Treasure Planet (2002)

Alternatieve titel: Piratenplaneet: De Schat van Kapitein Flint

Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Ron Clements en John Musker
met de stemmen van Joseph Gordon-Levitt, Brian Murray en Martin Short

Jim Hawkins is een avontuurlijke jongen die gekweld wordt door de herinnering van zijn vader die hem en zijn moeder verliet. Als een oude ruimtevaarder een map aan Jim overhandigd met de boodschap hem uit de handen te houden van een kwaadaardige Cyborg, reist Jim het heelal door opzoek naar de grote schat van de legendarische piraat Flint.

avatar van Metalfist
Dang it, Jim. I'm an astronomer, not a doctor!

Om eens gericht iets aan mijn kijkachterstand te doen, heb ik een tijd geleden een lijstje gemaakt met alle films die ik in bezit heb maar waar ik nog niet heb gestemd. Van tijd tot wijlen overloop ik die lijst eens om tot inspiratie te komen en tot mijn verbazing zag ik daar Treasure Planet tussen zitten. Volgens mij heb ik deze Disney indertijd zelfs nog in de cinema gezien maar blijkbaar dus nooit op gestemd. Het was dus al vele jaren geleden dat ik de film nog had gezien dus hoog tijd om deze aan een herziening te onderwerpen.

Zeker omdat ik de afgelopen twee jaar toch al bezig ben geweest om eens geregeld een Disney film te herkijken. Na zich jaren voornamelijk gericht te hebben op meisjes aan de hand van de vele prinsessenfilms, kwam Disney deze keer af met een typische jongensfilm. De piraten, een verdwenen schat, ruimteschepen, ... Het zijn allemaal aspecten die indertijd de kleine Metalfist aanspraken en als ik eerlijk moet zijn: ze doen dat vandaag de dag nog altijd. Ik heb dan ook altijd een zwak gehad voor Treasure Planet en dat bleek gisteravond niet minder te zijn maar toch valt het op dat deze 5e samenwerking tussen Disney veteranen Ron Clements en John Musker niet het niveau van de beste Disney films kan halen. Op zich vind ik het uitgangspunt nog vrij origineel. Zoals gebruikelijk neemt Disney een bestaand verhaal en kneedt het tot een nieuwe versie en het verhaal van Robert Louis Stevenson leent zich perfect voor een update naar de ruimte. Het stoort echter dat er zo weinig mee wordt gedaan want Treasure Planet kabbelt maar wat voort naar het einde en weet nooit echt verrassend uit de hoek te komen. Hier en daar wel een interessant duister momentje (de dood van Mr. Arrow aan de hand van Scroop stond me na al die jaren nog altijd helder bij) maar je mist iets dat dit echt naar een hoger niveau weet te trekken.

Ook de animatie vind ik niet altijd even geslaagd. Als sci-fi fan is het sowieso wel leuk om te zien (inclusief een aantal verwijzingen naar onder andere Star Trek en Star Wars) en de ruimteschepen zien er degelijk uit maar er wordt af en toe vreselijke CGI doorgepompt die compleet vloekt met de wat traditionelere stijl. Qua personages wordt de gebruikelijke Disney formule gehanteerd. De robot B.E.N. komt gelukkig maar vrij laat in het geheel voor, wordt ook veel te druk geportretteerd door Martin Short, maar Morph is wel een leuke toevoeging. De stem van Joseph Gordon-Levitt had ik trouwens compleet niet herkend maar hij slaagt er ook niet echt in om Jim een memorabele smoel mee te geven, iets wat Emma Thompson als Captain Amelia en Brian Murray als John Silver wel weten te doen.

Uiteindelijk is Treasure Planet zo'n typische avonturenfilms voor jongens en daar is zeker niets mis mee. De film staat garant voor anderhalf uur vermaak maar ik verwacht simpelweg net iets meer van Disney. De openingsscène met de jonge Jim en zijn moeder is wel één van de beste uit de Disney catalogus naar mijn gevoel.

avatar van nclo
Tja, Disney. Op mijn 17e hoef ik daar mijn poten niet aan te branden. Het aantal vooroordelen over haar films is oneindig en vaak klopt het ook nog. Ik heb deze film gezien in de bioscoop toen ik nog maar 6 was en ik herinnerde mij dat zelfs mijn altijd zo zuchtende moeder opgetogen naar buiten kwam. Dat gaf toch wel aan dat dit een meesterwerkje van Disney is.

