Surveillance (2008)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jennifer Lynch
met Julia Ormond, Bill Pullman en Pell James

Het is een helse dag op de snelweg. Wanneer de FBI-agenten Sam Hallaway en Elizabeth Anderson aankomen bij het kantoor van hun baas, moeten ze drie verhalen uitvogelen en een aantal vreselijke moorden oplossen. Een politieman, een junkie en een achtjarig meisje zitten allemaal in hechtenis voor de gebeurtenissen op de weg, maar als de FBI alle details van alle getuigen gaat uitzoeken, komen ze erachter dat om de waarheid te achterhalen ze wel een hele hoge prijs moeten betalen.

avatar van Simoensk
Ik vond deze film helemaal niet leuk om naar te kijken. Ze hadden hier veel meer mee kunnen doen. Ik vond het idee om zo als politieagent maar eventjes de mensen te kloten erg leuk, maar daar bleef het bij. Heel die ondervragingen vond ik maar raar en sfeerloos overkomen. Ook vond ik de FBI agent wat raar en weet niet goed wat van te denken. Kort samengevat vond ik het een ondermaatse sfeerloze film.

avatar van jipt
Vond deze wel tof, die psycho killers zijn erg leuk, eigenlijk zijn alle personages heel tof, van familie tot politieagentjes, elk personage heeft iets eigens en ze worden allemaal goed gespeeld. Film is best voorspelbaar maar toch wel erg fijn uitgewerkt met schommelende camerabewegingen en eigenlijk een heel bizar plot. Niets is wat het lijkt in deze psycho thriller.

avatar van Glacius
Redelijk, en met name de twist weet de film nog enigszins te redden, maar de film bevat teveel saaie langdraderige en tevens nutteloze scénes om écht goed te zijn. Vond de acteerprestaties overigens niet slecht.

Deze film valt bij mij onder de categorie 'matig'.
Niet veel kijkplezier aan beleefd !

De film bouwde erg traag op, van begin tot het einde niet echt een spanning.
Ik wist na 30 minuten al precies hoe de film zou verlopen en de daders herkende ik meteen al in de manier van acteren.

Te voorspelbaar, te weinig spanning, niet goed geacteerd en een laag percentage kwaliteit.
Nee, wat mij betreft geen aanrader !

Matige 2 sterren.

Waardeloze film. Trage film met weliswaar een iets verrassend eind, hoewel je dit al een half uur van te voren zag aankomen
Film voelde de hele tijd "nep" aan. Vreemde agenten, vreemde FBI agenten.
Absoluut niet de moeite om 1,5 uur vrije tijd aan te besteden. Zonde!

Een wat rare film die aanvankelijk niet echt in mijn smaak viel, maar toch wel een verrassend einde kent, dat het enigszins toch de moeite loont om hem eens te bekijken.

avatar van perceived
Niet zo.

Het verhaal kon me nauwelijks boeien. Beetje flauw. Vond het nauwelijks interessant, spannend of grappig.
Acteer -en camerawerk bleven enigszins aandacht trekken en dat is het voornaamste dat me hier doorheen wist te slepen. 4.5/10*

Een film die al van halverwege de aanzet geeft naar een flauwe en geforceerde twist. Helaas moest dit dan nog de film redden.

avatar van zjandannybob
Matige misdaad film. Eerste half uur erg saai, daarna nog een beetje gered met wat aktie.
\

avatar van popcorn en cola
Het is inderdaad niks aparts, maar wel een film die de moeite waard is. Ik denk ook niet dat de makers van de film hier andere ambities mee hadden, dat blijkt anders niet uit hetgeen ze neer gezet hebben. Aardige film , 3 sterren, dus voldoende.

avatar van Bottleneck
Best een stoer filmpje. Weinig verhaal, weinig locaties, toch boeiend dankzij de aparte typetjes en een paar verrassingen (zag het niet aankomen, was echt zo'n typische Law & Order Special Victims Unit-agente). Die psycho-uitbarsting is heerlijk wanneer Pullman met sigaret in z'n muil tekeer gaat; en eindelijk ook weer eens een gaaf masker in een film, alleen het gedrag van de twee snor-agenten gaat over het randje en werd vrij storend.

De score en soundtrack zijn ook prima: o.a. een nummertje van violent femmes (beetje Pulp Fiction / Death Proof-achtig erin verwerkt) en wanneer papa Lynch zingt tijdens de aftiteling en z'n sfeertje naijlt. Een paar shots in het begin doen ook een beetje aan hem denken maar verder is het behoorlijk anders dan z'n dromerige werk, hoewel het grappig is dat ook hier de FBI in een of ander afgelegen gat moet verschijnen voor een moordzaak.

Maar het is een beetje flauw om nou alles met elkaar te vergelijken; heb me prima vermaakt met Surveillance, redelijk spannend op momenten en geen seconde verveeld. En Chained beviel me nog beter, leuke regiseusse die Jennifer Lynch.

avatar van josthehague
Vindt ik ook tegenvallen,had er meer van verwacht.
Het begin heel goed maar naar 10 minuten valt het weg.
Afknapper!

avatar van Boenga
Leuk sfeertje en een verrassend eind; maar al bij al gebeurde er net iets te weinig en werd er teveel en te lang rond de pot gedraaid om van een echt goeie film te kunnen spreken.

