Willow (1988)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Ron Howard
met Warwick Davis, Val Kilmer en Joanne Whalley

In de kerkers van het kasteel van de boze tovenares Bavmorda geeft een gevangene geboorte aan een baby, die volgens de legendes een eind zal brengen aan de duistere tijden van de slechte koningin. Een vroedvrouw redt de baby van Bavmorda en zet het nog net op tijd in de rivier, voordat de honden van de koningin haar te pakken krijgen. De rivier neemt het kind mee naar een dwergendorp waar Willow de baby vindt. Vanaf dat moment begint er een groots avontuur voor de kleine dwerg.

TEASER

ik vond het een behoorlijke film. Kheb em in bezit..Beetje een mix van Harry Potter, en LOTR..
Ik zie her en der leden klagen over het feit dat de vechtscene's wat soft en nep aan doen. Ik denk dat er opzettelijk hiervoor gekozen is. Er vallen wel duidelijk doden, maar er is vrijwel geen bloed te zien. Ik denk zodat het ook voor de jongere kijkers een acceptabele film blijft.

al met al een redelijk tot goede film. 3 en half ster!

avatar van Vinokourov
Zozo, dit had veel weg van LotR. Hobbits? Check. Allerlei fantasy-creaturen die de kop opsteken? Check. Roadtrip om iets naar een goed einde te brengen? Check. Mooi vormgegeven hoor, maar ik vond het uiteindelijk toch kinderachtig en oppervlakkig.

Ron Howard had plannen om het verhaal van Tolkien te verfilmen 'The Hobbit'. Door een door mij onbekende reden is dat in het water gevallen vanwege een eigen verhaal te maken. 'Willow was daar het resultaat van. Willow was de eerste in zijn genre die zo'n Special FX de wereld in stuurde waaronder de vormveranderingen.

Prachtige feel good film die net hetzelfde boodschap in houd. Niet gedacht dat Warwick Davis zo'n geweldige prestatie kon neerleggen. Zeker als je zijn latere characters bekijkt (Leprechaun) is dit zeer goed. Voor mij was dit een heel nieuw bereik van Fantasy/ avontuur die de jaren 80 kon scheiden met new- age fantasy. In mijn ogen nog steeds beter dan de Lord of the rings Trillogy en terecht een ware topper in zijn tijd. Geslaagde combinatie van gevechten, fantasy en verhaal.

avatar van DragQueen
Leuk Fantasy Avontuur. Niets meer en niets minder. De leuke karakters worden op een vermakelijke manier ingevuld door de cast. Verder zijn de decors en effecten dik in orde. En ook de actie en nodige humor, ontbreken niet. 3 Sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik moet bekennen dat ik een hekel heb aan dergelijke films. De Lord of the ring reeks ligt me ook niet trouwens. Niet dat ik meteen alle gelijkaardige fantasyfilms afschrijf, maar er moet meer zijn dat mytische figuren. De film ligt qua inspiratie wel in de richting van Lord of the ring, ook al is het verhaal origineel. Maar stuk voor stuk zijn er elementen die me er van weerhouden om echt te genieten van deze film. Val Kilmer, een dwergendorp dat denkt al kijkers te kunnen raken doordat ze klein zijn (zonder respectloos te zijn voor echte dwergen natuurlijk...) en Ron Howard die niet meteen de aangenaamste regie aflevert. Maar de film doet wel z'n best om een avonturenfilm te zijn en met momenten lukt dat wel, maar boeiend is het niet en anno 21e eeuw is deze film enorm gedateerd. Wat jammer is voor een avonturenfilm die toch tijdloos had kunnen zijn. Niet mijn ding zullen we maar zeggen...

avatar van Minotaures
Een oude fantasie in de stijl van The Lord of the Rings.

Redelijk vermaak.

