Suske en Wiske & De Texas Rakkers (2009)

Alternatieve titels: Luke and Lucy: The Texas Rangers | Spike and Suzy: The Texas Rangers

België / Nederland / Luxemburg
Animatie

geregisseerd door Wim Bien en Mark Mertens
met de stemmen van Staf Coppens, Evelien Verhegge en Lucas van den Eijnde

Dark City, Texas. Een vreselijke bandiet, genaamd Jim Parasijt runt een illegale whiskeystokerij. Parasijt wil de grootste worden en heeft daarom een magisch poeder ontwikkeld dat iedereen kan verkleinen. De lokale Texas Rangers, onder leiding van de dappere Ranger Tom, proberen Parasijt te stoppen, maar worden in de val gelokt. Tom en zijn Rangers worden verkleind en in whiskeyflessen gestopt. In een ontsnappingspoging komt de fles waarin Ranger Tom zit in een krat terecht dat wordt verscheept naar België en komt zo in handen van Lambik, die een krat whiskey aangesmeerd krijgt van Theofiel Boomerang. Suske, Wiske, Tante Sidonia, Lambik, Jerom en professor Barabas krijgen het verhaal te horen en besluiten Ranger Tom te helpen. Barabas zal proberen Ranger Tom weer te vergroten en de rest reist af naar Dark City om daar Jim Parasijt tegen te houden.

avatar van Donkerwoud
Niet helemaal geslaagd in hoe het pop culture references probeert te vertalen naar de koddige van 'onze helden'. Toch is het niet het misbaksel dat ik had gevreesd. Het heeft in ieder geval de sfeer en de humor van het oorspronkelijke album behouden. Helaas is de animatie ver beneden de maat en ik neem aan dat de geplande vervolgdelen meer mee komen met de huidige standaard.

Vanmiddag gekeken toen hij op tv was. Ik was een groot fan van Suske en Wiske tot zij mobieltjes kregen. Dat haalde het romantische van vroeger weg. Moest dan ook erg wennen dat Suske en Wiske achter een spelcomputer zaten maar goed, ik heb de film wel afgekeken. Animaties waren redelijk, het verhaal verliep anders dan de strip maar er zaten wel vergelijkingen in en een paar dezelfde grappen. Ik heb mij niet verveeld met deze film. Kinderen zullen deze film echt heel erg leuk vinden en daar is hij toch voor gemaakt. De spaghetti western muziek, de achtergronden, er is veel aandacht aan besteed. 3 sterren.

avatar van rcuppen79
Suske en Wiske: De Texas Rakkers is de eerste 3D-animatiefilm rondom de populaire Vlaamse stripfiguren van Willy Vandersteen. Deze film is gebaseerd op album nr. 125 uit de beroemde stripreeks “Suske en Wiske”. Na de geflopte live-action film De Duistere Diamant werd besloten om ditmaal een 3D-animatiefilm te maken. Dit bleek een kostbare onderneming, want met een budget van 9 miljoen euro, was De Texas Rakkers de duurste Vlaamse film ooit. Het resultaat mag er zijn want De Texas Rakkers is een mooie animatiefilm geworden.

De film wijkt op een aantal punten af van de oorspronkelijke strip. Zo is de rol van Tante Sidonia aanzienlijk uitgebreidt, is het personage van Professor Barabas en het hondje Tobias toegevoegd, heeft Theofiel Boemerang hier opeens een tweelingbroer genaamd Theodore Boemerang en is ook de climax van het verhaal veranderd. Zo werd het stadje “Dumb City” in het oorspronkelijke verhaal bedreigd door een enorm rotsblok boven op een naastgelegen berg. Die verhaallijn is hier volkomen achterwege gelaten, ook is het vrouwelijke personage Miss Missy hier geen lerares en is de verhaallijn met de ontspoorde jeugd ook volledig achterwege gelaten. Het zijn van die dichterlijke vrijheden die de film zich kan veroorloven, want op het eind is De Texas Rakkers een geslaagde adaptatie van de welbekende strip. Ze spoelt ook de nare smaak weg die de live-action uit 2004 heeft achtergelaten.

De referenties aan moderne filmklassiekers uit Hollywood hadden wel achterwege gelaten kunnen worden (een imitatie van The Matrix was in 2002 al uit de mode, laat staan in 2009). Voor de rest is De Texas Rangers een uiterst geslaagde animatiefilm die de humor van Willy Vandersteen perfect weet te vertalen naar het witte doek. Toch was de film niet het verwachte succes in de bioscopen. In Nederland trok de film net geen 100.000 bezoekers en ook in België viel het bezoekersaantal tegen. In Nederland werd de film uitgebracht met Nederlandse stemmen, waarin o.a. Frank Lammers, Pierre Bokma, Jeroen van der Boom, Xander de Buisonjé en Jeroen van Koningsbrugge de stemmen verzorgden.

avatar van Glennekeeeee
Zeker en vast beter als de live action film 'de duistere diamant' maar nog steeds geen hoogstaande suske en wiske film, hoewel dit de de duurste belgische film ooit gemaakt is (9 miljoen) op zich is het verhaal wel leuk, is de setting tof en het scenario is zeker en vast niet slecht met een hedendaagse blik maar toch genoeg behoud van het origineel en ook de look is veel beter passend bij de strips. Ik heb de vlaamse versie gezien en daarin waren de stemmen niet altijd even sterk: zo was staf coppens als suske niet echt geslaagd. sien eggers als sidonia zeker en vast wel en lucas van den eynde als lambik af en toe ook. waar vooral het probleem ligt in deze film is de animatie. op zich geen ramp en zeker ook een beperkter budget dan de grote animatie films maar toch, de locaties en de personages zijn niet beter als een gewone game van de ps3 en het wandelen van de personages was nog het ergste. ook het stadje enzo was zeer kaal terwijl het landschap wel schitterend in beeld gebracht was. doordat de personages houterig door het verhaal gaan is het niet echt een vlotte film al zijn er leuke twists naar bekende films en acteurs.

al zie je de twists al van veraf aankomen en kijk je soms meer naar een oude ps3-game, de feel good, de leuke twists en de nostalgie naar de strips die wel degelijk is overgezet naar het witte doek maakt de texasrakkers een degelijke trip door het vandersteen universum en alvast een stap vooruit op de duistere diamant. toch had ik er meer van verwacht

avatar van Rico120
ik vond hem best aardig
ook best leuk gedaan van de bekende stripboek naar film niet verkeert

avatar van Phantasm
Prima animatiefilm die lekker wegkijkt.