Eagle Eye (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door D.J. Caruso
met Shia LaBeouf, Michelle Monaghan en Rosario Dawson

Wanneer Jerry Shaw (Shia LaBeouf) en Rachel Holloman (Michelle Monaghan) allebei een mysterieus telefoontje krijgen van een onbekende vrouw, komen ze door dit toeval met elkaar in aanraking. De vrouw bedreigt hen en hun familie met de dood en brengt Jerry en Rachel in verschillende levensgevaarlijke omstandigheden. Hierbij gebruikt ze de hedendaagse technologie om elke stap die ze doen te controleren. Uiteindelijk escaleert de situatie en worden deze twee gewone mensen de meest gezochte voortvluchtigen. In een race tegen de klok proberen ze er samen achter te komen wat er werkelijk gaande is en waarom hen dit overkomt.

avatar van abasinp
Blood Duster schreef:

Nou nee bedankt Zeg nou zelf, je zou toch ook niet 2 uur naar een leugenaar luisteren, als je al na 1 uur weet dat ie liegt!!!!!!

ik vind jouw voorbeeld niet echt logisch want, je hebt wel eens bij somiige films dat je het begin gewoon echt saai vind, maar naarmate je in het verhaal zit dat je em beter gaat vinden.
just humor me bekijk em nog een keer wedden dat je em beter gaat vinden.

avatar van abasinp
by the way wat vonden de meeste mensen van het einde die vond ik wel slecht, Shia LaBeouf had aan het einde dood moeten gaan.
Hij vuurt aantal rondes in de zelfde ruimte waar de president is, je zou gelik denken dat ie een paar schoten op zijn hoofd zou krijgen.

avatar van Ant
Ant
Lees dat er mensen die film na een uur afzetten en dan 1* geven. Vind dat dom, een leraar kijkt toch ook niet een proefwerk na een geeft na 5 van de 10 vragen een 1?!

under/the/sea
lijkt me een lompe film

Onderhoudende thriller die duidelijk zijn inspiratie van Enemy of the State heeft maar in mijn ogen niet dat niveau haalt.

Toch een dikke zeven dus 3.5*

avatar van Roel-
Ant schreef:

Als de normering erg zwaar is dan kan dat best. Beetje kinderachtig, maar toch. Toont de kromheid van deze vergelijking aan.

Niet dat ik vind dat je op een film mag stemmen als je maar een uur gezien hebt, maar goed, dat is een mening.

under/the/sea schreef:
lijkt me een lompe film

Heerlijk genuanceerd.

avatar van AHWA
Je moet je verstand wel op nul zetten, maar als je dat doet, krijg je een zeer vermakelijke film voorgeschoteld.

Het verhaal van een alleswetende computer is al vaker gebruikt, maar het wordt hier op een leuke manier mee omgegaan en dat de computer het gemunt heeft op de leiders van het land vond ik een grappige twist. Meestal zitten er mensen vast in een ruimte en worden ze een voor een uitgeschakeld door de computer, dat was hier gelukkig niet zo.

De verhalen lopen op een mooie manier door elkaar heen en komen in een spannende ontknoping bij elkaar.

De stunts vond ik niet eens zo belangrijk of boeiend, ik heb nu al zo veel autoachtervolgingen gezien dat het niet veel indruk meer op me me maakt. Het is voor mij nu meer iets om de film van A naar B te krijgen dan iets waar ik voor ga zitten en van kan genieten.

Shia LaBeouf en Michelle Monaghan doen het allebei goed, al is de romance door het leeftijdsverschil een beetje ongeloofwaardig, maar goed, dat speelt verder ook niet echt een grote rol in de film.