Het verhaal volgt de Nelwyn's, een volk dat dwerg/Hobbit-achtig lijken. Onder de Nelwyn's leeft Willow, een zachtaardige arbeider die samen met zijn kinderen een baby vindt. De baby brengt een hoop ellende onder het vredig leven van de Nelwyn's en er wordt besloten om de baby ver van het dorp te brengen. Willow besluit om de baby naar haar eigen volk - de Daikini's - terug te brengen. Een gevaarlijke avontuur begint wanneer die achtervolgt wordt door de slechte tovenares Bavmorda.

De wereld van Willow kent verschillende volkeren, waaronder de kleine en vredige Nelwyn's en de reuze oorlogvoerende Daikini's. Onder de Nelwyn's heb je Willow en zijn gezin. Het dorp telt honderden anderen waaronder de tovenaar, High Aldwin, Willow's vriend Meegosh, krijger Vohnkar, de nare Burglekutt en tientallen anderen. De meeste personages die hierin voorkomen zijn toch de mensen; Daikini. Kilmer neemt de rol van Madmartigan, een onbetrouwbare crimineel die uitstekend is met zwaarden. Kennelijk was die ooit soldaat geweest, want hij komt een oude bekende tegen, commandant Airk, die samen met zijn legioen oorlog voeren tegen Bavmorda's leger. Het land wordt door de boze tovenares Bavmorda en haar dochter Sosha geregeerd. Haar legers worden geleid door generaal Kael, een doorgewinterde veteraan met een uitzonderlijk gave pantser. Bavmorda is niet als enige een tovenares, want een verbannen tovenares, Fin Raziel, heeft ook een grote rol. Ook de elven hebben hier een grappige rol, met name de twee irritante elven die Wllow begeleiden; Rool (Pollak) en Franjean. De bloedmooie Ashley C. Williams heeft ook een kleine rol als een jonge Nelwyn.

De effecten zien er prima uit. Enkele voorbeelden zijn de make up van de beesten, de magie die in voorkomt, hoe de elven en de monsters uitzien. Het gevecht in Tir Asleen, met trollen, Nockmaar soldaten en een 2-koppige reuze monster blijft het beste scéne en gevecht uit de hele film. Uiteraard is het eind gevecht tussen goed en kwaad ook goed. Het wordt ook beslist op een prima locatie; in Bavmorda's kasteel. Tijdens Willow's reisje worden ze ook enkele keren geconfronteerd door patrouille's en controles van Nockmaar soldaten onder leiding van Sorsha.

De beelden zien er prima uit, zo heb je voldoende beelden van de rijke wereld waar Willow in leeft. Bosrijke omgevingen en dorre landschappen komen in zijn reis voor, maar ook dorpen en grote kastelen zijn locatie's wat Willow niet gespaard blijven.

Ik zou niet zeggen dat dit speciaal voor kinderen is gemaakt, want er komen enkele dingen in voor waar kinderen snel bang van zouden worden; het verandering van mensen naar varkens en de twee-koppige monster als voorbeeld.

De film had niet altijd mijn aandacht vast, dit vanwege enkele saaie momenten, soundtrack was af en toe ook slaapverwekkend en een verhaal dat veel botst met die van The Lord of the Rings.

Ik denk dat niet al teveel mensen dit nog interessant zullen vinden, vanwege een ruimere en betere selectie van titels van hetzelfde genre.

avatar van Spetie
Willow heeft de twijfelachtige eer de allereerste film ooit te zijn, die ik in de bioscoop zag. De kleine mannetjes zorgden toen voor een hoop vermaak en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was van alle schurken, fantasiewezens, gemene honden en alles waar erin voorbij komt. Willow heb ik daarna nog een aantal keren gezien. En hoewel het nooit meer zoveel indruk maakte als de allereerste keer, is het nog steeds een leuk en erg vermakelijk avontuur dat in veel opzichten lijkt op Lord of the Rings.

