The Imaginarium of Doctor Parnassus (2009)

Alternatieve titel: The Imaginarium of Dr. Parnassus

Verenigd Koninkrijk / Canada / Frankrijk
Fantasy / Mystery

geregisseerd door Terry Gilliam
met Heath Ledger, Christopher Plummer en Lily Cole

De film vertelt het verhaal van Dr. Parnassus (Christopher Plummer), die met zijn theatergezelschap stad en land afreist om het publiek nog nooit vertoond vertier voor te schotelen. Zijn gave maakt het zijn publiek mogelijk om via een magische spiegel aan de realiteit van alledag te ontsnappen. Maar er rust ook een vloek op hem. Al eeuwen lang sluit hij namelijk weddenschappen af met de duivel, Mr. Nick (Tom Waits), waaraan hij o.m. zijn exclusieve onsterfelijkheid te danken heeft. Diezelfde Mr. Nick keert nu terug om een prijs voor hemzelf op te eisen, namelijk de innemende en kostbare dochter van Dr. Parnassus, Valentina (Lily Cole), op de dag dat ze zestien jaar wordt. Dr. Parnassus heeft nog een laatste weddenschap met Mr. Nick nodig om zich uit deze benarde situatie te redden.

avatar van Nicolage Rico
De bonte polonaise van tierelantijntjes was van tevoren al een zekerheidje met Mister Hak-op-de-tak als regisseur. Toch was de film, althans de eerste 45 minuten, minder vermoeiend dan verwacht.

Film springt, zoals gezegd, alle kanten op en maakt het vaak onnodig chaotisch, zoals altijd met Gilliam. Ik zal daardoor nooit een fan worden van hem. Helaas ontbreken de echt betoverende scènes, in dit geval, normaal stopt Gilliam ze altijd wel in zijn films. De werelden achter de spiegel zijn soms best aangenaam om te zien, maar wekken - op een enkel momentje na - nooit de magie uit zijn stoute droom.

Beste rol is "gek genoeg" voor Tom Waits. Mr. Nick is een lekker cynisch en achteloos personage, interessant genoeg om naar te kijken. Ledger heeft wat last van Jokertrekjes. Denk dat, mocht hij nog films gemaakt hebben, de schmink nog lang op zijn gezicht zichtbaar zou zijn. Depp, Farrell en Law spelen te kort om indruk te kunnen maken. Ben benieuwd hoeveel geld ze voor die lousy 5 à 15 minuten opgestreken hebben.

Al met al toch een kleine tegenvaller.

avatar van Rodger
Aparte film, in het begin zeker een goede en vlotte start, maar op het einde zwakt het wat af..
Toch heb je veel fantasie nodig om deze film te volgen..
2.5**

Of het aan de voortijdige dood van Ledger lag, of lag het aan Gilliam's manier van film maken, maar de film gaf mij het gevoel niet volledig af te zijn.

Hier en daar van de hak op de tak, rommelig en het was niet altijd duidelijk wat er nu juist gebeurde en waarom. Iemand zei hier ook al dat de film wat uit balans is geraakt omdat door zijn de dood de focus op Ledger is komen te liggen, hoewel dat oorspronkelijk niet de bedoeling was. Ik denk dat dit wel klopt.

Toch heb ik me vermaakt met de film. Mooie fantasiewerelden, leuke en goed neergezette personages (al had ik meer Depp en minder Farell willen zien). Ik heb vooral genoten van Waits!

disneystore
Ik heb best een zwak voor fantasy films en zo ook voor deze. Visueel een goede film en een mooi sprookje. Echt wel droevig dat Heath Ledger overleed tijdens het maken van deze film. Johnny Depp en Collin Farrel zijn prima vervanging. De film heeft de juiste sfeer en Christopher Plummer doet me denken aan Dumbledore met die baard. Zitten erg leuke scénes in zoals in de boot en op de trappen. Zeer fantasierijk. Een uitstekende film!

Visueel prachtig en het begon allemaal heel intrigerend, maar de mysterie waaide al vlug weer over om plaats te maken voor een haastig ineengeflanst script. Het visueel aspect bleef gelukkig tot het einde heel sterk zodat er toch nog wat te rapen viel. Want de gestrollen van Depp en Law waren wel erg kort.

avatar van ibendb
Een beetje langdradig.
De titel en het plot vond ik best leuk, dus kon ik deze film voor €3 Limited Edition Steelcase niet laten liggen. Visueel is deze film erg mooi, maar het verhaal vind ik best rommelig. De film moet het voornamelijk hebben van de Special Effects. 3*

avatar van Friac
Voor mij een typische Terry Gilliamfilm, die de typische conclusie bij mij oproept dat de man blijk geeft van een grote en bij wijlen indrukwekkende fantasie, maar dat hij er niet echt in slaagt om een echt goed verhaal te vertellen (zowel inhoudelijk als verhaaltechnisch).
Het eerste deel van de film kijkt prettig weg, maar tijdens de tweede helft verslapt de aandacht jammer genoeg. Op visueel vlak is er her en der wat moois te bespeuren, maar de CGI-weergave van de fantasiewereld vond ik bij momenten tenenkrommend slecht/lelijk.
Een standaard 3*.