Leuk idee, goed uitgewerkt, vlotte film.

avatar van queenie
Begint een beetje vaag, dan volgt een redelijk leuke film, maar naar het einde toe zakt het weer af. Had meer in kunnen zitten. 3*

We wilden naar James Bond gaan, maar die was uitverkocht. Ook voor Body of Lies waren geen kaartjes meer. Op basis van de poster voor deze film gekozen en dat was zeker geen straf. Gewoon een lekkere actiefilm. Wel een beetje voorspelbaar, maar veel films zijn dat tegenwoordig.

BlueSword
lekker actie film die ik erg spannend vond, alleen rond einde wel wat minder werd. soms beetje standaard maar wel leuk om een keer is te zien! beide acteren erg goed.

avatar van tboezem
Dit was een film die erg veel indruk op mij heeft gemaakt! Maar ook in deze film was er een aantal plus- en minpunten:

minpunten:
- het camerawerk was af en toe complete chaos. Er waren momenten waarop ik dacht: ik blijf gewoon naar het midden van het beeld staren en zie wel wanneer het beeld weer 'rustig' is. Voor tijdens de actiescènes in het begin was het beeld moeilijk te volgen, en moest uit de tekst opgemaakt worden wat er nou eigenlijk aan de hand was.
- ik vond Billy Bob Thornton niet erg geschikt als FBI Agent Thomas Morgan, omdat hij voor mij niet heel professioneel en zakelijk overkomt, een toch wel eesentiele eigenschap van een dergelijke functie lijkt me.
- Het allerbegin van de film (in het midden-oosten) vond ik een onnodig stuk van de film. Eigenlijk het hele (...)Al Khalid stuk. Dit hield weinig verband met het eigenlijke plot van de film, en wekte, voor mij, alleen verwarring in het begin, waar de film nou eigenlijk over zou gaan.
- zoals vaak in zulke films waren de actiescènes niet altijd even realistisch. (fbi) agenten die niet winnen van leken op het gebied van zelfverdediging, agenten die elk 'shot' missen en na sprongen/stunts waarbij menig mens zou zijn verongelukt, kwamen de personages erg ongedeerd vanaf.

pluspunten:
- de geluidseffecten in de film waren erg goed vond ik! Dit schrijvend herinner ik mij het stuk waarin het geluid van ontploffingen en pistoolschoten heel subtiel en professioneel overging in het geluid van een envelop die open werd gemaakt. Mooi detail. Verder waren de geluiden tijdens de actie niet te overdreven, en tijdens de andere delen van de film vaak erg toepasselijk.
- de special effects waren over het algemeen erg goed en vakkundig uitgevoerd, met als hoogtepunt de 'vliegtuig in tunnel'-scène. Mooi om te zien hoe het vliegtuig een vrachtwagen neerschoot die vervolgens door de lucht vloog en hoe Thomas Morgan even later het vliegtuig tot stoppen bracht.
- de acteerprestaties van Shia LaBeouf en Rosario Dawson waren erg goed! (Ik vond Shia hier stukken beter dan in bijv. Disturbia) Shia en Rosario beelden hun personages als betrokkenen in een zeer gevaarlijk complot erg goed uit. De emoties waren goed, evenals de (meeste) dialogen.
- Ondanks het niet héél originele plot, vond ik de uitwerking ervan zeer sterk. De allernieuwste high-tech snufjes gaven een leuke tint aan de film, Aria bijvoorbeeld.
- Ja, de film was af en toe voorspelbaar, maar toch wist het einde mij meermalen te verassen. Vooral toen het moment naderde waarop de president vermoord moet worden, vond ik de oplossing van Jerry (Shia) erg ingenieus, maar toch vraag ik me af of hij wist van de specifieke manier waarop de kristalbommen tot ontsteking gebracht moesten worden. Dit is volgens mij niet behandeld in de film zelf. maargoed, dat kon de pret niet drukken.

Omdat de pluspunten voor mij een stuk sterker zijn dan de minpunten, geef ik deze film een dikke 4*.
Zeer zeker de moeite waard om te kijken, als je het mij vraagt.

avatar van GGG
GGG
Lekkere film! Leek wel erg veel op een film die ik eerder had gezien...