Willow is tevens de naam van het hoofdpersonage en mede de reden dat dit zo aanspreekt. De dwerg Warwick Davis zet Willow namelijk er goed neer. Hij maakt van hem een onzeker en liefdevol personage, die tevens een bepaalde vorm van charme heeft en zich altijd wil inzetten voor anderen. Dat maakt hem op een bepaalde manier erg sympathiek. Daarnaast doet Val Kilmer het ook niet onaardig als de veel meer egoïstische Madmartigan, die uiteindelijk een aardig koppel met Willow vormt.

Hoewel de film af en toe wat kinderlijk aandoet, ademt het wel een typisch avonturensfeertje uit. De aankleding is verzorgd, zowel de kostuums als de decors en de muziek is ook prima. Alleen qua actie begint het hier en daar wel enigszins gedateerd te ogen, maar aan de andere kant heeft ook dat op een bepaalde manier wel zijn charme. Willow blijft voor mij een klein beetje jeugdsentiment en daarnaast is het nog steeds een leuk werkje, dat op een bepaalde manier altijd zijn charme zal blijven behouden.

avatar van Beertje45
Heb hier destijds enorm van genoten en vind de film nu nog steeds heel avontuurlijk en leuk. Ijzersterke rol van de kwaadaardige koningin Bavmorda. Topamusement.

avatar van tattoobob
Destijd een fantastische film,als je er nu naar kijkt zijn de fx wat minder natuurlijk.
Maar ik hou deze film graag in gedachten hoe ik er vroeger vaak naar gekeken heb,en zelfs in de bios als klein menneke heb mogen bewonderen!

ik vind het een geweldige film echt voor jong en oud. Ik heb hem gezien als kind en heb hem nu weer gekeken en hij blijft nog steeds geweldig. Zeker een aanrader voor iedereen die van dit soort films houdt dus ik zeg zeker doen. Val Kilmer doet het ook best goed hij is ook wel komisch in deze film.

avatar van Thorongil
Eindelijk komt deze film in maart 2013 op Blu-ray uit! Wil deze al jaren eens zien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Fantasy-verf.

Een onderhoudende fantasyfilm uit de koker van Howard, die de kijker een aardig avontuur voorschotelt. Erg bijzonder is het allemaal niet, maar het sfeertje is leuk en de aandacht wordt enigszins vastgehouden. Het duurt echter allemaal een beetje te lang en niet alles komt even goed uit de verf.

Redelijk.

avatar van baspls
Geweldige film! Prachtig Fantasy verhaal van George Lucas, Goed acteerwerk vooral Warwick Davis doet het best goed. Goede Effecten, Hele mooie opname locaties. Sommige dingen zijn wel een beetje van The Black Cauldron en de Prydain-boeken gepikt, The Horned King en Kael zijn op de horens na bijna identiek, Archen en Bavmorda zijn identiek qua uiterlijk en karakter. Goede Muziek. Een minpuntje is toch wel de ontzettend flauwe humor en die stomme elfjes. Al met al een hele vermakelijke, geweldige film!

avatar van Nicolage Rico
Typisch zo'n film die ik beter niet nog eens kan kijken, omdat dan alle jeugdsentiment kapot gaat.

avatar van Marvinleeaday
Niet mee eens, Nicolage Rico. Zojuist weer bekeken en het blijft (voor mij) een van de beste films.
Fantastische fantasy!.

Marvinleeaday schreef:
Fantastische fantasy!.

Houwen zo !

avatar van Cleanshot
Vanuit die tijd bekeken zal het een prima fantasy film zijn geweest, maar in deze tijd helaas niet meer dan jeugd sentiment. Al met al een 3* omdat je het in dat tijdspectrum moet zien.

avatar van baspls
Magic is the bloodstream of the universe. Forget all you know, or think you know. All that you require is your intuition.

Erg goede film. George Lucas Fantasy-project en Ron Howards eerste succesvolle film.

Oorspronkelijk zouden ze The Hobbit gaan maken heb ik gehoord, ik zou best graag een jaren '80 versie van The Lord of the Rings willen zien. Lilliputters zijn erg leuk als Hobbits.

