Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 145 minuten
Alternatieve titels: Come and See / Kom en Zie / Иди и Смотри
Oorsprong:
Sovjet-Unie
Geregisseerd door: Elem Klimov
Met onder meer: Aleksei Kravchenko, Olga Mironova en Liubomiras Laucevicius
IMDb beoordeling:
8,3 (120.358)
Gesproken taal: Wit-Russisch, Duits en Russisch
Releasedatum: 3 augustus 1990
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Idi i Smotri
"To love… to have children."
In een bos in het door de nazi's bezette Wit-Rusland vindt de jonge Rus Florya Gaishun een geweer, waarna hij zich meteen bij de lokale vrijheidsstrijders aansluit. Dit ondanks smeekbeden van zijn moeder, die nu met haar twee dochters weerloos achterblijft. Als Gaishun later wordt achtergelaten door het leger, probeert hij terug te keren naar huis, maar de nazi's willen zijn dorp bombarderen.
Externe links
Acteurs en actrices
Flyora Gayshun
Glasha
Kosach
Rubezh
German Officer
German General
Village Headman
Gezhel
German
Reviews & comments
tim d.s.
-
- 35 berichten
- 66 stemmen
Nu weet ik eigenlijk niet wat ik hierover moet zeggen....
Vanaf het hoofdpersonage van het eiland vertrekt om eten te zoeken vond ik het heel interessant....De gruweldaden, de verandering van een knaapje, naar een gekraakte jongen.
Maar het eerste deel vond ik eerlijk gezegt irritant, geluiden die mij dol maakten, en dan nog die vliegen die overal in voor moesten komen.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Nu weet ik eigenlijk niet wat ik hierover moet zeggen....
Vanaf het hoofdpersonage van het eiland vertrekt om eten te zoeken vond ik het heel interessant....De gruweldaden, de verandering van een knaapje, naar een gekraakte jongen.
Maar het eerste deel vond ik eerlijk gezegt irritant, geluiden die mij dol maakten, en dan nog die vliegen die overal in voor moesten komen.
Ben ik het mee eens.
Ik heb de 2-disc special edition, waarbij je halverwege de film van dvd moest wisselen. Het leken echt bijna 2 verschillende films, waarvan dvd 1 een vage b-film bevat waar je weinig van kunt maken, en dvd 2 een ontzettend sterke en heldere oorlogsfilm.
3,5* voor het sterke 2e deel
.
Teddy Daniels
-
- 58 berichten
- 55 stemmen
weet iemand waar je hem kan kopen in België? liever niet via internet, mag altijd een berichtje sturen..
ook Abre los ojos.. alvast bedankt..
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Bij DVD-outlet, daar heb ik ze alletwee vandaan. Goede service.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Vanavond deze film bekeken. Ben er nog stil van.
"OORLOG IS HEL''
Nou, als je deze film gezien hebt hoef je daar echt niet meer aan te twijfelen.
Er is geen plaats voor heroïek hier. De oorlog wordt hier getoond in al zijn wreedheid.
Deze film zou gemaakt zijn in opdracht van de Sowjet Unie om de veertigste verjaardag van de overwinning op Duitsland te vieren. Ondanks dat zie ik dit niet echt als een propagandefilm. De wreedheden die de Duitsers begingen hier in Wit-Rusland - want daar speelt dit verhaal zich af - hebben echt plaatsgevonden. Daar twijfel ik geen moment aan. De Sowjet Unie verloor 26 miljoen mensen in de 2e wereldoorlog.
Ik beschouw deze film met "Das Boot" als de beste film die over de 2e wereldoorlog gemaakt is.
Als aanvulling op de titel van deze film zeg ik tegen de gebruikers van deze site:
"Come and see this movie" Ga deze film zien!
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
In de korte samenvatting van deze film - helemaal bovenaan - staat dat de nazi's in 1943 Wit-Rusland binnenvielen. Dit is onjuist. De nazi's vielen Wit-Rusland binnen in 1941. Het verhaal speelt zich af in 1943. Het is bekend dat een groot deel van de wouden in handen waren van de partizanen. Het waren speciale einsatzcommando's (SS) die de strijd aangingen met de partizanen, zoals ook in deze film. Deze einsatzcommando's stonden bekend om hun wreedheid. Vaak werden in Wit-Rusland als represaille voor het verzet hele dorpen uitgemoord. Wit-Rusland schijnt verhoudingsgewijs in de toenmalige Sowjet Unie de meeste mensen te hebben verloren, dit als gevolg van de moordpartijen door deze einsatzcommando's.
Dus, toen dit verhaal zich afspeelde was Wit-Rusland al 2 jaar door de nazi's bezet.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Klik hierboven op de knop 'Corrigeren' om zelf het plot aan te passen.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Klik hierboven op de knop 'Corrigeren' om zelf het plot aan te passen.
Heb ik inmiddels gedaan.