Laatst verscheen deze film tussen de achterlijke kindsterretjes op Disney Channel en ik besloot hem maar eens te bezichtigen. Ik was ontzettend bang dat Disney weer haar stempel op het verhaal probeerde te drukken zoals ze dat ook zo afgrijselijk hebben gedaan met het bloedmooie Alice in Wonderland. Ik werd positief verrast, want dat Disney had van haar fouten geleerd en maakte een dynamisch spektakel van. Er vielen emotionele slachtoffers die de film kleur geeft en de relatie met de cyborg was ontzettend interessant te noemen. Na de muiterij van de piraten en de dood van Mr. Arrow kakte het verhaal een beetje in en veranderde het helaas weer in het welbekende DIsney-idee, al was B.E.N. ook weer niet zo irritant dat door zijn inbreng de hele film in begon te storten. Daar hebben andere factoren voor gezorgd, al maakte het spectaculaire einde veel goed.

Een Disney-film met een bovengemiddeld niveau. Eindelijk eentje die ik wel aan mijn kinderen durf te laten zien.

avatar van mjk87
nclo schreef:
Tja, Disney. Op mijn 17e hoef ik daar mijn poten niet aan te branden. [...] Eindelijk eentje die ik wel aan mijn kinderen durf te laten zien.

Zo, je bent er vroeg bij dan.

Maar leeftijd zegt niets over het al dan niet kunnen waarderen van Disney. Bepaalde zaken worden kinderlijk en vervelend ja, maar de soms mooie animatie, goede liedjes en sterke scènes blijven (of worden beter met het ouder worden).

avatar van nclo
Toekomstige kinderen hé

Nee, maar ik vind bijvoorbeeld dat Disney ook veel troep heeft gemaakt zoals Alice in Wonderland. Naderhand kom je er wel achter dat zo'n verhaal van Disney heel anders is dan het origineel dus ik overdrijf het natuurlijk een beetje, maar waar ik de kans krijg laat ik mijn eerder kennismaken met het originele verhaal dan met de bewerkte Disney-versie. Hier weet Disney een totaal eigen draai te geven die kinderen wel kunnen waarderen en ze behandelen het originele verhaal met veel respect. Daarbij vond ik het verhaal ook gewoon prima en spannend terwijl ik zelf al bijna 18 ben. Dan vind ik dat toch wel een leuke film om aan mijn eventuele nakomelingen te tonen

avatar van TheLionKingFan
Treasure Planet is weer een typische Disney die niet bekend is maar het o zo erg verdiend (net zoals Keizer Kuzco, Atlantis etc)
Leuk verhaal, gaaf getekend, goede stemmen. Enige minpuntje is dat de CGI soms niet zo goed afsteekt bij de traditionele animatie, maar verder is het een topfilm 4,5*

avatar van The One Ring
Kennelijk Disneys grootste commerciële flop en zoals Disney bij zoiets gewoon is stoppen ze de complete film in de doofpot, waardoor het ook meteen één van de minst bekende werken van de studio is geworden. Niet helemaal terecht. Treasure Planet is misschien niet Disney op zijn best, maar ik vond het een erg vermakelijk avontuur.

Treasure Planet doet een hoop goed. De setting spreekt aan, al hadden ze er wel meer van mogen laten zien. Er zitten vermakelijke personages in, zoals Long John Silver (die ook een voor Disney vrij ongewone uitwerking krijgt) en die vrouwelijke kapitein. En bovenal overtuigd het als een avonturenfilm, met een fijn tempo en genoeg leuke actiescènes.

Het is wel jammer dat het allemaal wat te kort lijkt te duren. Het voelde aan alsof er flink wat uit geknipt was en het einde te snel bereikt werd. Veel personages suggereerden meer een achtergrond te hebben en bepaalde ideeën komen niet helemaal uit de verf, met name niet die laatste locatie waar de schat ligt die zichzelf vernietigd. Ook een beetje een jammer slot voor zo'n film. Het is wat halfbakken. Wel sterk is dat Silvers achtergrondverhaal vaag is gelaten, al is het maar omdat ik er nu van overtuigd ben dat Disney sympathie opgewekt heeft voor iemand die zonder twijfel in het verleden wat mensen vermoord heeft. Wel jammer dat er zo'n suffe hoofdpersoon tegenover staat, die ook nog eens in bepaalde shots er bizar uitzag. Die komische robot hangt er ook wat bij, al krijgt hij wat leuke one-liners.