Warwick Davis (die bekend is geworden met de rol van Wicket in de Star Wars-films) doet het wel goed als Willow, zijn acteerwerk heeft af en toe zijn minpunten maar erg slecht is het niet. Val Kilmer is wel goed maar probeert te veel om grappig te zijn, het zou beter zijn als hij de hele tijd de rol van stoere vechter op zich nam. Joanne Whalley, Gavan O'Herlihy, Jean Marsh speelt voortreffelijk de rol van kwade tovenares. Patricia Hayes, die men wellicht kent als Urgl uit The Neverending Story deed het ook erg goed vreemd dat ze niet vaker is gevraagt voor zulke rollen. De andere lilliputters, Billy Barty die de stem van Bilbo en Sam inspreekt in The Lord of the Rings (1978) en ook speeld in Legend, Masters of the Universe en Duck Tales deed het goed. Ook Phil Fondacaro die de stem van Kreeper uit The Black Cauldron inspreekt deed het goed. Ook andere bekende lilliputters zoals Kenny Baker, Malcolm Dixon en Jack Purvis deden het goed. Pat Roach die ook in films als Clash of the Titans, Conan the Destroyer, Red Sonja en Indiana Jones speeld deed het goed.

De muziek van James Horner is werkelijk briljant! Een van de meest epische muziek die ik ooit gehoord heb! Blijft ook zo goed in je hoofd hangen.

Het verhaal vond ik erg mooi en een goed origineel fantasy verhaal. George Lucas schreef Willow nog voor hij Star Wars schreef. Wel vind ik dat Gen. Kael precies lijkt op The Horned King zoals die beschreven is in The Book of Three. En Bavmorda lijkt op Archen uit dat zelfde boek.

De effecten waren werkelijk subliem en op een aantal vreselijk slechte blue-screens na helemaal perfect. De stop-motion was wel goed maar kan niet tippen aan die van Ray Harryhausen. De maté-paintings vond ik ook schitterend. Ik heb de Blue-ray gezien en de uitzichten zien er prachtig uit.

Een erg goede Fantasy film die altijd erg leuk. Wel vond ik dat er iets minder slapstick in mocht en die elfjes zijn erg irritant en voegen niets toe. Een echte aanrader!

avatar van schoonetoonen
Leuke film, met een geweldige rol van Val Kilmer. Wat een egoïstisch sjagrijn, zeg!

Doorgaans kan ik wel wat met jaren 80 fantasy/avonturen films als Labyrinth en the Goonies. Maar Willow is vooral erg flauw met voornamelijk vervelende karakters. Tegen het einde toe wordt het allemaal wel wat vermakelijker, maar toen had ik er eigenlijk geen zin meer in.

Wel lollig om Tony Cox (Marcus) uit Bad Santa nog even voorbij te zien komen.

avatar van fun in acapulco
De special effect zijn wel heel knullig. Ik bedoel dan het gevecht met de draak. De film is een heerlijke fantasyfilm.

avatar van rcuppen79
Willow is waarschijnlijk de film die ik het meest in mijn leven heb gezien. Dat de film mij nog altijd niet verveelt, heeft denk ik niet zozeer met jeugdsentiment te maken maar meer met het feit dat deze film alle elementen bevat die ik in een film zoek.

De film is overgoten met een heerlijke laag fantasie. Als kijker wordt je meegenomen naar een mythisch land vol dwergen (hier Nelwyns genoemd), ridders, draken, trollen, kabouters en elfjes.
Het verhaal van Willow is een soort kruising tussen The Lord of the Rings en Star Wars en wordt met een behoorlijke vaart verteld. Het verhaal is bovendien doorspekt met mythologische referenties.

