie film. Kerr zet een af en toe bijna hysterisch karakter neer, verward en onzeker - geen wonder van dat ongeluk... Cary's charme is, zoals zo vaak, weer ronduit onweerstaanbaar. Leuke ingehouden humor, prachtige sets... Alleen zakt het tempo richting het einde compleet in, jammer!

Heerlijke film, zeker het eerste deel op de boot is geweldig. Helaas is het tweede deel een stuk minder, maar dat wordt op het einde weer goedgemaakt.

avatar van WanderingStar
Ohhhh hahahaha wat geweldiggg!!

Ik zit te snotteren met een doos tissues hahaha

Prachtige film!

Heerrrlijk ouderwets.. vooral de achtergronden en scenery..
Ik heb al veel van die klassiekers gedownload en ik heb ook al een aantal films gezien waarin wordt gerefereerd naar deze..
Weet niet meer hoe ik er nu van de week op kwam om deze te gaan kijken.. maar ik heb er zeker geen spijt van en ik ga hem denk ik ook nog wel vaker kijken!

Een mengeling tussen een romantische klassieker en een clichématige, sappige soap, die meer gedateerd op mij overkwam dan ik vooraf gedacht had. Vanzelfsprekend beschikken zowel Deborah Kerr en Cary Grant over een natuurlijk charisma, waarbij de laatste slecht zichzelf hoeft te zijn. En van de regisseur is het knap dat zelfs in de vele kalme scènes je als kijker de verlangens, hunkering en droevenis blijft voelen en zien, maar het verhaal mist (ook voor de jaren vijftig originaliteit.

avatar van Roger Thornhill
Oubollig voor de moderne kijker, heerlijk voor wie houdt van two bright stars doing their thing. De scène met de grootmoeder is tegelijkertijd uiterst voorspelbaar en zeer ontroerend. En wat is Cary Grant ontzettend ongeloofwaardig als kunstschilder (ongeveer net zo erg als toen hij een jaar later in Indiscreet een financieel expert moest spelen), zonder dat dat ook maar iets afdoet aan mijn kijkplezier. Een ultieme three handkerchief movie.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik dacht Leo McCarey/Cary Grant ik begin vandaag met een komedie, maar dat is het dus helemaal niet. Het eerste uur is sowieso nogal slap (vooral het eerste stuk op de boot), maar naarmate de film vordert wordt hij wel beter door de 'hartverscheurende' romantiek.

Het had zo een rol kunnen zijn die voor Grace Kelly was geschreven, maar omdat die niet meer beschikbaar was is men uitgeweken naar Deborah Kerr. In sommige films vind ik haar erg op haar plek, hier eigenlijk ook wel, maar echt sprankelend vind ik haar niet. Je raakt er wel op uitgekeken.

edit: ik lees op imdb dat Ingrid Bergman en Doris Day zijn overwogen voor de rol. De eerste was compleet ongeschikt geweest denk ik. Die tweede eigenlijk ook, te weinig chique.

avatar van Spetie
Een aardige romantische film van Leo McCarey, die hier en daar toch wel wat gedateerd overkwam. De eerste helft is het sterkst, met een Cary Grant, die redelijk goed op dreef is. Deborah Kerr is redelijk en helaas ook niet meer dan dat. Gelukkig zijn de dialogen wel vrij goed en onderhoudend. Het hele gebeuren op de boot is best vermakelijk, al neemt het soms wel wat soap-achtige neigingen aan.

Het verhaal is redelijk voorspelbaar en zakt ook wel enigszins in op het moment dat de hoofdrolspelers van de boot af gaan. Vandaar af aan wordt op een ietwat langdradige toegewerkt naar de afloop. Overigens is de cinematografie best in orde, met mooie plaatjes vanaf de boot genomen en ook de technicolor is hier best mooi.

De film mag zich volgens critici nog altijd een van de meest romantische films aller tijden noemen, maar daar ben ik het niet mee eens. Het is zeker niet slecht, maar er zijn genoeg (oudere) romantische films, die leuker, romantische en uiteindelijk dus ook beter zijn.

Mijn “Week van de Herziening” is wat teleurstellend begonnen. Deze film is niet zo leuk als ik mij meende te herinneren. Vooral het laatste deel –vanaf de gemiste afspraak op de Empire State Building– vind ik nogal krampachtig. De eerste anderhalf uur is het een aardig romantisch verhaal. Suikerzoet weliswaar, maar dankzij het natuurlijke charisma van Grant en Kerr goed te pruimen. Jammer van dat moeizame en volgens mij overbodige laatste stuk.

avatar van Vinokourov
Overroepen klassieker toch wel, die niet meer van deze tijd is. Inmiddels kunnen dit soort films met allerlei romantische clichés niet meer. Het werd ook nog eens onnodig langdradig op het eind. Grant en Kerr waren ook niet echt super, had eigenlijk meer van ze verwacht qua chemie. Maar goed, misschien ging ik met een verkeerde insteek deze film in, want ik had stiekem gehoopt op meer fun ipv dit melodramatische gedoe...

Aardige film waarin een verloofde man een andere vrouw ontmoet op een cruiseschip. Een mooi liefdesverhaal. De film had echter met gemak een stuk korter gekund en is nu nogal langdradig. Wellicht wat oubollig, maar tegelijkertijd ook een mooi tijdsbeeld. De vonken springen er misschien niet vanaf, maar Deborah Kerr en Cary Grant zijn aangenaam om naar te kijken.

avatar van missl
Grant en Kerr worden verliefd maar het kan niet omdat ze beiden al iemand hebben. De rest gaat zoals je verwacht. Ik vond de muziek wel heel mooi.