Onder het mom ´veel blabla weinig boemboem´, op een sterke duister begin na, een uitermate trage en voorspelbare doorsneefilm, die weinig spanning kent maar wel gewelddadig en nogal bizar is.
Zo zie je maar weer: wanneer je een dochter van een bekend regisseur bent heb je een kruiwagen, maar dat wil dat nog niet zeggen dat je over dezelfde capaciteiten beschikt.

avatar van Rickyman
Niet zo'n flitsend camerawerk en locaties, maar wel een verassend goed verhaaltje. Krabbelt rustig voort en werd toch steeds boeiender. Vooral vanaf het moment dat Pullman in een leuke rol, z'n sigaret opstak. Met een daarop volgende onverwachte twist..
Een aardige, maar soms een geweldadig politiefilmpje.
Chained vond ik ook al een sterke film van Jennifer Lynch.

avatar van sinterklaas
De dochter van Lynch laat zien dat ze is geinspireerd door haar vader, en dat doet ze ook met de niet minder vreemder dan de films van David Lynch-film Surveillance, alleen, je kan wel zien dat dit nog echt wel een beginnetje is voor haar.

De film is een knutselwerk van alle Lynch elementen donkere korrelige intro, moordenaars met enge maskers, broeierige beelden van het woestijn, en een politieverhoor wat ook alle kanten op gaat, de getuigen (waaronder dat drugsverslaafde stelletje). Voornamelijk word er op een ouderwetse manier weer een soortevan moordverhaal verteld, met het het oude verhaal: wie is de dader en wat is er gebeurd?

Ondertussen besteed de film ook het meeste aandacht aan 2 van die geschifde FBI-agenten in het woestijn die "puur voor de lol" op banden van voorbijrijdende auto's te schieten, om eens met hun perverse doelstellingen de inzittenden te grazen nemen wat ook weer voor een paar bizarre momenten zorgt, en dan is er weer eens een corruptieschandaal, en uiteraard ook nog dat busje.... Ja, Surveillance zelf is vaak moeilijk te volgen.

Verder nog wel een prima werkje van dochtertje Lynch, die misschien ook nog wel eens de verhaallijnen van haar vader iets te letterlijk heeft genomen; er is hier moeilijk een touw aan vast te knopen, maar de vele mooie shots, de geschifte momenten en het experimenteren met de stijl brengt hier toch wel weer een prima filmpje. Chained heb ik ook nog liggen, waar ik ook erg benieuwd naar ben.

avatar van lars-pixar
Deze film wordt omschreven als verschillende genre's, thriller, misdaad, actie, komedie, drama.
Uiteindelijk is dit gewoon een misdaad/drama film zoals hier op de site netjes staat beschreven.
Toch lijken alle deze genre's wel terug te komen in 'Surveillance' het inhoudelijke is namelijk vrij groot en uitgebreid neer gezet.

Het begint allemaal nog vrij onschuldig, waar later alle betrokkenen (slachtoffers) één voor één worden ondervraagd onder toe zicht van FBI agent Sam (Bil Pullman) en om alles spannend over te laten komen worden de verhalen als flashbacks naar boven gehaald, wat enkele feiten naar boven haalt voor de kijker.
De sfeer wordt op een spannende manier neergezet, waar op elk moment de agressie en het drama naar voren kan komen.

Het verhaal wordt realistisch neergezet en heeft veel brute en gewelddadige scene's.
In de film zitten ook een paar onverwachtse wendingen, die je als kijker niet verwacht!
De film wist me wel in de greep te houden, ondanks de brute en bizarre dingen die er in zaten.

avatar van erniesam
Hmmm, wat kan ik hierover zeggen? Het geheel werkte niet voor mij. Ik weet nochtans niet wat mevrouw Lynch hiermee wilde bereiken. Er zit zeker wel spanning in, af en toe wat quirky gedrag van personages en de fotografie vind ik best mooi. Het grootste probleem van de films is: alles is bijzonder voorspelbaar. Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik de hoofdpersonen in beeld zag komen ik al een vermoeden had hoe het zit. Grote ergernis dat dit idd correct was. Ik bleef nog hopen op een verrassende wending, maar helaas.

Nee, bepaald geen geslaagde film. Het lijkt haast wel of dochterlief haar vader wil overtreffen in zieke scenes en sadisme. Jammer, het begin was leuk, maar het eindigde in cliche's en voorspelbaarheid.

avatar van Franza
Na pakweg 10 minuten weet je hoe de film gaat eindigen, mits je meerdere "raad wie de killer" films hebt gezien.
Dit is ook overduidelijk te zien aan de acteerprestaties.
Ondanks dit alles heb ik er toch wel met plezier na gekeken.

Het is niks speciaals, heb het allemaal al vaker gezien.
Toch al met al een 5,5 omdat ik me niet echt verveeld heb hoewel het eerste half uur werkelijk waar niks gebeurd.

Aardige film waarin twee FBI-agenten een zaak moeten oplossen door wat getuigen te verhoren. Het begint wat rommelig, maar daarna komt er meer structuur met de getuigenverklaringen en de lange flashbacks. De personages zijn lekker dik aangezet en vormen hier het meest vermakelijkste aspect van de film. De plot-twist is ook wel leuk.

avatar van K. V.
Deze film eens geprobeerd en was toch wel aangenaam verrast door deze film. Toch wel boeiend gebracht met de drie verhaallijnen. De film heeft ook wel een verrassend einde.
De cast deed het prima en kwam overtuigend over, ondanks dat het haast allemaal personages waren met een hoek af.
Toch wel de moeite om gezien te hebben.