ad

Geregisseerd door: David Redmon

Met onder meer: Ashley Arbaugh, Rachel Blais en Nadya Vall

Releasedatum: 8 september 2011

Over Girl Model

Nadia Vall is een dertienjarig meisje uit Siberië en afkomstig uit een arm gezin. Wanneer ze door talent scout Ashley Arbaugh wordt verkozen om een carrière als fotomodel in Tokio te beginnen, is ze dan ook vol goede moed. Maar wanneer ze samen met kamergenoot Madlen keer op keer de vernedering van een afwijzing moet ondergaan, blijft er van haar optimisme steeds minder over.

image

Vanaf 12 juli te zien in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

Trailer (YouTube)

avatar van james_cameron

james_cameron

Ontluisterende documentaire over de dubieuze praktijken van modellenbureau's in Rusland. Dertienjarige meisjes worden naar Tokio gestuurd onder valse voorwendselen, waarna ze met torenhoge schulden weer huiswaarts moeten keren, omdat ze niet betaald krijgen voor hun fotoshoots. Een schrijnend protret van de exploitatie van jonge meisjes, die niet opgewassen zijn tegen de keiharde realiteit van de modellenwereld.

avatar van maxo922

maxo922

Sterk thema maar ik vond de uitwerking helaas toch al snel iets te 'dull' worden. Alsnog niet slecht, aangezien ik toch een mooi beeld heb gekregen van hoe het er aan toe gaat met deze te jonge meisjes.

avatar van mrklm

mrklm

De ongemakkelijke opening zet de toon voor deze inzichtelijke documentaire over de manier waarop jonge, ambitieuze en arme Siberische tienermodellen worden uitgebuit op de Japanse modemarkt. De opening toont honderden jonge meisjes (een overgrote meerderheid lijkt nog geen 16 jaar ouder te zijn) in lingerie die - alsof ze op een veemarkt zijn - een nummer krijg opgeplakt, voor de camera moeten verschijnen en moeten laten zien hoe ze lopen. Uiteindelijk valt de 13-jarige (!) Nadya de eer te beurt af te mogen reizen naar Japan met een garantie voor twee 'klussen'. Het lijkt een droom die uit komt, maar vanaf het moment dat ze moet liegen over haar leeftijd blijkt dat hier iets niet in de haak is.

Deze film toont de bedenkingen die Nadya, haar huisgenoot Madlen en haar scout Ashley (zelf een ex-model met negatieve ervaringen) hebben over de modellenwereld, maar tonen ook hoe en waarom ze toch proberen te volharden. Het is technisch niet zo fraai, maar het is onthullend... en vooral schokkend!