Bedankt voor de snelle reaktie.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Dat is interessante informatie wibro. Dank hiervoor! Ik zal later mijn recensie nog eens onder de loep nemen en kijken of ik die informatie wellicht daarin kan verwerken.
Thx.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Dat is interessante informatie wibro. Dank hiervoor! Ik zal later mijn recensie nog eens onder de loep nemen en kijken of ik die informatie wellicht daarin kan verwerken.
Thx.
Graag gedaan.
Dit laat nogmaals zien dat dit een geweldig goede film is en dat er van propaganda absoluut geen sprake is.
Inmiddels is mijn correctie ook geaccepteerd, zoals je in de plotomschrijving kunt zien.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Dit laat nogmaals zien dat dit een geweldig goede film is en dat er van propaganda absoluut geen sprake is.
ho ho
Met dat laatste ben ik in het geheel niet mee eens.
Zo heb ik vernomen dat deze film verplicht in de scholen van voormalig DDR werd gedraaid. Tevens was deze film gemaakt ter viering van de 40ste verjaardag van de Russische overwinning op het Duitse invasieleger.
Maar los daarvan, het is mijns inziens niet eens zo moeilijk om te zien hoe eenzijdig de "slechte" Duitsers in beeld worden gebracht tegenover de slachtoffers en helden van het Russisch verzet.
Neemt niet weg dat het een prachtige film betreft, net als bijvoorbeeld Soy Cuba, ook propaganda optima forma, desalniettemin een verbluffend mooie film.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
@Dragje
Deels heb je gelijk. Maar is het niet zo dat elke oorlogsfilm die gemaakt wordt een vleugje propaganda in zicht heeft?''Kijk, wij zijn de goeden, zij de slechten". Grote uitzondering hierop vind ik de oorlogsfilms "Das Boot" en "Apocalypse now", die voor mij duidelijke anti-oorlogsfilms waren.
En laat ik het zo zeggen Elem Klimov had deze film natuurlijk nooit kunnen maken zonder toestemming van de sovjet autoriteiten. Dat betekent gewoon dat hij destijds moest accepteren dat deze film ook als propaganda gebruikt zou worden in de Sowjet Unie en DDR.
En ja, over oorlogsmisdaden gesproken. Het is ook bekend dat de russen op de duitsers flink wraak hebben genomen. In Oost Pommern, dat nu aan Polen behoort, hebben de russen ook heel wat moordparijen aangericht onder de duitse bevolking. Dat is ook de reden waarom de duitsers zich tot het eind van de oorlog zo fanatiek verzetten tegen de russen.
Maar ja, In de voormalige Sowjet Unie en de DDR werd hierover altijd gezwegen.
Dus; nogmaals, helemaal ongelijk heb je niet.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
@Dragje
.... een vleugje propaganda in zicht heeft?''.
moet zijn; ...altijd wel beetje propaganda bevat?
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Ja.
Alleen die uitgave van Dersu Uzala (1975) raad ik af.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Dit is ook een uitgave van Moskwood volgens de site, alleen de hoes is wel anders.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Die hoes klopt niet met de werkelijkheid. Je krijgt dan gewoon die van kappeuter thuis waarschijnlijk.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ik heb thuis de Moskwood uitgave en die heeft inderdaad de hoes die op de Moskwood site vermeld staat.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8284 stemmen
Tjemig! Welke film ga ik uit mijn toptien sodemieteren om deze erin te zetten?
Geweldige film. Niet geschikt voor dierenfreaks overigens! Wat mij betreft één van de beste (anti)oorlogfilms allertijden.
Ik weet bijna niet hoe ik onder woorden moet brengen hoe goed ik deze film vind. Iedereen zou hem moeten (kunnen) zien!!!
Prachtig hoe je gedurende de film de jongen's gezicht door alle verschrikkingen ziet veranderen in dat van een oud mannetje.
Prachtig symbolisch het shot van de lamvleugelige ooievaar die naar binnen kijkt bij de jongen en het meisje in de hut in het bos!
Prachtig het gebruik van echte ammunitie. De gevechtsscènes (zoals die met de koe!) zijn superrealistisch (ook omdat de acteurs ècht bang waren!).
Prachtig: het weglaten van valse sentimenten. Op mijn DVD-hoes staat pontificaal: 'The warmovie that could never have been made in Hollywood!'
Nou staat er vaak eigenlijk alleen maar onzin op die hoezen, maar in dit geval klopt het als een bus!
Waarom zendt men deze film nou nooit uit rond 4 mei in plaats van voor de zevenentachtigste keer dezelfde geijkte films???
