American Teen (2008)

Documentaire

geregisseerd door Nanette Burstein

Deze documentaire geeft de kijker een intiem inzicht in het leven van vier tieners uit de kleine stad Indiana in hun belangrijkste jaar op de middelbare school. We zien hoe deze tieners omgaan met hun examens, eerste liefdes, jaloezie en de onzekerheden die een examenjaar met zich mee brengt.

Poster is knipoog naar The Breakfast Club.

avatar van Leland Palmer
Nou, ben benieuwd. Wel geinig gedaan trouwens. Zullen ook wel bepaalde dingen uit de film naar voren komen...

avatar van edejong
Ben wel beniewd.

AHWA
Zeer interessante documentaire over het leven op een highschool. De geanimeerde stukjes tussendoor vond ik ook erg leuk om te zien. Je ziet wel hoe die kinderen onder druk worden gezet om maar naar een goede school te kunnen gaan. Ik vond die Jake echter maar een rare vogel af en toe. Claimen dat ie graag een vriendin wil, en hij durfde ook op de meiden af te stappen, maar wat hij soms voor taal uitkraamt, daar word je toch ook niet vrolijk van.

4.0* Die cultuur interesseert me enorm en soms denk ik: Ik ben in het verkeerde land geboren. Maar als we realistisch zijn, hebben we het hier toch stukken beter.

avatar van Apollinisch
Ik vond die Jake echter maar een rare vogel af en toe.
Wat wil je ook met zo'n kamer. Zou daar zelf ook binnen de kortste keren totaal ontsporen.

Af en toe vroeg ik me af hoeveel hiervan in scène is gezet. Veel scènes lijken zo uit een willekeurige highschool-film weggelopen te zijn, met als dubieus hoogtepunt een American Pie-achtig tafereel: één van de populaire meisjes stuurt een foto waarop ze topless poseert naar haar vriendje. Er gaat iets mis en binnen no time heeft de hele dorpsgemeenschap de foto op gsm dan wel pc.

Veel meer momenten echter zijn van zo’n intieme aard en toch geloofwaardig dat dit wel waarheidsgetrouw móet zijn. Jock Mitch die interesse toont voor alto Hannah. Vertederend.

Groot minpunt vind ik dan ook dat er niet ingegaan wordt op Mitch’ motieven om een punt achter deze relatie te zetten. De geijkte paden worden bewandeld, en dat is jammer gezien de hoeveelheid ongeschonden natuur die óók lag te lonken. Nu volgen we vier personen, elk representatief voor hun eigen clique, en elk met zijn of haar eigen probleempjes. De topsporter vraagt zich af of hij wel goed genoeg is voor collegebasketbal, de barbie van het stel maakt zich zorgen over haar toelating tot de universiteit waar haar hele familie heeft gestudeerd, geek aan de andere kant van het spectrum wil graag ontsnappen aan zijn nobody-status en de alternatieveling ten slotte vindt dat ze niet thuishoort in de bekrompenheid van Indiana.

Het zijn de hoekstenen, de steunpilaren van de Amerikaanse samenleving. En daarmee ook clichés. We krijgen weinig verheffende dingen te horen, hoe integer onze hoofdpersonen ook zijn. In die massa van scholieren zijn genoeg individuen die wél afwijken van het beeld dat geschetst is door talloze films. Ze zijn alleen wat lastiger te vinden.

Anderzijds is ook dit verfrissend genoeg om mij van begin tot eind aan het beeld gekluisterd te houden. Ik mag dan wel een sucker voor de high school- en college-cultuur wezen; de afwisseling van openhartige gesprekken en geanimeerde stukken – soms alleen grappig, soms echt fraai – is eentje die echt werkt.

avatar van danuz
American Teen is een cliché bevestigend, naar een climax toewerkende, highschool film in documentaire vorm. En dat werkt eigenlijk verrekte goed. Op het begin komt alles erg episodisch over, maar naar mate de film vordert begon ik me steeds meer te beseffen dat dit wellicht niet een grootste openbaring is, maar toch een integer en waardige portrettering. Vol moodswings, drama's, lolletjes, 'cliques', zenuwen en het eindbal.

(Vond overigens de lijn van Mitch zo ongelofelijk summier dat z'n hoofd op de "Breakfast Club" poster variant nogal misleidend werkt.)

avatar van james_cameron
Ze zijn allemaal present: de jock, de prom queen, de nerd en de alternatieve chick. Het is even wennen aan de MTV-montagestijl en de wat gekunstelde aanpak van de documentaire (soms is het wel heel erg filmisch), maar als je er eenmaal goed inzit is het allemaal zeer onderhoudend en bij vlagen zelfs ontroerend. Natuurlijk verloopt vrijwel alles zeer voorspelbaar (het blijven tenslotte amerikanen), maar ik vond de docu toch interessant en meeslepend.

avatar van Zandkuiken
Interessante inkijk in het leven van enkele (weliswaar stereotiepe) tieners, maar 'k vraag me toch af of het wel een goed idee is om zo'n kwetsbare periode binnen enkele jonge levens met de wereld te delen. 'k Voelde me soms een voyeur bij zaken waar ik echt niks mee te maken heb. Zo kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat het voor dat meisje met haar topless foto niet echt aangenaam is om even samen met haar ouders naar American Teen te kijken.

Verder wel zeer boeiend en 'k was echt benieuwd hoe het nu met elk van hen verder ging. Iets minder waren in mijn ogen de animatiestukjes, die me uit de realiteit haalden.

avatar van dualcia
Toch erg dat die high school cliche's allemaal waar blijken te zijn. Maar daar hebben ze natuurlijk ook flink op gefocusd. Onder andere prom queen en jock die onder druk staan om zo perfect mogelijk te zijn.
Toch erg leuke documentaire om naar te kijken, en er gebeurt genoeg in de verhaallijn. De animaties waren ook erg tof gemaakt en pasten er goed tussen.
*3.5

Goeie documentaire die een aantal jongeren volgt tijdens hun laatste jaar op highschool. Eigenlijk meer een soort realitysoap dan een documentaire, daarvoor is de camera te vaak op cruciale momenten aanwezig en is het geheel te geënsceneerd. Het kijkt allemaal wel lekker weg, misschien ook wel omdat het de gebruikelijke tiener- en highschool-cliches alleen maar onderstreept.

avatar van Ajax&Litmanen1
Interessant idee, maar de uitwerking is te rommelig en snel om echt geslaagd te zijn. Niettemin is American Teen wel een boeiend kijkje in het leven van de Amerikaanse tiener en opvallend genoeg lijken een hoop van die teenmovie clichés nog te kloppen ook. Verder leuk bewerkt met een hippe soundtrack en bepaalde verhalen waren best de moeite, zoals met de nerd aan het begin van de docu.