P.S.: Ik vond de Monty Python "touch" in deze film trouwens sterker aanwezig dan bij zijn andere recente films.

avatar van Aazhyd
Friac schreef:

Gaan we weer. Dit is opzet, en wat mij betreft volledig geslaagd. De stijl van ouderwetse rondreizende kermis-attracties, dus.

avatar van Friac
Het is gewoon lelijk om te bekijken. De houten decorstukken die je te zien krijgt wanneer de personages in eerste instantie door de spiegel stappen, vind ik super; dat heeft, samen met de aankleding van het podium, inderdaad de stijl van ouderwetse kermisattracties. Wat erop volgt, ziet er vaak zo "fake" uit dat het te kil wordt. Maar goed, dat is persoonlijke smaak.

avatar van Annik
Heath Ledgers laatste film is er een waar hij trots op had kunnen zijn. Ik ben blij dat we hem zo kunnen blijven herinneren, want deze film was niets minder dan prachtig om naar te kijken en heel mooi gespeeld door de acteurs, ook degenen die er eigenlijk niet aan me zouden doen. Geweldig eerbetoon aan een acteur die ons veel te vroeg is ontnomen.

avatar van bjerik76
ik begreep eigenlijk steeds minder van de film hoe verder deze ten einde kwam.
maar de beelden, decors en mooie mensen maakte het toch een film die ik geboeid bleef kijken.
ik was vooral weg van de huifkar hoe knus/gezellig en betoverend dat eruit zag.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nicolage Rico schreef:

Ben benieuwd hoeveel geld ze voor die lousy 5 à 15 minuten opgestreken hebben.

Niets. Ze kregen betaald, maar hebben het geld aan de dochter van Ledger gegeven.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een film van Terry Gilliam hoef ik niet zo vaak te zien,maar zo af en toe is het heel lekker. Sterker nog, ik zie nu dat ik 'm voor de vief films die ik zag telkens vier sterren gaf. Opvallend eigenlijk voor een regisseur die ik nooit bij mijn favorieten zou noemen. Ik kijk ze waarschijnlijk steeds op het juiste moment.

Vier sterren krijgt deze niet. Daarvoor is de sfeer iets te weinig consequent en houdt de film het niveau van het mooie begin niet vast (gek genoeg vind ik het stuk voordat Ledger in de film beland eigenlijk het beste). Mist ook een beetje het uitdagende randje dat ik in de andere films zo kon waarderen. Gewoon een strijd tussen goed en kwaad, Gilliam-stijl dat wel. Dus fantasievol met een erg aangenaam ruw randje (zo'n beetje wat anderen hier onaf en rommelig noemen). Erg vermakelijke cast ook. Waarbij vooral Cole en Garfield me opvielen.

avatar van Nicolage Rico
starbright boy schreef:

Oké, leuk om te weten.

avatar van LOTR-lover
Deze film was helaas totaal niet mijn ding. Niet qua stijl, niet qua verhaal, niet qua het 'all over the place' regisseurswerk. Dit terwijl ik fantasy normaliter wel kan waarderen.

Bij deze film vond ik het echter allemaal net even teveel van het goede, en werd het allemaal lastig te volgen naarmate de film vorderde. Ondanks de prima cast hield ik m'n aandacht er maar amper bij. Kom daarom ook niet op een voldoende uit.

4/10 (IMDB)

avatar van Askikker
Prachtig geflimd, maar niet om aan te zien
(het verhaal dan)

Ik kan me goed vinden in de vorige twee commentaren. Het is ook helemaal mijn genre niet, maar een voldoende is het zeker waard, omdat het filmisch zo sterk is.

avatar van N811
underrated

avatar van RuudC
Het klinkt wellicht hard, maar voor deze film is het misschien wel beter dat Heath Ledger zo jong overleden is. Natuurlijk blijft dat gedeelte wel erg tragisch en als acteur zag ik hem graag.

The Imaginarium of Dr. Parnassus mag ik eveneens graag zien. Bij de release nog in een filmhuisje, maar de dvd liet niet lang op zich wachten. Wederom een heerlijk avontuur zoals alleen Terry Gilliam dat kan bedenken. Het circuskarretje ziet er vervallen en verloren uit in het moderne Londen, maar het heeft zowel iets nostalgisch als iets tragisch wat het erg mooi maakt. Ik heb ook genoten van het verhaal. Het is dan ook niet vreemd dat The Imaginarium nogal wat grimmige kanten heeft. Laat ik daar nou net dol op zijn!