Het shot van Florian die in de waterput kijkt? Een verwijzing naar Tarkovsky's (al even schitterende) Ivan Detstvo???? Of heb ik het mis?
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Waarom zendt men deze film nou nooit uit rond 4 mei in plaats van voor de zevenentachtigste keer dezelfde geijkte films???
Ik denk dat men dit niet aandurft.
De commerciële omroepen zeker niet, want bij hen gaat het alleen om de kijkdichtheid. Die zenden liever romantische oorlogsfilms uit zoals "The longest day" die de werkelijkheid nog niet in de verste verte benaderen.
De niet commerciële omroepen niet, omdat zij die film te hard en bovendien te ontoegankelijk vinden. En daar is wel wat voor te zeggen. Deze film is niet voor iedereen geschikt.
Ik heb deze film ook nog maar pas geleden gezien en hij heeft bij mij net als bij jou een verpletterende indruk achtergelaten. Zie mijn bericht van 23 maart j.l.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8284 stemmen
Ik denk dat men dit niet aandurft. De commerciële omroepen zeker niet, want bij hen gaat het alleen om de kijkdichtheid. Die zenden liever romantische oorlogsfilms uit zoals "The longest day" die de werkelijkheid nog niet in de verste verte benaderen.
De niet commerciële omroepen niet, omdat zij die film te hard en bovendien te ontoegankelijk vinden. En daar is wel iets voor te zeggen.
Volgens mij is hij ooit toch wel eens uitgezonden, want ik de film al eens eerder gezien. Flarden kwamen me erg bekend voor. Daarom wilde ik deze film altijd al eens zien, maar hij komt nooit op tv en op dvd was ie altijd rete-duur!
Had ik al gezegd dat ik deze film geweldig vindt? Tja, ik kan het niet vaak genoeg zeggen!
garlic senior
-
- 4690 berichten
- 0 stemmen
Deze film vind ik moeilijk om te beoordelen. Aan de ene kant heb je de behoorlijk aangrijpende beelden, met beklemmende muziek. Aan de andere kant is het ‘surrealistische’ van deze film niet echt genietbaar. De hoofdpersoon moest soms spontaan lachen en ik had geen flauw idee waarom. Vooral de scène in het bos (vlak voordat alle bommen naar beneden vielen) was voor mijn doen een tikkeltje te absurd. Dankzij de soms vreemde gedragingen van de personages in de film kon ik me niet ten volle in hen inleven.
Gelukkig vormen de personages niet altijd de hoofdmoot van deze film. De hoofdpersoon moet zich door modderpoelen voortbewegen en een regen aan bommen ontwijken. Dit zijn sterke scènes, die de film absoluut goed doen. Ook de scène, waarin iemand lijdt aan zijn brandwonden vond ik enorm sterk. Al deze momenten zorgen voor een uitmuntende sfeer. Zo is de uitdrukking op het gezicht van de hoofdpersoon ook sfeerverhogend. Het einde vond ik iets te veel neigen naar propaganda. De hoofdpersoon schiet talloze keren op een schilderij als afreageermiddel, erg rare en vrij ongeloofwaardige scène. Een aangrijpende film, maar niet het meesterwerk waar ik op had gehoopt.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3094 stemmen
Ben ik het mee eens.
Ik heb de 2-disc special edition, waarbij je halverwege de film van dvd moest wisselen. Het leken echt bijna 2 verschillende films, waarvan dvd 1 een vage b-film bevat waar je weinig van kunt maken, en dvd 2 een ontzettend sterke en heldere oorlogsfilm.
3,5* voor het sterke 2e deel
.
Ik had precies hetzelfde, maar door het rare niet pakkende eerste deel kwam ik ook niet lekker in het verhaal tijdens het 2e deel. Toch wél een indrukwekkend 2e deel. 3*
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Het 1e gedeelte was veel mooier dan het 2e gedeelte, geloof dat weinigen het met mij eens zijn.
Waar deel 1 beklemmend vaag en duister met mooie opnamens was, was het 2e stuk plotseling een standaard oorlogstafereel.
Oftewel een verandering van Arthouse naar bombastisch gedoe.
Als het 1e deel verder uitgewerkt was, dan had ik hier nog wel iets te melden.
Maar je wordt aan het eind met de mond dichtgesnoerd.
Beetje jammer, toch een dikke 3.5*
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Het 1e gedeelte was veel mooier dan het 2e gedeelte, geloof dat weinigen het met mij eens zijn.
Waar deel 1 beklemmend vaag en duister met mooie opnamens was, was het 2e stuk plotseling een standaard oorlogstafereel.
Oftewel een verandering van Arthouse naar bombastisch gedoe.
Als het 1e deel verder uitgewerkt was, dan had ik hier nog wel iets te melden.
Maar je wordt aan het eind met de mond dichtgesnoerd.
Beetje jammer, toch een dikke 3.5*
