Winnebago Man (2009)

Documentaire / Komedie

geregisseerd door Ben Steinbauer
met Jack Rebney

"De moderne variant op de freakshow": Internetfilmpjes waarin gewone mensen zich onsterfelijk belachelijk maken, tot plezier van de gehele online gemeenschap. Zoals die van de Winnebago Man, ook wel bekend als 'de kwaadste man ter wereld'. Al sinds de opnames in 1989 gingen VHS-tapes met outtakes uit een campercommercial van hand tot hand in de Amerikaanse filmunderground. In 2005 ging de video online, en daarmee mainstream: het was het een van de eerste grootste hits op het toen piepjonge YouTube. Lijdend voorwerp is Jack Rebney, die zich in de reeks mislukte opnames in hilarische scheldkanonnades boos maakt op de hele wereld, van de opnameassistent tot de vliegen die om zijn hoofd zoemen, maar vooral op zichzelf. Filmmaker Ben Steinbauer was een fan van het eerste uur, en gaat in Winnebago Man op zoek naar Rebney.

Greeneyelady1
Jammer dat ik deze heb moeten missen!

avatar van Silvio Dante
"Do you believe Any Of This Shit?"

Aardige docu. Hilarisch, zielig en ontroerend. Vooral op het einde, waar zijn fanbase om foto's en handtekeningen komt vragen.
Echte emotie is dat. 3*

avatar van Nand
Dat deze docu bestaat wil al veel zeggen...

avatar van Dogie_Hogan
Greeneyelady1 schreef:
Jammer dat ik deze heb moeten missen!
Hoeft niet: DVDreview.

avatar van Maximilian
Fuck you and the horse you rode in on..

Tijdens het zien van de Youtube-clip over deze verdorven Winnebago-Van woordvoerder werd mij verteld dat Jack Rebney zo'n vijftien tot twintig jaar geleden het bedrijf had verlaten om geïsoleerd van de wereld op de top van een berg te gaan leven.

Het verhaal concentreert zich op het vinden van Rebney, en de pogingen van de documentairemakers om hem over te halen met zijn fans in contact te komen. Met dialogen die soms een erg serieuze toon aanvoeren is dit soms ontroerende, maar veelal humoristische verhaal een mooie verfilming over de goedgebekte intellectuele reus die Jack Rebney voorstelt.

Aanrader,

4/5

Haha, wat een kerel. .

Maar de docu heeft verder wel verbazingwekkend weinig om het lijf. Ik had stiekem toch wel iets diepgravenders verwacht. Het begint allemaal wel aardig met die al-ontdekkende-filmen tactiek, maar uiteindelijk blijkt dat er eigenlijk niet al teveel over de man te vertellen valt helaas.

avatar van otherfool
Een vrolijk docu-avondje in huize otherfool, met deze en Greatest Movie Ever Sold, The (2011). Vooral tijdens het eerste half uur van Winnebago Man kon je me oprapen van de grond, die geweldige woede-uitbarstingen uit de commercial gemixt met scenes van youtube en een beginnende zoektocht naar Jack Rebney, beter wordt het niet. Bij de introductie van Tony 'the intern' liepen de tranen me over de wangen, en ik dacht echt met een klassieker van jewelste te doen te hebben.

Helaas valt dat allemaal toch behoorlijk tegen. Rebney wordt alras gevonden en er volgt een lange, ongemakkelijke sequentie (over een periode van een aantal jaar) met de oude baas die een poging doet zijn niet erg coherente (politieke) frustraties te spuien, het was nogal pijnlijk om naar te kijken. Gelukkig eindigt de docu wat vrolijker met Rebney bij een screening van zijn hilarische scheldpartij, maar het niveau van het eerste half uur wordt jammer genoeg niet meer gehaald.

2,5*.

avatar van Chainsaw
Het filmpje en bijbehorende verhaal van de Winnebago Man is erg geestig, dus op zich leuk materiaal voor een docu. En aan meneer Rebney heb je op zich ook uitstekend materiaal voor een documentaire. Erg geestige vent. Ben Steinbauer toont relatief kort zijn zoektocht naar deze man en geeft meteen een korte inleiding op het fenomeen YouTube en internetpesten. Een beetje een zijweg, maar akkoord. Vervolgens komen we bij Rebney en dat levert aardig wat leuke momenten op. Vooral geestig hoe Rebney zogenaamd sympathiek begint, vervolgens zijn ware aard laat zien, maar wederom omschakelt tijdens de climax. Die laatste scènes zijn dan ook het beste van de film, wat mij betreft. Wel opvallend belabberd camerawerk, trouwens. Zo'n speech aan het einde, waarbij Rebney en zijn vriend gewoon onscherp zijn; toch een beetje vreemd.

3,5 sterren.