Ondanks dat het een noodoplossing was, pakt het wat mij betreft goed uit dat Ledger's personage in de droomwerelden een ander uiterlijk krijgt. De werelden zien er heerlijk fantasierijk uit. Geen seconde heb ik me verveeld. Misschien vind ik het wel een van Gilliams beste.

avatar van arno74
Toch wel tegengevallen. De mooie poster maakte me wel benieuwd, maar al snel bleek het niet het niveau te hebben waarop ik hoopte. Een vrij doorsnee film. Ik moest snel aan de LOTR-films denken; mooie plaatjes, weinig inhoud. Datzelfde kom ik in deze film tegen, echter slaagt de regie er niet in om de mooie plaatjes ook mooi over te laten komen. Het kwam nogal amateuristisch op me over. Een hele magere 2,5*.

avatar van Aazhyd
arno74 schreef:
Ik miste trouwens Johnny Depp in deze film, hij lijkt alleen maar dit soort rollen te doen tegenwoordig.

Wat bedoel je? Hij zit wel degelijk in deze film. Alleen niet zo'n grote rol.

avatar van arno74
Aazhyd schreef:

Wat bedoel je? Hij zit wel degelijk in deze film. Alleen niet zo'n grote rol.
LOL, heb m niet eens herkend, of over het hoofd gezien. Ik moet toegeven dat ik op een gegeven moment ook niet heel aandachtig meer zat te kijken. Dat laatste zinnetje heb ik nu uit mijn comment weggehaald.

avatar van mjk87
Begint niet onaardig met een typisch sfeertje van Gilliam vol gekke creaturen, maar na een uur ging dit een kant uit die ik niet trok. Te absurd, te chaotisch en ook het spel van de meeste acteurs was ook niet heel denderend. Garfield blijft vervelend, Plummer en Ledger op de automatische piloot en Lily Cole was vooral verrukkelijk om te zien. Alleen Tom Waits bracht wel iets extra's met wat nonchalance. De achtergronden (van cgi) zijn dan wel zo bedoeld, maar het is niet mijn stijl. Wel in korte videoclips als Tonight Tonight van de Smashing Pumpkins, maar niet een hele film lang. Nee, echt leuk was dit niet. 2,0*.

avatar van keimpeS
Wel een aardige fantasie film, met oa Heather Ledger en wat leuke gastrollen van bekende acteurs die wel grappig waren. De film kon mij niet constant boeien, Lily Cole wel, leuke actrice

avatar van Henry Spencer
Nicolage Rico schreef:

Check het even op imdb:

Johnny Depp, Colin Farrell, and Jude Law gave all the income they received for this movie to Heath Ledger's daughter Matilda, so that her economic future would be secure.

avatar van Henry Spencer
starbright boy schreef:

Sorry, had je eerdere antwoord over het hoofd gezien...

avatar van Dievegge
In z'n tijd bij Monty Python maakte Terry Gilliam ook al surrealistische animatie. Nu, met de nieuwe computertechnieken, is hij daar veel verder in gegaan, in combinatie met geconstrueerde sets, vaak in miniatuurvorm. Wanneer iemand door de spiegel stapt, komt hij in z'n eigen fantasiewereld terecht. Dit is een verwijzing naar Through the Looking Glass van Lewis Carroll. Er zitten ook gelijkenissen in met Faust, oude volksvertellingen en Griekse en Egyptische mythologie. De Styx wordt bevaren door moderne heiligen als James Dean and Lady Di.

Parnassus is de Griekse berg waar de muzen wonen. Gradus ad Parnassum is een leerprogramma in stappen. Het rondtrekkende gezelschap is een anachronisme. Vaudeville en freakshows waren ruim een eeuw geleden populair, maar toch treden ze in de moderne tijd op. Er zijn wel flashbacks naar een klooster in de middeleeuwen, waarin een fantasievogel rondvliegt, met kleurrijke pluimen als een paradijsvogel.

De rol van Tony werd wegens de onverwachte dood van Heath Ledger door vier verschillende acteurs gespeeld. Van een nood hebben ze een deugd gemaakt, want een man met vier gezichten past uitstekend bij deze surrealistische omgeving en bij een schijnheilig personage. Christopher Plummer heeft een nieuwe adem gevonden met die rollen van vertwijfelde bejaarden. Lily Cole is een fotomodel met hersenen. Met haar vuurrode haar, bolle wangen en wijde ogen is ze ideaal als inzet voor een weddenschap met de Duivel. Tom Waits speelt graag lugubere rollen, al is zijn Ol' Nick een erg volkse en bijna sympathieke versie van het Kwade Wezen. Paloma Faith is beter bekend als zangeres, maar ze is opgeleid als actrice. Het voelt aan als een droom met gedaanteveranderingen en absurde wendingen, maar dankzij de strijd om de zieltjes zit er ook een spannende intrige in om het allemaal aaneen te hangen.