Zinema (crew)
Kandidaat voor de Flop-100..

Naast het enigszins gemiddelde acteerwerk, de vreselijke dialogen, een verschrikkelijke soundtrack en het soms stuitend slechte camerawerk, is het vooral het idiote verhaal wat deze film nekt.

Na een prima eerste half uur, ontspoort de film bijna volledig met een absurd slechte autoachtervolging. Stoplichten springen op groen, goh waar hebben we dat eerder gezien? Alles explodeert maar nog geen schrammetje. Sterker nog: het haar nog steeds in model en nieuwe lipstick.
Vervolgens gaat het alleen maar bergafwaarts met het ene dieptepunt na het andere en dan ook nog in sneltreinvaart. Je raakt gewoon verbijstert van de hoeveelheid fouten en onlogica, zelden worden er zoveel missers achter elkaar gemaakt. De film neemt zichzelf echter veel te serieus ondanks de hoeveelheid jatwerk, plothiaten en onwaarschijnlijkheden. Met als dieptepunt waarom het hele avontuur überhaupt wordt beleefd en de volstrekt belachelijke opdrachtgevende computer. Elke spanning ontbreekt in deze kunstmatige actie-thriller. Zeer clichématig en ongetwijfelt leuk voor een groot tienerpubliek, maar een beetje filmliefhebber zal dit niet waarderen. De opbloeiende romance en het zogenaamde drama tijdens de actiemomenten alsmede het verschrikkelijke Hollywood-einde zijn ronduit beledigend voor een ieders intelligentie. In dit genre zijn er zat goede films, maar deze behoort daar absoluut niet toe.

Zeer slecht filmpje.

avatar van jedymaster
Goede film lekker veel actie en veel vaart in de film en pas laat in de film kom je er achter wie achter alles zit.

avatar van Roel-
jedymaster schreef:

Volgens mij was het na een klein uur al duidelijk dat er een computer in het spel was? Vond ik toch vrij snel.

Zinema schreef:
Kandidaat voor de Flop-100..

(...) Je raakt gewoon verbijstert van de hoeveelheid fouten en onlogica, zelden worden er zoveel missers achter elkaar gemaakt. (...)

Zeer slecht filmpje.

fouten, zoals...???

tboezem schreef:

fouten, zoals...???

Ik ga er één noemen, meer discussie vind ik dit gedrocht, wat jij ogenschijnlijk ziet als een klein meesterwerk (4 sterren gaf je) niet waard : de man die geelectrocuteerd werd. Knap hé dat hij rechtdoor bleef rennen en zo zijn eigen dood voorspoedigde. Kilometers woestijn aan weerskanten van het pad. Maar nee, gewoon over het pad blijven rennen terwijl je de electriciteitskabels al hoort klapperen. Knap hoor trouwens, dat zo'n computer dat kan. Ik wist dan ook niet dat het vastzitten van electriciteitskabels en de kabels zelf bestuurd worden door computers. Nu maar hopen dat er nooit een computer uitvalt als je er onder door loopt

avatar van SubzeroX
leuke film om eens naar te kijken
misschien wat vreemd inelkaar gezet maar als je de film begrijpt dan is die wel aardig

Zeer goede vermakelijke actiefilm die werkelijk waar geen moment verveelt.

Persoonlijk hou ik wel van dit soort tech-actie, al was het af en toe wat over de top, maar als je daar zoals ik doorheen kan prikken is het echt een zeer leuke film.

Ik hoorde mensen hier klagen over het einde, maar ik vond het einde juist erg goed. Pas dan valt alles op zijn plaats en snap je ook de rol van die dame en haar zoon.

Het verhaal zelf is niet bepaald origineel natuurlijk, maar toch hebben ze het aardig weten uit te werken.