Het ging er de regisseur niet om ons alleen maar mooie opnames van Wit Rusland te laten zien, maar juist om ons de wreedheden van de nazi's in Wit Rusland nog eens duidelijk aan de kaak te stellen. En daar is de regisseur uitstekend in geslaagd. Het eerste deel is trouwens niet meer dan een voorspel van wat je in het tweede deel te zien kreeg.
Voor mij is dit nog steeds een van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Mja, toch wel een kleine tegenvaller... Hallucinante oorlogsfilm die horror, onmenselijke gruwel en wonderlijke beelden af weet te wisselen met soms platte propaganda, een soms vrij onsamenhangend verhaal en ook gewoon echt lelijke scènes (vooral van het slapstick-achtig versneld afspelen ben ik niet bepaald gecharmeerd). Ik was zelfs verbaast dat de film uit 1985 was, had hem minstens 10 jaar ouder geschat. De confronterende frontale opnames van pijnlijke en vermoeide jonge gezichten, de zwaarmoedig begrafenis muziek van Mozart, het maakt de film verre van een licht tussendoortje. Uniek en fascinerend is het zeker maar een meesterwerk zie ik hier toch niet in.
Eerste gedeelte van de film vind ik de mooiste en meest indrukwekkende beelden bevatten (bombardement op het kampement, het uitgemoorde en verlaten dorpje en het bijna verzuipen in het moeras (oef!) of het gebeuren met de koe). Het verhaal is wel wat vaag en onsamenhangend en van de relatie tussen de hoofdpersoon en dat meisje kon ik ook weinig maken maar op de een of andere manier stoorde me dit niet echt.
Het tweede deel van de film waarin de gruwelijkheden veroorzaakt door de Nazi's het belangrijkste element vormen vond ik toch duidelijk minder. Niet dat ik twijfel aan de waarheid over de horror die de Nazi's in Wit-Rusland hebben aangericht maar of het nu op deze manier helemaal goed tot zijn recht komt?
De film vervalt hier wel in een hele erge propagandistische clash van de ideologieën met een behoorlijk zwart/wit beeld van wat goed en slecht is. De slachtpartij in het dorpje verwordt tot mijn smaak iets te veel in een freakshow van geflipte Nazi's en verliest door het eendimensionale beeld veel aan kracht. Het ligt er ook allemaal net iets te veel bovenop; Officieren die de nazi-ideologie gaan opdreunen op het moment dat ze geëxecuteerd gaan worden
en de partizanen die menselijk zijn door hun slachtoffers neer te schieten ipv levend te verbranden. De Sovjets komen er ook wel heel genadig van af. Stalin had in het kader van zijn "overeenkomst" met Hitler Wit-Rusland binnengevallen voordat de Nazi's dat in 1941 deden en al flink huisgehouden onder de burgerbevolking daar. Uitgemergelde mensen in gevangenkampen waren niet uitsluitend aan de kant van de Nazi's te vinden! De film gaat echter compleet voorbij aan het feit dat de Wit-Russische en ook de Poolse bevolking al vanaf WO I steeds het slachtoffer waren van oorlogsmisdaden van of de Duitsers dan wel de Russen. Nee, de communistisch Sovjet ideologie was ook verre van een bevrijding voor Wit-Rusland en de landen in Oost-Europa. Je kan duidelijk zien dat deze film is gemaakt onder het juk van een dictatuur en dat is begrijpelijk maar ook jammer.
Hett meest interessante element vond ik de machteloosheid en het persoonlijk verval van de jongen met als prachtige climax de eindscène die wel heel sterk is.
3*
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
De film vervalt hier wel in een hele erge propagandistische clash van de ideologieën met een behoorlijk zwart/wit beeld van wat goed en slecht is.
*
als ik het me goed herinner laat Klimov juist zien dat ook de Russen net zo goed vervallen in onmenselijkheid door haat en groepsdruk.
Het maakt juist helemaal niet welke ideologie.
Gerelateerd nieuws

Deze drie grootse films zijn gewoon gratis via YouTube te aanschouwen

De laatste films van enkele van de belangrijkste regisseurs ter wereld

Vier ijzersterke 'roadmovies' gesitueerd in de Tweede Wereldoorlog

Vijf Nederlandse regisseurs delen hun favoriete oorlogsfilm ooit
Bekijk ook

Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
30 reacties

Tengoku to Jigoku
Thriller / Misdaad, 1963
108 reacties

Seppuku
Drama, 1962
94 reacties

Marketa Lazarová
Drama / Romantiek, 1967
37 reacties

Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
57 reacties

Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
329 reacties
Gerelateerde tags
war crimestweede wereldoorlognaziwehrmacht krankzinnigheidsurrealismetienermeisjeatrocitygenociderussian armymine fieldhorrors of warpremature agingbyelorussiaworld war ii eastern front children in wartime
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