Ik hou op zich wel van dit soort films en settings. Voor Clements en Musker was het een passieproject, maar ze halen er niet helemaal uit wat erin zat. Niettemin één van de betere Disneys van de afgelopen jaren en één van de weinigen die eigenlijk een vervolg verdient.

avatar van XpiraatjeX
Het is een mooie leuke film. Er zit veel avontuur in en leuke personages.Mijn lievelingspersonage =Morph. Hij heeft veel humor maar ook zielige stukjes.Ik geef hem 5 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardig avontuur.

Mooie animaties in combinatie met de typische, moralistische ondertoon van elke Disney, leveren hier een aardig avontuur voor menig kind en zelfs volwassene op. Het is zeker niet de beste uit de lange koker van de beroemde tekenfilmfabriek, maar de film verdiende meer dan de flop die het werd.

Goed.

avatar van avdj
Disney Classic #46

Treasure Planet is een mengelmoes van sciencefiction, (piraten)actie, fantasy en Disney. Als je dat laatste ten minste al een genre mag beschouwen. Vreemd genoeg vind ik de uitwerking niet eens zo verkeerd, het is mij reuze meegevallen.

De look van de film is fraai en ook de muziek is niet onaardig. Jim is als hoofdpersoon weinig interessant, niettemin komen we het nodige over hem aan de weet. De karakters waarmee hij kennismaakt zijn gelukkig boeiender en getuigen van veel creativiteit. Bovendien zorgt Morph voor de nodige humor zonder vervelend te worden. Robot B.E.N. roept wel de nodige irritatie op maar zodra hij zijn intrede doet is het verhaal gelukkig al bijna afgelopen.

Geen onvergetelijk avontuur maar ik zie niet in waarom deze film zo genadeloos flopte. Misschien een te beperkte doelgroep? Natuurlijk worden er weer de nodige levenslessen de strot ingeduwd maar dat is niet bepaald ongebruikelijk voor Disney producten... Nipte voldoende.

avatar van rcuppen79
Gebaseerd op het beroemde boek “Treasure Island” uit 1883 van schrijver Robert Louis Stevenson. De setting in deze film werd echter verplaatst van de 19e eeuw naar de toekomst, waarin schepen door het heelal vaarden in plaats van over de oceanen. Voor de regie tekenden Ron Clements en John Musker, die eerder verantwoordelijk waren voor de klassiekers The Little Mermaid en Aladdin, alsmede Hercules. Met een budget van 140 miljoen dollar was Treasure Planet de duurste animatiefilm ooit. De film was een combinatie van traditionele 2D-animatie en het moderne 3D-computeranimatie.

Het resultaat is echter minder spectaculair dan van tevoren werd gedacht. De combinatie van 2D met 3D-animatie ziet er behoorlijk nep uit en de karakters komen niet echt uit de verf. Met name de robot B.E.N. (met de stem van Martin Short) is behoorlijk irritant. Treasure Planet bevat dan ook niet de charme van de oude Disney-films en mag zich toevoegen in het rijtje van Atlantis: The Lost Empire. Het verhaal is op zich best vermakelijk en het tempo van de film ligt hoog, maar nergens heb je echt het gevoel naar een Disney-film te kijken. De film werd dan ook één van de grootste flops uit de geschiedenis van Disney. Mede hierdoor besloot het Disney-hoofd van animatie om geen nieuwe 2D-animatiefilms meer te produceren, buiten diegene die al in productie waren (Brother Bear en Home On The Range). Een teleurstellend besluit, aangezien 2D-animatiefilms het handelsmerk waren van Disney, die hiermee in de jaren ’90 enorme successen boekten.

avatar van mcdaktari
rcuppen79 een animatiefilm dagje gehouden??

dit is een zeer mooie film, het verdiend zoveel meer aandacht. dit vind ik persoonlijk de beste Disney film.

avatar van Antonev
Mooi en vooral zeer avontuurlijk filmpje van Disney. Erg jammer dat deze film zo op de achtergrond geschoven is, want ik vond hem echt niet minder dan sommige 'traditionele' Disney films. Naast het avontuurlijke element zit er flink wat humor in en ook een stukje drama (verraad).