Enemy of the States vond ik wel net wat realistischer, maar deze film heeft me zeker positief verrast

avatar van qwatje
Onbegrijpelijk, mensen die een 1 geven voor deze film.

Dit is een genre film en in het genre is hij gewoon prima.
het is wellicht meer sci-fi (hoewel een hele hoop tegenwoordig wel kan) dan thriller. Het plot wordt inderdaad in een soort bijzin weggegeven, wat de echte spanning inderdaad geheel wegneemt.
neemt niet weg dat het op een bijzonder moderne manier gefilmd wordt (net als bij QoS) niet mijn stijl, maar geloof het of niet, die snelle manier van filmen hoort bij deze tijd. Zoals langdradig uitgemeten tronies in westerns in de jaren 60/70 en...)

In het genre met name actie, is het een prima film. Goede actie en lekker snel. de film heeft nergens de pretentie om ingewikkeld te doen. Natuurlijk komt deze film het best tot zijn recht in de Bios. of thuis op heel groot scherm met een flinke DTS surround set vol open.

Ik snap dat er mensen zijn die hem niet goed vinden, maar nogmaals in het genre ishet een prima lekkere film. Hij krijgt van mij daar dan ook 3,5 ster voor. Ik heb me meer dan vermaakt.

oh ja en voor iedereen die vindt dat deze film onzin is. die zullen hun flm stemlijsten eens moeten herzien. Er staan op al die lijstjes bergen films die ze precies om die redenen maar eens moeten gaan herwaarderen. (ik vraag me af hoe je de laatste Batman een 4 kunt waarderen en dit met een 1?) .

avatar van tal1b
goeie actie film, en man die achtervolgingscene in die porsche cayenne!! die was buitengewoon goed gedaan.
verder kijkt het makkelijk weg, leuke film, maar bah wat verpest het einde vd film, ERG amerikaans (buiten het feit dat de president van de vs enemy of the state #1 is)
achterafgezien is het computer systeempje wel wat onwaarschijnlijk, maar leuk gedaan.

Zinema schreef:

Nee en transformers bestaan echt en ik ben gisteren nog langs darth vader gelopen, Nutteloos om zo'n film te bekijken om te kijken wat er klopt en wat niet. Het is gewoon een goeie actie film niks meer niks minder!

psvu2 schreef:

Je snapt er weinig van hé? Wat ik bedoel is dat een film als Crank of Die Hard makkelijk met ongeloofwaardigheid wegkomt, deze film totaal niet.

Je hebt me ook nog aan het schrikken gemaakt, ik wist niet dat Darth Vader gewoon los rond loopt op straat...

leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van RickZ
Vette actiefilm maar met zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen waardoor verhaal matig is

Caruso gaat met Eagle Eye de Michael Bay toer op, wat resulteert in een ridicule, onoriginele en opgeblazen film. Het grootste probleem bij deze film is niet eens de ongeloofwaardigheid, maar de spanning die geen moment aanwezig is. Thornton heeft helaas een erg kleine rol, terwijl hij als enige de boel nog relativeert met wat humor in een film die zichzelf iets te serieus lijkt te nemen.

Zinema schreef:

ja dat soort onlogica kom je in vrijwel elke film tegen, als je je daar op gaat focussen is de lol van het film kijken er snel af, waarvan ik legio voorbeelden kan noemen, maar het niet doe.

tboezem schreef:

Ik snap je, maar dit is zo véél ongeloofwaardigheid en onlogica op één vierkante centimeter dat het na een aardig eerste half uur echt begint te irriteren. Je voelt je op vrijwel geen enkel moment meer bij de hoofdfiguren betrokken. Maar hey, smaken verschillen

Hankieh
Welcome to I, Robot (II). Maar dan in onze tijd.
Vond het leuk maar nou niet overdonderent, wel leuk dan I, Robot.

avatar van missl
Wel een stoere film, maar gaat op een gegeven moment een beetje te lang door.