Met een budget van 36 miljoen dollar was Willow één van de duurste fantasy-films uit de jaren 80. Dat valt ook aan de film af te zien. De decors en kostuums zijn prachtig, het camerawerk van Adrian Biddle is uitstekend en de trucages van Industrial Light & Magic waren destijds baanbrekend (voor het eerst werd er gebruik gemaakt van de zogeheten ‘morphin’ techniek, die later wereldberoemd werd met films als The Abyss en Terminator 2). De muziek van James Horner is subliem en bepaald de sfeer.

Ook het acteerwerk is erg amusant. De destijds 18-jarige Warwick Davis speelt een overtuigende hoofdrol en wordt hierbij goed ondersteund door Val Kilmer, die met veel humor de held van het verhaal speelt. In de bijrollen vallen vooral Kevin Pollack en Rick Overton op als twee kleine kabouters, alsmede Mark Northover als de norse Burglekutt en Patricia Hayes als de tovenares Fin Raziel.

In opzet heeft Willow veel weg van Star Wars (George Lucas was dan ook uitvoerend producent). Maar zelf heb ik nooit zoveel gehad met Star Wars en vond ik Willow stukken beter.

Hoewel er al jaren gespeculeerd wordt over een vervolg is dat er tot op heden nooit van gekomen (en hopelijk blijft dat ook zo). Wel verscheen er eind jaren 90 de boekentrilogie: “The Chronicles of the Shadow War” welke zich 15 jaar na de gebeurtenissen van Willow afspelen en die zich meer concentreren op het personage Elora Danan.

HALVE TAMME.
''High Aldwin: Go in the direction the bird is flying!

Burgelkutt: He's going back to village!

High Aldwin: Ignore the bird. Follow the river.''

Ook al zijn de effecten niet meer van je en het (in mijn ogen zeer zeker niet
storend), tijdloos zal de film W (1988) voor mij altijd blijven.

Ik kan niet anders zeggen dan: Leuk om weer een keer gezien te hebben .

Vierenhalve ster van mijn kant voor Willow (1988).

avatar van dvdfreak123
Vermakelijke fantasy film. Effecten zijn al beetje oud en zien er soms beetje fake uit. Maar is zeker en vast vermakelijk. Vooral de 2 elfjes heb ik paar keer om moeten lachen. Film bevat genoeg entertainment om nergens te vervelen gewoon een luchtig, leuke film die paar keer een glimlach op je gezicht tovert

avatar van j0enne
Die elven kwamen me wel echt de keel uit, wat waren die ontzettend irritant.

avatar van RuudC
Val Kilmer is wat... vreemd, maar dat geldt ook wel voor de film. Ik heb er niet zo van genoten als leeftijds- en genregenoten als Labyrinth, The Dark Crystal en Never Ending Story, maar deze prent voerde me wel terug naar die goede oude tijd. De sfeer zit er goed in en de karakters en de decors zijn over het algemeen best tof. Waar Willow ten opzichte van de eerder genoemde films tekortschiet, is toch het plot dat net wat te makkelijk is. Voor een fantasyfilm is het net niet fantasierijk genoeg. Het had best iets magischer kunnen zijn. Toch is het zeker niet kommer en kwel. Een van de mindere goden zeg maar, en toch overtreft het met gemak de vele goedkope fantasy van de laatste twintig jaar.

avatar van Rickyman
Deze film blijft goed en ziet er nog steeds fantastisch uit.
Een oude film die mij toch meer kan vermaken dan bijv een Harry Potter of L.O.T.R.
En Time Bandits blijft ook geweldig.

avatar van geezoes
Wow!! Jeugdsentiment ten top. Ik was deze film echt helemaal weer vergeten.

avatar van ME1
ME1
Welke fantasyfilms zijn dan zoveel beter dan deze?

Juist doordat de scènes NIET computergeanimeerd zijn maakt het zo geweldig om naar te kijken. Dat met de juiste combinatie van humor, luchtigheid, avontuur en uiteraard fantasie maakt dit juist één van de betere!

Staat in de kast uiteraard naast Krull!