Als je eenmaal aan de animatie gewend bent, dan is het gewoon een heel prettig filmpje.

avatar van jipt
Beetje een maffe film van Disney, maar dat vond ik juist ook wel leuk. Vond de teken -en computeranimatie door elkaar heen wel wat hebben, leverde wat leuke visuele vondsten op. Verhaaltje is verder wat slap en het duurde allemaal wat te lang.

2,5*je dan.

avatar van Rico120
gewoon heel erg goed gedaan

avatar van Fonzzz002
Treasure Planet is een getekende Disneyfilm uit 2002, afgeleid van het boek Treasure Island maar ditmaal in een science-fiction jas getrokken. Het verhaal gaat over een jongen, genaamd Jim, die een stervende piraat tegenkomt. Deze piraat geeft Jim een kaart die de weg wijst naar een grote schat. Vanaf dat moment maakt Jim de keuze om met een piratencrew het heelal af te reizen om op zoek te gaan naar de schat.

Treasure Planet is een hele aardige Disneyfilm die, onlangs dat het geen meesterwerk is, naar mijn idee wat meer aandacht verdient dan het krijgt. Eén van de dingen die mij zo bevalt is het hoofdpersonage: hij is niet de typische optimistische held, maar eerder een gekwetst personage zonder doel voor ogen. Dit maakt de reis die hij maakt interessanter omdat het niet enkel een avontuur was maar ook een persoonlijke reis. Zijn achtergrondverhaal en hoe het terugkomt in de reis zorgt voor een paar sterke scenes waarin het moeilijk was niet een lach op mijn gezicht te krijgen.
Wat avontuur betreft heeft deze film een aantal spectaculaire actiescenes, evenals dat het niet tekort komt aan onschuldige humor. De getekende animatie is van torenhoog niveau en de designs voor de personages & omgevingen zijn creatief. Een nadeel is dat de film regelmatig van lelijke CGI effecten gebruikt maakt, de effecten komen niet altijd soepel overheen met de tekeningen. Ook kwam er op gegeven moment een comic-relief personage waar ik me aan stoorde. Dit personage schreeuwde een groot deel van zijn teksten en niets wat hij zei was grappig. Rond minuut 60-80 vond ik dat de film deels van zijn charme verloor omdat zowel de humor, actie als emotionele momenten minder werden. Het werd niet saai maar ik vond dat, in vergelijking met de rest, hier de film het zwakst in zijn schoenen stond. Maar de film weet zich te herpakken bij de laatste 10 minuten door een spectaculaire climax die het verhaal op een fijne manier afrond.

Het is geen film die probeert Disney’s grootste meesterwerk te zijn. Het is een film die je wilt meenemen op een zorgeloos avontuur en dat is wat het doet. Spektakel, humor, mooie animatie en sterke interactie tussen de personages. Het zakte echter in rond minuut 60-80 een beetje in, heeft een irritant comic-relief personage en de CGI effecten zijn soms aan de lelijke kant. Maar al met al vormt het een hele aardige Disneyfilm die ik eens in de paar jaar weer aanzet.

avatar van Gerlof1378
Voor een Disney film, waar ik zelf niet zo veel mee heb zeer aangenaam om naar te kijken vond vooral het verhaal van Treasure Island wat nu in de ruimte speelt wel leuk bedacht. De CGI vond ik ook erg mooi gedaan en de stemcast doet het ook goed, leuk voor een avondje.

avatar van Iron Maiden
Gerlof1378 schreef:

Is een 2 dan niet veel te laag?

avatar van Gerlof1378
Zie dat jij een groot Disney fan bent en een paar in jou top 10 hebt te staan dat is jou ding. Ik heb wat ik dus ook bij dit stukje had geschreven er weinig mee heb en dat ik dan een 2 geef dat is mijn menig toch?

avatar van Night's Watch
De minste Disney classic die ik tot nu toe gezien heb. Het concept van een vliegend schip met straalmotoren in een fantasie universum spreekt mij totaal niet aan, ik denk ook dat ik niet aan de film was begonnen als ik dit vooraf had geweten. Maar Disney heeft mij al eerder bewezen dat films die mij in eerste instantie niets lijken toch verrassend goed kunnen zijn. Helaas is dat echter bij deze film niet het geval.
De personages vind ik totaal oninteressant en ik miste humor in de film. Visueel ziet het er prima uit en de speelduur voelt niet oneindig dus een ietwat gulle tweeënhalve ster.